Med en dåres envishet....

Hästar klarar generellet kyla mkt bra, dvs hellre inte täcke på morgonen än stå och svettas resten av dagen.

Å andra sidan så minns jag när jag hade min ponny helklippt och hon gick med dubbla täcken mkt mkt längre än vad vi ville (soligt och fint). Men hon stod helt enkelt och frös om man tog av täcke/täcken, detta löste vi genom at hon gick utan täcke (eller med ett) efter lunchen tom eftermiddagsutfodringen men hade det/de på sig mellan morgon och lunchutfordning.
 
min polle är naken på natta och går ut i naken på morronen.. han hatar täcken rättare sagt. han är mycke trevligare att hålla på me när han inte har täcke och han trivs bättre utan.
 
Jag har en hosthäst. Så länge de går i hage med mycket lera/jord utan gräs så har han täcke på sig. Damm är inte bra för honom.

Och HUR i HELSIKE lindrar ett TÄCKE, som sitter på hästens KROPP, inte över NÄSBORRARNA, från hosta?! :confused: :crazy:

Just som någon annan påpekade så blir hästen inte lerig/dammig över hela sig när han rullar sig. Det är när man borstar som det dammar som värst. Även när man inte borstar så "fäller" hästen damm om den är lerig.
Så enkelt var det! :)
// Linda
 
Jättefaschinerande det här med täcken.

Min häst har varit klippt ( halvklippt i oktober) och haft täcke hela vintern, och han går nyligen naken om det är fint väder och har ett tunt regntäcke vid regn.

För ett par veckor sedan regnade det för första gången med bara regntäcket på, och döm om min förvåning när hästen står och skakar i hagen när jag kommer fast täcket var tätt och torrt på insidan??? Det var ju ändå runt 7 grader varmt eller något ute.

Ibland kan man faktiskt bli förvånad. Hade aldrig kunnat tro att han skulle frysa så!!!
 
Tycker inte att det är okej.
Det är väl upp till var o en som känner sin egen häst bäst att avgöra. Men som någon sa så tror jag att det här med täcken överdrivs. Har en sån tjej i vårat stall som verkligen "puttinuttar" med sin häst.

Min pålle är helrakad förutom en liten ruta på ryggen. Hon har täcke på sig framförallt om det regnar. Här är det nu så varmt på nätterna så hon inte behöver täcke då heller. När det var kallare kväll/natt/morgon hade hon regntäcke på sig då. Och jag åkte upp såfort solen börjat ligga på så det börjat bli varmt.

Men sen finns det ju undantag, hästar som är "fryslortar" eööer som någon hade en hosthäst som hade täcke för att slippa damm. :)
 
Fast sen kan man ju faktiskt också tänka mig att hästen har på sig ett täcke av en orsak.

Min häst håller på och få sitt bäcken rakare och stelnar lätt i ryggen p.g.a det. Går hon ute en stund i 5+ utan täcke så har jag en häst som är stenhård i ryggen i en dag eller två. :crazy:
Därmed får hon aldrig gå utan täcke om det inte är 10+ ute på morgonen.

Hon blir bättre och bättre hela tiden, men tills det att hon är helt okej så är det den regeln som gäller och inget annat.


Sen tycker jag att det är fullkomligt onödigt om man inte har någon direkt orsak för att ha täcke på hästen.
 
Jag tycker inte heller att det är okay, men folk har ju rätt att göra som de själva vill :crazy:

Min ena häst går naken året om, skulle det dock regna väldigt mycket får han ha ett regntäcke på sig men bara om det är kallt ute också.
Sen har han ibland täcket på sig när han blivit svettig och han ska ut efter ridpasset men annars vill jag ha honom naken.

Tanten fryser ganska mycket men jag låter henne gå så länge som möjligt utan täcke på hösten så hon sätter en riktig päls sen lägger jag på täcke efter behov, oftast klarar hon sig med ett vanligt 200 gr thermo täcke och regntäcket är det är minus grader, men jag lägger inte på mer täcken om hon inte behöver det, sen tar jag av så fort det blir varmare, just vid övergångsperioden till sommaren brukar jag ge extra hö på morgonen och lunchen för att de lättare kan hålla värmen och då klarar sig bättre utan täcke.

Dock måste man ju tänka efter vid varje enskild individ, vissa hästar svettas mycket eller tränas mycket och behöver klippas, då måste de ha en ersättning för pälsen.
De hästar med mycket fullblod i brukar vara lite känsligare mot kyla än andra.

Men jag håller helt med om att många inte alla men många förmänskligar sina hästar och bara för att man själv tycker det är kallt är det inte säkert att ens häst fryser.
 
Jag har själv täcke på mina pållar under vintern. Nu har de gått utan täcke i ca 1 månad. Visst är det bekvämt att ha täcke på hästarna, de blir ju mycket lättare att hålla rena.

Naturligtvis påverkar det vad man använder hästen till om har täcke eller inte men jag tror att det är som någon annan skrev att vi tror att hästarna fryser bara för att vi själva gör det. Hästar klarar kyla betydligt bättre än vad de klarar värme. (ändå har en del människor täcken på sina hästar mitt i sommaren?!) Att hästen fryser ser vi ofta när hästen står och skakar men vad jag vet gör de så även för att hålla kroppsvärmen uppe. Hundar gör likadant. Visst de kanske inte är jättevarma men det ser ofta värre ut än vad det är....de skakar för att få upp kroppstemperaturen. regnar det jättemycket kan jag tänka mig att lägga täcka på mina hästar igen men försöker i så stor utsträckning som möjligt slippa ha täcken på dem på sommar halvåret.

Har många gånger förvånats över detta med täcken bl.a på ridskolan en bit bort...där går privathästarna med termotäcken i juni, sen regntäcken en period men i slutet av juli börjar de täcka sina hästar igen....?? Knasigt...
 
det varierar, vissa hästar behöver täcken. För det mesta tycker jag det är deras ensak men man kan ju tänka lite tyst för sig själv.
Min häst gick ute utan täcke igårkväll när det regnade, men det var varmt! Han stod inte ens å väntade vi grindöppningen som han brukar göra, hans hagkompis fick vi locka in för han ville vara kvar. Och så har vi några hästar som går på lösdriften, allihopa stod ute i ösregnet :)
 
Jg vet också dom som har täcken på sina hästar för att de inte ska bli smutsiga :mad:
Det är en helt annat sak om hästen verkligen fryser, då ska den självklart ha täcke! I min hästs stall står en gammal valack som verkligen är frusen av sig. Han har fortfarande täcke på sig för annars fryser den stackarn så att han skakar!

Jag har täcket på I.C-"damen",när det är lerigt ute,just för att hon inte ska bli för j-la skitig,hon är en lerbadare som ser ut så här utan täcken på annars. :crazy:
Och om man i allafall som jag,jobbar heltid OCH har lång resväg till och från jobbet,ska hinna med att sysselsätta hästen på kvällen,ja då har man inget val.Kanske inte så smidigt att bara rida på helgerna annars..

Hbl'et har täcket kvar på sig ganska länge,mest för att han är så himla frusen i blåst och nederbörd.Och vi har dessvärre ingen hage med vindskydd.(Och näe,jag kan ej bygga nått heller,är inackorderad,och näe,har inte ens funderat på att byta stall,då det är super i övrigt.Fast å andra sidan så flyttar vi snart då vi fått tag på egen hästgård!!)

Mina hästar får fortfarande regntäcken på om det är pissväder på morgonen när jag är där.De har tunna,andas täcken och jag har inte sett att de är besvärade av de heller.Å andra sidan så har vi inte haft så många supervarma dagar ännu,det är först nu det har hållt sig runt plusgrader även på nätterna.Men för senast 1½ vecka sen hade vi -8 grade på morgonen när jag åkte till stallet.
 
Usch och fy vilket lermonster!! :D
Tur man inte har en sådan skitgris hemma. Däremot är min istället en riktig fryskyckling som kräver täcke långt in på våren för att hålla musklerna i trim.

Blir han det minsta kall eller blöt så spänner han sig oerhört och får därmed ont i rygg och kors = ledsen och ej ridbar :crazy:. Med andra ord har min häst fortfarande ett tunt regntäcke om det är kallt på morgonen, men det tas av mitt på dagen om det blir varmt. Han har även haft täcke inne fram tills nu, eftersom nätterna varit mycket kalla. Jag provade att ta av "pyjamasen" i en vecka, men då kom de spända ryggmusklerna som ett brev på posten.

Men jag måste säga att det vore bra mycket bekvämare att inte ha en sådan här känslig fullblodshäst. Då hade jag ju kunnat göra som så många andra och släppt på bete utan att behöva bekymra mig för varken kalla regn eller bitande insekter!
 
Jodu,det är inte så många som är avundsjuka på mig vad gäller hennes kunskaper i att skita ner sig..Eller rättare sagt,det är INGEN som är avis,och jag kan inte förstå varför.. :angel:
Har stått många kvällar i stallet och undrat varför jag övht började med hästar,och framförallt om alla tre ser likadana ut,vilket oftast är fallet.Eller jag ska inte ljuga,hbl'ena rullar sig på varsin sida,medans damen ifråga kör rubbet..*uäck*
 
Det låter ju lite konstigt att de har så tjocka täcken på sig i värmen, men hästen med dubbla kanske inte mådde bra!? övriga känsliga mit regn/damm eller liknande. Jag kan faktiskt förstå de som bara har lerhagar och tar på hästarna täcke för att de inte ska bli smutsiga. Min första ponny rullade sig alltid i leran och jag använde aldrig täcke på henne, men då kunde jag heller inte rida de dagar hon hade rullat sig som värst pga blöt lera eller damm i pälsen eller helt enkelt inte tid att rida efter att ha borstat bort lera i en timme.

Nu har jag ett tunnt regntäcke på min häst (som går i gräshage)vid regnrisk eftersom hon är frusen av sig och blir jätteömi ryggen om hon blir blöt.
 
Haha, jag har en likadan skitgubbe som vältrar sig i de värsta pölarna i hagen han hittar och jag får också regelbundet komplimanger (NOT) av andra hästägare :D

Men jag har hört att det är bra att hästar rullar sig för att det håller dem smidiga i kroppen, så vi kanske får tro på den sanningen och ha våra lermonster täckade när det är som allra värst :smirk:
 
På våren kan jag stå ut med att de rullar sig,men på hösten...
När höstmörkret är här så vill man ju hinna få nått klart innan det är helt beckmörkt ute.
 
Korsförlamning kan bero på många saker, men genomgående är att hästar som har haft korsförflamning ska hållas varma över rygg och kors.

Mina hästar, en treåring och en dam på tretton år, båda halvblod går utan täcke och har gjort det i snart en månad. Den gamla är helklippt, men bara en gång i höstas så hon har lite päls ändå. Ingen av dessa hästarna rids då den lilla växer och den andra har varit halt ett tag. Men hade hästarna varit igång hade jag haft tunt regntäcke på dom vid regn och blåst. Man vill ju värna om att hästen inte står och spänner sig i hagen och hålla värme över musklerna.
Men eftersom jag själv släpper ut hästarna på morgonen kan jag själv avgöra om jag vill ha täcken eller ej när hästen är ute. Dock har vi vissa nätter ganksa kallt så då står de med tunna fleecetäcken inne.
 
Kan du nämna några som är orsaker till varför vissa hästar får korsförlamning och andra inte!
Kan du även ge lite information om varför dessa hästar ska hållas varma över kors och ländrygg..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 491
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 370
Senast: Luleå
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
945
Senast: Myy
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp