Bukefalos 28 år!

Intressant är hur mitt inlägg bemöttes, inlägget tog bara upp att historien om grodan som beskrevs som en sann historia, vetenskapligt belagd tom., inte är sann utan bara en vandringssägen, en myt, och att det visar på hur viktigt det är att gå på vad som är fakta, vad som är sant. Inte bara anamma berättelser för att de passar ens egna syfte och strunta i om det faktiskt är sant eller ej.

Ingen kan ha något att invända mot det, det är fullständigt grundläggande ändå så hoppar flera direkt på mig med vad som skulle kunna betecknas som näthat. Jag tycker DET är talande för er. .
Ditt svar på en lång beskrivning av normaliseringsprocessen är att skriva om metaforen med grodorna och så skriver du apropå grodorna "Kanske säger det nåt."

Tala ur skägget liksom

Vad säger det om våld i nära relationer?? Vad är det du försöker säga? Är det näthat att undra vad du menar med det? :confused:
 
Historian om grodan som kokas levande är en myt, en vandringssägen som inte har någon sanning i sig. En groda som ligger i vatten som sakta värms upp kommer förflytta sig därifrån om den har någon möjlighet att göra det. Kanske säger det något.

Så här skrev du.
Hade du tagit bort sista meningen hade man nog mest bara registrerat att du som vissa andra gör i såna här trådar konstant vill dra fokus från den viktiga frågan genom att påpeka fel i saker som är totalt oviktiga för debatten.

Nu när du uttryckte dig som du gjorde så ville du påtala att normaliseringsprocessen är bullcrap och tjejer borde bara säga emot etc.. Sen tramsar du nu bara och försöker påstå att forumet är knasigt, kvinnor är knasiga etc.

DU uppför dig osympatiskt. Punkt.
Och det vet du dessutom. Du hade inte flamsat runt så i viktiga frågor om du respekterat frågan och de som frågan rör.
Det vet du också.
 
Så här skrev du.
Hade du tagit bort sista meningen hade man nog mest bara registrerat att du som vissa andra gör i såna här trådar konstant vill dra fokus från den viktiga frågan genom att påpeka fel i saker som är totalt oviktiga för debatten.

Nu när du uttryckte dig som du gjorde så ville du påtala att normaliseringsprocessen är bullcrap och tjejer borde bara säga emot etc.. Sen tramsar du nu bara och försöker påstå att forumet är knasigt, kvinnor är knasiga etc.

DU uppför dig osympatiskt. Punkt.
Och det vet du dessutom. Du hade inte flamsat runt så i viktiga frågor om du respekterat frågan och de som frågan rör.
Det vet du också.
Precis! Du skriver så bra och tydligt :bow:
 
Försöker folk trolla bort tråden ? Klantarschlen, sluta med att försöka bråka bort tråden. Fokusera forumvänner, kvinnor som män, dvs människor.

Madeleine albright på cnn nu. Kvinnor måste samarbeta och hjälpa varandra för att lista ut hur vi ska fungera i detta samhälle. äsch, nu försvann hon.
 
Jag vet flera män som är sexistiska svin. Jag vet desto fler som INTE är det.
Exakt samma med de kvinnor jag har runt mig.

Ja? Det är väl ingen som har påstått tvärtom?

Nej man behöver inte tycka lika men just när du inte skriver ut allt så räknar jag med att det är din ståndpunkt och utgång i allt du skriver i den här tråden. Det blir liksom inte bra att diskutera med en manshatare, nån som redan bestämt sig för att såhär är det.

Manshatare? Jag vet inte vem du syftar på nu, för jag kan inte hitta någon manshatare här iallafall.
 
Det finns inget belägg för ett sådant påstående när det gäller handavtrycken heller. Men påståendet är ett bra exempel på hur viktigt det är att kontrollera uppgifter.

Artikeln finns nedan i sin helhet och resultatet visade att det inte ens gick att förutsäga kön på nutida människor utifrån de handparametrar (förhållandet mellan fingerlängder) som mättes i studien, att då göra exakta uttalanden om några få handavbilder, tiotusentals år gamla, i ett par grottor är inte seriös vetenskap. Enligt Nature kom en annan forskare som istället mätte handstorleken fram till att det nästan uteslutande var unga män som gjort handavbilderna i grottorna, jag har inte läst den ursprungsartikeln så jag kan inte säga så mycket om det mer än att där också finns möjliga felkällor.

Länk till Snow's artikel för den som vill veta vad som är sant och vad som är myt:

Sexual Dimorphism in European upper paleolithic cave art

Tack för länk!
(och intressant att kika på fingerlängder; nu är jag endast ett anekdotiskt fall, uppenbarligen, men trots XX har jag betydligt längre D4 än D2 på båda händer medan D5 är kort som i beskrivningen...
antagligen en klok synpunkt att även de här bedömningarna bygger på osäkra faktorer.
 
Jag skrev Nature ovan men menade National Geographic, artikeln skulle nog knappast ha tagits in i Nature.
 
Jag tycker ett antal trevliga män har fått en enorm boost. Nu vet de också på sitt "manliga" taffliga sätt att kvinnor faktiskt inte gillar att bli misshandlade och att nivån för sexuella trakasserier är låg.

Grattis alla trevliga karlar som nu också får en bättre chans att göra diverse karriärer och inte bara psykopatliknande personligheter, vilka ska bort.
 
Tack för länk!
(och intressant att kika på fingerlängder; nu är jag endast ett anekdotiskt fall, uppenbarligen, men trots XX har jag betydligt längre D4 än D2 på båda händer medan D5 är kort som i beskrivningen...
antagligen en klok synpunkt att även de här bedömningarna bygger på osäkra faktorer.
Jag gjorde ett par avbildningar och mätte D4/D2 och jag är tydligen en kvinna. Den genomsnittliga relativa skillnaden mellan ring- och pekfinger och mellan män och kvinnor är dock enligt artikeln endast 1,5 mm så det gäller att vara noga när man mäter. I artikeln så stod det att de inte kunde avgöra om nutida handavtryck kommer från en man eller kvinna utifrån fingerlängd men eftersom "män var män" och "kvinnor var kvinnor" på den tiden när målningarna utfördes så gick det att se skillnad, antar att det var shamanen de fick kontakt med och kunde fråga hur livet och människorna var på den tiden :)

Dessutom, 1,5 mm noggrannhet för ett avtryck som troligen gjordes för tiotusentals år sedan genom att blåsa färg med munnen över handen låter väl optimistiskt.
 
Så här skrev du.
Hade du tagit bort sista meningen hade man nog mest bara registrerat att du som vissa andra gör i såna här trådar konstant vill dra fokus från den viktiga frågan genom att påpeka fel i saker som är totalt oviktiga för debatten.

Nu när du uttryckte dig som du gjorde så ville du påtala att normaliseringsprocessen är bullcrap och tjejer borde bara säga emot etc.. Sen tramsar du nu bara och försöker påstå att forumet är knasigt, kvinnor är knasiga etc.

DU uppför dig osympatiskt. Punkt.
Och det vet du dessutom. Du hade inte flamsat runt så i viktiga frågor om du respekterat frågan och de som frågan rör.
Det vet du också.
Det du håller på med i inlägget ovan med förlöjligande uttryck, rent osanna påståenden om vad jag har skrivit (som är väldigt enkelt att kontrollera), nedvärdering av mig som person och sen backas upp av några andra här - det är "näthat" och det är DU som står för det, ni gillar sånt har jag förstått.
 
Och NU tycker jag att vi återgår till trådens ämne.

Jag måste säga att jag är så stolt över alla initiativ och grupper som håller blicken mot målet, att förändra strukturerna. Många medier försöker få oss att peka ut män och förövare, men de är bara en del i massan. Och det är kvinnorna, människor, vars öden är viktiga. Nu jobbar vi tillsammans för att skapa en vänligare värld, och det gör mig verkligen glad. Se bara på vad som kommit upp i medierna de senaste dagarna. Från mötet med jämställdhetsministern igår, TCO idag och i morgon är det direktsändning från #imaktenskorridorer
 
Det du håller på med i inlägget ovan med förlöjligande uttryck, rent osanna påståenden om vad jag har skrivit (som är väldigt enkelt att kontrollera), nedvärdering av mig som person och sen backas upp av några andra här - det är "näthat" och det är DU som står för det, ni gillar sånt har jag förstått.

Om jag nu missförstått dig, likt då alla andra som gillat mitt inlägg samt frågat dig om ditt uttalande..
Vad menade du med uttalandet om grodan?
Varför tyckte du det var viktigt att svara så i en sån här tråd?
Varför svarar du bara på de inlägg du gör där du då påpekar saker som är oviktiga för metoo-frågan?

Är det inte konstigt att så många ”misstolkar dig”?

Kan det vara så att du faktiskt uppför dig illa och ogenomtänkt?

Har du funderat kring det? Dvs uppför jag mig korrekt mot kvinnor? Har jag en lite tråkig attityd? Läser jag av situation och folk bra nog etc?

Och jag menar allvar med frågorna. Det är inget jag säger för att trycka ner dig.

Jag upplever dock att du visar noll respekt och noll lust att fundera över ditt eget beteende.
Så jag är genuint nyfiken på om du alls har försökt reflektera kring hur du är.
Och om det kanske är så att din bild av verkligheten är rätt annorlunda mot många kvinnors.
Och att det kanske är tid nu att försöka sätta sig in i det med..

Och ja, min ton var hård. Men det är många av oss som fått nog nu. Och som också blir förbannade på att det ska förstöras diskussioner live, trådar etc av folk som inte själva tycker frågan är så viktig. Oftast är det vita, medelålders män som gör så.
 
Om jag nu missförstått dig, likt då alla andra som gillat mitt inlägg samt frågat dig om ditt uttalande..
Vad menade du med uttalandet om grodan?
Varför tyckte du det var viktigt att svara så i en sån här tråd?
Varför svarar du bara på de inlägg du gör där du då påpekar saker som är oviktiga för metoo-frågan?

Är det inte konstigt att så många ”misstolkar dig”?

Kan det vara så att du faktiskt uppför dig illa och ogenomtänkt?

Har du funderat kring det? Dvs uppför jag mig korrekt mot kvinnor? Har jag en lite tråkig attityd? Läser jag av situation och folk bra nog etc?

Och jag menar allvar med frågorna. Det är inget jag säger för att trycka ner dig.

Jag upplever dock att du visar noll respekt och noll lust att fundera över ditt eget beteende.
Så jag är genuint nyfiken på om du alls har försökt reflektera kring hur du är.
Och om det kanske är så att din bild av verkligheten är rätt annorlunda mot många kvinnors.
Och att det kanske är tid nu att försöka sätta sig in i det med..

Och ja, min ton var hård. Men det är många av oss som fått nog nu. Och som också blir förbannade på att det ska förstöras diskussioner live, trådar etc av folk som inte själva tycker frågan är så viktig. Oftast är det vita, medelålders män som gör så.
Som sagt du är en "näthatare", ingen vettig person skulle bry sig om att bemöta ett inlägg likt ditt ovan och jag tänker inte göra det heller.
 
Och NU tycker jag att vi återgår till trådens ämne.

Jag måste säga att jag är så stolt över alla initiativ och grupper som håller blicken mot målet, att förändra strukturerna. Många medier försöker få oss att peka ut män och förövare, men de är bara en del i massan. Och det är kvinnorna, människor, vars öden är viktiga. Nu jobbar vi tillsammans för att skapa en vänligare värld, och det gör mig verkligen glad. Se bara på vad som kommit upp i medierna de senaste dagarna. Från mötet med jämställdhetsministern igår, TCO idag och i morgon är det direktsändning från #imaktenskorridorer
Jag har läst att # metoo rörelsen jämförs med "den arabiska våren" , en rörelse grundad i sociala medier. Vi vet alla vad som hände efter " den arabiska våren" , otroliga olycksaliga krig i många länder. Flyktingvågen som var enorma och hela djkl Syrien är väl nästan utplånad.

Det är en otrolig kraft när människor går samman. Att utöka kunskaper om hur människor behandlas skapar förståelse och något mer, kanske? Jag hyser lite mer tilltro till mänskligheten och samhället. Trump var den " stolta" kronan på 40-talisternas tid. Enbart reflektion äntligen börjar de försvinna. Tänker inte kommentera det. Eller rättare sagt, det är min åsikt. Starkt förankrad.
 
Och NU tycker jag att vi återgår till trådens ämne.

Jag måste säga att jag är så stolt över alla initiativ och grupper som håller blicken mot målet, att förändra strukturerna. Många medier försöker få oss att peka ut män och förövare, men de är bara en del i massan. Och det är kvinnorna, människor, vars öden är viktiga. Nu jobbar vi tillsammans för att skapa en vänligare värld, och det gör mig verkligen glad. Se bara på vad som kommit upp i medierna de senaste dagarna. Från mötet med jämställdhetsministern igår, TCO idag och i morgon är det direktsändning från #imaktenskorridorer

Jag följer inte alla me2-initiativ.
Men tycker redan det "gått i stå" i de få där jag är medlem.
Man fortsätter att i grupperna beskriva fler exempel.
Man fortsätter att beklaga offren.

Men det verkar inte som om personer i ledande ställning tar särskilt allvarligt på det hela (jag tänker då inte på jämställdhetsminister; det är väl bra att politikerna i riks-position tar det hela på allvar men det går troligen inte att lagstifta bort attityder - det har inte fungerat förut och de grövre företeelserna är redan olagliga).
Chefer på lokalplan behöver ta det hela på allvar.
I medarbetarenkäten förra året och i år ställs frågor kring sexuella trakasserier och kring särbehandling på grund av kön.
Förra året (och i år, men den enkäten är inte analyserad än så den går inte att uttala sig om för närvarande) kryssade jag "ja" gällande särbehandling pga kön. Vid övergripande analyser har det inte kommenterats hos min arbetsgivare att medarbetare blivit särbehandlade pga kön.
I år vet jag fler som kryssat "ja" i den frågan - och vi får väl se om det är något som kommer att diskuteras. Med tanke på Me2, "borde" arbetsgivaren av ren självbevarelsedrift lyfta det som kommer fram men vi får som sagt se.
Och om resultatet mest blir "ett forum för att beskriva vad man varit med om" men utan tänder så riskerar det hela bli något som snabbt blåser förbi och glöms bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp