Bukefalos 28 år!

Mein kampf

Madick

Trådstartare
Tonåringen vill läsa Mein kampf (Adolf Hitler) och jag vill vara redo att diskutera den när hen läst klart, gärna kunna fortsätta med vad som hände sen (vi har ju facit) och ställa mot vad som händer idag i världen.

Har någon läst den och kan hjälpa mig i diskussionstänket? Det går ju utmärkt att diskutera den allmänt också förstås och bygga på med koppling till dagens politiska läge.
 
Tonåringen vill läsa Mein kampf (Adolf Hitler) och jag vill vara redo att diskutera den när hen läst klart, gärna kunna fortsätta med vad som hände sen (vi har ju facit) och ställa mot vad som händer idag i världen.

Har någon läst den och kan hjälpa mig i diskussionstänket? Det går ju utmärkt att diskutera den allmänt också förstås och bygga på med koppling till dagens politiska läge.

En spontan tanke, tonåringen måste väl genom skolan ha ganska bra koll på vad som hände sedan? Annars borde hen förmodligen inte blivit nyfiken på att läsa boken själv? Fast jag förstår absolut att du vill ha ännu mer kött på benen att bidra med.
 
En spontan tanke, tonåringen måste väl genom skolan ha ganska bra koll på vad som hände sedan? Annars borde hen förmodligen inte blivit nyfiken på att läsa boken själv? Fast jag förstår absolut att du vill ha ännu mer kött på benen att bidra med.
Jag brukar få höra vad de läser om på historialektionerna och har inte hört om WWII än.
 
Jag tror att du kan vara lugn. Jag har inte läst den men det jag hört är att den är så tråkig att klockorna stannar.
För att inte tala om hur bissart det är att läsa boken. Den är alltså inte bara tråkig utan han är komplett galen i sina resonemang samt att språket är pinsamt dåligt.

@Madick
Jag läste Mein Kampf när jag gick på gymnasiet och jag har få minnen av den, mer än att det var en riktig pina att läsa den just för att det är så osammanhängande och romantiserande av helt galna tankar. Så, det jag tänker kan vara bra att möta upp med (om jag kommer ihåg rätt) är dels det absurda i att lägga skulden på en enskild grupp människor och dels att avromantisera tanken kring ett rike där alla skulle vara så himla lyckliga om bara inte vissa saker fanns. För ja, det är mycket nationalromantik (uppenbarligen) och den kanske det kan vara lätt att förblindas av (kanske).

Jag tycker fö att det är jättebra att du vill diskutera boken med ditt barn, jag tror det är supernyttigt om hen ens tar sig igenom den.[/QUOTE]
 
Hen går i 8an och har precis passerat Franska revolutionen.
I min dotters skola var det just i 8:an man började läsa om WW II och det ganska ingående. I 9:an fick de besök av en överlevande från ett koncentrationsläger samt läste vidare om kriget i Europa. Jag minns att jag läste läxorna med henne och det var otroligt intressant - och fasansfullt - och undervisningen var väldigt bra. Inte minst hur man förklarade orsakerna till de båda världskrigen, vilket är extremt viktigt att förstå, inte minst som världen ser ut idag.

Har man noll kunskap om världskrigen tror jag Mein Kampf är lite överkurs, eller obegriplig i alla fall. Om man inte tar itu rejält med hela historien kring krigen och verkligen fördjupar sig. Då är det intressant och säkerligen nyttigt. (Jag har inte läst den själv...)
 
Jag tror att du kan vara lugn. Jag har inte läst den men det jag hört är att den är så tråkig att klockorna stannar.

En inte helt ointressant roman om Förintelsen är annars Jonathan Littells De välvilliga. http://www.svd.se/genialt-lata-bodeln-tala-i-egen-sak Men då bör hen vara van vid att läsa tegelstenar.

Jag har läst den och den är beyond boring med inslag av total galenskap. Jag läste den för länge sedan när jag fick infallet att läsa den och Det kommunistiska manifestet av Marx som heller inte var någon höjdare.

Bibeln är roligare än de två tillsammans.
 
Jag lyckades ta mig igenom den, men då var jag äldre och ja, det är en tegelsten och ganska förvirrande tycker jag, mer propaganda än en väl uttänkt politisk teori a la Karl Marx Das Kapital eller Adam Smiths Wealth of Nations.

Jättebra faktiskt att din tonåring vill läsa och förstå. Och ännu bättre om ni kan diskutera den och utifrån den få en bättre förståelse för Förintelsen och även det som händer idag. Sedan är det viktigt att förstå bakgrunden, bitterheten efter den för förnedrande Versaille föredraget, Weimarrepubliken och den ekonomiska kraschen. Hur hat och hämnd bara leder till mer hat. Mein Kampf är ju starkt färgad av Hitlers egna erfarenheter och historia med behov att hitta någon att skylla allt på. I samband med Mein Kampf varför inte läsa mer om Hitler och hans bakgrund?

Erich Maria Remarque som skrev den klassiska romanen På Västfronten Intet Nytt, skrev även en uppföljare Vägen Tillbaka som beskriver vad som händer de soldater som överlever skyttegravarna bara för att återkomma till ett Tyskland i upplösning. Skammen, fattigdomen, förödmjukelsen. Behovet av upprättelse.

Sedan gå vidare tillbaka och se hur judarna, likt en del grupper idag, historiskt utpekats som skyldiga till allt från att dricka kristna barns blod till att medvetet driva kristna i konkurs.
 
Tonåringen vill läsa Mein kampf (Adolf Hitler) och jag vill vara redo att diskutera den när hen läst klart, gärna kunna fortsätta med vad som hände sen (vi har ju facit) och ställa mot vad som händer idag i världen.

Har någon läst den och kan hjälpa mig i diskussionstänket? Det går ju utmärkt att diskutera den allmänt också förstås och bygga på med koppling till dagens politiska läge.

Det klokaste är väl om du läser den själv.
har inte läst den men är nyfiken (har ungefär fem hyllmeter med fakta om WW II inklusive alla av Wiesenthals böcker, flera av Anthony Beevor, Churchills verk i 12 delar) men har också hört att kvaliten på skriftspråket ska vara ruskig.
Det vore, om inte annat, intressant att se hur mycket av det som blev verklighet, som hade gått att läsa sig till i förväg.
 
Maos lilla röda var ju standardlitteratur när jag växte upp i skuggan av 68.
Fruktansvärt trist bok i paritet med Mein Kampf, Das Kapital och resten av kommunist/nazist litteraturen.
Obegripligt att någon kan orka läsa dom och även ta till sig de teorier som presenteras.
 
Har bläddrat på biblioteket och det är varken imponerande språk eller innehåll... Jag känner en enorm avsky för boken för jag vet ju vad som kom sen. En bok jag aldrig skulle köpa eller ha i mitt hus. Varför vill din tonåring läsa den?

Menar ni verkligen att svenska barn inte lär sig något om andra världskriget förrän i 8an? :confused:
Väldigt konstig prioritering. Det är väl viktigare att ungarna tidigt får kunskap om en krig som ligger så nära i tid och som har haft en enorm påverkan på världen än sånt som ligger hundratals år bak i tiden. För mig var det pensum redan på lågstadiet och något det lades väldigt mycket tid på. Kommer fortfarande ihåg Kristallnatt affischen i klassrummet och hur vår lärare läste Anne Franks dagbok för oss. Vi måste ha varit runt 9 år då.

Upprepades och fördjupades givetvis båda i högstadiet och på gymnasiet.
 
@Madick Jag hade varit mer intresserad över varför han vill läsa den? Utifrån det du skriver i övrigt i sammanhanget /som motivering .
 
Senast ändrad:
I många skolor undervisas det inte om WWII förrän åk 9*. Det tar helt enkelt ganska mkt tid att "komma fram" till det. Samt att det är ett ganska tungt 'ämne' att ta till sig.

*Hade en rektor som klagade på historielärarna för att de undervisade historia i kronologisk ordning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 558
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 528
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 687
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 911
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp