(Mellan)schnauzer

Sv: (Mellan)schnauzer

Jag kanske inte är rätt person att ge råd med tanke på att jag inte kan så mycket om schnauzrar men generellt tycker jag så här om man köper en lite "krångligare" ras som förstahund:
- Välj en kombination där föräldrarna inte är de mest "extrema" utan lite "lättare" (känner att jag är för trött för att uttrycka mig bättre men även inom en ras finns det ju olika skalor så att säga, vissa hundar är lätthanterligare än andra).
- Välj inte värstingen i kullen utan en valp som är lite mer "lagom". Man itutas i ganska många hundböcker att man alltid skall ta den valp som är mest framåt och kaxig men egentligen kanske en "medelvalp" passar en bättre :).

För övrigt kan jag hålla med prinsessfeminist, jag var i alla fall mycket noggrannare med första hundens fostran än med nuvarande, å andra sidan vet jag vid det här laget hyfsat väl vad jag kan slarva med och var det är viktigt att man har sina regler.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Imorgon kommer en till liten schnauzervalp att landa hos mig på obestämd tid! Uppfödaren har haft svårt att hitta hem till dom. Undrar vad gamle farbror Liston säger då :D
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Vet nog vem hon är :) Börjar hennes namn på I ?
Jättefina valpar och jag har inlagt på min sida att hon har kvar några. Och man håller öron och ögon öppna för kunna hjälpa till.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Men du, nu ramlade en femöring ner. Är det du som har en bror till min Fixa? :)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Ja det är jag :D KUL! När jag ska skaffa en egen valp så är det ju dig jag hör av mig till!

..och ja. Det är nog den du tänker på!
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Ja det är jag :D KUL! När jag ska skaffa en egen valp så är det ju dig jag hör av mig till!

..och ja. Det är nog den du tänker på!

Kul :)

Haha, du kommer aldrig kunna lämna bort valpen ;) Jag gjorde likadant för några år sedan när en uppfödare satt kvar med 5 hanvalpar. Jag sa att en kan komma hit för att avlasta henne lite. Den sålde jag inom en vecka, så då tog jag hit en till. Och vad hände, den köpte jag :angel:
Lämnades ut på foder och blev inte vad jag tänkt. Så nu lever han ett glatt sällskapsliv :D
 
Sv: (Mellan)schnauzer

hehe min mamma är hundlös för tillfället så jag ska försöka vara där så mycket som möjligt.. det är min plan ;)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*
Hur ofta trimmar ni era hundar förresten? Spelar ju ingen större roll men kan vara bra att veta:).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Ställs dom inte ut, så räcker det med 3-4, helst 4 ggr per år. Ställer man ut får man plocka hela tiden för hålla dom snygga :D
Nä, men att man iallafall plockar några ggr i månaden. Men är ju inget som tar tid. Håller man dom fina hela tiden så blir det inte många minuter man behöver lägga för varje gång man plockar.

Grana med flera långhåriga hundar :crazy: :angel:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*Host, harkel*, nu är det ju så att det TAR ganska lång tid när jag står där med mina klåparfingrar:o . Sissi hinner tre medan jag hinner en... Men det är väl ungefär som på cairn då antar jag.
Förresten, långhåriga var inte dina hundar :laugh:!
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*
Nu är jag här igen med mina funderingar, ni får säga till när ni tröttnar :).
Man skall ju inte tro på allt man läser och en del tar jag förvisso med en nypa salt men jag tänkte på det här med vakt och skällande. Jag är uppenbarligen inte så bra på att få knäpptysta hundar med tanke på att två av tre mer än gärna använt sin röst vilket iofs delvis beror på raserna men ändå.
Hur har ni gjort för att få "lagom" vaktande och inte dumskällande hundar?
Jag läste på någons hemsida att ignorering var bra på schnauzrar men på mina hundar har det definitivt inte funkat eftersom vaktandet/skällandet är självbelönande. (I synnerhet för min aisländsk fårhund som jag hade förut, att skälla var som att andas för henne, varje gång hon öppnade munnen trillade det ut ett skall :p.)
Hur gör ni?
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*
Nu är jag här igen med mina funderingar, ni får säga till när ni tröttnar :).
Man skall ju inte tro på allt man läser och en del tar jag förvisso med en nypa salt men jag tänkte på det här med vakt och skällande. Jag är uppenbarligen inte så bra på att få knäpptysta hundar med tanke på att två av tre mer än gärna använt sin röst vilket iofs delvis beror på raserna men ändå.
Hur har ni gjort för att få "lagom" vaktande och inte dumskällande hundar?
Jag läste på någons hemsida att ignorering var bra på schnauzrar men på mina hundar har det definitivt inte funkat eftersom vaktandet/skällandet är självbelönande. (I synnerhet för min aisländsk fårhund som jag hade förut, att skälla var som att andas för henne, varje gång hon öppnade munnen trillade det ut ett skall :p.)
Hur gör ni?

Jag upplever inte rasen som skällig. Min skäller bara till när det knackar på dörren, men tystnar direkt (ja, inte när hon var på hundsemester hos Grana, då, men annars).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Åhåh.. Här finns jag (sträcker upp armarna och vinkar)!!!
Hittade hit genom Lona pga mina frågor till henne angående hennes uppfattning om dessa skägg och om det kunde vara en passande följeslagare för oss om några år.
Har inga direkta tävlingsambitioner (även om vi säkert kan visa oss någonstans någon gång men inget som ligger sådär högst upp på listan).
Jag vill ha en hund som man kan göra lite allt möjligt med och som inte bangar för lite äventyr (tex utflykt med bilen en helg någonstans i Sverige, vandra i skogen eller ta ett ordentligt träningspass i skogen eller bara lufsa runt) .
Har fått upp ögonen för barmarksträning och tycker det verkar vara en kul grej att testa. Vill helt enkelt testa allt som går men att både hunden och jag tycker det är kul. Är supersugen på att åka till hundcampus och vara med på en sådandär 1 årig utbildning, tror ni säggen har det där lilla extra att kunna lägga den envisheten på att hitta rätt dofter? Självklart som alltid är det ju individer vi pratar om, men vissa har ju mer motivationer än andra. Är väldigt sugen på sök och räddningssök och testa på det (jag gillar att hunden arbetar med nosen och lydnadsträning och traggla sådana moment är inte så viktigt). Eget tänkande men inte helt omöjlig att övertala är väl lite det jag gillar.. Inte att hunden sätter sig helt plötsligt och vägrar att gå ute, men den får mer än gärna visa sina synpunkter och tankar men inte ifrågasätta allt man gör ;). Humor är en grej jag gillar att hundar har. Min schäfer/boxer har ju rätt mycket boxer egenskaper och blir det kortslutning någonstans så är det bara att skratta lite åt det och antingen lämna det eller ta det lugnare.. så jag är ju inte superseriös på att hunden skall göra allt utan att blinka.
Jag tycker ju svarta sägg är snyggast, men metalitetet är viktigt också, finns det någon seriös uppfödare med svara skägg också?
Hur ser aveln ut i andra närliggande länder?
Hur mycket skiljer sig avelsbasen färgmässigt? Eftersom det skrivs ju mycket att svarta inte har lika bred avlesbas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 611
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 112 Appen
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp