Med en dåres envishet....

Ragnhild

Trådstartare
Med risk för att reta upp några (vilket INTE är meningen) så vill jag återkomma till min tidigare tråd "Täckeshysteri". Idag (040501) åkte jag förbi ett stall i närheten, vid pass elvatiden på förmiddagen. Flera av hästarna hade täcken på sig och en hade dubbla täcken. Det är cirka + 17 grader i skuggan........ Är det OK?
undrar Ragnhild
 
Vi har också ett sånt stall i närheten där hästarna tills i förra veckan hade termotäcken på sig, samma som de haft hela vintern. Fast jag tror att det beror på att det är ganska svalt på morgonen när hästarna släpps ut och att de då får ha täcken anpassade efter morgontemperaturen?
 
Eftersom temperaturen här uppe ibland kan skifta och dea är omkring -2grader till +2grader på morgonen är det svårt att veta om det blir soligt eller kanske blir kallare på dagen.
Som idag for jag och tog av alla hästarna sina täcken vid lunchtid, sen beror ju det på om hästarna är rakade, min är rakad och har en känslig rygg men när det är så här fint väder får han självklart vara utan medans dem "med päls" får vara utan redan på morgonen.

Men som du beskrev det så tror jag att det var lite svalt på morgonen och nu varmare under dagen.

Men dem som har på sina hästar regntäcken på sommaren när dem står i 25graders sol förstår jag mig inte på. Men alla är vi ju olika och dem flesta täckar ju efter hur man själv känner sig, alltså en lätt frusen ägare sätter nog på ett täcke till än ett mindre.
 
jag tycker att det är helt bisarrt att folk slänger på hästarna täcken som om dom vore helt nakna, dom klarar faktiskt av kylan bättre än många tror å nu är det ju inte ens kallt ute..nä jag tycker att det är löjligt faktiskt.
 
Skulle det inte vara bättre att släppa ut sin häst utan täcke även om det är svalt på morgonen. Det kan inte vara så skadligt att vara ute ett par timmar i ca +5 grader till att börja med och sen blir det varmare, än att hästarna skall gå omking med vintertäcken i värmen. Jag tror att djuren lider mer av det än av lite svalka. Dessutom, så mycket väderleksrapporter som vi har på TV och radio, så får man ha lite koll på morgondagens väder
tycker Ragnihild
 
För egen del så tycker jag ju att hästen är ganska tålig. Vi har sällan täcken på våra hästar, men så har vi hästarna hemma och i eget stall.
Täckesstallet nära mig är ett kollektivstall, ett ganska litet med 8-10 hästar. Jag tror att det är svårare då man står där på morgonen och ska bestämma om alla andras hästar. Har en hästägare bestämt att hennes häst ska ha varmt täcke om det är under +5 och det är +1 på morgonen. Får du då använda eget huvud och räkna med att temperaturen kommer att gå upp till över +10 eller kommer ägarinnan att lyncha dig då?

Jag kan bara tänka mig hur varmt det kan bli under ett termotäcke om lufttemperaturen är +10 grader!
 
tycker många överdriver mycket med täcken osv. hästar är ju inte direkt några porslinssaker?!
 
Nej, det är inte okej.
Inte enligt mej iallafall.

Min rakade, rätt känsliga pålla har gått helt utan täcke nu om dagarna (och nästan alla nätterna) i snart en månad.
Min andra häst har gått helt otäckad hela vintern, men han är inte klippt.
JAG har mkt svårt att tro att det finns NÅGON häst (frisk förstås, som får tillräckligt mkt mat), rakad som orakad, som FRYSER i temperaturer över 10, 15+ om det nu inte regnar och blåser.

Ibland kan man ju fråga sig vad folk tänker med...?
 
Jag håller med dig.

Åker förbi ett stall varje morgon när jag kör till jobbet, och de allra flesta hästarna har täcken på sig. Det ser så sorgligt ut :(

Jg vet också dom som har täcken på sina hästar för att de inte ska bli smutsiga :mad:

Det är en helt annat sak om hästen verkligen fryser, då ska den självklart ha täcke! I min hästs stall står en gammal valack som verkligen är frusen av sig. Han har fortfarande täcke på sig för annars fryser den stackarn så att han skakar!
 
jag är alldeles för nojjig när det gäller det täckena. har en häst som fått korsförlamning 2 gånger o är det minsta minsta risk för regn går hon ut med regntäcke. jag jobbar även i stallet hon står uppstallad i, dom dagarna jag är där släpper jag bara ut henne med ett bomullstäcke, men när jag inte jobbar o det inte är helt klart på morronen så får hon gå ut med regntäcke.

men det är svårt, vi har släppt ut hästarna med regn/vinter täcken (beroende på vilken häst det är) på morronen, då det bara varit några plus o mulet, o det sen mitt på dan blivit sol o uppemot en 20 grader, så det är svårt.
 
"Jg vet också dom som har täcken på sina hästar för att de inte ska bli smutsiga"

Jag har en hosthäst. Så länge de går i hage med mycket lera/jord utan gräs så har han täcke på sig. Damm är inte bra för honom.
// Linda
 
Termotäcken verkar lite väl extremt... Där jag jobbar har vi för ganska länge sedan bytt ut vintertäckena mot tunna regntäcken och vissa hästar har fått av sig täckena för sommaren. Tävlingshästarna har fortfarande täcke beroende på väder. Man känner ju sina hästar. Vissa mår bättre av lite försiktigthet att man slänger på täcket på morgonen så de blir lite för varma och sen tar man av det fram emot lunch. Andra dör ju om dom får gå med för mycket täcke i 5 minuter så det är bättre att dom fryser lite på morgonen...
 
Jag tycker också att det är helt sjukt! Det finns väl ingen vettig människa som har sin vinter jacka på sig när det är 15+ :confused:??? Dessutom verkar det var väldigt få som har ett "mitt i mellan" täcke (typ tunnare regntäcke), nej då, antingen har man tjockt vintertäcke, eller inget alls.
Mvh. Matten
 
Jag har täcke för att jag är lat. än så länge går hästarna i "vinterhagarna", som är gräshagar men som efter en vinter ser ut som stampade jordgolv och jag har varken tid eller lust att borsta 30 min om dan och ändå ha en häst som dammar.
Så han får ha ett tunnt regntäcke på sig i hagen. När de flyttas över till gräs om nån vecka så behövs det inte längre.

Fast jag håller med om att det är helt oödigt, oavsett om morgontemperaturen är 4 + när de kommer ut på morgonen.
Vissa i stallet tycker seriöst att hästarna behöver täcke pga kylan.

En tjej sa för två veckor sedan -jamen det är ju kallt på natten... Jo fast på natten står hästarna inne och det lär inte gå under 10 grader inne i stallet om ens så kallt, men men.
 
Jag har en hosthäst. Så länge de går i hage med mycket lera/jord utan gräs så har han täcke på sig. Damm är inte bra för honom.

Och HUR i HELSIKE lindrar ett TÄCKE, som sitter på hästens KROPP, inte över NÄSBORRARNA, från hosta?! :confused: :crazy:
 
Med tanke på hur mycket kraftfoder din häst får kanske korsförlamning inte ligger så långt bort :crazy:
bara en liten fundering.. ( OBS inte något illa menat bara ett litet tips att kanske fundera på)
 
Om han rullar sig i lera blir det ett moln av damm då man borstar. Det är säkert det hon vill skona hästen ifrån. :)
 
Här har det blåst halv storm på nätterna och även på morgonen då jag släppt ut. Den klippta hästen har därför täcke på morgonen fram till lunchen (kl 14). Man får avväga varje morgon hur man ska göra nu i övergångsperioden.
 
Men det är självklart att hästen ska ha täcke om den verkligen behöver det!

Dom jag pratar om är två hästar vars ägare har sagt att enda anledningen till att deras hästar har täcke nu är för att de ska vara lättare att få rena.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 369
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
943
Senast: Myy
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp