Medryttartråden 4!

Var ut i förmiddags och red en sväng, blev lite dressyr idag varvat med en ridtur. Han har dock ovanan att stanna, backa och vända hem när man rider ut, han sticker inte eller så men man kommer liksom ingenstans. Blev så less idag att jag hoppade av och ledde honom istället, sedan satt jag upp på hemvägen och red hem istället. Orkade ta någon strid med honom idag.
 
I morgon kommer hovis och fixar tassarna. S har varit riktigt snubblig den senaste tiden (tydligen ett problem han haft förr) så jag ska prata med honom om det. Förhoppningsvis kan han ordna det så vi slipper ha några fler djupdykningar.. :nailbiting:

Sen ska vi ut i skogen och vandra. Jag hittade en liten mysig stig sist vi var ute så jag tänkte se hur långt man kommer på den. Spännande! :D



IMG_1450.jpg
 
Idag var vi iväg på miljöträningen med Bodil och Signe, gick jättebra!
Jag fick ta Signe, hon är lite mer världsvan, Bodil hade aldrig tidigare varit ifrån gården, men hon var superduktig verkligen! :)

Var bro, pressening, flagga, grind, en såndär grej med skumgummimojs man går igenom, som en biltvätt typ (bra beskrivning va :p), och lite annat lurigt. Hästarna blev jättetrötta, jag med... :p

Efter ett tag satt ägaren upp på Signe och jag fick ta Bodil istället, hon var tillochmed draghjälp åt en äldre häst som tyckte en gummimatta var lite läskig :)
Det svåraste var att lasta Bodil när vi skulle hem, men efter ett bra tag kom vi iväg iaf :D

Kommer nog följa med på mer sånthär, var riktigt roligt!
Sen är hon så himla söt också, Bodil, och lite lugnare än mor sin :D
 
Idag red jag Bulle igen, första gången efter det gick så dåligt :D Gick helt ok nu!
Hon var lugn, lyssnade på mig dom gångerna jag kände att hon började stressa upp, men hon hade lite svårt för halter och att backa. Fast nu var det ett tag sen jag red henne sist, och jag kände mig lite nervös och "tänk om det går lika dåligt som sist bla blaaabla". Så det gjorde väl inte saken bättre, men men! Får försöka tänka bättre nästa gång :p
 
Hej allihopa! Hoppar in här i tråden då jag är medryttare sedan en månad tillbaka på världens bästa (så klart!) medryttarhäst! :D
Han är en 22-årig varmblodstravare med ett hjärta av guld. Jag försöker rida minst en gång i veckan och har hittills bara varit ute i skogen, men på tisdag ska vi iväg på vår första ridlektion! Jag är jättenervös, jag har inte ridit för tränare sen jag var 12 år (och nu är jag snart 30....) och har en hel del olater för mig ;) T.ex kan jag bara rida lätt på samma sittben (känns jätteavigt om jag försöker byta) och jag rider alltid med för lång tygel och kan bara fatta vänster galopp. Ja, ni hör ju själva ;)
Rappen, som hästen heter, är i alla fall en jätteärlig, välriden och ambitiös häst som alltid gör sitt bästa och som är trygg och går fram varsomhelst.
 
Jag kan vara mest inaktiv i världen... bloggar knappt, knappt inne på buke och har allmänt fullt upp mest hela tiden :o Men jag lever och har det bra - herr grå och jag har ridit programridning - LB:2 fick det bli och vi skrapade ihop 61,83% (första gången vi red programmet under bedömning) trots fyrkantiga volter... supernöjd och pepp att träna vidare. Vi har lagt till ytterligare en tränare - Lollo Åhman, i dressyren. Så hästägaren och jag turas om och tränar för Lollo varannan vecka ungefär. Känns som ett grymt bra komplement till vår ordinarie tränare (som själv rider för Lollo).
201542518193459601101054_sbig.jpg


Vi har kommit igång lite med hoppningen under våren (fast nu har vi haft uppehåll från träningarna pga att tränarens bana inte riktigt klarar rikligt regn) och kommit ut på årets första pay & jump också.
20154248594812401101054_sbig.jpg


Glad häst!
201551117235094901101054_sbig.jpg


Araben blir bara finare och finare - en så himla kul häst att rida även om jag bara rider honom en gång i veckan (på dressyrträning).
 
Efter att ha varit sjuk i över en vecka så var jag råtaggad på att fara ut och rida idag! Men så börjar det regna.... Det är väl iof inte hela världen men eftersom jag nyss varit sjuk (inte helt 100 än) och jag hade ingen riktig regnjacka på mig så kändes det sådär.. Men jag for ut ändå! Och hästen visar sig vara på sitt absolut fjantigast humör. A L L T är farligt! Spänd som en fiol och hoppar till för minsta lilla :arghh:
Jag kände mig otrygg så jag hoppade av och promenerade med honom istället.

Och han lyckades trampa mig på tån.. Men det gick bra. Jag känner inte ens av det nu. Han var så söt för det syntes så tydligt på honom att han inte ville springa på mig :heart

Jaja, bättre lycka nästa gång!
 
Efter att ha varit sjuk i över en vecka så var jag råtaggad på att fara ut och rida idag! Men så börjar det regna.... Det är väl iof inte hela världen men eftersom jag nyss varit sjuk (inte helt 100 än) och jag hade ingen riktig regnjacka på mig så kändes det sådär.. Men jag for ut ändå! Och hästen visar sig vara på sitt absolut fjantigast humör. A L L T är farligt! Spänd som en fiol och hoppar till för minsta lilla :arghh:
Jag kände mig otrygg så jag hoppade av och promenerade med honom istället.

Och han lyckades trampa mig på tån.. Men det gick bra. Jag känner inte ens av det nu. Han var så söt för det syntes så tydligt på honom att han inte ville springa på mig :heart

Jaja, bättre lycka nästa gång!

Ajaj, tur att tån klarade sig :)

Roade mig med att jämföra en äldre bild med en ny på herr grå.
20155312225053801101054_sbig.jpg


Före bilden är från 8 februari 2014 under igångsättning efter att han hade varit konvalescent. Efter bilden är från 14:e maj i år :) han börjar bli så himla vuxen!
 
Ajaj, tur att tån klarade sig :)

Roade mig med att jämföra en äldre bild med en ny på herr grå.
20155312225053801101054_sbig.jpg


Före bilden är från 8 februari 2014 under igångsättning efter att han hade varit konvalescent. Efter bilden är från 14:e maj i år :) han börjar bli så himla vuxen!
Jösses vilken snygging!!!

kl

Ridlektionen i onsdags är överstökad och jag fick verkligen blodad tand! Det var en halvtimme i den akademiska ridkonstens fantastiska värld och jag fick anmärkningar på typ allt jag gjorde ;) Vilket var precis vad jag ville, så det var perfekt! Exempel på saker att bättra sig med: hur jag håller tyglarna, skänklarna, hur jag rider lätt, var jag har blicken samt även lite hur jag ska tänka vad gäller Rappens balans och form. Han är sned och nu har jag fått lite tips om hur jag ska se om han går rätt eller ej.
Rappen fick mycket beröm av tränaren, hon tyckte han verkade vara en otroligt lättriden häst som gjorde precis vad jag bad honom om. Finaste Rappen! Vi lyckades hitta in i formen vid ett par tillfällen och allt kändes jättebra. Blir nog fler gånger för den tränaren framöver!
 
Red Bulle igår, hon var riktigt lugn och avslappnad! Bara minimalt med försök att gå iväg efter halterna och börja skritta fortare, men det räckte med att jag nästan bara tänkte lugnt så saktade hon av igen :) Jag själv var nervös innan, fick för mig att det skulle gå skit, så tänkte att idag är det Bulles tur att vara lugn och snäll med mig, funkade ju bra att tänka så haha :D
På slutet fick hon helt långa tyglar utan att hon ökade, så då satt jag av och hon fick beta lite :) Kan hon inte alltid vara såhär.. då hade jag köpt henne direkt (eller efter sommaren när jag sparat ihop en liten buffert, för att vara realistisk :P), tycker mycket om henne!
 
Häpp, säg den lycka som varar. Hoppträning i tisdags med herr grå - han hoppade sitt allra bästa (enligt tränaren har han aldrig hoppat så bra som i tisdags som hon sett) och var pigg - lite explosiv och i luften i fattningarna men kändes ändå bra. Men så fick jag ett meddelande från hans ägare igår att han är halt. Diffus hälta utan svullnader eller värme... klinik tid bokad till 22:a, det blir en extremt lång väntan :(

Och jag kan inte låta bli att känna mig skyldig. Vi har pratat om att vi inte gillar banan hemma hos min hopptränare (samtidigt som både hästen och jag gillar hennes träningar). Sand, rätt djup och tung... nu vet vi ju inte om det var träningen, om han gjort något i hagen eller vad som har hänt. Sånt gör mig galen.
 
Vi har lasttränat unghästarna nästan varje dag i veckan, och tränat dom lite från marken också, så har inte blivit tid till att rida Bulle. Men dom "små" har vart jätteduktiga och gått på bra!
Har alltid velat ha en grov och stor nordsvensk, men en kallblodstravare hade kanske inte vart så fel ändå :D
Om några veckor ska vi iväg med sagda unghästar till tränaren både jag och ägaren rider för, blir väl mest för miljöträningens skull nu, men sen kommer ägaren rida den äldre unghästen där, och så tar jag den yngre så lär vi oss lite från marken. Kommer bli jättenyttigt och roligt!
 
Häpp, säg den lycka som varar. Hoppträning i tisdags med herr grå - han hoppade sitt allra bästa (enligt tränaren har han aldrig hoppat så bra som i tisdags som hon sett) och var pigg - lite explosiv och i luften i fattningarna men kändes ändå bra. Men så fick jag ett meddelande från hans ägare igår att han är halt. Diffus hälta utan svullnader eller värme... klinik tid bokad till 22:a, det blir en extremt lång väntan :(

Och jag kan inte låta bli att känna mig skyldig. Vi har pratat om att vi inte gillar banan hemma hos min hopptränare (samtidigt som både hästen och jag gillar hennes träningar). Sand, rätt djup och tung... nu vet vi ju inte om det var träningen, om han gjort något i hagen eller vad som har hänt. Sånt gör mig galen.

Usch vad tråkigt :( Hoppas det blir bra snart!
 
Igår släpptes nöten på sommarbete! Han och två brudar. Tjejerna sätter av i full galopp och svansarna i vädret, nöten travar bort från dom och sen börjar han äta.... Tråkmåns!! :D

Tjejerna lyckades tillslut dra igång honom också, så det blev nån galopp. Jag har 200-300 bilder att gå igenom idag, förhoppningsvis har jag nån bra bild på honom och de andra... ;)
 
Usch vad tråkigt :( Hoppas det blir bra snart!

Tack ! han är fortfarande halt men det har blivit lite bättre. Skär i hjärtat att se honom komma i trav mot mig när han är tydligt halt. Men han beter sig och har inte blivit odräglig trots vilan ... vi kör med biolight och icevibes dagligen så får vi se om det gör någon skillnad. Efter klinikbesöket vet vi ju lite mer i alla fall, bara att hålla tummarna att det inte blir en lång konvalescens nu!
 
En kvinna i min ridgrupp har precis skaffat sig en häst och behöver lite hjälp då och då, så nu har jag helt plötsligt en till häst att pyssla med! Och kan äntligen rida ut igen, själv också! :up:
Hästen är en kallblodstravare :love: men han stressar inte alls upp sig som Bulle kan göra, är jättelugn i hanteringen, fast ganska så pigg att rida, men trygg och orädd, vilket känns skönt :)
Men jag har fått lova Bulles ägare att jag bestämmer tider med honom först haha :D

Känns iaf så himla skönt att kunna rida ut själv i skogen, har saknat det!
 
@Blimblom låter ju toppen :)

kl

Dystra besked från klinikbesöket - hovbensfraktur på vänster fram (gipsat i väntan på skoning med specialbeslag nästa torsdag) och inflammation i höger has. Kan ta upp till ett år, kan läka snabbare... återbesök med ny röntgen om 8 veckor. Sjukhage fram till dess (boxvila var rekommendation men det funkar inte på den här herren så det blir en liten sjukhage med kompisen intill så att han håller sig lugn). Fan. Jag som hoppades så :( det här året började så sjukt bra och men är det över för vår del.

201522510362126801101054_sbig.jpg
 
@tindra men nej :( så tråkigt!

Själv kom jag upp till ponnyerna idag ser att de är totalt uppätna. "Min" svarta har jätte fula och ömma sår på sig så man kan tro att han blivit misshandlad nästan :( Så nu blir det vila för han ett tag då såren sitter så dumt till precis där selen ligger. :(
 
Igår följde jag med ägarna och lämnade av Bulle hos en hingst, en superfin nordsvensk bruks! Och hon såg glad ut, Bulle, när hon kollade in hagen och bekantade sig med dom andra stona :)

10984636_10153958501117678_7291136629783761869_n_zpszilgbcoi.jpg



Tidigare på dagen var jag ute hos den nya kallblodstravaren och red ut en liten sväng, kändes så gött att komma ut själv. Han är så himla trygg också, var barn som gapade och hoppade på studsmatta, båtar vid sidan av vägen, massa däck i högar och annat som kan tänkas vara konstigt, men han brydde sig inte mer än att han tittade lite på allt nytt. Pigg är han iaf, och har lite svårt att stå still, men det får vi träna på! :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 318
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar...
Svar
7
· Visningar
1 597
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 029
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp