Bukefalos 28 år!

medryttare? betala?

Sv: medryttare? betala?

Ska du ha betalt för att rida andras hästar så ska du vara så duktig att hästägaren anliar dig för att utbilda hästen. Annars finns ingen anledning för någon hästagare att betala dig för att rida.
:devil:
Jag vet inte vilken värld du lever i om du tror att jag som hästägare ska betala drygt 2000 i månaden för min häst, åka till stallet och fixa allt arbete som ska göras varje dag och sedan betala någon annan för att rida. Varför i all sin dar skulle jag göra det? Det finns mängder med hästar som inte rids varje dag och ändå mår alldeles utmärkt.
Om jag som hästägare klarar skötseln av hästen själv (vilket jag skulle vara tvungen till enligt ditt resonemang), varför i skulle jag låta någon rida gratis? :confused:
 
Sv: Re: medryttare? betala?

En häst kan inte kosta per dag 2000 kr / månad ifall du räknar in stallplats, försäkring, hovslagarn, vaccinationer, avmaskningar, raspning.
Samtliga ridskolestall går stallhyra på minst 2000 kr
har du i ett privatstall så är det något som inte ingår och man får bidra med själv.
Vissa ridskolor kanske ligger under 2000 kr men då ingår tex inte hö.
 
Sv: medryttare? betala?

Jag håller med dig där, att priset ska ju bero på hur mycket ryttare får rida och är den medryttare eller fodervärd ska den ju dela på kostnaderna så pass mycket som dess hjälp och ridning motsvarar.
 
Sv: medryttare? betala?

jag var medryttare förr ett tag sen (fick sluta pga av hästen skulle säljas) och jag fick betala 500 kr i månaden. Och jag fick göra alla stallsysslor. När hästen blev skadad så slutade jag betala eftersom jag inte fick rida då. Tycker inte man ska behöva betala för att göra sysslor och rida hästen åt en ägare. Men det är dyrt att ha häst och jag förstår de som tar betalt, men om jag ska skaffa medryttare någon gång skulle inte jag kräva av den att den skulle betala. Det är hjälp nog att den personen hjälper med ens häst och man får en dag ledig, utan att behöva tänka på hästen.
 
Sv: medryttare? betala?

Jag tycker det beror helt på vad jag som medryttare får göra. Jag tycker det bör vara skillnad i priset beroende på om man får rida dressyr/hoppning och tävla eller om det gäller skogsridning. Sen tycker jag det även beror på vad som ingår i stallhyran, om hästen är helinackorderad skulle jag kunna tänka mig att betala en slant extra jämfört med om man ska mocka, göra påsar, fixa kraft, osv.

Sen betalar jag hellre lite mer om det finns ridhus, kommunala hjjälpmedel (buss,tåg, osv)! Men när kostnaderna för att vara medryttare 1-2 ggr i veckan stiger över 1000-lappen tycker jag det är lite väl mycket, oavsett häst, stall, och möjligheter! Generellt brukar jag tycka att rider jag 2 ggr/vecka så ska jag betala de utgifter som är för 2 dagar/vecka!
 
Sv: medryttare? betala?

när det gäller min med ryttare hjälper hon till att ta in fodra mocka samt ridning ensam och tillsammans med mig.. hon betalar inget inte ja gheller för att ha henne i stallet betalningen för att hon hjälper mig är ridning i dag ca 2-4 dagar i veckan men då hjälper hon mig med båda hästarna
 
Sv: medryttare? betala?

Jag är medryttare och rider 3 dagar i veckan och betalar 1500 kr i månaden och ser inget problem med detta! (Kan jobba av hyran med fodringar)

Jag "delar" ju i princip hästen med ägaren och får göra allt, tycker inte att det är fel att man vill ta betalt för att någon rider ens häst. Jag har inte råd att ha egen häst men "delar" gärna hästen.
 
Sv: medryttare? betala?

jag tycker att det alltid är upp till var och en vad de vill ha för att någon annan rider ett par gånger i veckan.
det jag tycker att man ska tänka på är att det kostar väldigt mycket pengar att ha häst och har man under en period inte tid att rida 6-7 ggr i veckan är det väl rimligt att man som hästägare ska kunna ta betalt för att någon annan nyttjar häst och utrustning de dagar ägaren inte kan.
man kan låta hästen vila ett par dagar extra vilket på sätt och vis spar på både häst och utrustning, men för hästens skull är det ju bättre att den får motioneras lite även fast man som ägare inte har tid.
varför ska man som hästägare betala för att någon annan rider ens häst?
visserligen är det bra för hästen, men som jag sa, det kostar mycket pengar och då är det inte mer än rätt att man ska kunna ta betalt om man känner att man vill det.
däremot har jag sett att mång tar otroliga "överpris" vad gäller medryttare.
man ska fundera på vad en ryttare kan få ut av sin ridning genom att rida just din häst två dagar i veckan.
är det en läromästare kan man ta mer. är det en skogsmulle bör man inte förvänta sig mer än 500 kronor om inte ännu mindre...
 
Sv: medryttare? betala?

Det är vad min häst kostar i hyra och mat för en månad :o. Tillkommer gör hovslagaren var åttonde vecka och försäkring.

Tycker det låter dyrt!
 
Sv: Re: medryttare? betala?

jag tycker det låter rimligt med 500:-

Själv tänker jag så här : om hästägaren vill ha hjälp med hästen (inte vill/kan hoppa, behöveer ngn duktig dressyrryttare etc.) ska man inte behöva betala. Då gör man ju hästägaren en tjänst.

Men annars gör man ju medryttaren en tjänst eftersom denne annars kanske inte hade haft råd att rida ex. Och då tycker jag man ska betala, hästar ÄR dyrt och det blir ju inte billigare bara för att man har ngn som rider hästen! :)
 
Sv: medryttare? betala?

För vår del har vi tagit betalt vad det kostar för oss den dagen/dagarna vi haft medryttare de har fått träna för tränare (tränare har de betalt själv)tävla klubbtävlingar om det passat med vår planering. På så sätt har vi fått seriösa medryttare:laugh:, inte sådana som tror att vi bedriver välgörenhet. För de har fått rida en välutbildad tävlingshäst på nationell nivå i hoppning, fälttävlan och dressyr.
 
Sv: medryttare? betala?

Det är vad min häst kostar i hyra och mat för en månad :o. Tillkommer gör hovslagaren var åttonde vecka och försäkring.

Tycker det låter dyrt!

beror ju på var man bor o var hästen står. Min kostar över det dubbla i månaden ex hovslagare och försäkring.. menar man kan ju inte ta mindre betalt för att det är billigare att stå någon annanstans, om man nu vill ha betalt. Och det är väl inte orimligt att medryttaren betalar sin del av hästen, om den får tillgång till den delen av hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: medryttare? betala?

En medryttare ska ej betala tycker ja!!!! Då räknas man mer som halvfodervärd tycker jag. Som medryttare hjälper man till om den andra inte hinner enligt mig e de att har man ej råd med sin häst kan man ju inte räkna med en medryttare utan isf ist en halvfodervärd annars i mina ögon e de bara utnyttjande för pengar!!!!!!
 
Sv: medryttare? betala?

Fast som medryttare så betalar man ju bara en bråkdel. 500-800:-/månad är knappast hälften vad en häst kostar.

Frågan är hur många medryttare som skulle tycka att de vill bli halvfodervärdar istället och betala 1500-3000:-/månad. Samt betala även när hästen blir sjuk, vetvård etc.
 
Sv: medryttare? betala?

En medryttare ska ej betala tycker ja!!!! Då räknas man mer som halvfodervärd tycker jag. Som medryttare hjälper man till om den andra inte hinner enligt mig e de att har man ej råd med sin häst kan man ju inte räkna med en medryttare utan isf ist en halvfodervärd annars i mina ögon e de bara utnyttjande för pengar!!!!!!

Så kan man tänka som medryttare, men man kan också tänka att man KAN få nyttja mot att man betalar. ;)

För egen del skulle en ev medryttare få nyttja mot att denne hjälper till och då är det inte fråga om att denne hjälper till då denne har lust... :angel:

Detta är ju en smaksak och varje hästägare avtalar ju utifrån eget tycke.

(För övrigt vet jag att det är en gammal tråd.)
 
Sv: Re: medryttare? betala?

tillägg: kollade på medryttarannonser i västerbotten och de ökar dramatiskt under vinterhalvåret....

tyder inte det på lathet och brist på engagemang under den tråkiga årstiden? och dessutom ta betalt för sin lathet.
jaja...

kräv betalt av rika ryttare och inget av fattiga ryttare kanske? om du anser dig vara någon som kan ge ryttaren o hästen något i utbildningssyfte (nh, western, körning, dressyr mm)

jag tkr att det är ganska logiskt att priserna går upp på vintern, det är så mycket mer som kostar då.
det blir ju spån och hö och massa andra saker som kostar på hösten/vintern som inte kostar på våren/sommaren.

och du kan ju lära dej rida på en medryttar häst med, eller utveckla din ridning.
så om en hästägare ska betala dej för att du ska utveckla din ridning på dennes häst så blir det väl bakvänt?
isf skulle man kunna betala alla elever på en ridskola med.

det är min åsikt men jag kanske är helt ute och cyklar? :angel:
 
Sv: Re: medryttare? betala?

Min häst kostar mig ca 4000:- / månad. Stallplats o foder, vaccineringar, skoning, försäkring, samt reskostnader då jag har tre mil till mitt stall.
sen tillkommer kostnad för ev lektioner, massage för pållan o tandläkarundersökning en gång / år och inköp av utrustning. Allt detta står jag för och min medryttare hade inte möjlighet att ha egen häst och att rida en gång/ vecka på ridskolan var inte heller någon hit. Alltså red hon min häst och betalade 50:- / gång. Behövde inte göra något i stallet då min häst går på lösdrift. Medryttaren hade oregelbundna arbetstider och hon fick välja när det passade henne att rida, så tog jag de andra dagarna. Tycker inte att det är ett oskäligt pris.
 
Sv: Re: medryttare? betala?

Tycker att det är konstigt att behöva betala när man hjälper någon. Jag skulle själv aldrig begära att någon betalar för att rida min häst när det är jag som behöver hjälp. Hyr man ut hästen på foder är det en annan sak. Jag var fodervärd innan jag köpte egen häst (kan rekomendera alla innan man köper egen då man får sååå mycket erfarenhet). Jag hade honom som min egen sju dagar i veckan och betalade 500kr/månaden + hovslagare och ev veterinär (vilket aldrig behövdes). Hade jag inte haft råd att ha häst utan måste ta betalt för hjälp skulle jag aldrig köpt häst till att börja med
...men det är bara min åsikt och jag tycker att alla har rätt till sin =)
 
Sv: Re: medryttare? betala?

Min häst kostar mig ca 4000:- / månad. Stallplats o foder, vaccineringar, skoning, försäkring, samt reskostnader då jag har tre mil till mitt stall.
sen tillkommer kostnad för ev lektioner, massage för pållan o tandläkarundersökning en gång / år och inköp av utrustning. Allt detta står jag för och min medryttare hade inte möjlighet att ha egen häst och att rida en gång/ vecka på ridskolan var inte heller någon hit. Alltså red hon min häst och betalade 50:- / gång. Behövde inte göra något i stallet då min häst går på lösdrift. Medryttaren hade oregelbundna arbetstider och hon fick välja när det passade henne att rida, så tog jag de andra dagarna. Tycker inte att det är ett oskäligt pris.

Verkligen inte. Jämför man så är det ett JÄTTE bra pris. Schysst av dig att tänka mer på en medmänniska som vill rida än på pengarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 545
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 167
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 871
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp