Medryttare !!!

T

todde

Hur sjutton hittar man en bra medryttare som man kan lita på. Har en unghäst på inridning o skulle vilja ha en medryttare nu när jag får tillbaks den. Hur gjorde ni andra annoserade eller ?
 
Sv: Medryttare !!!

Hej,
är medryttare och tycker att det är supersvårt att hitta medryttarhäst, nu har jag haft en otrolig tur och rider en söt liten islänning, men kan försöka ge dig lite tips.

Lägg ut en annons där du ärligt berättar om hästen, för och nackdelar. Vad förväntar du dig att medryttaren ska göra?

Jag tror att det kan vara bra om du själv vet vad du är ute efter innan du lägger ut en annons.

Sedan är det bara att vänta på svar och ta ut de personer du tror kommer passa med hästen och prova. Var med i stallet de första gångerna när du väl bestämt dig så att du ser att det fungerar, träffade ägaren en gång innan jag blev medryttare och såg henne sedan inte på mer än ett halvår, lite läskigt då hästen knappt var inriden och stallet låg inne i skogen...

Sedan kan du ju fråga runt bland dina vänner om de känner någon som är intresserad av att rida din häst, kan kanske kännas tryggare då en vän rekomenderat?

Lycka till!
 
Sv: Medryttare !!!

Ja, det där är ett evigt pussel. Jag la ut annons, och fick svar från en tjej som nu varit ute några gånger (och hon verkar toppenseriös och noggrann).
Mitt största problem hittills har varit att hitta någon som verkligen dyker upp när man bokat. Min förra medryttare tex red aldrig om det regnade, o hon körde inte bil om det var snö, blåsigt mm. Det gjorde att jag aldrig vågade lite på att hon verkligen skulle komma, o jag kunde därför aldrig boka in något annat att göra på kvällarna. (Fattar inte att jag inte sa upp henne långt tidigare :crazy: )
Men av det har jag lärt mig att vara tydlig med vad jag vill ha för hjälp.
 
Sv: Medryttare !!!

Själv var det tvärtom med den oinridna galningen ute i skogen, jag kom alltid de dagar jag skulle ut (tis o sön tror jag) men ägarna kunde ringa en torsdag och fråga varför inte maten var iordning. Jag gjorde mat för så många dagar det fanns hinkar, kvällsmaten för tisdagen och frukosten för onsdagen sen var hennes hinkar slut. De kunde även ringa under helger då de visste att jag var bortrest eftersom jag alltid meddelade en eller två veckor innan jag skulle åka och undra varför jag inte var i stallet... nu när jag tänker efter, varför slutade jag inte? måste ha varit för att jag av någon anledning gillade att åka tre timmar (t.o.r.) ut till skogen och rida en galning :crazy:

(förlåt för trådkapningen:p )
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har lite svårt för det där att skaffa medryttare till unghästar... Men hittar man en som är jäkligt duktig så visst men det kan förstöra så mycket. Vet en i ett stall i närheten av där jag har min hon har 6 (!!!!) olika ryttare på sin 6 åring och fattar inte varför hästen har blivit bråkig och inte lyder...
Jag tycker du ska rida hästen själv och låta den stå de dagar du inte kan rida, skaffa en skötare i stället som kan mocka och fixa den biten åt dej. Men det är min åsikt...
 
Sv: Medryttare !!!

Själv är jag allergisk mot att andra rider lr håller på med min häst och aldrig ens tänkt på medryttare..hellre låter jag han vila 1 vecka lr nåt om jag är bortrest och bara har nån som mockar och fixar mat!

Men kommer förmodlige få skaffa nån hjälp till min totto om ett par månader då jag ska börja köra lastbil och vara ute i flera dagar i sträck kanske:(....nu till frågan..

Finns det folk som vill hjälpa till med en häst som de kanske bara får rida då och då i ridhuset?!

Han är lite av problemhäst(lång historia och han e skadad i huvet av barndomen, psykiskt dårå) och gillar inte andra ryttare(litar inte på andra dvs)...därför ja inte haft nån tanke att skaffa hjälp med han!

förlåt om ja snodde tråden...men e ju lite nyfiken me på hur det är med att hitta medryttare/hjälp!
 
Sv: Medryttare !!!

Kapar vidare...
Jag ville inte heller ha någon hjälp förut. Men med två småbarn blir det liksom inte tid till hästen fullt ut längre. Men då har jag en äldre, lugn och trygg häst som jag vill ha hjälp med att rida ut i skogen med. För mig är det viktigare att det är någon som tycker om att pyssla länge med honom, än att det är värsta ryttaresset.
Men hade jag haft en unghäst hade jag definitivt krävt mer av ryttaren. Jag har aldrig fått särskilt många svar på mina annonser, och ibland verkar det som att den som svarar vill både träna o tävla o helst ha hästen skjutsad till ridhuset också :eek:
 
Sv: Medryttare !!!

Hur sjutton hittar man en bra medryttare som man kan lita på. Har en unghäst på inridning o skulle vilja ha en medryttare nu när jag får tillbaks den. Hur gjorde ni andra annoserade eller ?

jadu :confused:
i vårat stall vill vi också ha medryttare till två olika pållar.
men alla hästintresserade häromkring verkar ha egna hästar.

men att annonsera i en lokal tidning, eller sätta upp lappar i affären kanske är bra?
 
Sv: Medryttare !!!

Ja det är den uppfattningen jag också fått...att folk vill abslut träna och helst tävla..eller åtminstone rida hur de vill varje gång de är där!

Jag vill inte ha upp någon på min hästs rygg då risken är för stor att han blir istadig med främmande folk...det kan bli farligt om han behandlas annorlunda..han kan skada både sig själv och andra(speciellt ute, i ridhuset är han nog okej..tror jag iaf) om han blir pressad på fel sätt..

han är inte unghäst, han är 12år men då han vart med om mycket dumt under sina första 5 år så är han då lite av en problemhäst som inte vem som helst kan rida!

Jag vill me ha nån som pysslar med han mycket helst och rider lite..inte träning,tävling,hård ridning!
 
Sv: Medryttare !!!

Hur sjutton hittar man en bra medryttare som man kan lita på. Har en unghäst på inridning o skulle vilja ha en medryttare nu när jag får tillbaks den. Hur gjorde ni andra annoserade eller ?

Jag har annons ute just nu. Har haft flera som har kommit och provridit, har varit riktiga gurkor rent utsagt! En del kan inte sitta på rätt sittben, andra frågar hur man rider skänkelvikning i galopp, en tredje (som påstod sig tävlat msv hoppning och varit nere i frankrike o ridit etc etc) frågade om det var stor skillnad på en hopp och en dressyrsadel.

Mitt tips är att du redan i annonsen visar klart och tydligt vad du har för krav, be om referenser från tränare osv.
 
Sv: Medryttare !!!

Fortsätter kapa lite...

Visst hade jag småbarn så skulle jag kanske skaffa nån som kunde hjälpa mej. Men min häst är inte direkt världens snällaste, så jag kan få dem i stallet att mocka åt henne men inte många vill byta täcke på henne och absolut inte borsta henne.

Jag håller med både prusiluskan och svetlana. Kan de inte rida hästen hälst varje dag och få tävla den och vara med på diverse tävlingar, så tycker de att man är helt pantad.
Min toka har jag ridit in själv på 6 månader och hon går just nu skit bra. Hon skulle troligen flippa om nån annan satt upp på henne. Hon blir 5 i år och det är meningen att jag ska tävla henne i vår så aldrig att jag skulle sätta upp någon på henne
 
Sv: Medryttare !!!

Det verkar vara en chans på miljonen att hitta en bra medryttare.

Sen jag flyttade ( från min stjärna till medryttare :cry: *saknar henne* ) så har det varit ett helt omöjligt uppdrag att hitta en ny.

Har annonserat och svarat på annonser och verkligen försökt vara noga med att tala om hur jag vill ha det. Men nähädå!

Får dom inte rida hur dom vill, komma när vädret är fint, slippa göra nått i stallet, galoppera som stollar...då är det liksom inte intressant. Dom kommer en eller två gånger och sen försvinner dom flera veckor för att helt plötsligt dyka upp och fråga om dom kan komma o rida :crazy: :mad:

Så jag har tyvärr inget bra tips att ge dig...önskar dig bara lycka till i sökandet.
 
Sv: Medryttare !!!

Hej!

Håller till stor del med tidigare talare.
Visst finns det *toppenpärlor* (medryttare) där ute...frågan är bara var.

Har själv sökt i omgångar och alltid varit mycket tydlig. Har heller aldrig tagit något betalt.
Men har ändå inte lyckats hitta nånting.
De kommer några gånger och allt är så bra..sen slutar de höra av sig o.s.v.

Vi är ju alla vuxna människor och passar det inte måste man ju kunna säga det rakt ut...:crazy:

Så jag har inga bra tips att ge dig!!!

Lycka till i ditt sökande.. :)
 
Sv: Medryttare !!!

**kl**

Vad ska en medryttare göra för att vara bra då? Har nämligen precis blivit medrytttare så det kan ju vara bra o veta.

Det jag o ägaren har kommit överens om är att jag ska mocka, fixa fodret, plocka in pållen och rida. Hinner/orkar jag ej rida så gör det inte så mycket att han får stå en dag.
ägaren ska skaffa ett block o ha i stallet med där vi ska skriva hur det har gått med honom och vad vi har gjort. Ska ha honom 2 dagar i veckan. Tycker att detta verkar bra faktiskt. Jag är en sån person som aldrig skulle strunta i o åka till stallet om det var dåligt väder eller liknade.
 
Sv: Medryttare !!!

**kl**

Vad ska en medryttare göra för att vara bra då? Har nämligen precis blivit medrytttare så det kan ju vara bra o veta.

Det jag o ägaren har kommit överens om är att jag ska mocka, fixa fodret, plocka in pållen och rida. Hinner/orkar jag ej rida så gör det inte så mycket att han får stå en dag.
ägaren ska skaffa ett block o ha i stallet med där vi ska skriva hur det har gått med honom och vad vi har gjort. Ska ha honom 2 dagar i veckan. Tycker att detta verkar bra faktiskt. Jag är en sån person som aldrig skulle strunta i o åka till stallet om det var dåligt väder eller liknade.

som det du skriver :idea:
 
Sv: Medryttare !!!

Precis det du säger att du gör :) Men att finna någon med din inställning är näst intill hopplöst...du tillhör ett utdöende släkte tyvärr :p
 
Sv: Medryttare !!!

Usch vad trist att det inte finns många som jag då. Förstår att det måste vara jobbigt o hitta en bra medryttare då. Men jag får väl tacka min föräldrar som har uppfostrat mig til att vara så ansvarstagande.
 
Sv: Medryttare !!!

Hej,

Ett tips för att hitta medryttare är att gå in på medryttare.nu eller titta på de annonser som finns i på olika hästsajter, samt att själv sätta in en annons. För att hitta en bra medryttare till just dig och din häst krävs det att du träffar intressanta kandidater och testar dig fram. Finns tyvärr inget enklare sätt. Var mycket tydlig med vad du vill ha hjälp med och hur du vill att saker ska göras! Ta även reda på hur medryttaren ser på situationen!

Övrigt som inte behöver läsas om inte intresse finns... ;)
Jag vet att vissa medryttare inte alls är seriösa - liksom vissa hästägare. Men som seriös och ansvarstagande medryttare måste jag skriva några rader om mina upplevelser... både positiva och negativa.

Som så mycket annat här i livet handlar det om bra kommunikation mellan hästägare och medryttare. Som hästägare måste man vara tydlig med vad man vill ha hjälp med - för det är ju det man vill när man letar efter en medryttare. Likaså måste självklart medryttaren vara tydlig med vad den kan och inte kan/vill göra. Ingen kan läsa den andras tankar - även om det vore bra ibland. :smirk:

Jag är ingen superryttare och det var länge sedan jag tog lektioner. Detta är jag mycket tydlig med när jag söker häst att vara medryttare åt. Är personligen mycket intresserad av samspelet mellan individer - vilket inte bara gäller mellan människor utan även mellan ex häst och människa, hund och människa - och tycker om att ägna mycket tid med att "bara umgås" med hästen för att studera utan att rida den... Med markarbete i paddock och långa promenader till fots har jag lyckats bygga fina kontakter - fast jag inte är högt utbildad officiellt sett gällande ridning och hästhantering.

Blir ledsen när jag hör så mycket negativt om medryttare. Vet självklart att det finns oseriösa personer, men faktiskt många bra också. Om medryttaren inte är vad du önskat - säg det till personen i fråga och berätta hur du vill ha det. Om det inte går att lösa, gör dig av med henne/honom och leta efter en ny. Dessutom anser jag att om en medryttare uppfattas som bra av en person/häst, behöver inte det betyda att den gör det av en annan person/häst. Det beror på vad man vill ha och hur kemin stämmer mellan ägare, medryttare och häst.

Var för några år sedan medryttare åt en supergo häst och har fortfarande jättebra kontakt med ägaren. Vi visste alla tre vad vi ville ha av varandra och jobbade därefter.

Då jag flyttat och var tvungen att "överge" min fina medryttarhäst, ville jag pröva lyckan i det nya område som jag flyttade till. Svarade på en annons och åkte dit för att träffa ägare och häst. Det visade sig vara en mycket oseriös ägare, som mer eller mindre såg sina hästar som inkomstkällor. Hon hade flera medryttare till sina hästar - nästan en medryttare för alla veckans dagar - och alla skulle betala... Dessutom klarade hon inte själv av att ta in hästarna från hagen utan bad mig - som aldrig träffat vare sig henne eller hästarna tidigar och som i stort sett precis klivit ur bilen - att ta in dem. Mycket dåligt hästägande om ni frågar mig. Henne rekommenderar jag inte till andra seriösa medryttare som gör sitt bästa utifrån överenskommelse med hästägaren.

Nu har jag skrivit alldeles för mycket. Vet inte om det hjälper er.

Hej på er! :bump:
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har lite svårt för det där att skaffa medryttare till unghästar... Men hittar man en som är jäkligt duktig så visst men det kan förstöra så mycket. Vet en i ett stall i närheten av där jag har min hon har 6 (!!!!) olika ryttare på sin 6 åring och fattar inte varför hästen har blivit bråkig och inte lyder...
Jag tycker du ska rida hästen själv och låta den stå de dagar du inte kan rida, skaffa en skötare i stället som kan mocka och fixa den biten åt dej. Men det är min åsikt...


jag tycker att du har en bra inställning, man ska inte skaffa vilken ryttare som helst till en unghäst innan man vet hur dem är..

skaffade en till min och det har jag fått ångra grymt mycket! hon ljög och sedan bestämde hästen över henne och hon typ bara flängred. jag kanske ska säga att jag haft stora problem med honom efter det?

men nu är det tvärtom, jag är medryttare på en unghäst.. 4 år nu. och jag måste säga att vi passar som handen i handsken, och ägaren ångrar inte att hon skaffade mig :) vi är jättebra kompisar dessutom. hon hittade mig via annons, och detta var det enda svaret jag fick på min annons..

så även ryttare som annonserar på internet kan vara bra :)
medryttaren jag hade går i min klass och jag känner henne sedan länge.. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 352
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp