Bukefalos 28 år!

Ops :eek: , Rose McGowan ser ut att göra det enligt buke förskräckligaste av det förskräckliga:
http://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/i-didnt-know-meryl-streep-11719330

"
"Rose, who has become a leading feminist voice on Twitter after being named in a New York Times expose as one of the women who settled sexual harassment suits with Harvey Weinstein , said that the actresses 'silence' is part of the problem."

Rose, 44, specifically called out Meryl (Streep, mitt tillägg) who she said had "happily worked for The Pig Monster

She fumed on Twitter: "Actresses, like Meryl Streep, who happily worked for The Pig Monster, are wearing black Golden Globes in a silent protest. YOUR SILENCE is THE problem. You’ll accept a fake award breathlessly & affect no real change. I despise your hypocrisy."


Är det så att #metoo-rörelsen börjar känna att det skaver av lite hyckleri i de egna lägret? :nailbiting:

Det är väl ingen som sagt att kvinnors tystnad inte är en del av problemet - MeToo bygger ju på just det, att det ska bli mer okej och accepterat för kvinnor att prata om och anmäla övergrepp, och framför allt att det ska tas på ALLVAR.
Ibland behövs stöd för det. Stöd som inte funnits och knappt finns... men kanske Kommer att finnas nu, framöver.
Vadå hyckleri?

Tillägg: och nu när jag dessutom läst hela artikeln förstår jag verkligen inte vad du orerar om.
 
Senast ändrad:
Det är väl ingen som sagt att kvinnors tystnad inte är en del av problemet - MeToo bygger ju på just det, att det ska bli mer okej och accepterat för kvinnor att prata om och anmäla övergrepp, och framför allt att det ska tas på ALLVAR.
Ibland behövs stöd för det. Stöd som inte funnits och knappt finns... men kanske Kommer att finnas nu, framöver.
Vadå hyckleri?
Det är inte bara "alla män" som är problemet. Det handlar om var och ens egna ansvar att stå upp för sig själv och för andra. Men när jag och andra säger det här på buke hamnar jag i en shitstorm av anklagelser om att jag skuldbelägger offren. Tänk efter lite.
 
Det är inte bara "alla män" som är problemet. Det handlar om var och ens egna ansvar att stå upp för sig själv och för andra. Men när jag och andra säger det här på buke hamnar jag i en shitstorm av anklagelser om att jag skuldbelägger offren. Tänk efter lite.

Fast ansvaret ligger fortfarande hos förövaren (oftast en man)... man kan inte klandra ett offer för att människan är rädd eller känner skam. Som sagt är det ju PRECIS vad MeToo handlar om. Att tystnaden ska brytas, att man ska känna att det är okej att prata om. Inte att man ska ta Ansvar för att på något vis förhindra fler brott,men för att bana väg så att nästa generation förhoppningsvis kan känna att det är VÄRT det och att någon kommer att lyssna. Att man har en chans att få förövaren dömd.
Jag tänker hela tiden och förstår fortfarande inte hur du känner att den där artikeln bevisar någonting.
 
"1 500 manliga läkare samlas i upprop:

»Tillsammans kan vi skapa förändring«
Nyligen krävde 10 400 kvinnliga läkare i uppropet #utantystnadsplikt ett stopp för sexuella trakasserier och diskriminering inom läkarkåren. Nu får de stöd av 1 564 manliga kollegor, som lovar att rannsaka sig själva, förändra felaktiga beteenden och aktivt arbeta för trygga arbetsplatser."

Resten här: http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2017/12/Tillsammans-kan-vi-skapa-forandring/
 
"93 män i stödupprop för #tystnadtagning
I november undertecknade 804 kvinnliga skådespelare uppropet #tystnadtagning, med flera vittnesmål om sexuella övergrepp och trakasserier i branschen. Nu går 93 män i film- och teatervärlden samman i ett stödupprop där de lovar att stå upp mot sexism och trakasserier, och jobba för en jämställd bransch."

https://www.svt.se/kultur/film/93-man-i-stodupprop-for-tystnadtagning
 
Jag vet flera män i min närhet som nu aktivt börjat säga ifrån när de är i sällskap av bara män och någon sagt ngt lite över gränsen. Förr har vissa låtit mer passera. Och vissa av de som sägs åt blir väldigt förvånade iom att de tyckt sig vara roliga, uppfört sig normalt etc. men de inser att när tom en annan man i sällskap utan kvinnor säger till så bör de nog fundera lite. Många av dem kan ju föra sig bland kvinnor. Men har lite griseri-tankar och de kan luftas just bland män.
När det inte landar väl ens i såna slutna sällskap blir de lite paffa.
Så att fler nu säger ifrån kan vi nog tacka #metoo för.
Det i sin tur tror jag leder till större förändringar i samhället på sikt.
 
Jag som ändå hade relativt gott hopp om polisens utveckling. På tv-programmet så finns det många poliskvinnor. Jag vet de första poliskvinnorna de fick glas i handskarna. Förr, för länge sedan, gick de ganska snabbt över till försäkringsbranschen.

Strukturella problem försöks göras om till personliga problem , vad jag menar , det här var en kvinna i karriären. Hon hade klarat sig bra, 10 år som polis, "10 år i polisbil " typ står det. Visst människor blir "människor gör karriär till sin inkompetensnivå" . Är det meningen att följden ska bli sjukskrivning? Är det det samhället vill ha? Tydligen är det det. Då är det det som samhället får.

Är det dags för förändring? De trevliga människorna som respekterar sina kollegor vinner på det. Det är de som ska få vinst av detta inte psykopatvarningshärskarteknik-ledarna, alla kön, även hbtqi etc.

Dags att börja diskutera LAS som låser inne både våldsutsatta och förövare.

https://www.expressen.se/nyheter/ex-polisen-gela-chefen-forsokte-sexutnyttja-mig/
 
Suck.
Ja kvinnor kan också taffsa. Och det är inte okej.
Men man måste sätta in det i ett sammanhang.
Jag har aldrig hört en man som varit rädd i en sådan situation. De fall jag vet om har männen mest varit förvånad eller tyckt det varit konstigt

Det tror jag beror på:
Kvinnor har tydligen inte lika lätt att ta till våld generellt
Kvinnor begår inte lika mkt sexuellt våld och våldtäkter av kvinnor mot män brukar inte förekomma
Det finns ofta en fysisk skillnad

Jag tycker det är så trist att män ska förminska de känslor av rädsla som kvinnor kännt för män
Jag vet inte någon man som säger att han är rädd för kvinnor när han får hem.
 
:rofl: :laugh:

Det går liksom inte att ta nån som tycker det var bättre med moralpaniken över "utomäktenskapliga förbindelser" där "båda var lika skyldiga" seriöst :)

Och hon har lurats totalt av sexismen om hon tycker att äldre tiders hederskultur där husbonden skulle kontrollera tjänstefolkets sedlighet var ett skydd för dom svaga "på sitt sätt".. mmm... på ett sjukt sätt i så fall... :meh: Hon är ju helt bortdribblad om hon tror att våldtäkter och övergrepp uppstod på 1960-talet på grund av "den fria kärleken" men visst , dröm om 17-1800-talet och krama gubben Strindberg extra hårt när det blir för jobbigt att ta in att så många män gjort fel
 
:rofl: :laugh:

Det går liksom inte att ta nån som tycker det var bättre med moralpaniken över "utomäktenskapliga förbindelser" där "båda var lika skyldiga" seriöst :)

Och hon har lurats totalt av sexismen om hon tycker att äldre tiders hederskultur där husbonden skulle kontrollera tjänstefolkets sedlighet var ett skydd för dom svaga "på sitt sätt".. mmm... på ett sjukt sätt i så fall... :meh: Hon är ju helt bortdribblad om hon tror att våldtäkter och övergrepp uppstod på 1960-talet på grund av "den fria kärleken" men visst , dröm om 17-1800-talet och krama gubben Strindberg extra hårt när det blir för jobbigt att ta in att så många män gjort fel
Som jag läste, så anser hon knappast att "våldtäkter och övergrepp uppstod på 1960-talet "
Vad hon istället pekar på det faktum att en variation i uppfattning kan påverka betydligt mer än bara en sak. Att kraven på tjejer att "ställa" upp på sex ökade markant i o m p pillret och hippievågen kan nog de flesta skriva under som var med på den tiden.
Men vad som är intressant är ju att du försöker använda en typisk teknik i din argumentering i det att du hellre förlöjligar henne istället för att argumentera i sak..ngt du lärt dig från "gubbarna" ? ;)
 
Suck.
Ja kvinnor kan också taffsa. Och det är inte okej.
Men man måste sätta in det i ett sammanhang.
Jag har aldrig hört en man som varit rädd i en sådan situation. De fall jag vet om har männen mest varit förvånad eller tyckt det varit konstigt

Det tror jag beror på:
Kvinnor har tydligen inte lika lätt att ta till våld generellt
Kvinnor begår inte lika mkt sexuellt våld och våldtäkter av kvinnor mot män brukar inte förekomma
Det finns ofta en fysisk skillnad

Jag tycker det är så trist att män ska förminska de känslor av rädsla som kvinnor kännt för män
Jag vet inte någon man som säger att han är rädd för kvinnor när han får hem.

Öhm...jag tror du missuppfattade den där artikeln och ordet "offer" i sammanhanget.
 
Som jag läste, så anser hon knappast att "våldtäkter och övergrepp uppstod på 1960-talet "
Vad hon istället pekar på det faktum att en variation i uppfattning kan påverka betydligt mer än bara en sak. Att kraven på tjejer att "ställa" upp på sex ökade markant i o m p pillret och hippievågen kan nog de flesta skriva under som var med på den tiden.
Men vad som är intressant är ju att du försöker använda en typisk teknik i din argumentering i det att du hellre förlöjligar henne istället för att argumentera i sak..ngt du lärt dig från "gubbarna" ? ;)
Jaha du tror på riktigt att det skedde många fler övergrepp och våldtäkter på 1960-talet än på 1700 och 1800 talet? :)
 
Underlig karl den där
Yvonne Maria Werner

professor i historia vid Lunds universitet :angel:

Man behöver inte vara man för att framföra åsikten att inte alla män är förövare. Vilket är att skaffa sig billiga poäng - kejsarens nya kläder. De flesta kvinnor som inte har blivit totalt uppfuckade (av män, oftast) vet att det finns män som inte är förövare, att kvinnor kan vara förövare och att män kan vara offer.

Om man är man och vill dela med sig av sin utsatthet är det bara att öppna käften. Som Jonas Gardell, Patrik Sjöberg och Peter Jöback, till exempel. De har ju fått väldigt stor respons och utrymme i media.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp