Medryttare !!!

Sv: Medryttare !!!

Min flippar inte ur om de kan rida men de som varit här har definitivt inte fallit under den kategorin :(
 
Sv: Medryttare !!!

nej men det är ju en annan sak, det måste ju vara rätt ryttare såklart. men alltså det ska ju inte vara så att hästen enbart tål en enda ryttare, dvs ägaren, o absolut ingen annan. En häst som enbart kan ta en enda person menar jag. En sådan häst kan ju inte vara rolig att ha i längden.

sen kan ju en häst tycka bättre o sämre om vissa ryttare. det är ju naturligt.
 
Sv: Medryttare !!!

Jo självklart är det så.

Men majoriteten av de jag mött som skriver att de kan rida är ju helt hopplösa.. Suck..
 
Sv: Medryttare !!!

Kika runt i stall och andra ridanläggningar. Personligen är jag inget big fan av ridskolor men ibland kan man säkert hitta någon som tröttnat på varv in o varv ut och är tillräckligt ridvan. Tyvärr är det väl ofta så att de rider bra på ridskolehästarna och jag vet (av erfarenhet) att unghästar är ju en helt annan femma. Annars är det väl bara att annonsera och vara mycket kritisk till de som dyker upp.
Usch o fy, jag vet känslan, har suttit i samma sits.
 
Sv: Medryttare !!!

Harras Linda, jag kan bara hålla med om mycket av det du skriver!

Håller själv på att ska hitta medryttare till min pony och har egentligen inte tänkt på att det ska vara något problem, men nu ser jag hur problemen kan uppstå!

Jag har själv varit medryttare på en del olika hästar och måste erkänna att det hela beror på bra kommunikation och vilja att få det att funka.

Flera hästägare har, när jag har börjat rida, inte varit ärliga om hästen och har lovat en massa mer än dom kunde hålla, vilket är tråkigt, då det ger så dålig stämning och det går bara inte om båda ska vara nöjda med avtalet.

Om man inte är ärlig från början blir det lätt så att man blir besviken på hästen och dens ägare och därmed tappar motivationen för att åka till stallet, vilket i sin tur kanske gör att ägaren till hästen inte blir nöjd, då medryttaren inte gör jobbet fullt så gott som han/hon kunde...

Jag tycker, som medryttare, att det är väldigt skönt att känna att ägaren är villig att lägga lite tid på det i början, för att få det att funka. Att ägaren är med dom första gångerna och ger tips om hur han/hon bruker göra i olika situationer, både i stallet och under ridningen. Man ska ha möjlighet att se varandra rida och gärna ibland ta en tur ut tillsammans, så att man kan se/prata om hur det går.

Om man tar sig den tiden ibland, får man också lättare den hjälp man vill ha, på det viset man vill. Man kan lättare prägla sin medryttare och medryttaren kan ofta lära sig en massa av det också.
 
Sv: Medryttare !!!

Hej! Jag skulle sätta in en annons och vara mycket specifik med vad du är ute efter! Berätta ärligt om hur hästen är och var realistisk, vissa hästägare tror att just deras häst är det mest unika fantastiska som finns vilket kan leda till att man som medryttare blir grymt besviken när man kommer för att prova hästen. (Samma kan gälla medryttaren, när den beskriver sig själv)

Ta referenser för att bekräfta det personen säger är sant. Bara för att någon säger att den tävlat lätt A, behöver det ej betyda att personen gjort det. Ha en prov period från bägge hållen, så att ni ser att det funkar! Gå på din magkänsla, känns det skumt så är det skumt!

Hör dig för bland dom du känner som håller på med hästar.
Sätt upp lappar på ridskolor, det kan finnas pärlor bland ridskoleryttarna om det är en seriös ridskola!

När du väl hittar en medryttare som verkar bra våga då släppa kontrollen och lita på personens kompetens. Hästar är ofta inte så känsliga som dera ägare vill göra gällande! Det ska rätt mycket till för att förstöra en häst som man bara rider några gånger i veckan! Det viktigaste när det gäller unghästar är att det är en lugn och orädd person med tålamod!

Jag har själv haft många bra medyttare under alla de år jag har haft häst!
 
Sv: Medryttare !!!

Hej! Jag skulle sätta in en annons och vara mycket specifik med vad du är ute efter! Berätta ärligt om hur hästen är och var realistisk, vissa hästägare tror att just deras häst är det mest unika fantastiska som finns vilket kan leda till att man som medryttare blir grymt besviken när man kommer för att prova hästen. (Samma kan gälla medryttaren, när den beskriver sig själv)

Ta referenser för att bekräfta det personen säger är sant. Bara för att någon säger att den tävlat lätt A, behöver det ej betyda att personen gjort det. Ha en prov period från bägge hållen, så att ni ser att det funkar! Gå på din magkänsla, känns det skumt så är det skumt!

Hör dig för bland dom du känner som håller på med hästar.
Sätt upp lappar på ridskolor, det kan finnas pärlor bland ridskoleryttarna om det är en seriös ridskola!

När du väl hittar en medryttare som verkar bra våga då släppa kontrollen och lita på personens kompetens. Hästar är ofta inte så känsliga som dera ägare vill göra gällande! Det ska rätt mycket till för att förstöra en häst som man bara rider några gånger i veckan! Det viktigaste när det gäller unghästar är att det är en lugn och orädd person med tålamod!

Jag har själv haft bra medyttare under alla de år jag har haft häst! En gång hitttade jag en som var hemsk och då kändes det inte bra från början (magkänslan). Jag har aldrig lagt mig i vad mina meddryttare har gjort så länge hästen har haft det bra eller varit ok att rida(släpp kontrollen)! Mina hästar har alltid funkat jätte bra när jag kommit och ridit dem och mina medryttare har varit nöjda!

Lycka till nu!
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har varit medryttare rätt länge, på olika hästar och olika hästägare, och skulle vilja kommentera lite dethär som mång hästägare skriver i tråden, att det är så svårt att hitta medryttare för att alla vill träna och tävla. Jag skulle säga att det beror på vad man tar betalt - för egen del så skulle jag inte tycka att det vore särskilt lockande att betala 1000 kr/månad för att mocka, fodra och skritta ut. Så tar man ordentligt betalt, så får man nog räkna med att medryttaren vill rida ordentligt också.
 
Sv: Medryttare !!!

KL

Jag får tillbaka min b-ponny från fodervärden i början av sommaren. Jag hade gärna velat ha en medryttare, men jag vågar inte. Jag har en häst som har blivit illa behandlad vilket gör att man måste vara lugn. Han är ytterst känslig i munnen och klarar inte av att någon drar i honom, då får han panik. Hur många barn klarar av att rida så bra? Min mamma har haft skötare, där de inte behövt betala och ingen har varit bra i längden. Jag är avskräckt.
 
Sv: Medryttare !!!

*kl*

Min kommentar är absolut inte riktad mot någon här. Men ibland när man pratar med hästägare eller läser inlägg på Buke får man intrycket att de inte vill ha en medryttare utan en klon, dvs. någon som gör exakt på samma sätt som ägaren själv. Självklart ska medryttaren ha tillräckliga kunskaper och kunna hantera hästen på ett bra sätt, men en metod behöver inte vara fel bara för att den skiljer sig från ägarens metod. Har man bara bra kommunikation tror jag definitivt att både ägare och medryttare kan lära sig av varandra. Kanske är man "hemmablind" inför vissa saker.
 
Sv: Medryttare !!!

Har själv precis skaffat en medis till min pålle och visst främjar jag att hon tänker själv och har honom som "sin" när hon rider, men jag tror ändå att vissa direktiv bör finnas. Det har ju ändå blivit så att man följer vissa rutiner och dessa känner hästen igen.

Man bör nog även ha något sånär samma värderingar och syn på saker och ting så att det man har TRÄLAT för i vissa avseenden inte ruckas på. Har en häst som gärna tar hela armen om man bara ger honom ett finger så att säga. Hur hon sen rider bryr jag mig kanske inte så mycket om förutom att jag har sett att hästen verkar trivas och hon har snälla händer. Det är det viktigaste!
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare !!!

Håller med om att ramar och rutiner måste följas för hästens skull. Men jag har också stött på hästägare som verkligen vill detaljstyra sina medryttare och som spräcker topplocket om medryttaren håller foderskopan i vänster hand istället för höger (nåja, kanske inte riktigt, men inte långt därifrån :D).
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har inte läst igenom hela tråden men känner att jag (efter att ha läst 2 sidor) måste "försvara" medryttarna lite..

Jag är själv medryttare på en 20årig dam och har henne som min egen 3-4dagar i veckan. Det betyder att jag behandlar henne som om hon vore min häst. Är otroligt noggrann i all hantering och skötsel. Dvs, mockar, fixar foder, fyller på hö, tvättar krubba/vattenhink/vattenkopp (dagligen!), smörjer all utrustning efter att jag använt det (varje gång jag använt det), tvättar boots och benskydd, ryktar minst(!) en timme per dag osv. Jag ser alltså hästen som "min" de dagar jag har henne och behandlar henne därefter. Självklart skulle jag aldrig göra något "ovanligt" (som att träna hårda dressyrpass, rejsa i skogen elr liknande) utan att fråga ägaren först, men överenskommelsen vi har är att jag ska motionsrida hennes häst och ha henne som min egen. Vilket funkar otroligt bra. Kommunikationen mellan mig och hästens ägare fungerar väldigt bra, vilket har underlättat otroligt mycket då jag byggt upp förtroende hos hästen. Jag har alltid kunnat vända mig till ägaren och fått hjälp, svar och stöttning när det varit något.

Flera av mina vänner, som också är medryttare på olika hästar i olika stall runt om i sverige är likadana. Precis lika noggranna och skötsamma. De vet att hästar är levande varelser som precis som alla andra behöver omvårdnad och kärlek. Jag har faktiskt bara träffat ett fåtal medryttare som varit "dåliga". Dvs, inte tagit hand om hästen, inte gjort det de ska, ridit för hårt osv. Dessa personer har inte varit speciellt långlivade som medryttare..

Jag har även träffat en hel del oseriösa hästägare. De som tror att deras hästar bara är en inkomstkälla, att de kan ha medryttare som gratisarbetare i stallet. Många hästägare visar noll respekt för sin/a medryttare och "kör över dom". Blir man illa behandlad av en hästägare, som oftast är äldre än en själv och dessutom "erfarnare", så är det lätt att man själv blir spydig eller slarvig i sin hantering..för det känns som att det ändå inte spelar någon roll.

Det jag vill säga är att jag är övertygad om att när man söker medryttare ska man själv vara helt säker på exakt vad man vill ha ut av medryttaren samt vad denne får/inte får göra. Detta ska man vara konsekvent och tydlig med. Sen tror jag att personkemin mellan medryttare-hästägare är MINST lika viktig som mellan medryttaren-hästen, något flera hästägare verkar glömma. Det är i grund och botten hästägarens ansvar att hästen inte far illa och att medryttaren gör som den ska, då måste kommunikationen mellan ägaren och medryttaren fungera.

Prata även med medryttaren om hur denne skulle agera ifall hästen vart halt. Tyvärr lägger många medryttare benen på ryggen såfort det inte går att rida hästen, se till att ni är överens om hur ni ska gå till väga ifall hästen blir skadad, så du inte står där själv en dag.

Så, jag tror att du har goda chanser att hitta en seriös och bra medryttare, även om det finns flertalet "dåliga" medryttare. Var bara noggrann i ditt val av medryttare och se till att verkligen "lära känna" personen. Jag skulle själv vara med i stallet de första gångerna och sedan då och då för att se att allt verkligen funkar och för att kunna hjälpa till om det uppstår problem.

Lycka till!
(Och förlåt för det långa inlägget, jag hoppas att någon förstod vad jag menade.)
 
Sv: Medryttare !!!

Men jag har också stött på hästägare som verkligen vill detaljstyra sina medryttare och som spräcker topplocket om medryttaren håller foderskopan i vänster hand istället för höger (nåja, kanske inte riktigt, men inte långt därifrån :D).


Då kan man ju fråga sig varför de vill ha en medryttare!
 
Sv: Medryttare !!!

Jag höll på att skriva en medryttarannons, men innan jag hann lägga ut den så skickar inhysingen ett sms om att hennes kompis var intresserad av att sköta om båda mina hästar.

Denna 16-åriga tjej är guld värd i mina ögon! Bra hand med hästar, lugn, ansvarsfull, kan ta egna intiativ och är inte rädd för att fråga om hon undrar något. Men viktigaste av allt så känner jag att det går att lita på henne:)
 
Sv: Medryttare !!!

Ser att du också bor i Skåne...och bor du som jag inte väldigt nära en större stad så är det rätt hopplöst:(
Är i samma sits som du och har varit ute i god tid o annonserat på olika platser/tidningar/nätet men inte fått ETT ENDA vettigt svar!
De som är tillräckligt kunniga har redan egna hästar verkar det som.

Jag får bara en massa småtjejer som svarar trots att de saknar det jag beskriver i annonserna - en massa mailsvar dessutom.

Jag har mer eller mindre gett upp hoppet.
 
Sv: Medryttare !!!

alltså...ärligt.

ni som har hästar som "flipper ur om ngn annan en sig själv sätter sig på den"...varför löser ni inte problemet? en häst ska inte flippa ur om andra ryttare ibland rider. Givetvis så ska det ju vara rätt ryttare på hästen men den ska då tåla att ngn annan som passar hästen, rider den ibland.

eller är det roligt o ha problemhästar? det är ju en problemhäst om den bara accepterar en ryttare.

tänk om ni bryter benet, får ngn sjukdom, måste resa bort, eller vad som helst som gör att ni inte kan rida hästen under lång period. eller tänk om hästen måste säljas...vart tror ni en sådan häst hamnar?

det är en annan sak att ni inte vill ha medryttare, för att ni vill rida hästen själv. Men den ska ändå kunna ta en annan ryttare vid kris utan att bli farlig.

Finns inga problemhästar, bara hästar med MÄNNISKOPROBLEM.
Jag har ännu under mina år med just S.K. "problemhästar" inte träffat på en enda häst där problemet har legat hos hästen, varenda en har blivit felbehandlad av människan, inte nödvändigtvis människan som just då har hand om hästen men någon gång i livet har den råkat illa ut. Dessa hästar har i regel dåligt med tillit till människor och/eller aldrig fått lära sig på ett bra sätt vad vi önskar av hästen osv.

Hästar som inte klarar av att det helt plötsligt kommer en ny människa och siter upp och ska rida har i regel brist på tillit till människor då de troligast har fått uppleva otrevliga saker.
ELLER så är det en häst som även ställer krav på sin ryttare, vilket är fullt tillåtet enligt min mening. Hästen kanske vill lära känna den tänkta ryttaren innan den helt plötsligt får den främmande människan som ryggen som ställer massa krav.

I båda situationerna är det lämpligt att umgås med hästen från marken tills dess att hästen slappnar av ordentligt. Det kan ta dagar, veckor eller månader men det är det värt. Hästar är inga maskiner som man bara ska leka med efter behag, de behöver kärlek och skötsel. Ridningen bör vara en belöning för den omvårdnad man ger hästen.
 
Sv: Medryttare !!!

Finns inga problemhästar, bara hästar med MÄNNISKOPROBLEM.
Jag har ännu under mina år med just S.K. "problemhästar" inte träffat på en enda häst där problemet har legat hos hästen, varenda en har blivit felbehandlad av människan, inte nödvändigtvis människan som just då har hand om hästen men någon gång i livet har den råkat illa ut. Dessa hästar har i regel dåligt med tillit till människor och/eller aldrig fått lära sig på ett bra sätt vad vi önskar av hästen osv.

Så sant. Det är det problemet jag har med min häst. TYvärr är det så att han kan vara farlig i början när han lär känna nya människor. Inte om han bara ska ut i hagen, men när man ska ''hantera'' honom på riktigt. Det tar tid innan han litar på en och gör du fel så tyvrr kan han anfalla. Han älskar egentligen människor, men i vissa situtioner påminns han om sitt gamla hem och får hjärnspöken.
 
Sv: Medryttare !!!

Tyvärr allt för vanligt.
Hoppas att allt går vägen för er två!

Skulle vara kul att få höra mer om hästen bakgrund och hur er "resa" tillsammans har gått och hur saker och ting fungerar nu:)
 
Sv: Medryttare !!!

Oj det blir ett långt inlägg...

Jag hade en d-ponny och mamma en stor häst. Jag skule iväg och plugga på ett naturbruksgymnasium och ta med min häst. Mamma ville inte köpa en häst till utan frågade en i närheten där vi bor om hon ville ha sin häst hos mamma, mamma hade tyckt synd om hästen som stått själv så länge. Vi visste inte så mycket om denna häst innan.

Hästarna släpptes iallafall ihop och lukas (min nuvarande häst) gick inte att gå nära utan att han anföll oss. Iallafall så tyckte jag synd om hästen som ingen pysslade med. Han blev aldrig ryktad eller något. Jag frågade då om jag fick börja rykta honom och gå ut lite med honom. Ägaren gick med på detta. Och där börjar vår resa tillsammans. Eftersom det inte gick att komma i närheten började jag stå utanför staketet och ge honom knäckebröd. Till en början gick det inte röra honom för då kastade han sig iväg.

Men med tiden fick jag klappa honom mer och mer och tillslut fick jag även vara i närheten av honom inne i hagen. Jag började då rykta honom och lära honom lyfta hovarna så man kunde kratsa ur dem. Han var 12 år då och ingen hade kratsat hans hovar, möjligtvis gjorde uppfödaren det, men han flyttade därifrån när han var 6 månader då uppfödaren gav bort honom till ett lotteri... Hur i helsike man kan ge bort en häst till ett lotteri förstår jag inte.

Min lilla pålle kanske hade fått det bra om man inte hade gjort något så dumt. Han hade dessutom kraftig eksem som hon inte behandlade varken med flugmedel eller något annat. Jag köpte flugmedel och annat för att jag tycker inte man lämanr sin häst full med sönderskrapade sår.

EFter hand började jag gå ut med honom. Han började se fram emot mina stunder och sprang alltid fram till mig och gnäggade när jag kom. Det var också runt den här tiden han fick tillbaka sin gnista i ögonen. Jag frågade sedan om jag kunde rida in honom för jag tänkte att då kanske hon säljer honom för att få pengar.

Han var oerört lätt att rida in och jag trivdes som bara den med honom, även om jag var ledsen att jag bara kunde vara med honom på helgerna, då jag var i skolan på vardagarna. Iallafall så fick man ju veta ett och annat när man var där. Att man måste vara tuff mot honom och man såg henne ju smälla till honom någon gång. Mammas häst hade blivit halt på hösten och på vintern blev hon utdömd och avlivad då hon hade väldigt ont. Mamma och jag gjorde då en deal att hon fick min ponny så kunde jag köpa lukas om ägaren gick med på det. Ägaren hade ju hotat med att avliva honom några gånger för att han var så jobbig. Vi fick iallafall köpa honom för 2500 kronor.

EFterhand har han börjat lita på människor mer och mer och älskar att bli ompysslad. Uppmärksamhet är otroligt viktigt för honom, men det är väl för att han stod bortglömd i 12 år. Han är idag en vädigt trevlig häst så länge man är lugn. Han är idag en ponny med mycket gnista som älskar att göra rätt. Har honom utlånad på foder nu hos en liten tjej som fick hjälp av sin mamma till att börja med tills han litade på henne. Hon var 6 år när hon lånade honom och han har blivit den snälla barnponnyn. De har nu haft han i två år och lämnar tillbaka honom till sommaren.

Jag är ju mycket noga vilka som hanterar honom fr om man hanterar honom på ett lugnt sätt utan slag och skrik så kan man inte få en trevligare häst.

REsan var lång för oss och oerhört påfrestande. Jag mådde dåligt många gånger under resans gång, men den var helt klart värd det. Vet att historian kanske låter lite otrolig med lotteriet och allt. Tyvärr är allt sant.

LIte OT men vill också ha sagt det att alla hästar går inte att rida av vem som helst då de har varit med om hemska saker som de aldrig kommer att glömma. Jag kommer aldrig få veta exakt vad min häst gått igenom, men jag kan tyvärr gissa det mesta och jag hoppas verkligen inte att det är så vanligt som jag tror.

Lägger även in en bild på honom där man ser att han har fått gnista i ögonen. Detta var när jag hade haft honom i ett år.

php3obd0c.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 415
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp