Bukefalos 28 år!

Mats Green, M: ”Jag hoppas valrörelsen handlar om arbetslinje mot bidragslinje”

Mats Green kom ut ur den röda garderoben som moderat när han gick i nionde klass. Något oväntat för att vara född i en socialdemokratisk familj och uppvuxen i miljonprogrammet Öxnehaga. Som Moderaternas arbetsmarknadspolitiker drömmer han om en valrörelse där arbetsmoralen står mot bidragslinjen.
 
Kan ju vara olika inom olika branscher men allt jag tittat på inom det naturvetenskapliga/tekniska området har varit behäftat med heltidssjuka.

Jag förstår din tanke, tror jag. Men jag tänker också att vissa åtgärder är upp till individen själv att lösa, efter hur individen själv önskar leva. Vill man inte jobba heltid, eller tvingas jobba heltid, så måste man ju försöka hitta lösningar som passar. Om deltid är viktigt kanske dessa branscher du radar upp, är fel inriktning för ens yrkesliv? Lite samma princip som att om man vill vara lokförare behöver man jobba vid järnvägen, och inte på en grusväg. Eller om man vill vara neurokirurg är det svårt att utöva på en liten närpraktik. OBS för att förtydliga hur jag tänker.
 
Jag förstår din tanke, tror jag. Men jag tänker också att vissa åtgärder är upp till individen själv att lösa, efter hur individen själv önskar leva. Vill man inte jobba heltid, eller tvingas jobba heltid, så måste man ju försöka hitta lösningar som passar. Om deltid är viktigt kanske dessa branscher du radar upp, är fel inriktning för ens yrkesliv? Lite samma princip som att om man vill vara lokförare behöver man jobba vid järnvägen, och inte på en grusväg. Eller om man vill vara neurokirurg är det svårt att utöva på en liten närpraktik. OBS för att förtydliga hur jag tänker.

Jag tänker att arbetslivet och vårt moderna leverne överlag sätter större krav på svängrum hos arbetsgivaren än att arbetstagare ska behöva söka sig till andra branscher för att få chans att jobba deltid. Mig veterligen är det bara enkelt att få jobba deltid om man vänder sig till branscher inom t ex vård eller handel, branscher som jag inte längre orkar eller vill befinna mig i av andra anledningar. Att öka chansen för deltidsarbete kan också minska risken för sjukskrivning, så det är ju en win-win.
 
Det framgick inte att du var ute efter att ställa olika jobb mot varandra och värdera utifrån vad det bidrar med i samhället, i vart fall så uppfattade jag det inte så. Jag har hela tiden diskuterat skatter/inkomster/bidrag osv.

Jag ogillar starkt att du sätter egenskaper på mig som du inte kan ha någon aning om.

"Jag hade ändå uppfattningen från dina andra inlägg att du inte heller var helt bekväm med att värdera människor insats på det viset."

Vart får du det ifrån? Jag hade ingen aning om att det var det du ville diskutera och har därmed inte berört det.

Nej jag är inte ute efter att ställa olika jobb mot varandra. Jag är ute efter att säga att man inte kan värdera någons insats i samhället i hur mycket de betalar i skatt eller vilka bidrag de tar emot eller ens om de fifflar. Jag tycker inte man kan räkna på det sättet. Alls.

Att ta upp olika slags jobb var bara ett av många exempel för att visa min poäng. Som alltså är att jag inte tycker att man kan säga att en grupp bidrar mer för att de betalar mer. Allt hänger ihop och ingens insats kan ses isolerad från resten. Enligt mig då.

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur jag ska fortsätta bemöta dig ifall jag inte får skriva mer om hur jag uppfattar det du skriver. Speciellt inte om jag ska fortsätta svara på inlägg där du inte bara skriver vad du uppfattar att jag skriver utan "vad jag är ute efter".

Så jag nöjer mig med att jag bildade min uppfattning baserat på dina inlägg om vem som har rätt till välfärdssystemet, som inte var direkt riktade till mig. Och ber om ursäkt om jag gick för långt i mina tankar.
 
Jag tänker att arbetslivet och vårt moderna leverne överlag sätter större krav på svängrum hos arbetsgivaren än att arbetstagare ska behöva söka sig till andra branscher för att få chans att jobba deltid. Mig veterligen är det bara enkelt att få jobba deltid om man vänder sig till branscher inom t ex vård eller handel, branscher som jag inte längre orkar eller vill befinna mig i av andra anledningar. Att öka chansen för deltidsarbete kan också minska risken för sjukskrivning, så det är ju en win-win.

Jag tänker lite att man får försöka ge och ta från båda håll. I slutändan är ju dock mitt liv mitt liv, finner inte AG nån lösning mår jag ju bättre av att lösa situationen på för mig bästa tänkbara sätt om alternativet är att må dåligt i den lösning som finns hos AG. Man lever bara en gång och jobbar förhållandevis många år av livet, jag vill maximera det positiva under den tiden. Men jag har rätt lätt att bli bitter. Jag har därför försökt lösa saker till det bättre alltid just för att självbestämmande är viktigt för mig.

Jag har valt yrken utefter arbetstider osv som passar mig. För att orka heltid o ha rätt ekonomi för mina utgifter. Jag är allt annat än perfekt (som nån nämnde tidigare i tråden att det bara finns utrymme för perfekta personer) men har anpassat tillvaron helt enkelt.
 
Jag tänker lite att man får försöka ge och ta från båda håll. I slutändan är ju dock mitt liv mitt liv, finner inte AG nån lösning mår jag ju bättre av att lösa situationen på för mig bästa tänkbara sätt om alternativet är att må dåligt i den lösning som finns hos AG. Man lever bara en gång och jobbar förhållandevis många år av livet, jag vill maximera det positiva under den tiden. Men jag har rätt lätt att bli bitter. Jag har därför försökt lösa saker till det bättre alltid just för att självbestämmande är viktigt för mig.

Jag har valt yrken utefter arbetstider osv som passar mig. För att orka heltid o ha rätt ekonomi för mina utgifter. Jag är allt annat än perfekt (som nån nämnde tidigare i tråden att det bara finns utrymme för perfekta personer) men har anpassat tillvaron helt enkelt.

Jag läser in väldigt mycket "jag" i din text och det är väl inte så märkligt i och för sig när du samtidigt också tycker det är upp till individen att lösa. Vi som individer ger redan väldigt mycket till vår AG, både vad gäller vår tid, vårt mående och vår energi, och då kan jag tycka att deltidslösningar borde vara betydligt mer utbrett i fler branscher än vad det är i dagens läge, om det nu ska handla om att ta och ge.

Det är fint att du har ordnat det för dig själv så som du vill ha det men för många andra så är inte byta yrke eller bransch ett alternativ. Många av oss spenderar redan större delen av sitt liv på just sitt arbete och då är valet av yrke och arbetsuppgifter särskilt viktigt för mig. Jag står dock fast vid att fler deltidslösningar hade kostat oss mindre som samhälle vad gäller sjukskrivning och allmänt mående. Är absolut för sextimmarsdagar.
 
Jag läser in väldigt mycket "jag" i din text och det är väl inte så märkligt i och för sig när du samtidigt också tycker det är upp till individen att lösa. Vi som individer ger redan väldigt mycket till vår AG, både vad gäller vår tid, vårt mående och vår energi, och då kan jag tycka att deltidslösningar borde vara betydligt mer utbrett i fler branscher än vad det är i dagens läge, om det nu ska handla om att ta och ge.

Det är fint att du har ordnat det för dig själv så som du vill ha det men för många andra så är inte byta yrke eller bransch ett alternativ. Många av oss spenderar redan större delen av sitt liv på just sitt arbete och då är valet av yrke och arbetsuppgifter särskilt viktigt för mig. Jag står dock fast vid att fler deltidslösningar hade kostat oss mindre som samhälle vad gäller sjukskrivning och allmänt mående. Är absolut för sextimmarsdagar.

Ja det är mkt jag eftersom historien är min. Vore löjligt att låtsas annat. Dessutom missade du visst att jag även skrev "ge och ta från båda håll", eller så låtsades du inte om den detaljen.

Ja eftersom jag i första hand utgår från människors förmåga och inte människors oförmåga så ser jag det så. Eller tycker du att det är fel av de som kan ordna för sig liknande exemplet jag tog upp, att de gör det? Ska de stå och vänta på att nån annan ska lösa alla deras önskemål? Vem ska isåfall lösa detta åt dem?
Det är min största övertygelse att om alla som kan lösa yrkeslivet på ett sätt som passar dem, gör just detta, så kan hjälp och insatser läggas på de som av olika orsaker inte kan göra det.
 
Ja det är mkt jag eftersom historien är min. Vore löjligt att låtsas annat. Dessutom missade du visst att jag även skrev "ge och ta från båda håll", eller så låtsades du inte om den detaljen.

Ja eftersom jag i första hand utgår från människors förmåga och inte människors oförmåga så ser jag det så. Eller tycker du att det är fel av de som kan ordna för sig liknande exemplet jag tog upp, att de gör det? Ska de stå och vänta på att nån annan ska lösa alla deras önskemål? Vem ska isåfall lösa detta åt dem?
Det är min största övertygelse att om alla som kan lösa yrkeslivet på ett sätt som passar dem, gör just detta, så kan hjälp och insatser läggas på de som av olika orsaker inte kan göra det.

Jag läser in en ganska otrevlig ton i ditt inlägg och blir lite frågande till varför? Ja, jag förstår att du beskriver just din historia, och nej, jag varken missade eller låtsades missa detaljen som jag själv även nämner redan i min andra mening i inlägget vad gäller just att ge och ta.

Nej, jag har aldrig påstått att det är fel av de som kan, att ordna det så som de vill ha det. Varför skulle jag tycka det? Jag förstår nog inte alls din aversion eller att det skulle vara någon form av motsats att samtidigt sätta mer krav på olika AGs inom fler branscher?

De senaste två åren har ju minst sagt satt flera AGs på prov vad gäller flexibilitet och arbetsgivare som tidigare nekat hemarbete på grund av märkliga föreställningar att man skulle bli sämre/göra mindre jobb har helt enkelt tvingats omvärdera och ställa om. Det har varit en lättnad för många arbetstagare och det är precis sådan flexibilitet, både vad gäller vart arbetet ska utföras och i vilken utsträckning vad gäller tid, som jag menar att vi förhoppningsvis kommer att se mer av i framtiden som krav från oss arbetstagare. Vårt arbetssätt måste helt enkelt ta klivet in i den moderna omvärlden om vi ska kunna få ett hållbart arbetsliv.
 
Jag läser in en ganska otrevlig ton i ditt inlägg och blir lite frågande till varför? Ja, jag förstår att du beskriver just din historia, och nej, jag varken missade eller låtsades missa detaljen som jag själv även nämner redan i min andra mening i inlägget vad gäller just att ge och ta.

Nej, jag har aldrig påstått att det är fel av de som kan, att ordna det så som de vill ha det. Varför skulle jag tycka det? Jag förstår nog inte alls din aversion eller att det skulle vara någon form av motsats att samtidigt sätta mer krav på olika AGs inom fler branscher?

De senaste två åren har ju minst sagt satt flera AGs på prov vad gäller flexibilitet och arbetsgivare som tidigare nekat hemarbete på grund av märkliga föreställningar att man skulle bli sämre/göra mindre jobb har helt enkelt tvingats omvärdera och ställa om. Det har varit en lättnad för många arbetstagare och det är precis sådan flexibilitet, både vad gäller vart arbetet ska utföras och i vilken utsträckning vad gäller tid, som jag menar att vi förhoppningsvis kommer att se mer av i framtiden som krav från oss arbetstagare. Vårt arbetssätt måste helt enkelt ta klivet in i den moderna omvärlden om vi ska kunna få ett hållbart arbetsliv.

Detta är meningen som föranledde min irritation: "Jag läser in väldigt mycket "jag" i din text och det är väl inte så märkligt i och för sig när du samtidigt också tycker det är upp till individen att lösa.". Det kanske inte var din avsikt, men jag tolkade det som att du drog paralleller med att bara för att jag anser att individen bär det största ansvaret för sitt eget liv, så har jag ingen tanke på att det inte alltid fungerar för alla att lösa situationen som de önskar. Kan vara fel av mig, men så var det.
 
Pengarna ska komma från företagen som profiterar på medborgarna.
Alltså det som i vanliga fall kallas skatt.
Så du menar att de företag som försöjer människor med lön är profitörer?
Nåväl, de pengarna skall väl ändå gå till dem som arbetar i företaget?
Typ löntagarna?

Skatt på inkomster är ju skatt oavsett varifrån inkomsterna kommer.

Att "rika människor" har ett större ansvar håller jag definitivt med om.
Liksom även de smarta som skall föra forskningen framåt.
 
Detta är meningen som föranledde min irritation: "Jag läser in väldigt mycket "jag" i din text och det är väl inte så märkligt i och för sig när du samtidigt också tycker det är upp till individen att lösa.". Det kanske inte var din avsikt, men jag tolkade det som att du drog paralleller med att bara för att jag anser att individen bär det största ansvaret för sitt eget liv, så har jag ingen tanke på att det inte alltid fungerar för alla att lösa situationen som de önskar. Kan vara fel av mig, men så var det.

Det var bara ett enkelt konstaterande.
 
Mig veterligen är det bara enkelt att få jobba deltid om man vänder sig till branscher inom t ex vård eller handel, branscher som jag inte längre orkar eller vill befinna mig i av andra anledningar. A
Köra buss fungerar bra på deltid.
Det var en av orsakerna till att jag sökte mig till det yrket efter runt 20 år inom IT.
 
Köra buss fungerar bra på deltid.
Det var en av orsakerna till att jag sökte mig till det yrket efter runt 20 år inom IT.

Jag är inte intresserad av att köra buss, dock. Mitt inlägg är av mer generell hållning; givetvis finns det branscher som erbjuder deltid, men som av flera skäl inte lockar tillräckligt för att man ska göra ett sådant byte.
 
Jag är inte intresserad av att köra buss, dock. Mitt inlägg är av mer generell hållning; givetvis finns det branscher som erbjuder deltid, men som av flera skäl inte lockar tillräckligt för att man ska göra ett sådant byte.
Det finns säkert någon branch som kan locka även dig.
Deltid är så värt det.
 
Det är bland annat därför det behövs en tydlig arbetslinje, där varje procent bidrag med arbete för sin och samhällets försörjning räknas i alla de system du räknar upp (förutom lönen som är direkt och självklar). Där det på riktigt spelar roll för den egna utkomsten att man engagerar sig och jobbar de där 25 procenten som man kan, och inte väljer att låta bli för att det är mindre motstånd att vara helt fri från lönearbete.

Att det i slutänden gör att de som kan jobba väldigt få procent eller inte alls, blir relativt fattigare är ofrånkomligt.

Fast just precis. Att de som arbetar deltid blir fattigare är ofrånkomligt? Tänker du på att det blir bara en lägre lön? Ofta går det rätt bra att arbeta med en lägre lön, man har mer fritid till att styra om sitt liv så man lever mer ekonomiskt, man kanske inte är ett dugg intresserad av att handla lyxvaror, eller så odlar man lite egen mat på fritiden, har inga barn som kostar pengar etc. Man kan klara sig väldigt gott på en deltidslön, 50% till och med.

Problemet är att då får man absolut inte blir sjuk eller arbteslös. När man får en bråkdel av sin tidigare låga lön, och dessutom kanske inte längre har förmåga att vara extra sparsam längre, behöver mediciner etc, då sitter man mycket illa till.

Exempelvis en som har varit utbränd tidigare kanske inser att en 100% sysselsättningsgrad kommer bära raka vägen in i väggen igen, kanske funderar på att det vore bättre att arbeta deltid. SGI sjunker därefter också. Det är mer ekonomiskt hållbart att arbeta 100%, köra helslut på sig själv, bli sjukskriven heltid och sen göra samma sak om igen.


Min lilla erfarenhet att arbeta heltid vs deltid, är att när jag jobbar heltid så har jag mer pengar än jag klarar av att göra av med, men varken ork eller tid att göra nåt annat än arbeta och sova.
Arbetar jag deltid så blir mina ekonomiska medel vs ork och lust att leva helt klart mer balanserade. Men skulle man bli sjuk mer än en vecka så kommer det gå käpprätt åt helvete.

På så vis känner jag att deltidsarbetande har i princip inget försäkringsskydd vid sjukdom eller arbetslöshet, det blir försörjningsstöd direkt.

Vill man ta vara på alla medborgares arbetsförmåga efter vad de klarar av så får man ju se till att de också har en rättighet till trygghet vid sjukdom och arbetslöshet, vilket det inte blir när man bara räknar % av lön och skrattretande lägsta belopp.
 
Det finns säkert någon branch som kan locka även dig.
Deltid är så värt det.

Jag är väldigt nöjd med mitt arbete och mitt yrkesval, så ett byte är inte aktuellt. Mina inlägg utgår inte nödvändigtvis från mig som enskild privatperson, utan från den större massan.
 
Jag förstår din tanke, tror jag. Men jag tänker också att vissa åtgärder är upp till individen själv att lösa, efter hur individen själv önskar leva. Vill man inte jobba heltid, eller tvingas jobba heltid, så måste man ju försöka hitta lösningar som passar. Om deltid är viktigt kanske dessa branscher du radar upp, är fel inriktning för ens yrkesliv? Lite samma princip som att om man vill vara lokförare behöver man jobba vid järnvägen, och inte på en grusväg. Eller om man vill vara neurokirurg är det svårt att utöva på en liten närpraktik. OBS för att förtydliga hur jag tänker.
Och då är vi tillbaka i "skyll dig själv" retoriken. De områden du räknar upp är ju kända fällor med dåligt betalt där du måste jobba heltid för att överleva så enligt dig ska man inte jobba för alternativ utan det är bocka, skrapa med foten och gå och dö som gäller om man inte räcker till.
 
Men det är ju ett ständigt tjat från fackligt håll om att normen ska vara heltid? Och när det blir det är det företagen som "tvingar" de anställda till det??
Tjatet jag läst om handlar om att folk ska få jobba heltid om de vill. Jag har inte läst något från fackligt håll om att folk ska tvingas göra så. Diskussionerna har dessutom i 100% av de fall jag läst om rört vård och städ vilket är branscher där de flesta måste jobba just heltid för att överleva.
 
Exempelvis en som har varit utbränd tidigare kanske inser att en 100% sysselsättningsgrad kommer bära raka vägen in i väggen igen, kanske funderar på att det vore bättre att arbeta deltid. SGI sjunker därefter också. Det är mer ekonomiskt hållbart att arbeta 100%, köra helslut på sig själv, bli sjukskriven heltid och sen göra samma sak om igen.
Knappast eftersom du blir mer och mer korkad, får sämre och sämre stresstålighet, får mindre och mindre energi osv för varje gång du slår huvudet i den där väggen. Tro mig det är INTE värt det alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp