(Mellan)schnauzer

Lona

Trådstartare
Jag är som en del kanske märkt ganska vilse i rasträsket. Lite är jag inne på en brukshund typ kelpie eller ACD men samtidigt känner jag att jag pga hälsan (psykiska problem) nog borde satsa på något lite "lättare" men ändå arbetsvilligt.
Jag är helförtjust i min cairn som visserligen är lite extra "på" och samarbetsvillig för att vara cairn, problemet är att hon är för liten för att köra bruks lite mer seriöst.
Jag vill alltså ha en glad och positiv, arbetsvillig och följsam men ändå lite "terrieraktig" hund i mellanstorlek och då kom jag att tänka på schnauzer. Det är ju ingen terrier men de dvärgschnauzrar jag har träffat har haft lite terrierstuk mentalt så att säga.
Vad tror ni?
Är det svårt att hitta en mentalt bra schnauzer, helst med arbetsmeriterade föräldrar?
Hur är det med hälsan?
Jaktlust?
Lek- och kamplust när man tränar?
Och ja, berätta gärna rent allmänt om schnauzern:)!
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag har en Svart Schnauzer på fem år som jag tränar lite lydnad och spårar med. Hon är lite egen men när hon är intresserad och tycker det är kul så är hon fantastiskt rolig att träna med. Mycket motor och envishet. Gott godis, kamp och pipleksaker är det vi belönar med.

Det finns en del Schnauzers här där vi bor och jag upplever dem som "snälla" och har relativt lite jaktlust och jag tror de bara är hemma som sällskapshundar. Min har massa jaktlust och temprament och jag vet att de är från helt olika linjer.

I Sverige finns det en hel del bra uppfödare och min uppfattning är att det är en rätt så frisk ras. Så det är bara att leta bland dem.

Dock skulle jag välja en annan ras om jag skulle köra bruks.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Nu har jag inte så stor erfarenhet av rasen då jag bara har en tik och hon är min första schnauzer. Jag älskar rasen då den är mycket intelligent, har integritet och lojalitet. Ingen schnauzer jag träffat har varit översvallande mot främlingar, utan hälsar ok och sedan är det bra.

Nu är min schnauzer sällskapshund, men hon skulle definitivt må bra av att arbeta lite grand. Jag har tränat lite lydnad och hon är oerhört tacksam att jobba med. Hon älskar verkligen att vara till lags och är mycket svag för smicker.

Nu är hon två och ett halvt och hennes livlighet har stabiliserats lite. Hon vaktar huset och mig om hon upplever någon som "skum". Men om jag hälsar och signalerar att personen är ok så slappnar hon av. Över huvud taget känns det som om hon alltid tänker och överlägger lite med sig själv hur hon skall agera. Jag har slagits många gånger av hur intelligent hon är. Den här hunden drar verkligen slutsatser av människors agerande och hon har liksom alltid en plan B om det skulle hetta till. Tex så rusar hon aldrig fram till okända hundar, utan stannar och liksom bedömer om de verkar ok eller inte. Ser de inte vänliga ut så bruyr hon sig inte om att gå dit. Hon lär sig också saker och ting blixtsnabbt. Jag behöver många gånger bara visa en gång så fattar hon vad jag menar. Men det betyder inte att hon alltid gör som jag vill. Som sagt, hon tänker själv... :)

Behöver jag säga att jag verkligen uppskattar min hund? Hon var förfärligt jobbig som valp och unghund och jag var redo att sälja henne flera gånger. Men nu är jag glad att jag stod ut - jag kan inte tänka mig en bättre hund.

Grana här på forumet vet mycket mer om schnauzer än vad jag gör. Hoppas hon tittar in och kan ge en mer objektiv på hundrasen som sådan. Jag ser ju bara min hund som den individ hon är.

Jag kommer döden dö den dag hon inte finns mer. :love::cry:
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Och här är jag, här kommer Grana :D

Hej Sofie, välkommen hit. Du kan nog luska ut vem jag är :banana:

Jag har haft schnauzer sen -97 och jag älskar rasen. Just nu har vi 4 vuxna här hemma.
Jag anser att rasen är en frisk ras. Det enda man kollar är hd.

Du har fått två bra svar (om ingen mer hinner skriva innan jag är klar)
Schnauzer är en hund som man verkligen kan kalla allroundhund. De kan följa med på långturer, springa bredvid cykel, följa med när man rider och om man vill slappa i soffan så går det också bra.

Jag brukar säga som redan sagts, att de första två åren har man en livlig hund, men sen lugnar det ner sig. Men det blir aldrig en lat hund. De lever länge, 15 år är inget konstigt.
De är lättlärda, men ändå ifrågasättande. Man kan ropa på dom och dom tittar på en och säger *vad får jag för jag ska komma*. Men, när de lärt sig, så sitter det där.
Tjafsar man inte med hunden utan tränar positivt men ändå bestämt, då är den underbar. Jag ignorerar hellre än "bråkar", det kommer man långt med.

Min ena hund som jag tränat lydnad med, inte mycket, men lite. Jag är helt säker på att hon skulle fixa allt vi gjort om jag gick ut nu och körde lite. Är en sak som jag tycker är skönt med schnauzer, det man lärt sig, det sitter sen där.

Även om rasen är väldigt jämn, så finns det redan som sagts olika linjer. Jag tycker jag har båda. En snäll och förig som kanske blir för "snäll" och måste motiveras mer vid träning. Sen en där det är lite mer fart, snäll så klart. Men avkommorna tävlar lydnad med fina resultat.
Fast iofs, den snälla här hemma, hennes bror är SLCH. Men han är också en sån som kan ifrågasätta ibland :D
Vet t om att "riktiga" bruksfolk säger om den ena som tävlar att henne kan du göra allt med, en riktigt brukshund. Men samtidigt en hund som också slappar om man vill det.

Pälsen är toppen, här behövs inte badas och grejas. Pälsen är som på en gås, skiten/vattnet rinner av. Jag badar väldigt sällan mina hundar, utan blir bara skägg och ben när det tex ska ställas ut.


En del gillar inte att jag säger detta. Men de svarta tycker jag är det mer vasst i. Jag har p & s och när jag haft svarta här så märker jag en skillnad.
Nån uppfödare jag pratat med säger själv att hon tycker de är väldigt olika, att de svarta är mer "vassare".
Diskuterade detta med en annan uppfödare som har svart för nåt år sedan. Hon gillade inte att jag sa så här. Men jag sa jag pratar inte ner de svarta, utan säger bara hur jag uppfattar dom.
Nu för några veckor sedan kom hon fram till mig och sa -Grana, du har rätt. Jag har nog bara varit hemmablind.
Kändes faktiskt skönt att höra och att hon kom och sa det till mig.

Jag skulle helt klart kunna tänka mig en svart, så jag gillar dom också :love: Speciellt en och det är Priffes hund :D

Så där, nu har jag skrytit över min ras :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Ja, det kan nog vara vassare, men jag vet inte - snarare lite livligare och mer alerta/vaksamma. Kanske hänger det ihop?

Min hund är som man ser på bilden svart, men hon är gudasnäll. Hon har knappt morrat alls i sitt liv. Barn och vuxna som hon känner får göra vad de vill med henne. Hon är gärna huvudkudde i soffan eller fotstöd (man kan välja själv) och hon tröttnar aldrig på att bli klappad och så tittar vi varandra djupt in i ögonen...

Men främlingarär hon mer reserverad emot. Det senaste året har hon blivit mer vaktig och hon gillar helt enkelt inte vissa personer. Dyker de upp plötsligt (typ joggare i skogen) eller ställer sig och ser lite osäkra ut, då kan hon bli väldigt stram och skälla ut dem. Gärna med en blick mot mig över axeln - visst är jag duktig matte?

Det är ibland lite irriterande, men om jag bara säger till i tid att allt är ok så släpper hon det. Jag har dock aldrig märkt av att hon gjort utfall eller några dumheter. Hon liksom bara ställer sig mellan mig och personen.

Kan det uppfattas vasst? För mig känns det inte så.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Har inte P.S större avelsbas också? Känns som jag läst det nånstans.

Annars har jag haft ganska många på min slyngelkurser, när de är mellan 7-10 månader. Jag har garvat ihjäl mig och hussarna/mattarna har fått några extra gråa hår. Värsta pajasfasonerna.
Jag tycker det är en fräck och robust hund.
 
Ja hej du Grana :)

Måste bara klämma in lite till när jag läst er andras inlägg.

Min hund gillar INTE kroppskontakt. Korta stunder kanske, men hon är allt annat än en gosehund. Klia lite och krafsa i pälsen när man hälsar eller busar går bra, men gos - nej tack!

Hon verkar även morra lite mer än de andra Schnauzrarna här :devil:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Underbar egensinnig ras:D. Men som tidigare sagts, jobbiga första år, för att vara en mindre hund så mognar de ganska sent. De jag har träffat 'lider' av orubbligt självförtroende i de flesta situationer, på gott och ont.

Nackdelen med dem är att det har väldigt nära till PÅ-knappen (terrier-psyket) och desto svårare att stänga av och slappna av. Märker stor skillnad på syster vallhund, som slappnar av när han är själv, medan schnauzern vaktar när han är själv. Han tar på sig mycket mer eget arbete än vallisen. Sen är en stor del säkert brist på uppfostran (första hund, vi hade lärt oss en del när vallhunden kom till familjen). Lite väl vaktig ibland om han tycker något är skumt, men samtidigt är det ganska skönt när man är ute själv i skogen, han för lite oväsen och det kanske kan vara lite avskräckande iaf.

Ganska roligt att höra folks fördomar om dem, äldre (pensionärer) är väldigt delade, antingen tycker de att de är otäcka (trots att de är hundmänniskor) eller också älskar de dem. Men jag har förstått att de var väldigt mycket vassare förr om åren.
T o m veterinären har sagt att han är ovanligt snäll för att vara en 'sådan':p.
På hundklubben har de suckat lite över val av ras. Men vi har gått lydnad, agility, spår och blodspår med honom. På schnauzerlägren har vi även provat sök och han har visat talanger inom det mesta. Han är ju 'något' mer svårstyrd än systers vallhund, men det är mest pga att han jobbar mycket mer efter eget huvud och tar egna beslut (inte alltid bra). Dock är han ju inte dummare än att han vet att på hundklubben jobbar man och ska inte bry sig om andra hundar, men är man inte där:devil:

Men det märks på honom att han är gårdshund, för han är nog aldrig så lycklig som när han får vara på landet, där han har sin tomt att hålla reda på, där man får vara lös hela dagarna, gå ner och bada när han själv känner för det (tror det bor en del labbe i honom).

Det verkar finnas lite olika linjer inom uppfödarna, jag skulle rekommendera att du hittar en uppfödare som är lite inne på brukssidan och inte bara utställning. Min favorituppfödare har tyvärr lagt ner sin uppfödning, attans jag som ville ha en valp från hennes tik:cry:...

Skulle kunna skriva mil om honom, alla hyss han hittat på. Men det är en superrolig hund, alltid med på allt man kan tänkas hitta på, våran har bilat med mina föräldrar till Spanien, bott på hotell ner över Europa. Han är lycklig bara han får hänga med (helst om mamma med, som är hans favorit). Hitills har han konverterat de flesta han har träffat.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jättebra skrivet tycker jag.

Sen är det ju alltid så att allt inte stämmer vad andra tycker :D Jag tycker tex verkligen mina har en av och på knapp. Vi har 8 hundar här hemma och alla som kommer hit är förvånade att det inte märks att vi har så många.
De skäller när det kommer folk, men lugnar sig snabbt (men dvärgarna tar längre tid på sig :grin: ).
Sen drar de igång varandra när de är så många, för är tex en hund (som är den mest skälliga) inte hemma när det kommer folk, så är det betydligare lugnare när vi får besök.

Sen ska man inte skriva terrierpsyke, eftersom det inte är någon terrier :D

Och som du skriver så var de betydligt "tuffare" förr. Nu avlar man på lite mjukare linjer och man har lyckats bra. Är väl därför det är en sån bra allround hund nu för tiden :)

Mina är riktigt myshundar, bli klappad och kliade skulle de kunna leva på nästan. Ett par hamnar alltid i knät när det kommer folk hit, eller så sitter dom nära nära för få så mycket kontakt som bara går.
Så som Sofie skriver, så finns det olika där också :)

Och som blandrastik skriver, man får skratta varje dag när man har en schnauzer. Och ibland kan man undra vad de tänker på när de sitter där och tittar "under lugg".
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Men Lona, vi har ju pratat om detta så många ggr. Det är ju en sånhär du ska ha:

Narmo19.jpg

Narmotrning3.jpg


:D
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*Delvis KL*
Vad glad jag blir över era svar! Det är nog bara att inse att bruksraserna får fortsätta att vara en dröm, de passar egentligen inte in i mitt liv.

Jag vet att det inte är en terrier men nog är det lite terrierstuk över dem mentalt? Åtminstone de dvärgar jag har träffat och nu menar jag det i positiv bemärkelse eftersom jag gillar terriers :laugh:.

Man hör ärligt talat ganska mycket skit om schnauzer, mina kompisar reagerade med "en SÅN kan du ju inte ha!" fast de gjorde de ju när jag skaffade cairnen med och hon är som klippt och skuren för mig, förutom de korta benen då ;).

Hur jobbigt/svårt är det att trimma dem? Cairnen trimmar jag själv och hon ser hyfsad ut men någon utställningfriss är det ju inte direkt.

Det verkar vara ganska "lagom" och balanserade hundar?
Ni tycker alltså att de funkar bra med andra hundar?

Hur är det med jakten? Någon svarade på det men jag vill gärna höra vad ni andra tycker.

Färgen spelar för min del ingen roll men om den svarta är "vassare", tror ni då att den egentligen är mer "krut" i som kan vara bra om man tränar/tävlar med den? Får väl se till att träffa båda sorterna.

Är det vanligt att man gör MH?
Jag är liiite misstänksam mot uppfödare som hävdar att deras hundar är "jättebra och jättetrevliga" men inte har något som helst att backa upp det med förutom sin egna åsikt.

Jobbig valp- och unghundstid kan jag stå ut med om jag vet att hunden "landar" så småningom. Med en RR i bagaget som inte var så lätt alla gånger tror jag att jag är ganska luttrad.

Hur är det med tillgängligheten? skiljer den mellan färgerna?

Och så får ni hemskt gärna komma med tips på kennlar, gärna sådana som jobbar med sina hundar men huvudsaken är att de är mentalt stabila och tillgängliga. En rädd och osäker hund vill jag inte ha.

Väntar optimistiskt på svar :laugh:.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Men Lona, vi har ju pratat om detta så många ggr. Det är ju en sånhär du ska ha:

Narmo19.jpg

Narmotrning3.jpg


:D
:laugh: De är ju så otroligt vackra, helt klart ser min drömhund ut sådär men jag tror att det är just det jag fallit för - utseendet.
Och jag är lite rädd för skälligheten, så länge jag bor i lägenhet så blir det ingen spets igen.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*Delvis KL*
Vad glad jag blir över era svar! Det är nog bara att inse att bruksraserna får fortsätta att vara en dröm, de passar egentligen inte in i mitt liv.

Jag vet att det inte är en terrier men nog är det lite terrierstuk över dem mentalt? Åtminstone de dvärgar jag har träffat och nu menar jag det i positiv bemärkelse eftersom jag gillar terriers :laugh:.

Jag kan hålla med om "terrierstuk" - om man med det menar en intelligent hund. Vår schnauzer är helt klart över medelmåttan i att dra slutsatser och fatta galoppen. Jag har haft rottweiler, har en dvärgschnauzer och hade under många år en tax/terrierkorsning. Schnauzern har samma typ av kvicka respons som vår blandras hade. Rottisen och dvärgschnauzern var/är inga dumma hundar, tvärtom, absolut läraktiga och trevliga, men schnauzern har liksom en extra dimension.

Det är precis som om hennes överväganden är mer i flera led. Rottweilern kunde tex "komma på" att hon inte ville gå till badrummet när hon förstod att hon skulle duschas. Schnauzern liksom vet att det är duschning på gång och håller sig osynlig.

Dvärgschnauzern kan i möte med andra hundar bli arg om någon annan hund utmanar honom. Schnauzern känner liksom av stämningen innan hälsandet och om den andra hunden är en trist typ så gör hon sig inte besväret att hälsa.

Det är som om hon är mer reciptiv och liksom uppfattar omvärlden snarare än reagerar på faktiska situationer. Jag tycker en del terrier har den förmågan i och med att de ofta reagerar snabbt. Terrierns idoga envishet (även när det är kört) ser jag dock inte på min schnauzer. Hon ger sig så snart hon fattar att det inte kommer att ge något.



Man hör ärligt talat ganska mycket skit om schnauzer, mina kompisar reagerade med "en SÅN kan du ju inte ha!" fast de gjorde de ju när jag skaffade cairnen med och hon är som klippt och skuren för mig, förutom de korta benen då ;).

Hur jobbigt/svårt är det att trimma dem? Cairnen trimmar jag själv och hon ser hyfsad ut men någon utställningfriss är det ju inte direkt.

Det verkar vara ganska "lagom" och balanserade hundar?
Ni tycker alltså att de funkar bra med andra hundar?

Synd att du får tråkiga kommentarer. Själv hade jag ingen egentlig uppfattning om schnauzern innan jag intresserade mig för den. Det var faktiskt tack vare Granas hund som jag riktigt blev tagen av rasen. Den hunden jag träffade som gjorde sådant intryck hade en värdighet och integritet som jag föll för. Att hunden dessutom var lugn och stabil och otroligt lydig och följsam gjorde mig nyfiken på dem. En sådan hund vill ju alla ha! ;)

Nu när jag vet mer så vet jag att Grana är otroligt duktig på att fostra och utbilda hundar och det är kanske så att jag hade fallit för en lika fin och trevlig kelpie om hon haft en sådan, men det är ändå något visst med hundens sätt att föra sig. Rasen har pondus utan att ge intryck av vara tuff.

Efter denna första träff med Granas hund så hann jag träffa en mängd mindre väluppfostrade schnauzrar, så de föds inte så trevliga som den första jag träffade... ;) Men intrycket jag fått av "alla andra" är fortfarande att det är hundar med intelligens och glädje utan att vara flamsiga. De svarta verkar vara livligare än p/s och egentligen gillar jag p/s-rasens lite lugnare sätt mer. Att det ändå blev en svart för min del beror på... öh... uteseendet... :D

De är mycket snyggare i färgen, helt enkelt! En lacksvart schnauzer är ursnygg! (Men inte alltid exteriört. P/S har en jämnare avelsbas och har mer kompakt och välbalasnerad kroppsbyggnad!)

Hur är det med jakten? Någon svarade på det men jag vill gärna höra vad ni andra tycker.

Min hund har stor jaktlust. Alla flyende objekt gör henne henne exalterad till bristningsgränsen. Hon höll på att nästan välta 20 burar med kaniner i stallet en dag när hon lyckades hitta in i vagnslidret där kaninerna höll hus.

Men hon gillar också att kampa och kombinationen jakt/kamplust är tacksam när man skall träna. Uppletande älskar hon och jag tror att det har att göra med hennes jaktlust.

Färgen spelar för min del ingen roll men om den svarta är "vassare", tror ni då att den egentligen är mer "krut" i som kan vara bra om man tränar/tävlar med den? Får väl se till att träffa båda sorterna.

Ja, jag uppfattar att det är mer krut i de svarta. Men de svarta verkar vara mer ojämna beroende på vilken linje/uppfödare de kommer ifrån. Jag tycker att man skall vara mer noggrann i val av uppfödare när det gäller de svarta eftersom temperamentet är så viktigt. Av de p/s jag träffat så upplever jag att de generellt är trevliga och tillgängliga, medan de svarta kan vara närmast avvisande eller alltför "på".

Är det vanligt att man gör MH?
Jag är liiite misstänksam mot uppfödare som hävdar att deras hundar är "jättebra och jättetrevliga" men inte har något som helst att backa upp det med förutom sin egna åsikt.

Det ordnas ofta MH för schnauzer. Jag har inte gjort MH med min ännu, men ser fram emot det när jag får möjlighet.

...

Hur är det med tillgängligheten? skiljer den mellan färgerna?

Jag tycker båda raserna är lite reserverade, men utan att ge ett skyggt intryck. De är mer "jaha, hej - ok."

Och så får ni hemskt gärna komma med tips på kennlar, gärna sådana som jobbar med sina hundar men huvudsaken är att de är mentalt stabila och tillgängliga. En rädd och osäker hund vill jag inte ha.

Väntar optimistiskt på svar :laugh:.

Nu är min hund från Tyskland, men hennes linjer finns i Sverige. Jag kan dock tipsa om hennes kennel om du vill göra dig besväret att resa. När det gäller tips om kennlar är jag osäker på Bukes reklamregler, så jag kan skicka pm till dig om de kennlar jag funderat på innan jag till sist bestämde mig.
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Jakten finns definitivt där, har för mig att det står i deras rasbeskrivning att det ursprungligen avlades för att hålla råttor och andra gnagare borta från gården, i Ziddes värld tillhör även älg gnagarsläktet... Envis som en röd gris kan han också vara, kan sitta under ett träd en mindre evighet om en ekorre sökt skydd där. Eller om vi är hemma hos syster så sitter han utanför kaninburen och bara väntar...

Katter ska vi inte tala om, de skall döden dö... skriker i högan sky när han får syn på dem. Lite jobbigt hemma i radhusområdet där folk inte har vett att ha katterna inne.

Terrierstuk/psyke tänker jag precis som dig, de har liksom en extra dimension. De andra på hundklubben tränade och tränade med sina hundar, själv hämtade jag hunden en halvtimme innan träning (han bor hos mamma och pappa, jag några km bort) och han briljerade:D.

Du kommer inte att ångra dig om du får hem en schnauzer, de förgyller verkligen tillvaron.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 600
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp