Medryttare !!!

Sv: Medryttare !!!

Att hitta en medryttare är skitsvårt. Jag har nu hittat en tppentjej till min häst, men vet inte om jag skulle lita på henne så mycket att jag skulle lämna hästen hos henne i en vecka. Jag tror alltid att jag vet bäst själv, och känner min häst bättre än alla andra (vilket jag iof gör)

Jag gjorde såhär när jag letade.
Jag la ut annonser på de flesta hemsidor jag hittade.
Skrev utförligt hur jag ville att min medryttare skulle vara.
Lägga ner mycket tid i stallet, rida endast om de var färdiga med skötseln, ha stor erfarenhet av hästar, och vara MINST 16år osv. Detta var för att jag själv var 17 då, och ville ha någon i minst min egen ålder.

Först kom det en tjej som verkade bra, och efter första gången hon hade vart där ringde jag och sa att hon inte fick komma mer. Hon hade inte gett honom mat, inte mockat, ingenting. Bara tagit in honom och sedan ut och ridit, för att släppa ut honom igen och skynda sig hem. Efter detta höjde jag kraven rejält.

Det ska kännas rätt med en gång. Hon som jag har nu ställde precis rätt frågor, det man ville höra, och var intresserad av svaren. Hon hade också haft medryttarhäst innan, och visste ansvaret. Det har fungerat jättebra, och hon har tagit hand om min häst i snart ett år. Vi har också en bok i stallet som vi skriver i för att veta lite hur hårt man tränade, hur hästen betedde sig osv.

Om du är osäker, be gärna om referenser. Kanske har de jobbat i något stall tidigare, eller haft flera medryttarhästar sen innan. Fråga om ALLT du vill få reda på innan du anlitar någon. var itne för snäll, det är DIN häst, och den ska bli skött så som DU vill.
Och ha medryttaren på prov, tills du känner att du litar på dem!
Lycka till :bump:
 
Sv: Medryttare !!!

Jag är medryttare på världens underbaraste nordsvensk som jag hjälper ägaren med en cirka 2-3 ggr i veckan. Huvudsakligen försöker jag rida ut , men tränar även för tränare ibland :)
Jag åker dit med buss , vilket tar ca 2 timmar , då 20 minuter är promenad , men aldrig att jag skulle strunta i det för att vädret är dåligt ! Gör allt innan jag rider , och om jag av någon anledning inte rider så har jag pysslat och gjort olika övningar med henne :)
Jag förstår inte hur en medryttare kan strunta i hästen på det sätter och bara rida när man sj'lv vill , att vara medryttare är ett enormt förtroende , och värt alldeles för mycket för att svika ! Att hästen inte ska fara illa är naturligtvis grunden , och att pyssla med pållan läänge , mysa och ta det lugnt ibland tycker jag är halva grejen ! Om hon gått hårt är det guld värt att ta en promenad , får en otrolig kontakt ! :)
Att putsa läder till ljudet att hötuggande käkar är en helgvana för mig , och inget som jag någonsin skulle vilja byta bort :)
Ägaren säger att hon är nöjd med mig , och hoppas att hon är det , visst jag är ingen ryttarstjärna , och vill inte gärna tävla , även om jag kan tänka mig och göra det ibland , men jag älskar pållen och lugnet det ger att vara i stallet , en rosett eller inte, vad spelar det för roll ?
Förlåt om ja kapade tråden !! :o
Va bara tvungen och skriva av mig , är så trött på alla medryttare som borde spela fotboll istället då de uppenbarligen inte bryr sig om pållen:devil:
 
Sv: Medryttare !!!

Oj att det ska vara såna problem att hitta medryttare, det kunde jag aldrig tro! När jag bestämde mig för försöka hitta en häst att bli medryttare på trodde jag det var stenhård konkurrens med en massa superduktiga ryttare så jag trodde väl aldrig jag skulle hitta nån bra. Av det jag sett så finns det ungefär lika många annonser på internet där folk söker medryttare som det finns där folk söker medryttarhäst. Men jag vet ju förstås inte hur seriöst det är.
Jag var och provade ett varmblod i höstas, ägaren var jättetrevlig och ville ha hjälp med en eller två av sina hästar att rida, det var det enda jag skulle behöva göra för hon var mycket i stallet men orkade inte rida. Det var inte vad jag letade efter, dels var hästarna inte så "bra" att rida (gamla travare - inget ont om dem men passar inte mig), dels var det låångt att åka så bensinpris + 300:-/månad som hon ville ha hade jag inte råd med, och dels kändes det inte så kul att bara komma dit och rida, speciellt eftersom hon heller inte hade några krav eller så,bara rida för att motionera.

Men nu har jag hittat det perfekta, eller rättare sagt så hittade ägaren mig via medryttare.nu. En islandshäst som står ca 9 km härifrån i ett fint stall med jättehärlig natur runt. Hon håller på med NH och det passar perfekt eftersom jag nyligen börjat intressera mig för det. Jag hjälper till 2-3 dagar i veckan och eftersom jag är student så har jag mycket tid. Jag gör allt som hon gör i stallet, mockar, sopar, fixar mat, borstar och pysslar mycket med hästen, gör sånt som behöver göras. Vi rider ut i skogen (ibland med min hund, hästen tycker det är roligare då), tränar på plan och varierar med longering, NH-övningar osv. Orkar/hinner jag inte rida nån dag så gör jag bara de vanliga sysslorna och släpper ut hästen igen efter borstning och visitation m.m.
Varannan vecka rider jag och ägaren halva lektionen var för tränare så jag får lära mig vad han behöver tränas på och få allmänna tips, samt att min ridning kan utvecklas. Det kan inte bli bättre! Och jag behöver inte betala ett öre för det, känns nästan dumt. Men jag kompenserar med att jag hoppar in nångång när hon har in/utsläpp av hästarna samt att jag tar hästen de dagar hon är bortrest i jobbet, anpassar mig efter hennes schema alltså.
Jag har haft en himla tur, speciellt eftersom jag började med islänningar i höstas men inte hade råd att fortsätta på den ridskolan och så dök det här upp!
Skulle aldrig drömma om att inte komma när vi avtalat eller missköta hästen, det finns inte i min tankevärld... inträffar nåt så jag inte kan ta mig dit ringer jag och talar om det så får vi lösa det. Som jag ser det så är hästen helt och håller på mitt ansvar de dagar jag har honom, ger jag inte mat får han heller inte mat osv. Nog för att jag håller på med hästar för att jag älskar djur och älskar att pyssla och göra allt som får dem att må bra, men även om man inte är lika hästtokig som jag så förstår jag inte för allt i världen hur man bara kan strunta i ansvaret!
Jag skulle heller inte vilja ha det så att jag inte hade nåt ansvar, att jag bara fick rida som jag ville eller så, för mig är det här en perfekt träning inför att ha egen häst nån dag när jag har råd, och stunderna i stallet och med hästen är några av de verkliga ljuspunkterna i mitt vardagsliv. :love:
 
Sv: Medryttare !!!

Jag annonserade först, men då ringde det mest 11åringar som hade ridit i sådär en 2år typ.. Men en i som har häst i samma stall hade en kompis som var duktig och noga, så nu är hon medryttare åt mitt sto. Funkar bra tycker jag. Det bästa är nog om man får tips från någon annan i närheten som håller på med hästar och kanske har kompisar eller känner någon som dom sett rida eller hållt på med hästar. Det är ju inte så lätt att veta när man annonserar och någon helt främmande människa ska börja rida ens ögonsten.
 
Sv: Medryttare !!!

Har också funderat på att skaffa medryttare, har aldrig haft det innan och vet ärligt talat inte om jag "vågar" skaffa nån.. Har sett en massa skräckexempel under åren men också såna som är jätteduktiga och seriösa. Men mitt intryck är att det verkligen är en chansning, folk kan ju vara himla bra på att prata om hur duktiga och seriösa de är men sen när det kommer till kritan är det inte så många som är det... Man får väl pröva sig fram antar jag...:crazy:
 
Sv: Medryttare !!!

Har ni ngn ridskola i närheten, gå och kolla på de duktigare grupperna och ser ni nån vars ridstil ni gillar så fråga! Väldigt många i högre grupper blir otroligt gärna medryttare. Så har jag hittat två underbara medryttare till mina hästar.
 
Sv: Medryttare !!!

Jag och mina fd medryttarhästar hittade varann genom annons! :love:

Man måste vara medveten om att alla inte passar varandra. Huvudsaken är att man har en bra dialog mellan ägare och medryttare. När jag kände att en medryttarhäst var för svår för mig (skenade! :o ) så drog jag mig ur. Visst kände jag mig lite dum när jag slutade rida henne efter bara någon månad, men det var säkert bäst både för hästen och mig. Därefter träffade jag däremot en perfekt häst för mig.
 
Sv: Medryttare !!!

Nejdå, ingen risk. :D

Men det kommer nog att dröja innan jag tar mig an en medryttarhäst igen.
 
Sv: Medryttare !!!

Min medryttare hittade jag på ridskolan. Jag har ridit på samma lektion som henne och vet hur hon hanterar hästarna. Frågade helt enkelt om hon ville. Vi har kommunikationsbok i stallet och avtalat att mockning och fodring till kvällen ingår. Hon ska också höra av sig till mig om det blir något förhinder. När detta fungerar är jag nöjd och kan koppla av.Min förra medryttare hittade jag på samma vis men hon började jobba och pojkvän på annan ort. Nu kan hon sporadiskt hoppa in i alla fall när det blir luckor.Jag vill att min medryttare ska vara 18 år eller äldre så jag frågar ingen yngre. Flera har frågat mig men jag har sagt nej.Pållans välbefinnande går först i alla led.
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har nu haft annons , men jag måste säja det dräller ju inte precis med medryttare i vuxen ålder. Kanske det är så där jag bor har alla häst o vill man vara medryttare så ska det helst inte vasra för långt iväg från stan.
 
Sv: Medryttare !!!

Jag är själv medryttare, ägaren till hästarna som jag hittade satte ut en annons om medryttare i lokaltidningen, nu har ju inte jag den men en tjej på jobbet sa att det fanns en annons i den så hon klippte ut den och gav den till mig så jag ringde å kollade vad det var.. Visade sig att det var ett Halvblodssto som gått väldigt högt i klasserna i hoppning och fälttävlan och sen fanns även ett travarspöke som sällskap som var knappt inriden så jag kom å provred å blev kvar förälskade mig i båda hästarna :) Och jag antar att ägaren är väldigt nöjd då hon lånar ut både häst och transport till mig så att jag får åka iväg och träna och tävla så mkt jag vill trots att halvblodet tyvärr gjorde illa sig på en hoppträning å fick en senskada... men det var tyvärr hästens fel som sparkade på sig själv och den andra e jag iof jätte arg på nu men hon e världens sötaste hehe men jag tror det är viktigt att man ser till som ägare att medryttaren känner sig viktig för min ägare får mig att känna det som att hästarna är mina egna och jag får göra i stort sätt vad jag vill med dem, och självklart skulle jag aldrig göra nåt som skadar hästen :)

Men ägare som säger du kan ju göra det idag det tycker jag suger då blir iaf inte jag kvar länge tycker det är viktigt att man får lite egen häst känsla dem dagarna man är där och det verkar inte alla hästägare fatta för känner medryttaren att man är viktig så gör man ju allt för hästen å tycker det är roligt osv... men jag har väl haft tur med ägare nu när jag inte kan ha egen häst under en period... :)
 
Sv: Medryttare !!!

Har PM:at dig.

Hade VÄLDIGT gärna hjälpt dig eftersom jag tror jag vet vilken pålle det gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare !!!

hej
det här är kanske lite fel tråd
men jag skulle jätte gärna vilja bli medryttare bor i täby och kan gärna ta en häst där det är någorlunda med kommunikationer eller cyckelväg till stallet.
vet ni någon sida jag kan söka på eller vart har ni lagt ut era önskningar någonstans.
berättar mer om mig om någon är intresserad
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har satt ut en annons på varje gratis annons sida och fått flera svar tre stycken är väldigt intressanta en har redan varit ute och kollat på henne och vi väntar den andre till helgen. Det finns seriösa fastän man ibland inte kan tro det.
 
Sv: Medryttare !!!

Har ej läst hela tråden, men mitt tips är att när du sätter ut en annons, var väldigt tydlig med vad du vill ha för medryttare, vad den ska kunna, hur din häst är osv. Jag är en av dom som letar medryttarhäst, och det är omöjligt att veta hur en häst är och vad ägaren vill ha för medryttare om det bara står "Sto, 5 år, snäll. Söker medryttare som främst vill rida i skogen och nått enstaka dressyrpass på banan"...
Så var riktigt TYDLIG med vad du vill, så får du nog napp :)
 
Sv: Medryttare !!!

*kl*

Nu har jag inte läst hela tråden, men nån föreslog att du skulle gå till en ridskola och leta. Jag tycker att det är ett jättebra tips! Kolla efter de där tjejerna som hänger i stallet varenda ledig minut och hjälper till i stallet med allt som behövs, borstar på hästarna eller bara tittar på lektioner. De (flesta) är helt underbara :love: De behöver inte vara några stjärnor, men det är de flickorna som verkligen VILL lära sig allt och suger åt sig kunskap som svampar :D

Jag var själv sån när jag var yngre :angel: :D :p
 
Sv: Medryttare !!!

Jag tror att det kan vara så att en del seriösa/duktiga medryttare "skräms bort" av hästägare... Ju mer man kan, ju mer inser man sin begränsning och tror sig inte klara av de krav hästägaren ställer på t ex ridkunskaper. De som direkt flaggar med sina briljanta ridkunskaper besitter dem sällan! Det är åtminstone min teori.
Du som t ex beklagade dig över att någon frågat hur man rider en skänkelvikning i galopp, kanske ska fundera en gång till. Är det inte bra att man frågar, istället för att tro sig veta? Är det ens nödvändigt att kunna det för att vara en bra medryttare till din häst?

Med tanke på hur flera av hästarna beskrevs här ovan, så kan jag också förstå att det är svårt att hitta seriösa medryttare! Om jag ska ha en medryttarhäst så är det ju för att få njuta av umgänget med en häst och inte en önskan om att betala för att riskera liv och lem!

En annan anledning till att det kan vara svårt att hitta bra medryttare är säkert att dessa handplockas snabbt. Jag blev t ex tillfrågad av min förra medryttarhästs ägare, eftersom hon gillade mitt sätt att hantera/rida hästar. Jag är långt ifrån något ryttarproffs, men det var inte det viktiga för henne.
Jag fick stort förtroende av ägaren och fick själv avgöra upplägget på "mina" dagar. Hon ville heller inte ha någon ekonomisk ersättning, eftersom hon ansåg att jag bidrog med andra saker ("stallediga" dagar för henne och vettig motion/träning för hennes häst). Hästen stod dessutom i ett fullservicestall så min insats var helt och hållet ägnad åt hästens skötsel och motion. Lyxigt!

Att både ägare och medryttare ska se till hästens bästa och följa överenskommelser måste givetvis vara en självklarhet! Tråkigt att det verkar finnas medryttare som inte anser det. Men kanske hittar du ett guldkorn om du inte ställer för höga krav på "fel" saker!

Lycka till!
/Sork
 
Sv: Medryttare !!!

Det är svårt att hitta de som kan nåt. Eller är villiga att lära sig. Jag har haft hit de som tror de kan o menar på att hästen beter sig illa. I själva verket sitter de o kniper järnet med benen och blåhåller i tygeln. Inte konstigt att hästen får spunk ;)

Man får väl fortsätta o prova nya eller bestämma sig för en o låta denna bara sköta hästen i början. Eller jobba hästen vid hand först.
 
Sv: Medryttare !!!

alltså...ärligt.

ni som har hästar som "flipper ur om ngn annan en sig själv sätter sig på den"...varför löser ni inte problemet? en häst ska inte flippa ur om andra ryttare ibland rider. Givetvis så ska det ju vara rätt ryttare på hästen men den ska då tåla att ngn annan som passar hästen, rider den ibland.

eller är det roligt o ha problemhästar? det är ju en problemhäst om den bara accepterar en ryttare.

tänk om ni bryter benet, får ngn sjukdom, måste resa bort, eller vad som helst som gör att ni inte kan rida hästen under lång period. eller tänk om hästen måste säljas...vart tror ni en sådan häst hamnar?

det är en annan sak att ni inte vill ha medryttare, för att ni vill rida hästen själv. Men den ska ändå kunna ta en annan ryttare vid kris utan att bli farlig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp