Bukefalos 28 år!

Mein kampf

Har bläddrat på biblioteket och det är varken imponerande språk eller innehåll... Jag känner en enorm avsky för boken för jag vet ju vad som kom sen. En bok jag aldrig skulle köpa eller ha i mitt hus. Varför vill din tonåring läsa den?

Menar ni verkligen att svenska barn inte lär sig något om andra världskriget förrän i 8an? :confused:
Väldigt konstig prioritering. Det är väl viktigare att ungarna tidigt får kunskap om en krig som ligger så nära i tid och som har haft en enorm påverkan på världen än sånt som ligger hundratals år bak i tiden. För mig var det pensum redan på lågstadiet och något det lades väldigt mycket tid på. Kommer fortfarande ihåg Kristallnatt affischen i klassrummet och hur vår lärare läste Anne Franks dagbok för oss. Vi måste ha varit runt 9 år då.

Upprepades och fördjupades givetvis båda i högstadiet och på gymnasiet.
Tja, det finns de som ifrågasätter varför vi över huvud taget ska lära oss något om det förgångna. Varför inte fokusera på framtiden? Nu gör du samma sak fast du ställer den yngre historian mot den äldre.

Folkmord, om det nu är det vi diskuterar, har förekommit upprepade gånger. Självklart ska barn lära sig historier om förintentelsen men det blir ännu kraftfullare om vi alla förstår att den var en länk i en kedja som går tillbaka tusentals år. Och att det är vi som har makt att verka för och mot att historien upprepar sig.
 
Har bläddrat på biblioteket och det är varken imponerande språk eller innehåll... Jag känner en enorm avsky för boken för jag vet ju vad som kom sen. En bok jag aldrig skulle köpa eller ha i mitt hus. Varför vill din tonåring läsa den?

Menar ni verkligen att svenska barn inte lär sig något om andra världskriget förrän i 8an? :confused:
Väldigt konstig prioritering. Det är väl viktigare att ungarna tidigt får kunskap om en krig som ligger så nära i tid och som har haft en enorm påverkan på världen än sånt som ligger hundratals år bak i tiden. För mig var det pensum redan på lågstadiet och något det lades väldigt mycket tid på. Kommer fortfarande ihåg Kristallnatt affischen i klassrummet och hur vår lärare läste Anne Franks dagbok för oss. Vi måste ha varit runt 9 år då.

Upprepades och fördjupades givetvis båda i högstadiet och på gymnasiet.

Ett stort problem med historieundervisningen är hur otroligt få timmar som världshistorien ska fördelas på under åk 1-9. 225 h +/- 20% beroende på hur skolan prioriterar, det är Skolverkets beslut. Historia konkurrerar med religionskunskap, samhällskunskap och geografi om 885 undervisningstimmar. På 9 år motsvarar det drygt 12 h historia/termin, vilket inte ens räcker till 1 h/skolvecka.

Att gå från förhistorisk tid till 2017 tar många år i den takten och att göra slumpmässiga nedslag riskerar att förvirra. Det är svårt att gå igenom WWII utan att ha nuddat vid WWI och för att förklara det kriget måste bandet backas ytterligare. Tanken är att skapa en röd tråd i historiesynen, inte skrämma vett i blivande generationer :p
 
Här är det världskrigen på vårterminen i nian. Jag funderade lite på när man får lära sig om de efterföljande 50-60 åren? Jobbar med grabbar i 19-22 års åldern som är väldigt historieintresserade (krig) men Kriget i forna Jugoslavien hade dom ingen koll på alls. -Va? När var det?
 
@Septicemia när har första världskriget alls varit fokus på i grundskolan i "modern tid " ? :confused: Annat än som passus ?

Vad menar du i sammanhanget med "förhistorisk tid" ?
 
Tonåringen vill läsa Mein kampf (Adolf Hitler) och jag vill vara redo att diskutera den när hen läst klart, gärna kunna fortsätta med vad som hände sen (vi har ju facit) och ställa mot vad som händer idag i världen.

Har någon läst den och kan hjälpa mig i diskussionstänket? Det går ju utmärkt att diskutera den allmänt också förstås och bygga på med koppling till dagens politiska läge.

Jag har inte läst Mein Kampf, delar åsikten om att den verkar fruktansvärt tråkig att ta sig igenom. Vill tonåringen läsa så tycker jag att det är jättebra att bjuda in till samtal om boken. Spontant hade jag velat prata om människovärden och rasbegreppet, eftersom det (åter igen, jag har inte läst boken) kanske kan vara lätt att ta till sig kategoriseringen av människor som Hitler gjorde. Det går definitivt att prata om populism och nynazism i förhållande till boken, om folkmord och diktaturer med, men om förkunskapen kring WWII inte är särskilt stor sedan tidigare kan det bli svårt att föra en dialog kring.

Vill du diskutera samhällsläget i allmänhet, krigsflyktingar och människovärde i synnerhet, så är Om det blev krig i Norden av Janne Teller ett hett tips :) Kort, lättläst och anpassad för ungdomar. Innan fanns det dessutom diskussionsfrågor till boken kostnadsfritt på nätet, jag tror att det gör det ännu.
 
@Septicemia när har första världskriget alls varit fokus på i grundskolan i "modern tid " ? :confused: Annat än som passus ?

Idag ingår det i det centrala innehållet (kursplanen) ha kunskap om bägge världskrigen och dess följder, vilket ska undervisas i någon gång under åk 7-9. Själv gick jag på högstadiet vid millennieskiftet och läste även då om WWI med temadagar i ämnet, men om det var normen vet jag inte.

Över lag så anser väl jag att hela historieämnet behandlas som en parentes inom skolan, men det hör kanske inte hit.
 
Det är den tristaste bok jag någonsin läst, tror jag var 13-14 när jag tog mig igenom den. Diktatorer är generellt usla författare enligt min empiriska studie.
Jag skulle lätt låta min tonåring försöka läsa den, och nästan vad som helst i litteraturväg.
 
Det är den tristaste bok jag någonsin läst, tror jag var 13-14 när jag tog mig igenom den. Diktatorer är generellt usla författare enligt min empiriska studie.
Jag skulle lätt låta min tonåring försöka läsa den, och nästan vad som helst i litteraturväg.
Det är vad jag känner också. Aldrig bromsa läsande. Ett av sätten att minska folkets makt är att censurera litteratur är jag övertygad om.
 
Idag ingår det i det centrala innehållet (kursplanen) ha kunskap om bägge världskrigen och dess följder, vilket ska undervisas i någon gång under åk 7-9. Själv gick jag på högstadiet vid millennieskiftet och läste även då om WWI med temadagar i ämnet, men om det var normen vet jag inte.

Över lag så anser väl jag att hela historieämnet behandlas som en parentes inom skolan, men det hör kanske inte hit.
Min sambo älskar krig (alltså, inte att det är krig men det historiska, ser massor av dokumentärer osv) så jag tror det kan bli intressanta diskussioner här hemma när de väl börjar läsa om krigen i skolan. Kanske lär jag mig mer också. Fast risken är att det blir mest om flygfighter...
 
Tonåringen vill läsa Mein kampf (Adolf Hitler) och jag vill vara redo att diskutera den när hen läst klart, gärna kunna fortsätta med vad som hände sen (vi har ju facit) och ställa mot vad som händer idag i världen.

Har någon läst den och kan hjälpa mig i diskussionstänket? Det går ju utmärkt att diskutera den allmänt också förstås och bygga på med koppling till dagens politiska läge.

Har också läst den för många år sedan - har den kvar i bokhyllan någonstans. Tyckte också att den var tråkig, på så vis att man tänker tråkigt....tråkigt.....tråkigt....sen plötsligt, men vad fan säger karln :eek: :eek::eek:
Om du vill diskutera kan du säkert skumma igenom den ganska fort själv.
 
Vi läste andra världskriget i tre år (7-9), hade en lärare som var besatt av det efter att hens mamma suttit i Auschwitz. Första världskriget med allt från den tiden har vi inte läst alls. Jag har läst på själv som vuxen för att jag kände att den biten var helt borta ur min allmänbildning. Läste även andra världskriget i tvåan på gymnasiet. Hade några klasskompisar som läste boken av mannen med mustaschen i den vevan, och den var tydligen mördande trist. Jag tror faktiskt inte man är riktigt mogen att ta in vad som verkligen hände innan åttan-nian. Jag gick på högstadiet 2002-2005, då var det mycket vanligare att i princip hela klassen konfirmerade sig och då brukade de åka på någon resa till koncentrationslägren i Polen i samband med det.

Om tonåringen ens orkar ta sig igenom den kan jag tycka att det räcker att prata om hur fel den är och vad som hände sen. Är din sambo dessutom intresserad av krigen borde det vara rätt givande att han är med också om du är mindre insatt.
 
@mackan Såg att jag missade din fråga om förhistoria.

Med förhistorisk tid tänker jag på den mänskliga historien som vi ofta saknar eller har extremt få skriftliga källor till. Var gränsen ska dras tidsmässigt är väl omdiskuterat och komplext eftersom kulturer inte utvecklats i samma hastighet överallt. Men i sammanhanget (grundskola) jag skrev om så handlar det om människans tid på jorden fram till att historisk tid tar vid.

Åter igen, detta ska ingå i undervisningen idag enligt kursplanen och är inte baserat på lärarens intressen.
 
Åter igen, detta ska ingå i undervisningen idag enligt kursplanen och är inte baserat på lärarens intressen.

Problemet är ju bara att om man räknar på det*, så får varje undervisningspunkt i historia ca 3 min. Detta inkluderar tex WWII. Hemskt, men så är kursplanen tyvärr upplagd för tillfället.

* antalet undervisningstimmar (minus tiden som går åt till att starta och avsluta en lektion samt tid för prov/redovisningar/grupparbeten osv)delat på antal detaljer som skall tas upp
 
Problemet är ju bara att om man räknar på det*, så får varje undervisningspunkt i historia ca 3 min. Detta inkluderar tex WWII. Hemskt, men så är kursplanen tyvärr upplagd för tillfället.

* antalet undervisningstimmar (minus tiden som går åt till att starta och avsluta en lektion samt tid för prov/redovisningar/grupparbeten osv)delat på antal detaljer som skall tas upp
Det är en av anledningarna till att jag uppskattar barnets historialärare (även om barnet inte gör det :-) ) då de får läxor som ofta behöver bollas med någon annan.
 
Problemet är ju bara att om man räknar på det*, så får varje undervisningspunkt i historia ca 3 min. Detta inkluderar tex WWII. Hemskt, men så är kursplanen tyvärr upplagd för tillfället.

* antalet undervisningstimmar (minus tiden som går åt till att starta och avsluta en lektion samt tid för prov/redovisningar/grupparbeten osv)delat på antal detaljer som skall tas upp

Det är ett enormt problem! Jag hänvisade till kursplanen för att peka på vilken kunskap ämnet ska bidra med idag eftersom det ifrågasattes. Att undervisningstimmarna är fruktansvärt få håller jag absolut med om.
 
Det är den tristaste bok jag någonsin läst, tror jag var 13-14 när jag tog mig igenom den. Diktatorer är generellt usla författare enligt min empiriska studie.
Jag skulle lätt låta min tonåring försöka läsa den, och nästan vad som helst i litteraturväg.


Eller vänta. Maos lilla röda kan vara än värre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 509
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 328
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 604
Senast: Crossline
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 764
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp