Mått på rockard till Ardenner?!

MatildaSvetoft

Trådstartare
Är ute efter att köpa en alldeles vanlig enkel rockard att hobbyköra i skogen till min ardenner. Är dock ny på vagnar och undrar helt enkelt vilka mått man ska ha? Hur brett ska det vara mellan skaklarna och hur långa bör dom vara? Nån speciell höjd man måste ha? Hon är ca 160 hög.
Tack!
 
Efter att ha letat i flera år efter en rockard i rätt mått gav jag upp, lärde mig svetsa och byggde om till passande mått. Problemet är ofta att skaklarna är för trånga bak vid vagnen. Min rockard är 130 mellan skaklarna och då får hon plats i svängarna. Minimått tycker jag är rumpans hela bredd + 30cm (15cm på vardera sida alltså). Längden är jag inte säker på, men tror ca 180. Men hon är kort, så minst två meter är nog mer normalt. Fram mellan skaklarna är det drygt 70 cm.
 
"Mina" favoritskaklar är 80 cm mellan skakeländarna och 180-190 cm långa, dess ägare (de är tyvärr inte mina) har två ardennrar som passar fint i skaklarna. Skaklarna är ganska breda i basen och rejält inbockade sista 60-70 cm.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp