(Mellan)schnauzer

Sv: (Mellan)schnauzer

:laugh: De är ju så otroligt vackra, helt klart ser min drömhund ut sådär men jag tror att det är just det jag fallit för - utseendet.
Och jag är lite rädd för skälligheten, så länge jag bor i lägenhet så blir det ingen spets igen.

Jag vet, jag kunde bara inte låta bli ;)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Men det låter ju bra tycker jag :).

Delvis KL:
Nu har jag ju visserligen en hund som verkligen älskar allt och alla vilket jag uppskattar men det är helt ok med en reserverad/ointresserad hund så länge det inte bottnar i rädsla :).

Hur brukar schnauzrar generellt funka med barn? Har inga egna men stallet ligger granne med ett dagis och det är en fördel om hunden är lite barnvänlig även om de naturligtvis inte umgås utan uppsikt.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Lite KL:

Nu är jag ju riktigt sugen på en schnauzer :laugh:. Skall naturligtvis träffa några och känna efter och inte bara gå efter vad som skrivs på ett forum :p.

Är det vanligtvis lång kö/svårt att få tag på en bra, utbudet är ju inte så stort?
Kruxet är att jag inte vet NÄR det blir dags för nästa hund, i nuläget är det egentligen inte aktuellt men det kan snabbt ändras. Min nuvarande hund har fel på njurarna men mår fortfarande toppen, det är omöjligt att säga när de kommer att bli så dåliga att det märks. Tyvärr är det dock så att när det väl börjar märkas så går det fort och jag vill ju inte vara utan hund i flera år...
Jag har dessutom två daghundar varav den ene inte funkar med valpar och det skulle underlätta om Kalle var borta även om jag inte önskar livet ur honom.
Annars hade jag ju kunnat ha två hundar själv men totalt fyra på dagarna är en för mycket.

Och så den pinsamma frågan: hur mycket kostar en schnauzer? Inte för att det på något sätt är avgörande men det är ju bra att ha ett hum, även om de är värda varenda krona så ÄR det mycket pengar med 10-12 000:-
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Förresten en sak till: Har schnauzrar generellt sett svårt att vara ensamna? Läser en del om att de så gärna vill vara med och att man inte kan lämna dem för länge, tänkte att det kanske är förtäckta ordalag för separationsångest?

Jag är hemma på dagarna men det underlättar ju om man kan lämna hunden hemma för att tex åka till affären eller ta en fika :).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Schnauzer passar jättebra med barn. Var och varannan uppfödare har barn som växt upp med rasen och nu blir det ju barnbarnen som får växa upp med skäggisar :D


Jag talar alltid om att man måste träna ensamhet tidigt från början. Schnauzer är en mycket flockälskande hund och vill gärna vara med på allt. Men visst går de ha ensamma. Jag hår sålt både såna som man fått träna lite extra med och såna som fixat det nästan galant direkt.
Något som faktiskt schnauzer gillar och som jag och jag vet andra också kan rekomendera, det är att de ska ha möjlighet att se ut när de är själva.
De sitter inte där och skäller utan mer har det mysigt och kolla ut vad som händer. Mina sitter gärna på fönsterbrädan och kikar ut, även när vi är hemma :D


Priset är lite olika, allt från 10-14 tusen är vad jag hört.

Ibland finns det gott om valpar och ibland inte :) Är lite i perioder, men tycker inte det verkar som köpare får vänta för länge att få tag på valp. Ibland bokar de ju när de vet man planerar valpar och sen väntar de tills de är leveransklara.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Schnauzer passar jättebra med barn. Var och varannan uppfödare har barn som växt upp med rasen och nu blir det ju barnbarnen som får växa upp med skäggisar :D


Jag talar alltid om att man måste träna ensamhet tidigt från början. Schnauzer är en mycket flockälskande hund och vill gärna vara med på allt. Men visst går de ha ensamma. Jag hår sålt både såna som man fått träna lite extra med och såna som fixat det nästan galant direkt.
Något som faktiskt schnauzer gillar och som jag och jag vet andra också kan rekomendera, det är att de ska ha möjlighet att se ut när de är själva.
De sitter inte där och skäller utan mer har det mysigt och kolla ut vad som händer. Mina sitter gärna på fönsterbrädan och kikar ut, även när vi är hemma :D


Priset är lite olika, allt från 10-14 tusen är vad jag hört.

Ibland finns det gott om valpar och ibland inte :) Är lite i perioder, men tycker inte det verkar som köpare får vänta för länge att få tag på valp. Ibland bokar de ju när de vet man planerar valpar och sen väntar de tills de är leveransklara.

Kan inte annat än hålla med, våran älskar barn, är mer reserverad mot män som han inte känner, ffa om de är lite mörkhyade, så ibland får man skämmas för honom:o när han går och gruffar

Han blev lugn ensam när han skapat sig en egen utkikspost på övervåningen, rensade en blombräda som hade en fåtölj under. Så nu har vi fixat till en ordentlig liggplats med utkik. Sen finns det ju inga som kan beklaga sig som schnauzrar, de har liksom ett alldeles läte när de 'gråter' och beklagar sig...
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag har en Svart Schnauzer på fem år som jag tränar lite lydnad och spårar med. Hon är lite egen men när hon är intresserad och tycker det är kul så är hon fantastiskt rolig att träna med. Mycket motor och envishet. Gott godis, kamp och pipleksaker är det vi belönar med.

Det finns en del Schnauzers här där vi bor och jag upplever dem som "snälla" och har relativt lite jaktlust och jag tror de bara är hemma som sällskapshundar. Min har massa jaktlust och temprament och jag vet att de är från helt olika linjer.

I Sverige finns det en hel del bra uppfödare och min uppfattning är att det är en rätt så frisk ras. Så det är bara att leta bland dem.

Dock skulle jag välja en annan ras om jag skulle köra bruks.

Har ju glömt att svara på första svaret jag fick :o. Varför skulle du välja annan ras till bruks :)?
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*
Jag har glömt fråga om hälsan. Ok att det bara är HD man kollar men hur är det med sånt som inte syns på Hunddata? Tänker på tex klåda/allergier, magstrul, hals/öroninfektioner och liknande.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Har ju glömt att svara på första svaret jag fick :o. Varför skulle du välja annan ras till bruks :)?

På grund av följsamheten och viljan att vara till lags. Jag skulle vilja ha mer.

Hon är inte heller så brydd om min åsikt. Blir jag arg och ryter ifrån så stänger hon öronen och lyssnar inte alls. Blir jag jätteglad och vill berömma så är det inget riktigt beröm förren hon har fått godis eller liknande.

Skulle jag träna bruks seriöst hade jag velat ha det lite lättare. Mer mina villkor liksom.

Eller... hitta en uppfödare med hundar jag gillar och satsa lite hårdare från början... Har ju hellre en schnauzer med krassligt bruks, än bra bruks och ingen schnauzer...

Om det nu blev tydligare :cool:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

På grund av följsamheten och viljan att vara till lags. Jag skulle vilja ha mer.

Hon är inte heller så brydd om min åsikt. Blir jag arg och ryter ifrån så stänger hon öronen och lyssnar inte alls. Blir jag jätteglad och vill berömma så är det inget riktigt beröm förren hon har fått godis eller liknande.

Skulle jag träna bruks seriöst hade jag velat ha det lite lättare. Mer mina villkor liksom.

Eller... hitta en uppfödare med hundar jag gillar och satsa lite hårdare från början... Har ju hellre en schnauzer med krassligt bruks, än bra bruks och ingen schnauzer...

Om det nu blev tydligare :cool:

Förstår precis :). Jag är lite kluven för på sätt och vis vill jag ha en lättjobbad hund - men då kräver de oftast också mer.
Eller så är de som min kompis jaktlabbe som visserligen är en jättetrevlig hund men liksom lite...slätstruken. Men ÄR en schnauzer så jättesvårjobbad?
Det finns ju många som lyckas med dvärgarna i agility tex, är mellanvarianten svårare?
Jag vill ändå ha en hund som tycker att det är KUL att jobba även om den naturligtvis får belöning också. Sen fattar ju jag också att man inte kan stå och finslipa eller repetera i oändlighet som man kanske kan med en brukshund. Terven här tycker ju att 25:e inkallningen är precis lika kul som den första om man nu skulle köra på det viset.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

På grund av följsamheten och viljan att vara till lags. Jag skulle vilja ha mer.

Hon är inte heller så brydd om min åsikt. Blir jag arg och ryter ifrån så stänger hon öronen och lyssnar inte alls. Blir jag jätteglad och vill berömma så är det inget riktigt beröm förren hon har fått godis eller liknande.

Skulle jag träna bruks seriöst hade jag velat ha det lite lättare. Mer mina villkor liksom.

Eller... hitta en uppfödare med hundar jag gillar och satsa lite hårdare från början... Har ju hellre en schnauzer med krassligt bruks, än bra bruks och ingen schnauzer...

Om det nu blev tydligare :cool:

Fast dte du beskriver har kanske med hennes ointresse att gosa också? Jag hade en schäfer som var lite åt det hållet. Hon var förvisso lätt att jobba med för hon orkade hålla på, men hon var inte särskilt intresserad av beröm eller smicker. Det var godis eller jakt av en boll som var grejen.

Min schnauzer är kanske ovanligt intresserad av att vara till lags, jag vet inte... men hon är väldigt följsam. Hon har mest ögon för mig och allt beröm hon kan få suger hon åt sig som en svamp. Tex har jag lärt henne av med vissa beteenden genom beröm.

Hon har haft en förkärlek att nappa tag i en nybytt begagnad blöja och sedan smygit iväg och kalasat på blöja plus innehåll otaliga gånger. Jag var en period vansinnig och skällde på henne så att hon blev riktigt rädd, ändå kunde hon liksom inte hjälpa sitt beteende och gång på gång tog jag henne på bar gärning.

Först när jag började att berömma henne; "åh titta, har du blöjan... kom får matte titta, åh vilken fiiiiiiin vovve som kan bära så..." så slappnade hon av lite och så ville hon plötsligt visa upp sitt fynd. Sedan var det bara att be henne om den och jag kunde få tillbaka den i samma skick som jag själv rullat och tejpat ihop den.

När jag hemmatränar lite lydnad, eller när jag utställningstränat henne så har hon alltid velat göra sitt bästa - så jag tycker att hon är en jättefin hund att jobba med när man vill. Tex har jag på skoj lekt lite "vi-dansar-som-freestyle-unga-tjejer" och hon är härligt med på noterna. Det är lite som om hon försöker lista ut vad jag tänker mig och vi har en kontakt som jag inte hade med schäfern ens gång.

Nu låter det skrytsamt, men jag menar inte att det beror på mig eller att jag är superduktig eller ens ambitiös. Jag har helt enkelt fått turen att få en mjuk och vänlig hund som gärna vill aktiveras. Att skälla på min hund innebär att hon antingen kryper ihop och inte lyssnar alls, med svansen mellan benen eller oftast, att hon får hysteriska anfall och bara springer runt runt runt och jag kan inte fånga henne.

Som yngre var hon dock helt hopplös och gav sig iväg åt alla håll utom mig, så det jag beskriver är hur hon utvecklats efter ca 1,5 ålder. Första året var förfärligt... :crazy:

Förstår precis :). Jag är lite kluven för på sätt och vis vill jag ha en lättjobbad hund - men då kräver de oftast också mer.
Eller så är de som min kompis jaktlabbe som visserligen är en jättetrevlig hund men liksom lite...slätstruken. Men ÄR en schnauzer så jättesvårjobbad?
Det finns ju många som lyckas med dvärgarna i agility tex, är mellanvarianten svårare?
Jag vill ändå ha en hund som tycker att det är KUL att jobba även om den naturligtvis får belöning också. Sen fattar ju jag också att man inte kan stå och finslipa eller repetera i oändlighet som man kanske kan med en brukshund. Terven här tycker ju att 25:e inkallningen är precis lika kul som den första om man nu skulle köra på det viset.

Nu beskriver jag ju min svarta och om jag förstår sofie_och_levis rätt så är hennes hund nästan motsatsen till min. Jag har inte sett så många svarta i lydnadssammanhang och egentligen inte p/s heller - men jag uppfattar det som att hundarna ändå över lag är lojala och liksom trogna sin matte/husse. Inte så mycket flams och trams.

En tjej, vars blog jag följde en tid, hade en p/s schnauzer och en p/s dvärgschnauzer. I bloggen berättade hon om lydnads- och bruksträning och om jag inte minns fel så gick dvärgen i de högre klasserna i båda grenarna. Schnauzern däremot tyckte att lydnad var för arbetsnarkomaner och själv gillade hunden att ta det mest lugnt. Orka... liksom... ;)

Jag som ju också har båda raserna ser att dvärgschnauzern på många sätt är enklare. Han är lättmotiverad och tycker tex att fritt följ och linförighet är nästan lika kul som hans pipleksak. Han älskar aktivering, vilken den än må vara.

Schnauzern tycker också att det är kul, men i och med att hon är känsligare och mer uppmärksam så får man vara lite varligare med henne. Om det blir missförstånd så kan hon balla ur och springa runt som en tok för att hon tror hon gjort fel eller att jag är arg. Dvärgschnauzern bara tar nya tag.

Ja, ja... de är alla individer. Jag hade gärna haft en dvärgschnauzer i schnauzerstorlek, om man får säga så. :)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Förstår precis :). Jag är lite kluven för på sätt och vis vill jag ha en lättjobbad hund - men då kräver de oftast också mer.
Eller så är de som min kompis jaktlabbe som visserligen är en jättetrevlig hund men liksom lite...slätstruken. Men ÄR en schnauzer så jättesvårjobbad?
Det finns ju många som lyckas med dvärgarna i agility tex, är mellanvarianten svårare?
Jag vill ändå ha en hund som tycker att det är KUL att jobba även om den naturligtvis får belöning också. Sen fattar ju jag också att man inte kan stå och finslipa eller repetera i oändlighet som man kanske kan med en brukshund. Terven här tycker ju att 25:e inkallningen är precis lika kul som den första om man nu skulle köra på det viset.

Schnauzer är inte en lättjobbad hund, men sen beror det vad man jämför med. Du och jag har terv att jämföra med och då är terven lättare.
Men å andra sidan kunde min terv flippa ur mer, hon var så taggad så tog tex tävlingsledaren lite tid på sig var det kört, då kunde hon börja bita mig i byxbenen, skulle leka, börja skälla. Men gick det snabbt så hon inte han börja tänka på annat, då gick hon så himla bra (när vi väl kom på hur vi skulle träna alltså)
Jag minns en gång när jag tävlade och tävlingsledaren visste hur hon var. Han körde igenom lydnaden i en jäkla fart och jösses, så bra har hon aldrig gått *ryser när jag skriver* :D

Så nej, en schnauzer vill nog inte göra 25 inkallningar och kommer komma som ett spjut på alla 25 :angel: :D

Men sen lite det priffe nämner. Man kommer ingen vart med en schnauzer som man bannar, bästa är att göra något positivt av det hela och fundera ut något annat sätt. En schnauzer tappar förstoendet om du bannar och inte är hygglig, de kan bara lägga av då. Och sen när man hör andra lite hur de tycker schnauzer är, så har de sån fel uppfattning, för schnauzer minsann måste man vara på och tala om vad som gäller. Nja, med lagom dos säger jag, absolut inte mer.


Du frågar om de är friska. Ja det är dom. Jag har en som har problem med klåda (köpt hund ;) ), men vi har gjort "hundra" prover och hittar inget. Det kommer och går, men är absolut inte som det var förr. Jag tror det kan vara maten, för hon visar ganska så snabbt om jag byter mat att hon får något sår eller så. Men jag har varken hört eller vet att detta är vanligt.
Inga öronproblem, mage eller vad det nu var du frågade om :)


Priffe skriver bra ang blöjan, är så de lite är :D Även om hennes är lite mer envis än mina, tänker på det att hon gör om fast hon blivit rejäl arg. Men ändå så är det schnauzer. Ler när jag tänker på det :love:

Förut så hade en av hundarna ett märgben, som hon lyckades få sönder. Gick och tog det från henne, sen fick hon en liten puss som tack. La det i en påse som stod framme. Direkt så går nästa dit och hämtar benet, för hon såg minsann vart jag la det. Som den normalaste saken i världen, för jag hade ju inte sagt något.
Så jag fick gå och hämta det också och slängde det på ett säkrare ställe.

Ja de är så roliga, småhyss gillar jag och man får som sagt skratta varje dag.

Inann du tänker om att du kanske inte vill ha en schnauzer, så måste du träffa några först. Du bodde i Göteborg? Du har ju inte långt till Priffe då. Inte mig heller...
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag har iofs ridgeback som referens också och i jämförelse med henne är nog vilken hund som helst lättjobbad ;). Å andra sidan lärde jag mig massor av henne om hundträning och mentalitet.
Jag förväntar mig absolut inte tervkvalitet på träningen men lite cairnlikhet kanske. Leia funkar bra att jobba med, hon har mer samarbetsvilja än man kan tro om en terrier och är lättbelönad genom att hon har både en hel del kamp/leklust och är ett matvrak. Däremot tycker vi båda att vanlig lydnad är tråkigt...
Fast då har jag ju verkligen jobbat på det från början, att leka och kampa tillsammans och bygga ett bra förtroende. Minsta antydan till kontakt och samspel från hennes sida har uppmuntrats.
Sen skulle säkert tex en bc inte vara lättjobbad i mina händer heller, jag är inte tillräckligt snabb och fokuserad för den typen av hund.

Skall träffa Priffe (och ffa Priffes hund!:laugh:) nästa vecka, de huserar ju nästan i grannstallet till mig har vi upptäckt .
Och ja, ger det mersmak så kanske vi kan få komma på besök till er också:)? Det var ju helt klart ett överkomligt avstånd.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag har iofs ridgeback som referens också och i jämförelse med henne är nog vilken hund som helst lättjobbad ;). Å andra sidan lärde jag mig massor av henne om hundträning och mentalitet.
Jag förväntar mig absolut inte tervkvalitet på träningen men lite cairnlikhet kanske. Leia funkar bra att jobba med, hon har mer samarbetsvilja än man kan tro om en terrier och är lättbelönad genom att hon har både en hel del kamp/leklust och är ett matvrak. Däremot tycker vi båda att vanlig lydnad är tråkigt...
Fast då har jag ju verkligen jobbat på det från början, att leka och kampa tillsammans och bygga ett bra förtroende. Minsta antydan till kontakt och samspel från hennes sida har uppmuntrats.
Sen skulle säkert tex en bc inte vara lättjobbad i mina händer heller, jag är inte tillräckligt snabb och fokuserad för den typen av hund.

Skall träffa Priffe (och ffa Priffes hund!:laugh:) nästa vecka, de huserar ju nästan i grannstallet till mig har vi upptäckt .
Och ja, ger det mersmak så kanske vi kan få komma på besök till er också:)? Det var ju helt klart ett överkomligt avstånd.

När jag läste ditt förra inlägg, tänkte jag att nä, hon kanske inte ska ha schnauzer. Sen läser jag detta och tänker.. *Jo hon ska HA en schnauzer* :D

Kampar gör dom gärna, en del mindre en del mer, men kamp finns. Och finns det, så går det bygga på mer, inga problem :)

Du kommer älska Iffy :love: Vem vet, kanske Priffe också :rofl: ;) ;)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

När man kikar runt så finns det en del schnauzers som lyckats även om det inte kryllar av dem så helt omöjliga kan de inte vara :). Och jag siktar definitivt inte på SM utan vill ha en hund att träna med lite lagom, gå på kurs och kanske åka på lite läger och se hur långt vi kommer. Tävlandet är inte särskilt viktigt, för mig är vitsen att vi har kul ihop på träning.
Tiken du planerar att ha valpar på nästa år tycker jag tex har ett trevligt MH fast hur hon är att jobba med vet jag ju inte :).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Dom som gjort mh i den kullen har alla gjort jättefin MH. Utom en då, han tog kamptrasan och stack :rofl: Men jäklar vad kul han hade :bump: Är jättenöjd med den kullen.
Mamman trodde jag skulle ha mycket bättre MH, men det visade sig att hon hade hörselproblem (inget ärftligt, bäst att tillägga) då så jag förstår efterhand att bättre än så kunde det inte bli.

Tiken som ska paras är en härlig tik. Ägaren tränar ihop med bruksfolk och alla säger att det där är en härlig schnauzer, en bruks-schnauzer. Ja lite skryt kanske, men är faktiskt så de säger :love:
Hon kan t om bli lite för taggad på tävling ibland. Även om hon är duktig, så blir det ju fel för hon är för ivrig
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 610
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp