Bukefalos 28 år!

(Mellan)schnauzer

Sv: (Mellan)schnauzer

Nu kanske vi pratar om varandra. Schnauzer är fd mellanschnauzer som nu bara heter schnauzer sen säkert 10 år tillbaka. Så när jag skriver schnauzer, så är det fd mellanschnauzer jag menar :)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

På loppisar brukar det finnas gamla pälsbitar, hittade tex en påse sist med blandat innehåll för 50 kr. De kan användas för sig eller hotta upp någon redan rolig leksak :)

Kethets som också kanske ska ha en schnauzer nästa gång (oklart vilken storlek bara)

Vad man skall tänka på (fick jag lära mig på ett annat forum) är att skinn som är till för användning i pälsindustrin ofta är behandlade med diverse kemikalier för att hålla sig mjuka och i bra skick. Nu låter jag min hund kampa med gamla skinn ändå men man kan ju begränsa det och inte låta hundarna ligga och gnaga på dem :).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Förstod det var den hanen du tänkte på. Gå in på skk hunddata så ser du han är reggad som peppar & salt här i Sverige och att han har nolla på alla utställningar.
Eftersom färgen inte är godkänd här, så för kunna visa honom så är han reggad i "fel" färg.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Okej.. Ja jag är inte speciellt hundnördig mer än att jag älskar mina grabbar..

Hade ingen aning om att bara Schnauzer var mellan...
För mig är alla storlekarna schnauzrar så gammal å förlegad var visst jag :p

Jahapp så den var inte godkänd :(
Varför är Svart å Silver bara godkänt på dvärgar?
Hur som helst tycker jag att den färgen och den hunden är väldigt vacker :love:
Även om jag föredrar att ha både öron och svans kvar...

Trevligt att lära sig ngt nytt iaf, så tack för det!
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag har sett Viktor på utställning och han är så himla snygg. Hade han varit p&s eller svart hade han vunnit överlägset. Och han gillar att visa sig så är en riktigt showhund :)

Vem vet, i framtiden kanske Sverige får godkända riesen svart & silver. Har inte hört hur diskussionerna går inom klubben med denna färgen. Bara hört både plus och minus runt utställningsringen ;)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Vad kan vara minus med bara en färg?
Jag måste väl vara lite hum i duvet...
Hade jag fått välja hade den varit godkänd mkt roligare än grådassig P&S och vanlig svart...

Men men jag håller iof sällan med er som ställer ut också, jag har ju världens vackraste hund men det är visst massor med skavanker på honom enligt de som kan utställning ;)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

knapplån! OBS! TRÅDKAPNING AV HÖG NIVÅ!

Har inte läst hela tråden, ville bara skriva några rader om en fantastisk schnauzer!

Min älskar att följa med till stallet, på cykelturer eller dra sin pulka full med små dagbarn eller annat tokigt som matte hittar på, han är med!

Han gör roliga saker vare dag som man får skratta åt. Är en riktig pajas, en gång när vi skulle fara till stallet blev han så glad att han sprang till hallen och gjorde ett glädeskutt med bakutspark så hela toalettdörren lossnade från sina gångjärn.

Han älskar folk. När vetrinär eller utställningsdommare tex kollar i munnen så viftas det fortfarande på svansen.

Han har en fantastisk päls som knappt blir blöt när han badar. Jag som är överkännslig mot hundar tål han utan problem.

Om man sedan kollar under hans gråa lugg så har han dom vackraste snällaste bruna ögonen som man drunknar i!

Så såklart du ska skaffa en schauzer! Den som lever med en schnauzer har aldrig tråkigt!

IMG_2774.JPG


02-18+001.JPG


liston+och+puma+023.JPG


11+juni+122.JPG


25+mars+002.JPG
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Sicken goding!
Även om schnauzer inte har mitt "ideala hundutseende" så tycker jag att de är allt sötare. Och vem kan undgå att charmas av Granas gäng :laugh:?

Skall försöka träffa fler schnauzrar men de ligger helt klart överst på listan :).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Sicken goding!
Även om schnauzer inte har mitt "ideala hundutseende" så tycker jag att de är allt sötare. Och vem kan undgå att charmas av Granas gäng :laugh:?

Skall försöka träffa fler schnauzrar men de ligger helt klart överst på listan :).

Håller med! Tycker särskilt om bilden där han står på näsan mitt i snödrivan! :D

Ja, Granas hundar är verkligen toppen! Jag gillar särskilt en av dem som gillar att klättra i träd. ;)

Men du, glöm inte din första svarta bekanskap. :love:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Min älskar att följa med till stallet, på cykelturer eller dra sin pulka full med små dagbarn eller annat tokigt som matte hittar på, han är med!

/.../

Han har en fantastisk päls som knappt blir blöt när han badar. Jag som är överkännslig mot hundar tål han utan problem.

Om man sedan kollar under hans gråa lugg så har han dom vackraste snällaste bruna ögonen som man drunknar i!

Så såklart du ska skaffa en schauzer! Den som lever med en schnauzer har aldrig tråkigt!

Nej, tråkigt har man inte - men ett och annat extra grått hår kan man också få. ;)

Det jag både fascineras av (och ibland tycker är jobbigt), är hundens fantastiska intelligens. Jag tycker att hon överlistar mig många gånger och man får vara alert för att hänga med i svängarna.

Min schnauzer kör man inte med. Hon vill vara till lags men tänker också själv.

En lustig egenhet som min jycke har är att hon ligger och äter. Ända sedan hon var valp så har hon legat och ätit med skålen mellan framtassarna. Jag har inte sett någon annan hund göra så.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*

Knapplån, men jag är bara så nyfiken att det känns fånigt att starta en helt ny tråd när den här fanns. Skulle en schnauzer eller dvärgschnauzer passa som en första hund till en person som aldrig haft hund tidigare?

(Och förresten, finns inte vit som färg till dvärgschnauzern? Blev lite undrande då jag inte såg nåt av färgen här i tråden)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*

Knapplån, men jag är bara så nyfiken att det känns fånigt att starta en helt ny tråd när den här fanns. Skulle en schnauzer eller dvärgschnauzer passa som en första hund till en person som aldrig haft hund tidigare?

(Och förresten, finns inte vit som färg till dvärgschnauzern? Blev lite undrande då jag inte såg nåt av färgen här i tråden)

Jo vit finns på dvärgschnauzer.

Jag har sålt schnauzer till förstagångsägare. Men jag har varit tydlig med att säga hur rasen är.
Men faktum är att just de som aldrig haft hund, har sån ordning på sina hundar så jag får skämmas när jag träffar dom :angel:
 
Sv: (Mellan)schnauzer

*KL*

Knapplån, men jag är bara så nyfiken att det känns fånigt att starta en helt ny tråd när den här fanns. Skulle en schnauzer eller dvärgschnauzer passa som en första hund till en person som aldrig haft hund tidigare?

(Och förresten, finns inte vit som färg till dvärgschnauzern? Blev lite undrande då jag inte såg nåt av färgen här i tråden)

Ja, det tycker jag. Schnauzern är mer krävande än dvärgschnauzern (oftast), men det kan vara så att man får en lugn schnauzer som inte gör mycket väsen av sig och man kan få en intensiv dvärgschnauzer.

Jag som har båda raserna tycker att det är ganska stor skillnad i lynne på dem. Min schnauzer är känsligare och livligare än dvärgschnauzern, men båda är lika vänliga och trevliga familjehundar.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jo vit finns på dvärgschnauzer.

Jag har sålt schnauzer till förstagångsägare. Men jag har varit tydlig med att säga hur rasen är.
Men faktum är att just de som aldrig haft hund, har sån ordning på sina hundar så jag får skämmas när jag träffar dom :angel:

Förstagångsägare som fastnat för en schnauzer tar säkert sitt hundägande på allvar och vill ha den där trevliga sällskapshunden som de drömt om.

När man skaffar sin andra eller tredje hund är man kanske mer nonchalant?
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Håller med! Tycker särskilt om bilden där han står på näsan mitt i snödrivan! :D

Ja, Granas hundar är verkligen toppen! Jag gillar särskilt en av dem som gillar att klättra i träd. ;)

Men du, glöm inte din första svarta bekanskap. :love:

Nejdå, Iffy glömmer jag inte :laugh:!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 646
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp