Bukefalos 28 år!

medryttare? betala?

Sv: medryttare? betala?

Att vara "medryttare" innebär för mig detsamma som att vara hästägare nästan, minus det allra yttersta ansvaret. Är du medryttare 2 dagar i veckan är hästen "DIN" två dagar i veckan & du får göra vad du vill med den. (Givetvis pratar du ihop med ägaren att du kanske rider dressyrlektion för tränare ena dagen, rider ut andra dagen eller så, man får ju ta lite hänsyn där kanske till vad hästen tidigare i veckan, men ägaren ska ju inte säga till medryttaren att, imorgon får du bara skritta t ex.
Medryttaren betalar för att RIDA 2 ggr i veckan, men medryttaren betalar också för ANSVARET få ha hästen som "SIN" 2 dagar i veckan, vilket gör att hon/han givetvis måste ta hand om den dagliga skötseln av hästen den dagen, precis som man gör när man har egen häst!!
Skillnaden mellan skötare & medryttare är för mig väldigt stor.
Som skötare gör du vad ägaren säger till dig & du sköter/rider hästen för att du tycker att det är kul att hjälpa till, då kan man ju inte ha några som helst krav heller...

Tycker att annonsen är dåligt formulerad, dumt att ta med "behöver hjälp". Bättre att skriva "söker medryttare" pga studier, mer tid för... osv (eller vad det nu kan vara)

Däremot tycker jag att det finns många som MISSBRUKAR medryttare... med det menar jag att det finns de som tar 500 - 1000kr i veckan av nån liten tjej som kommer ut & mockar, sköter hästen & självklart får hon rida , men kanske bara på det vis ägaren säger till henne, vilket gör att hon kanske inte får rida lektion utan bara rida ut, te x som att medryttaren ska rida så "lungt" på sina dagar att ägaren egentligen kan räkna dessa dagar som hästens "vilodagar"..
Förstår ni vad jag menar?

Ska säga att jag har en skötare som följer mig till stallet & rider en av mina hästar ofta. ca 2-3 ggr i veckan, vi rider för det mesta tilsammans, antingen ut i skogen eller dressyr på banan. Hon behöver i princip aldrig mocka eller göra nåt annat än att göra iordning hästen innan passet, så hon har det ganska bra. (jag gör klart stallet på morgonen när jag släpper ut dom)
Skulle ÄNDÅ ALDRIG DRÖMMA om att ta betalt av henne, då jag tycker om hjälpen jag får (hon rider hästen bra) + att hon får ju inte själv välja vad hon vill göra, det är ju jag som bestämmer att idag är det dressyr, idag skrittar vi ut & klättrar osv...
Om hon var "medryttare" skulle hon säkert vilja hoppa en gång i veckan t ex, men eftersom jag sköter hoppningen själv & bestämmer hur hårt hästen ska gå just den dagen, så finns det ju ingen anledninge att ta betalt eftersom jag är glad för att hon hjälper till... :idea:
 
Sv: medryttare? betala?

knapplån antar jag att det var :)

Vill man ha häst finns det ju som sagt halvfodervärd och medryttare.. det är bra tycker jag.. När ponnyn säljs tänkte jag själv skaffa en medryttarhäst att ha 2 dagar i veckan och kommer att betala för det, men förväntar mig då oxå att jag inte är förpassad till att bara ta dressyrpassen eller bara skrittpromenaderna, isf ska det vara uppgjort innan..
medryttare är inte att ha någon som tar hästen på vilo/promenad-dagarna och sköter all stallskötsel och dessutom tar betalt för det.. medryttaren betalar för att rida efter överenskommelse och får betala därefter.. vill någon ut och skritta min häst 30 min 2 dagar i veckan så känns det som att man inte bör ta lika mycket som när någon vill rida 2 dagar i veckan och köra 1 dressyrpass och 1 hopppass á 90 min för tränare..

polaren hade en medryttare tidigare som hade hästen 3 riddagar i veckan samt en vilodag varannan vecka, dvs exakt halva arbetet.. för detta ville min polare självklart att hon skulle betala halva kostnaden vilket accepterades.. vilket den månaden steg till över 1000 kr pga vaccination(300), stallplats(700), strö(300), hovslagare(400) och klippning(300).. när dom fick räkningen fick dom specificerat exakt vad som hade lagts ut på hästen under måndaden.. men ändå sa medryttaren "det är inte sådär dyrt att ha häst!" och skrev en lapp och försvann..
dock ganska bra att hon försvann då hon en dag gav 300 g havre på hela dagen och 2,7 kg nästa dag trots att det fanns foderstat, mått och våg i stallet..
 
Sv: medryttare? betala?

mandilyon skrev:
ja jag skulle hellre ha köpt egen häst ja!
för alla de som söker medryttare här i stkhlm ska ha runt 1000 spänn i månaden av en medryttare som rider en till två dagar per vecka.
nu rider jag en häst där jag ej behöver betala ngt för jag uträttar en hel del arbete i stallet istället.det är nog betalning tycker ägaren.
och jag har aldrig sagt att du gör fel i att ta lite betalt jag säger bara det att det finns gränser för hur mkt man kan kräva av en MEDRYTTARE.jag tycker bara det att vill man ha 1000kr i månaden av en som kommer å rider en dag i veckan så tycker jag iaf att man då hellre ska leta efter en delfodervärd. för 1000kr är ju antingen del i stall hyra eller foder eller skoning tex.
och jag vet att det är dyrt med häst.vi har haft en travare i familjen som vi var tvugna att sälja pga alla dyra kostnader...för det är pissdyrt mde häst i stkhlm.
det enda jag tycker är fel att det ofta händer att man får betala för mkt som medryttare.
för medryttare innäbär väl ändå att man hjälper till med ridningen...och då tycker jag väl ändå att man ska få bestäma lite sj om hur man vill rida osv.
annars kan man lika gärna börja på ridskola för man får bestämma lika mkt där plus att det är nästan lika dyrt om inte dyrare i dagens läge.
men somsagt, jag tycker du tar lagom mkt betalt av dina medryttare!
vad var det....typ 70kr/gång?
å de rider bara om jag förstod det rätt.

Jag håller med dig om att när priset/mån börjar närma sig 1000 kr eller överstiger så är det helt sanslöst! Så mycket ska man inte behöva betala för att rida, då är det ju billigare att rida på ridskola...
Mina medryttare betalar 40-50 kr/gång (jag har två hästar, och den ena begär jag 400/mån eftersom han är mer utbildad och går att göra mer på) och mockar innan de ska rida (den "billigare" av mina hästar har bädd och bajsar på bara ett ställe, så det går väldigt snabbt för dem) och rider/pysslar med hästen. Jag ser det som att mina medryttare är "ägare" till hästen de dagar de har den, men utan det tunga ansvaret. Därför behöver de inte göra mer än att mocka och rida om de inte vill, även om de får göra det.
De yngre tjejerna som sköter min ena häst (den som inte kan så himla mycket, utan bara grunderna) brukar jag ge lektioner ibland. Gäller det hoppning och lätt dressyr är det på deras medryttarhäst, gäller det dressyr med lite högre krav får de rida min halvblodsherre. Samt att jag ger dem tips och råd om övningar för att de ska förbättra sin relation till medryttarhästen. Jag rider oftast med mina skötare, eftersom jag har två hästar, så jag visar dem vägar som finns här runtomkring, men låter dem välja vad vi ska göra. Jag frågar alltid vad de har lust med, vet de inte riktigt så föreslår jag lite grejer som man skulle kunna göra med hästen.
Kort sagt låter jag dem ha det som jag själv skulle vilja ha det som medryttare, fast lite lättare. Jag skulle mer än gärna gå och pyssla och knota några timmar mer än dem...

En sak vill jag tillägga: de skötare som fått betala har "hållt bättre" än de som inte betalat. Tyvärr är det min erfarenhet. Nu beror ju det lite på vilken person det är också, men min uppfattning är det att om man betalar (en rimlig summa) så vill man "få valuta för pengarna".
Det hände måååånga gånger när mina medryttare red gratis att de inte kom ut de dagar de skulle. Antingen hörde de av sig precis innan de skulle komma, eller sent på kvällen och sa "jajustja, jag kan inte idag" (lät mer som "jag vill inte idag") eller så hörde de inte av sig alls. Det var jag som fick jaga rätt på dem och fårga vad som hänt.
Det händer inte med mina medryttare som jag har nu, men de är bra tjejer också! :love:

Som någon sa så blir det lite jobb med medryttare också. Jag menar, jag håller ju inte lektion ifall jag inte har medryttare, och mockningen brukar min snälla pappa hjälpa mig med ifall det behövs (likadant med foder och så, brukar han hjälpa till med ifall jag är själv på båda hästarna) och jag är inte alls lika länge i stallet när jag är själv (inte alltid i alla fall, men det pratas och fikas mycket i vårt stall :angel: ). Sen så har de blivit mitt jobb, trots att jag sagt att de ska fixa det sinsemellan, att samordna medryttarna och se till att de får egna dagar. De har varandras nummer, men de hör ändå av sig till mig, som måste höra av sig till nästa. :rofl: :smirk: Det kostar ju en himla massa pengar för mig också, tänk vad mycket jag skulle spara ifall jag slapp skicka en sisådär 5 sms om dan! :rofl:
 
Sv: medryttare? betala?

Solvira skrev:
Jag håller med dig om att när priset/mån börjar närma sig 1000 kr eller överstiger så är det helt sanslöst! Så mycket ska man inte behöva betala för att rida, då är det ju billigare att rida på ridskola...

jasså?

jag betalar 135 kr per lektion på ena riskolan, motionsridning 50 min, lite låg nivå för min del, får inte träna som jag vill eller det jag känner att hästen behöver jobba mera med.. summa för 4 ggr (1 månad) är 540 kr

andra ridskolan där rider jag hoppinriktad lektion á 170 kr för 50 min, och rider markarbete eller hoppning varje gång, förutbestämda övningar, inte många språng, behöver något slipas får jag hoppa serien max 3 ggr.. summa för 1 månad (4 ggr) 680 kr

så summa för mig att rida 8 ggr på en månad med 5-6 hoppning och 2-3 dressyr är 1220 kr...

och skulle jag då vara intresserad av att tävla hoppning och får nys om en tävlingshäst som jag får hopptävla hur mycket jag vill och hoppa varje vecka när jag rider så är 900 billigt..
 
Sv: medryttare? betala?

Jo jag förstår din tanke och till en del håller jag med dig. Dock är min erfarnhet den att man tar mer ansvar om man betalar för sig. Jag var tvungen att ha medryttare under vintern/våren pga av graviditet och då min häst ej var helt ridbar i alla gångarter då så tog jag givetvis inte betalt. Jag kommer att fortsätta att ha medryttare i höst och jag kommer då ev att ta lite betalt då han är helt ridbar nu.
 
Sv: medryttare? betala?

Men 1000/mån är en hutlös summa om du inte får rida fritt eller träna/tävla och rider en gång i veckan. Man ser ju såna exempel också.
Samtidigt går det ju inte att jämföra sådär. Kanske om du fick ut samma saker av privathästen som du får från dina lektioner och hästen kostar dig 1000 så är ju privathästen att föredra. Men du skulle väl inte vara så sugen på att promedrida en häst är svår att ta sig till en dag i veckan och betala 1300? (Jag har faktiskt sett en annons om en som sökte en sådan medryttare...)
Men man får ju vara beredd att betala för sig. Ingenting här i världen är ju gratis, och hästar är dyra djur att hålla.

Jag tycker att medryttare är jättebra. Det är en fördel för båda parter. Även om man som person har tillräckligt med pengar kanske man inte har tid eller lust att ha en egen häst, och om man då kan hjälpa till med någons annans häst (som kanske inte har pengar eller tid) är det ju jättebra! Vinst för alla, för hästen mår ju bättre ifall man hittar nån som den passar med.
 
Sv: medryttare? betala?

ja det är precis som du säger.. men det jag inte förstår är varför ALLA som ens nämner orden "medryttare" och "betala" i samma mening blir nerdragna till att ha en häst mitt ute i skogen 2 km från närmaste buss och ska ha en medryttare som skrittar hästen 1 dag i veckan för en hutlös summa..

kanske det är så att att bussen stannar 100 m från stallet, ridhus och ridhuskort finns, man får hoppa och tävla hur mkt man vill.. men innan någon ens vet någon fakta blir man nerdragen..
det är det jag är emot..
 
Sv: medryttare? betala?

*undrar om jag redan svarat i tråden??*

jag tycker i allafall i stort att ju mer man betalar ju mer har man att säga till om. Betalar man 1000 kr/mån så tycker jag man skall få bestämma mer om hur ridningen skall se ut osv. Betalar man ingenting kannske man får stå ut med att rida mer på ägarens vilkor.
 
Sv: medryttare? betala?

BeastieBabe skrev:
jasså?

jag betalar 135 kr per lektion på ena riskolan, motionsridning 50 min, lite låg nivå för min del, får inte träna som jag vill eller det jag känner att hästen behöver jobba mera med.. summa för 4 ggr (1 månad) är 540 kr

andra ridskolan där rider jag hoppinriktad lektion á 170 kr för 50 min, och rider markarbete eller hoppning varje gång, förutbestämda övningar, inte många språng, behöver något slipas får jag hoppa serien max 3 ggr.. summa för 1 månad (4 ggr) 680 kr

så summa för mig att rida 8 ggr på en månad med 5-6 hoppning och 2-3 dressyr är 1220 kr...

och skulle jag då vara intresserad av att tävla hoppning och får nys om en tävlingshäst som jag får hopptävla hur mycket jag vill och hoppa varje vecka när jag rider så är 900 billigt..


ja hade man råd med det själv så vore det great! :angel:
 
Sv: medryttare? betala?

coscos skrev:
*undrar om jag redan svarat i tråden??*

jag tycker i allafall i stort att ju mer man betalar ju mer har man att säga till om. Betalar man 1000 kr/mån så tycker jag man skall få bestämma mer om hur ridningen skall se ut osv. Betalar man ingenting kannske man får stå ut med att rida mer på ägarens vilkor.



oftast så får man dock inte gör så mkt.inte i stkhlm iaf...
fast jag har bara råkat ut för snobbinga värmdö bor å de kanske bara är dessa som håller på så.
sen är det så uselt för när jag väl hitta en toppenhäst att rida och där jag ej behövde betala ngt om jag hjälpte till med stallsysslor...så var jag självklart tvungen att sluta rida den då den bodde på andra sidan stan :/
 
Sv: medryttare? betala?

Helt ärligt fattar jag inte vad du gnäller för. Det är som jag sa tidigare tillgång och efterfrågan, betala och rid eller hitta en annan häst. Vill du inte betala och inte hittar ngn häst så kan du ju sitta där och sura bäst du vill. :smirk: Att gnälla lär knappast få alla oss hästägare att kasta sig över dig och erbjuda våra fina hästar på fina anläggningar helt gratis! :devil:
 
Sv: medryttare? betala?

Mia_R skrev:
Helt ärligt fattar jag inte vad du gnäller för. Det är som jag sa tidigare tillgång och efterfrågan, betala och rid eller hitta en annan häst. Vill du inte betala och inte hittar ngn häst så kan du ju sitta där och sura bäst du vill. :smirk: Att gnälla lär knappast få alla oss hästägare att kasta sig över dig och erbjuda våra fina hästar på fina anläggningar helt gratis! :devil:


ärligt talat så tror jag ej att jag vill rida i de "finare" anläggningarna....
jag trivs ej bland åsnor till häst :P föredrar de lite halvdana stallet ¨då det blir mer stämmning i de :P
 
Sv: medryttare? betala?

Jag trodde nog inte att du skulle trivas bland så fina djur som åsnor, så nån sån hade jag inte heller för avsikt att erbjuda. Eftersom jag tänker mer på djuret än på gnälliga snorvalpar så känner jag inte till en enda som skulle passa dig. :rofl: Usch, tycker du kan fortsätta med leksakshästarna med tanke på kostnaderna istället för att gnälla på att folk med riktiga hästar inte låter dej ha dem som leksaker. :cool:
 
Sv: medryttare? betala?

mandilyon skrev:
ja hade man råd med det själv så vore det great! :angel:
och? inte bryr mig jag väl om va DU har råd till.. ingen som har häst eller utövar sitt intresse driver någon form av välgörenhet..
hade jag haft mer TID över så hade jag förmodligen skaffat en egen häst med tanke på kostnaderna för ridlektionerna men det är så att jag inte har tid mer än 4 gtgr i veckan när jag pluggar så då väljer jag att rida på ridskola 2 dagar i veckan och hjälpa kompisen med hennes ponny 1-2 dagar..

när hon säljer sin ponny kommer jag inte att reflektera över om någon annan vill ha betalt för att jag vill rida den människans häst 1-2 ggr i veckan.. som medryttare då.. men då förväntar jag mig att få rida markarbete och dressyrpass/uteritt med den.. och inte rida vilodagarna..
 
Sv: medryttare? betala?

Det har med tillgång och efterfrågan att göra - inget annat!

I vissa regioner är priserna högre eftersom tillgången på hästar inte är lika stor.
Vad är viktigast? Att man får pengar av medryttaren eller att man har någon som tar hand om/rider hästen? Det måste avgöras från fall till fall.

Jag själv har varit medryttare och ridit gratis utan någon som helst stalltjänst (2-3dgr/vecka), jag har även betalat 1200:-/mån och ta min del av arbetet i ett kollektivstall (2dgr/vecka)!

Kommer hästägaren och medryttaren överens - då är det rätt pris!
 
Sv: medryttare? betala?

Jag har ännu inte tagit betalt av varesig den tidigare eller den nuvarande medryttaren. Däremot har jag fått betala för att vara medryttare. Jag tycker det är självklart att man får bidra med lite pengar, och summan är då beroende av ens egna "frihet" samt hästens utbildning/ridbarhet.
För tillfället har jag en underbar medryttare som är så fruktansvärt noggrann o hjälpsam at jag aldrig skulle kunna be henne betala, eftersom hon putsar och tar hand om hästen på ett ypperligt perfekt sätt. Hon sparar mig såpass mkt tid (och arbete) att jag tycker att det räcker gott och väl. Men allt beror ju, som tidigare sagts, på ägaren, hästen och medryttaren ifråga.
 
Sv: medryttare? betala?

Säg att du hittar en annons i fyndmarknaden i söndagstidningen: Hörnskåp säljes 1000 kr.

Du vill jättegärna ha ett hörnskåp, men så blir du plötsligt förbannad. Du inser att snålgubben som säljer skåpet inte har användning för det egentligen, han vill bara bli av med det. Varför ska du KÖPA något som han bara vill bli av med? Det är ju fantastiskt omoraliskt av honom, det är ju bättre att han GER dig skåpet, eller hur? Eller ännu bättre, du kan erbjuda dig att ta emot det om han betalar några hudralappar. Till råga på allt slänger surgubben på luren i örat på dig när du framfört ditt resonemang.

Hur skulle du då ha gjort? Om du ville köpa skåpet skulle du ringt och hört dig för om det gick att pruta. Om du inte vill betala en tusenlapp för ett hörnskåp låter du bli att ringa annonsören. Samma sak gäller medryttare. Om du inte är intresserad av att betala för att få rida så är det bara att låta bli att ta kontakt med annonsören. Du behöver inte skriva inlägg här på Bukefalos för att diskutera det.

(Är det inte omoraliskt av ridskolorna att ta betalt för att de får sina hästar motionerade, förresten? Eller stallägarna som får sina hagar "klippta"? Eller bussbolagen som får nöjet att köra runt dig i sina bussar?)

Om denna tråd hamnade på fel ställe ber jag om ursäkt. Den är tänkt till alla gnällspikar som ständigt klagar över att de inte får betalt för att rida.
 
Sv: medryttare? betala?

Ma måste ju ha i åtanke att det är VÄLDIGT dyrt att ha häst! Visst jag tycker det är lite dumt att ta betalt för att man vill ha hjälp, det är ju lite som att min brorsa ska betala mig för att städa mitt rum...
men å andra sidan så tycker jag nog man kan hjälpa till att betala liiite om man tar hand om en häst, men så mycket som 500 är Föööör mycket..
 
Sv: medryttare? betala?

det beror juh helt på vad man får göra.. om du erbjöds en fin tävlingshäst att klättra uppåt i din ryttarkarriär på, du har hästen 3 dagar i veckan och hoppar och dressyrar som du vill.. är då 500 kr månad dvs 41,50 kr per ridtur hutlöst dyrt för dig?

rid på ridskola istället då få se om du får träna och tävla som du vill med dom hästarna :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 507
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 055
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 729
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 532
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp