Bukefalos 28 år!

Och NU tycker jag att vi återgår till trådens ämne.

Jag måste säga att jag är så stolt över alla initiativ och grupper som håller blicken mot målet, att förändra strukturerna. Många medier försöker få oss att peka ut män och förövare, men de är bara en del i massan. Och det är kvinnorna, människor, vars öden är viktiga. Nu jobbar vi tillsammans för att skapa en vänligare värld, och det gör mig verkligen glad. Se bara på vad som kommit upp i medierna de senaste dagarna. Från mötet med jämställdhetsministern igår, TCO idag och i morgon är det direktsändning från #imaktenskorridorer

Jag följer inte alla me2-initiativ.
Men tycker redan det "gått i stå" i de få där jag är medlem.
Man fortsätter att i grupperna beskriva fler exempel.
Man fortsätter att beklaga offren.

Men det verkar inte som om personer i ledande ställning tar särskilt allvarligt på det hela (jag tänker då inte på jämställdhetsminister; det är väl bra att politikerna i riks-position tar det hela på allvar men det går troligen inte att lagstifta bort attityder - det har inte fungerat förut och de grövre företeelserna är redan olagliga).
Chefer på lokalplan behöver ta det hela på allvar.
I medarbetarenkäten förra året och i år ställs frågor kring sexuella trakasserier och kring särbehandling på grund av kön.
Förra året (och i år, men den enkäten är inte analyserad än så den går inte att uttala sig om för närvarande) kryssade jag "ja" gällande särbehandling pga kön. Vid övergripande analyser har det inte kommenterats hos min arbetsgivare att medarbetare blivit särbehandlade pga kön.
I år vet jag fler som kryssat "ja" i den frågan - och vi får väl se om det är något som kommer att diskuteras. Med tanke på Me2, "borde" arbetsgivaren av ren självbevarelsedrift lyfta det som kommer fram men vi får som sagt se.
Och om resultatet mest blir "ett forum för att beskriva vad man varit med om" men utan tänder så riskerar det hela bli något som snabbt blåser förbi och glöms bort.
 
Jag följer inte alla me2-initiativ.
Men tycker redan det "gått i stå" i de få där jag är medlem.
Man fortsätter att i grupperna beskriva fler exempel.
Man fortsätter att beklaga offren.

Men det verkar inte som om personer i ledande ställning tar särskilt allvarligt på det hela (jag tänker då inte på jämställdhetsminister; det är väl bra att politikerna i riks-position tar det hela på allvar men det går troligen inte att lagstifta bort attityder - det har inte fungerat förut och de grövre företeelserna är redan olagliga).
Chefer på lokalplan behöver ta det hela på allvar.
I medarbetarenkäten förra året och i år ställs frågor kring sexuella trakasserier och kring särbehandling på grund av kön.
Förra året (och i år, men den enkäten är inte analyserad än så den går inte att uttala sig om för närvarande) kryssade jag "ja" gällande särbehandling pga kön. Vid övergripande analyser har det inte kommenterats hos min arbetsgivare att medarbetare blivit särbehandlade pga kön.
I år vet jag fler som kryssat "ja" i den frågan - och vi får väl se om det är något som kommer att diskuteras. Med tanke på Me2, "borde" arbetsgivaren av ren självbevarelsedrift lyfta det som kommer fram men vi får som sagt se.
Och om resultatet mest blir "ett forum för att beskriva vad man varit med om" men utan tänder så riskerar det hela bli något som snabbt blåser förbi och glöms bort.

Min chef tog upp detta på ett väldigt informellt sätt på en AW vi hade förra veckan. Han frågade oss hur vi själva upplever kampanjen och hur den kommer att göra avtryck. Vi arbetar i en någorlunda kvinnodominerad bransch och jag har aldrig upplevt sexuella trakasserier eller övergrepp i samband med arbetet, och vi pratade också om att andra branscher är hårdare drabbat än vår. Nu är vi en liten arbetsplats med enbart en manlig anställd (vår chef) så vi har inte sett någon anledning att börja göra interna utredningar kring detta, men är ändå glad att han ville prata lite om det.
 
Jag tycker att det är viktigt att gräva där man står, att kräva förändring i det lilla (och stora om man har möjlighet till det). Det kan handla om att prata med styrelsen i föreningen där man är aktiv, att prata med sin HR-ansvariga eller sin chef osv. Att prata med sin familj och sina vänner. Det är då folk (som inte redan är medvetna) börjar öppna ögonen.

Att det gått för långt eller att det skulle vara som den arabiska våren tror jag inte på. För målet är att förändra en struktur, och det är inget som görs i en handvändning. Även om det är en revolution på många sätt, så finns det andra delar i det här som gör att det kommer bli mer hållbart och inte leda till svält eller krig.
 
"Information om sexuella trakasserier ska spridas till samtliga skolor

Beslutet fattades under onsdagen och syftar till att stödja skolor i att fånga upp och arbeta med frågor om sexuella övergrepp och trakasserier i skolmiljö som bland annat uppmärksammats av #MeToo-uppropet #tystiklassen."

http://www.regeringen.se/pressmedde...rakasserier-ska-spridas-till-samtliga-skolor/

Alice Bah Kuhnke, kultur- och demokratiminister:

"Kvinnor efter kvinnor, i bransch efter bransch, vittnar om en oacceptabel arbetsmiljö. Ingen ska behöva gå till jobbet med en klump av rädsla i magen. Det är allas vårt ansvar att se till att det blir en förändring. Nu vet vi, nu gör vi."

http://www.regeringen.se/debattarti...battartikel-pa-aftonbladet-om-metoo-uppropen/


Efter #metoo: Kulturministern ställer krav på kultursektorn

"För att avskräcka från trakasserier och övergrepp kommer regeringen att också se över diskrimineringslagens effektivitet. I tiostegsprogrammet skriver kulturdepartementet:

”Det kan finnas behov av ytterligare sanktioner mot arbetsgivare som inte lever upp till lagstiftningens krav”.

Hur sanktionerna konkret ska se ut kan Alice Bah Kuhnke inte svara på i dag. Men under presskonferensen återkommer hon flera gånger till att hon inte tänker släppa frågan om diskriminering.

– Jag kommer att följa upp det här löpande, inte om ett eller två år."

https://www.svt.se/kultur/efter-metoo-kulturministern-staller-krav-pa-kultursektorn


I Riksdagen idag 13.15:

Uppläsning av vittnesmål från me too-upprop:

http://riksdagen.se/sv/webb-tv/vide...vittnesmal-fran-me-too-upprop_H5C220171214se1


Det rör på sig - och stödet för förändring finns på högsta nivå. Det är då det gör skillnad.
 
Här skruvar vi på alla skruvar som behövs:

"Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson och jämställdhetsminister Åsa Regnér generaldirektörerna för Polisen, Åklagarmyndigheten, Domstolsverket och Brå för att diskutera sexualbrott, sexuella trakasserier och arbetsmiljö med anledning av #MeToo och juristuppropet #medvilkenrätt."

http://www.regeringen.se/pressmedde...efer-for-att-diskutera-sexuella-trakasserier/
 
WOW! Jag önskar att samma initativ blev tydligt här i UK, men jag tror de har en betydligt längre väg att trampa än Sverige.
 
WOW! Jag önskar att samma initativ blev tydligt här i UK, men jag tror de har en betydligt längre väg att trampa än Sverige.
Precis, vi har redan kommit en bit på vägen. Åsa Regnér pratade om det i Riksdagen:

"I mina internationella kontakter och i intervjuer jag har gjort på senare tid har jag fått frågan om varför metoo har fått den här kraften i Sverige. Sverige blev ju nyligen etta på EU:s jämställdhetslista. Hur kommer det sig att problemen ändå är så stora? Jag menar att det är just för att vi har uppnått en jämförelsevis hög grad av jämställdhet som denna debatt har blivit så omfattande just i Sverige. Vi kvinnor i Sverige förväntar oss att bli hörda och lyssnade på. Vi förväntar oss ett vettigt mottagande, rättvisa och rättigheter."

Resten här:

http://riksdagen.se/sv/webb-tv/vide...ed-anledning-av-metoo-uppropen_H5C120171211ad
 
Jag gjorde ett par avbildningar och mätte D4/D2 och jag är tydligen en kvinna.
Off Topic men du hoppade över två av stegen :meh: du missade fler grejer men det är ot och du har redan bestämt dig

Back on topic: jag skrev om det för att du verkade så sjukt kvinnofientlig i dina inlägg

Liksom du är i en tråd om metoo och hintar att normaliseringsprocessen är en myt (?? du vägrar ju svara på det när folk frågar om det var det du menade) och verkar typ NOLL intresserad av att lösa problemet med att kvinnor blir sexuellt trakasserade? :confused:
 
Information från Indien om deras väg mot våld. Bbc rapporterar på engelska. Kort sammanfattning, har Indiens kvinnor lyckats bättre efter sin #metoo rörelse ? Nja, i princip inte, Indien ör ett stort, stort land och våldet är grovt uppenbart. Dock det finns en livaktig och stark rörelse och de kvinnor som driver den vägrar, vägrar, vägrar att ge upp. Däri ligger en framtid, fritt från våld.

"But what is heartening is the refusal of women to give up their fight. And that's where our hopes lie for a better future for women in India."

Nästan poetisk beskrivning, engelska är vackert, ska jag skriva det på svenska. "Det behjärtansvärda är Indiens kvinnors vägra att ge upp i vilken det ligger en bättre framtid." Nja, är det jag eller är det svenska språket? Mycket kan en fundera på :-)

http://www.bbc.com/news/world-asia-india-42236752
 
Information från Indien om deras väg mot våld. Bbc rapporterar på engelska. Kort sammanfattning, har Indiens kvinnor lyckats bättre efter sin #metoo rörelse ? Nja, i princip inte, Indien ör ett stort, stort land och våldet är grovt uppenbart. Dock det finns en livaktig och stark rörelse och de kvinnor som driver den vägrar, vägrar, vägrar att ge upp. Däri ligger en framtid, fritt från våld.

"But what is heartening is the refusal of women to give up their fight. And that's where our hopes lie for a better future for women in India."

Nästan poetisk beskrivning, engelska är vackert, ska jag skriva det på svenska. "Det behjärtansvärda är Indiens kvinnors vägra att ge upp i vilken det ligger en bättre framtid." Nja, är det jag eller är det svenska språket? Mycket kan en fundera på :-)

http://www.bbc.com/news/world-asia-india-42236752

Din översättning får lite nyansfel och det är därför det låter tokigt på svenska.
"heartening" betyder ju inte bokstavligen "behjärtansvärt". jag kommer dock inte heller på ett bättre ord att översätta till men andemeningen i ditt engelska citat är inte "behjärtansvärt" utan snarare "uppmuntrande" eller "värmande" eller något sådant.
 
Din översättning får lite nyansfel och det är därför det låter tokigt på svenska.
"heartening" betyder ju inte bokstavligen "behjärtansvärt". jag kommer dock inte heller på ett bättre ord att översätta till men andemeningen i ditt engelska citat är inte "behjärtansvärt" utan snarare "uppmuntrande" eller "värmande" eller något sådant.
Jag tror glädjande funkar bra här.
 
Jag tror glädjande funkar bra här.
Glädjande är nog bättre men "heartening" då känns det som det inte bara är glädje utan även hjärta. Samtidigt är ordet glädje utan innehåll av hjärta psykopatvarning på. Hmmm ett vackert ord. Hjärtevärmande ? Är det ett ord?
 
Men det verkar inte som om personer i ledande ställning tar särskilt allvarligt på det hela (jag tänker då inte på jämställdhetsminister; det är väl bra att politikerna i riks-position tar det hela på allvar men det går troligen inte att lagstifta bort attityder - det har inte fungerat förut och de grövre företeelserna är redan olagliga).
Chefer på lokalplan behöver ta det hela på allvar..

Med anledning av #metoo och #utantystnadsplikt gick det ut ett mail till oss på universitetet från dekanen på inte bara vårt lärosäte utan samtliga medicinska lärosäten. Nu får vi väl se vad det leder till men det är en bra början tycker jag.
 
Ops :eek: , Rose McGowan ser ut att göra det enligt buke förskräckligaste av det förskräckliga:
http://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/i-didnt-know-meryl-streep-11719330

"
"Rose, who has become a leading feminist voice on Twitter after being named in a New York Times expose as one of the women who settled sexual harassment suits with Harvey Weinstein , said that the actresses 'silence' is part of the problem."

Rose, 44, specifically called out Meryl (Streep, mitt tillägg) who she said had "happily worked for The Pig Monster

She fumed on Twitter: "Actresses, like Meryl Streep, who happily worked for The Pig Monster, are wearing black Golden Globes in a silent protest. YOUR SILENCE is THE problem. You’ll accept a fake award breathlessly & affect no real change. I despise your hypocrisy."


Är det så att #metoo-rörelsen börjar känna att det skaver av lite hyckleri i de egna lägret? :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp