Bukefalos 28 år!

Medryttare !!!

Sv: Medryttare !!!

Tack för tips...

Jag söker idag medryttare till den häst ( Jegra´s Samurai) som jag en gång blev medryttare till och nu ska ha på foder. Dock så var det via en flygresa som jag och ägaren fann varandra så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka på när man söker via annons.
 
Sv: Medryttare !!!

Jag satte ut annons på blocket ca 7 gånger innan jag hittade någon som passade. Till sist tröttnade jag på att oseriösa 12 åringar (sorry) sa att dom gått på ridskola 1 år och var jätte duktiga och kunde säääkert rida och hantera mitt fullblod på 4 år :angel: Så jag skrev att det var en unghäst, och att medryttaren antingen skulle ha unghästvana eller fullblods vana, och att det enbart gällde motionsridning. För många som svarade var mkt tävlings inriktade.. Och det vill jag inte ha, eftersom det är en unghäst och MIN häst så vill jag att han ska tränas av mig inte av 2 stycken så han blir helt förvirrad. Men det är verkligen jätte svårt att hitta en rätt medryttare :crazy:
 
Sv: Medryttare !!!

Det man kan göra är att lägga ut annonser på div. sidor och se vad som dyker upp. I och med att det är en unghäst kan man t.ex. kräva en rutinerad ryttare med unghästvana.
Finns massa bra folk därute, men det tar ett tag att sålla, både genom annonser och provritter.

Annars kan man höra sig för i stallen runtomkring om någon har bra tips på folk?
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har precis lagt in ett par annonser, men jag känner ingen större förhoppning. Letade medryttare till min fd pålla (islänning) också, men det fanns tydligen inget intresse. Den här gången är det till och med helt gratis att hjälpa till med ridning och körning av haflinger och shettis (mot hjälp med skötsel), med jag har inte mycket förhoppning ändå. Ska sätta upp lappar i affärer och på den lokala ridskolan också. Kanske lättare att få napp på så sätt? Försöka duger ju i allafall! Tycker att det skulle vara så kul att hitta någon som kunde hänga med ut ibland, och också ibland komma och sköta och rida självständigt. Det blir lite trist att hålla på med hästarna helt själv ibland också, även om det oftast är rättså skönt att få rå sig själv på det stora hela...
 
Sv: Medryttare !!!

Jag har haft en otrolig tur :banana: :banana:

Efter att ha haft lapp uppe på ridskolan i byn här om att jag sökte medryttare till mitt varmblod och EVENTUELLT till min tinkerkorsning som är väldigt speciell..
Skrev som krav över 18 år eftersom Pelle är 165 hög och jag ville ha just en MEDRYTTARE dvs någon som kunde rida själv och jag kunde få sällskap att följa med ut i lag med ibland..

Skrev en lapp och satte upp på ICA i det lite större samhället här.. Hann nästan glömma bort den lappen å så en av förra vinterns värsta dagar ringde telefonen och så kom medryttaren med stort M körandes i värsta snöstormen för att titta på stallet och Pelle och i mars är det ett år sen :love: :love:

Vi kommunicerar via block eller telefon. OM hon mot förmodan inte kommer så RINGER hon och talar om det. Pelle har testat henne otroligt i omgångar och jag var nästan rädd att hon skulle ge upp men INTE då..

Håller hårt i min medryttare jag då hon 2 dagar i veckan behandlar Pelle som en KUNG och jag kan koncentrera mig helt på den andra "tokfian"

Anna-Carin
 
Sv: Medryttare !!!

Hur sjutton hittar man en bra medryttare som man kan lita på. Har en unghäst på inridning o skulle vilja ha en medryttare nu när jag får tillbaks den. Hur gjorde ni andra annoserade eller ?


Hej!
Jag håller med om att det är svårt att hitta en bra medryttare, jag själv har varit medryttare på X-antal hästar. Jag måste bara säga att de erfarenheter jag har fått av de hästar och ägare har inte vart positiva..

Jag älskar att arbeta med hästen, problemhästar, unghästar m.m... men så fort jag är "klar"; enligt ägaren så är hästen "färdig" då, så får jag inte rida mer.. jag får gå, utan ens ett tack..
och då har jag BETALAT för att rida den hästen!! :(

Jag säger nu inte att ALLA är sånna, jag har ridit många bra hästar med bra ägare !:crazy: Men det kan vara en anledning till att det är svårt att hitta en bra medryttare!!
 
Sv: Medryttare !!!

Jag letar nu efter en medryttarhäst och tror nog att jag skulle kunna göra det riktigt bra. Förstår faktiskt inte dom som bara inte dyker upp.

men problemet jag har är att det bl.a inte finns allt för många hästar här var jag bor men dom jag fått kontakt med har antingen krävt aldelles för mkt pengar för att man ska skritta ut deras häst i skogen 1 tim/veckan (studiebidraget ligger bara på 1050 kr) eller så har dom varit oseriösa.
Jag pratade länge med en dam som ville ha hjälp med sina två halvblod och allt lät jätte bra och vi försökte boka tid för provridning, men då skulle hon helt plötsligt inte ut till stallet alls. så vi sköt upp mötet och hon sa att hon skulle höra av sig. när hon sedan inte hörde av sig långt efter hon sagt att hon skulle så ringde jag. Jag frågade om hon kanske hittat någon annan som passade bättre, men nej då sa hon, hon hör av sig senare.
Hon hörde aldrig av sig.

nästa ägare jag var i kontakt med ljög om hästens färdigheter. När jag kom dit och provred och såg henne rida kunde hon inte ens få hästen i galopp och än mindre jag. hästen kunde ju inte.

Nu börjar jag ge upp mitt letande... jag vägrar betala 1000kr/månaden för att rida ut på ett oskolat varmblod för att ägaren har ont om pengar, visst kan jag betala men då för att få rida inte bara för att motionera och sköta någons häst. Jag letar efter en häst som kan bli min kompis som jag får sköta om ibland men också utveckla min ridning på. och likväl letar jag efter en ägare som litar på att jag gör det jag ska och uppskattar hjälpen hon får. förstår dom som inte vill ha någon annan som arbetar deras häst, men då ska dom inte ta betalt av medryttaren.

Det här vart en lång och lite konstig text :o jag var bara tvungen att skriva om mina tankar
 
Senast ändrad:
Sv: Medryttare !!!

Svårt att hitta både medryttare och häst att vara medryttare... Jag har medryttare och är super nöjd med henne, men vägen till henne var lång och många har provridit..

Jag har låtit saker tagit tid.. Varit med vid flera tillfällen, checkat av, instruerat hur jag vill ha det. man vill ju inte släppa iväg hästen till helt främmande folk.. jag har varit med och styrt ganska mycket i början.. Människor som är ute efter att flängrida och göra som de vill flyr fältet redan på telefon, när jag förklarar vad för krav jag har.. Jag har aldrig heller tagit betalt.. mer än att jag vill ha hjälp med nån fodring/insläpp nån gång.. sen kräver jag att min medryttare rider för instruktör regelbundet. Jag vill ha min häst välriden. och det får hon bekosta själv..

Jag har inte behövt säga upp nån direkt, utan det har löst sig ändå när jag börjar ställa krav..

Kort och gott skall man fundera ut vad man vill ha av en medryttare, vad man har för häst och för behov.. Sen är det bara att leta.. annonsera, kolla annonser höra med vänner och bekanta...
 
Sv: Medryttare !!!

Här i stockholm är det svårt att hitta medryttare just för att det finns många hästar och många medryttare.

Alla medryttare vill ha ungefär samma hästar; halvblod. Har man inte det kan man glömma medryttare som kan något, då blir det 11-14 åringarna som hör av sig.

Jag har två medryttare men kan aldrig vara säker på att de kan ta sina dagar, då den ena har småbarn och den andra student. Jag skulle bra gärna vilja ha en annan medryttare som är mer intresserad av träning och att göra saker med hästen, men det är jättesvårt då min häst är av "fel" ras och min hästhantering är "konstig" (hästvänlig). Man får helt enkelt anpassa sig eller så får man klara sig utan. Jag har medryttare för att få avlastning. Pengen är mest för att man ska känna ansvar. Skriver även avtal, så båda vet vad som gäller.
 
Sv: Medryttare !!!

Jag rider väl det mesta UTOM halvblod. :angel:
Jag gillar mest lite "grövre" hästar som fjording, tinker, haflinger, nsv o.s.v.
Ändå har jag haft dom bästa stunderna på hästryggen med vbltravare. :confused:

Jag har haft ett antal medryttarhästar, men har nu tröttnat pga. hästägarna. Jag känner mig utnyttjad och dåligt behandlad.

Jag har brytt mig om hästarna och lagt ner pengar på massage, utrustning (tom en sadel), fodertillskott o.s.v.. Allt för att hästen ska må så bra som möjligt.
Jag har jobbat hästarna så allsidigt som möjligt, dressyr, hoppning, skogsritter :love: , tömkörning och bara promenader.
Jag ställer gärna in en planerad ridning om hästen inte mår bra, kräver inget avdrag för det. Det är ju för hästen skull.
Jag tar också stallpass om det behövs och jag kan.
Jag sätter en heder i att hålla mitt avtal, betala i tid och noggrant informera hästägaren om allt som händer med hästen.
Naturligtvis kräver jag samma sak tillbaka.

Det är tydligen inte tillräckligt! :mad:

Det kanske är därför det finns så få "bra" medryttare. Dom har blivit "brända" av hästägarna?


Ursäkta, men ville bara skriva av mig lite.
 
Sv: Medryttare !!!

Är lätt! Man ställer sin häst synlig i hagen intill vägen. Den blivande medryttaren suktar länge efter just din häst och sätter tillslut ut en annons på internet. Ägarens pappa upptäcker annonsen och säger åt ägare (jag) att ringa. Den blivande medryttaren blir eld och lågor då hon hör att det är den hästne hon suktat efter i 2 års tid och blir superglad! Medryttaren kommer o provrider, medryttaren blir kär!

Färdigt!

Men allvarligt.... Har hittat en supergo medryttare till min fjording och går allt som planerat så kommer hon att ta honom på foder efter sommaren för att sedan köpa honom (om vi får bukt med bockningarna) Känns så himla bra och både jag och min syster kommer otroligt bra överrens med henne. På bara en månad har vi hittat en vän för livet!!!!
Sen att man får hennes två illbattingar till barn på köpet...det får man tåla med allt vad barnpassning, nedskräpade gångar, upponedvändastall, heter. Men vad gör man inte för den bästa medryttaren som finns!

Mitt råd är att leta tills du hittar en medryttare som trivs med hästen och dig och där du ser att det fungerar till 100% var itne rädd för att säga ifrån och ha en öppen relation redan från början!
 
Sv: Medryttare !!!

Jag tror också att en öppen dialog är en viktig förutsättning. Jag litar på att min medryttare säger till om det är något som inte funkar för henne, och jag kan säga till henne om hon gör något jag har svårt för.

Huvudsaken för mig är att ha någon som verkligen tycker om min häst, och som inte bara vill rida för ridandets skull. Det svåraste som hästägare är att veta hur mycket man ska lägga sig i, be om osv. Men där tycker jag det är viktigt att medryttaren säger till om jag begär för mycket av henne.

Ni som är medryttare, hur mycket inblandning vill ni ha? stör det om ägaren är i stallet samtidigt? Jag har två hästar i stallet, så ibland blir det så att jag är där samtidigt. men jag vill inte att medisen ska tro att jag kollar vad hon gör/inte gör.
 
Sv: Medryttare !!!

Hör efter med er tränare.De vet oftast om det finns någon som är mellan hästar men ändå vill ha hästkontakt.Man kan också höra efter med ridlärarna på klubbarna i närheten...........de har grym koll på vilka ridskoleelever som skulle fixa att vara bra medryttare.Sen tycker jag att begär man betalt så får man vara beredd på att medryttaren vill ha ngt mer ut av sitt medryttarskap tex få ta hästen på träning eller tävling ngn gång.Nu vet ju iof inte hur det funkar rent praktiskt för jag har ingen erfarehet av medryttare:angel:
 
Sv: Medryttare !!!

Ni som är medryttare, hur mycket inblandning vill ni ha? stör det om ägaren är i stallet samtidigt? Jag har två hästar i stallet, så ibland blir det så att jag är där samtidigt. men jag vill inte att medisen ska tro att jag kollar vad hon gör/inte gör.

När jag är ute och rider ponnyn är ägaren ofta där, hon bor precis bredvid stallet och hon håller på med unghästarna, så henne blir jag inte av med ;)
För mig spelar det inte så stor roll att hon är där, tycker det är ganska bra att hon är så att jag kan fråga om det är något.

Så länge man har en bra relation så tycker jag inte att det spelar någon roll om ägaren är där eller inte. (så länge hon inte klagar på det jag gör, får gärna komma med tips men om det blir att hon klagar är det inte kul längre)
 
Sv: Medryttare !!!

Till alla:

Hur ska man då göra om man nu letar medryttare? Vilka frågor ska man ställa för att inte gå i fällan så att säga?
 
Sv: Medryttare !!!

Hur ska man då göra om man nu letar medryttare? Vilka frågor ska man ställa för att inte gå i fällan så att säga?

Man kan ju aldrig med all säkerhet veta egentligen hur pass bra en medryttare är i det långa loppet - det är något som bara tiden kan utvisa.

Lägger man ut en annons så får man ju en massa svar, där man redan från början kan sålla bort en hel del. Och de som verkar intressanta kan man bomba med alla möjliga frågor - om deras tidigare erfarenheter, men viktigt är även att veta ungefär vad de förväntar sig och vill få ut av medrytteriet på sikt.
Det är ju inte bara hästen de ska passa med, utan även dig - ett någorlunda liktänkande sätt och filosofi vad gäller hästhantering och ridning i allmänhet - så att ni sedan kan jobba med hästen på samma linje.

Sen är det bara att plocka ut de som verkar intressanta på en provridning. Det är inte alls fel att be flera komma ut och prova, för då har man någonting att jämföra med, och då märker man också själv vad man lägger störst vikt på hos en person, för ingen är ju helt perfekt. Be dem gärna komma ut några gånger och provrida, så att du är säker på att det känns bra att lämna över hästen i deras vård, samt att det klickar mellan dem och hästen också givetvis.

Jag brukar göra så när jag tar ut en medryttare att vi åker ut tillsammans, pysslar om hästen tillsammans, sadlar, tränsar, ibland kan jag visa upp hästen lite innan de får rida, men då mest för att jag vill känna hur hästen är för dagen så jag kan ge ryttaren en rättvis bedömning.

Jag brukar lägga väldigt stor vikt på att medryttaren är villigt inställd med en framåt attityd, orädd för hästen, och att denna person tar åt sig av "tillrättavisningar". De behöver absolut inte kunna allt, utan snarare att de är VILLIGA ATT LÄRA! Med dylika personer har du störst möjlighet att "forma" dem till en hästhantering som funkar för just din häst ;)
De som redan är riktigt rutinerade i ridning och hästhantering kan ha vissa föreställningar som är svåra att få bukt med. De är redan så vana att göra det på sitt sätt, att det kan bli svårt att få dem att tänka individuellt utifrån hästens behov, för att det ska funka.

Så stirra dig inte blind på riddelen - den är viktig, men det ska funka på stallbacken framför allt. En ryttare som har ett mjukt ridsätt kan man hjälpa att utvecklas genom att själv närvara och ge ridtips, eller helt enkelt kräva att de tränar för tränare lite då och då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 495
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp