Max 10 timmar! REGEL? ELLER?

M

mirjada

Min farfar var en riktig häst människa. Han har jobbat som beridare, varit instruktör på kavalleriet och på ridskola i massor av år, jobbat på stuterier både i och utanför sverige mm.
Jag anser att han var en MYCKET KUNNIG PERSON. Han lärde mig otroligt mycket.

Han lärde mig om den här 10-timmars regeln och den har jag mer eller mindre anpassat mitt liv efter när jag hadde stall och hyrde in hästar.

Denna 10-timmars regel går ut på att det får ALDRIG vara mer än 10 timmar mellan NÅGON fodring.

Någon som vet nått om detta?
 
Egentligen ska dom helst äta regelbundet var 6:e timme. Eller allra helst ha tillgång till foder dygnet runt och kunna äta när dom vill.

Helt förkastligt är dock som många gör att fodra kväll runt 19-20 tiden och sen nästa mål mat 07-08 (om man inte ger väldigt mycket hö så hästen har att äta hela natten)
 
Jag fodrar mina var 4:e timme hela dygnet utom över natten då går det 8 timmar från nattahö till morgonkraft+hö. Skulle aldrig låta det gå så lång tid som 10 tim, iof så har vi alla säkert olika rutiner som hästarna är inställda på.
 
Det låter som en snäll regel.
Min häst får frukost (hö + kraftfoder) kl 7, lunchhö kl 12:30, mellanmål kl 16, kvällskraftfoder kl 18 och natthö kl 21.
 
Jo det låter ju vettigt. Fast själv har jag hört att grund-
regeln vid utfodring och antal givor per dag ska vara minst
tre stycken och helst så regelbundna per dag. Så av det kan
man ju dra slutsatsen att man helst ska utfodra sin häst åtminstone var 8:e timme av den basfakta jag själv fått
lära mig. Då kan man ju t.ex. utfodra sin häst kl. 07.00,
kl. 15.00 samt runt kl. 22-23.00.
 
Den är bättre än ingen regel, men den är för snall om du frågar mig.

Sen måste man se hur han menade. 10 timmar mellan fodringarna behöver inte vara några problem alls om hästen får MYCKET hö/hösilage. Det är ju tiden UTAN MAT som är den viktiga.

Säg att hästen får mat klockan 07.00. 10 h efter det är klockan 17.00. Om hästen ätit upp sin mat klockan 08.00 så blir det nio timmar utan mat till nästa fodring. Helt förkastligt.

Om hästen klockan 07 däremot får mat som den har att äta av fram till 12 tiden, så blir det 5 h utan mat om nästa fodring är klockan 17. Det är fullt acceptablet.

Så jag struntar eg i tiden mellan FODRINGARNA, jag vill ha tiden hästen är UTAN MAT.

Och 10 h UTAN MAT är för mycket.

Jag kör benhårt på att det ska inte vara mer än FYRA TIMMAR som hästen är UTAN MAT. Hur långt det är mellan fodringarna är skitsamma, man kan fodra 1 ggn per dag eller en gång per vecka eller 6 ggr/dag, det är oväsentligt.

Jag fodrar t ex 2 ggr per dag, båda på kvällen. Men de står aldrig utan mat. De har fri tillgång i hagen och fri tillgång inne. Har jag inte fri tillgång fodrar jag 07, 11, 16, 20 och 24. (Gäller då glupsk häst på begränsad högiva).

Så, MAX FYRA TIMMAR UTAN MAT är den enda regel i den vägen jag bryr mig om. Sen om det innebär fodring var fjärde timme eller var tjugofjärde timme är irrelevant..
 
Det var nog främst mellan kvälls fodringen och morgon fodringen som han menade att det inte skulle vara mer än 10 timmar.
Men det verkar som om ingen riktigt vet helt säkert.

Då jag hadde stall själv så fodrade jag 4-5ggr/dag men det var aldrig mer än 10 tim mellan kväll och morgon.
 
Det beror naturligtvis på hur mycket du ger vid de olika tillfällena. Jag tror inte att du kan dra någon vetenskaplig EXAKT slutsats om hur länge hästen klarar att ha utfodringsuppehåll, då måste man väga in en rad parametrar som t.ex. fodermängd, foderkvalitet, individuella skillnader i fysiologi o.s.v.

Men javisst, max tio timmar är en utmärkt tumregel.

Sedan finns det en rad andra "regler" man bör känna till.
Det är den totala ättiden över dygnet som egentligen bör styra utfodringarna, man ska inte fixera sig alltför mycket vid klockslag och intervaller utan istället fundera på hur man utfodrar generellt sett.

En häst vill ha så lång ättid som möjligt - i det fria spenderar de upp till 18 timmar per dygn med födosök.

Lång ättid erhålls om man ger mycket grovfoder. Ger du stora grovfodergivor så att hästen är sysselsatt under en lång tid behöver man inte haka upp sig så mycket på klockslagen. (Även om det är bra med rutiner.)

Ger man däremot en väldigt kraftfoderbaserad diet kan det göra mer skada än nytta att fodra många små givor under dagen. Ett mål bestående av enbart kraftfoder kommer inte hålla hästen sysselsatt tillräckligt länge, och det kommer att skapa frustration i och med att motivationen att äta finns kvar när fodret ätits upp.

Studerar man t.ex. tävlingsstall (löphästar) finner man hög frekvens av beteendestörningar och magproblem då det är vanligt att fodra med lite grovfoder, mycket kraftfoder, och där man dessutom fodrar många gånger per dag.

Nu menar jag inte att man ska ge stora kraftfodergivor - de skall naturligtvis delas upp, men det viktigaste är att ge det i samband med tillräckligt med grovfoder.
 

Liknande trådar

Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 016
Senast: mandalaki
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 595
Senast: Bus
·
Hästmänniskan Minns så väl den dag när jag fick reda på att jag skulle få börja rida på ridskola och lyckan bokstavligt talat forsade ur mig i form av...
Svar
14
· Visningar
2 561
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 666
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp