Bukefalos 28 år!

(Mellan)schnauzer

Sv: (Mellan)schnauzer

Jamen det låter ju bra. Jag läste någonstans att de lär sig relativt långsamt (om man jämför med tex bc) så man hinner så att säga upptäcka om ett moment håller på att läras in fel vilket jag kan tycka är en fördel. Jag tror faktiskt inte att jag har den konsekvens och fingertoppskänsla som krävs för de mest "speedade" hundarna som hinner lära in fel beteende på två sekunder.

Angående jaktlusten tror jag att det är så med de flesta raser som inte är uttalat inriktade på att jaga eller absolut inte göra det, det finns hundar som är jaktidioter och sådana som inte bryr sig alls och så hela skalan däremellan. Det är klart att det är trist att ha en hund som inte kan vara lös utom i inhägnader men det finns betydligt värre problem som jag ser det...
 
Sv: (Mellan)schnauzer

http://www.eagle.ca/~dinsdale/goodbadandugly.htm

Ganska rättvis bild av rasen, som jag känner den. Denna kennel (som publicerat texten) verkar inte vara rädd för att även ta upp mindre smickrande sidor hos hunden.

Hedersamt också att de beslutat att inte kupera öronen och inte heller acceptera att man gör det i efterhand. den som vill köpa en öronkuperad hund kan välja en annan uppfödare, skriver de.

(Kenneln heter Dinsdale och finns i Kanada.)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Tack för länken! Jag har inte tänkt så långt som att söka info på engelska och tyska:o...

Tycker att det verkar vara en "ärlig" text, ja. Men är det ofta de går ur hand så att säga? Nu är jag ju ingen nybörjare och vet dessutom vart jag skulle vända mig OM det strular men ändå.

*KL*
Schnauzer och pinscher var ju samma ras tidigare men nu skiljer väl mentaliteten en del? För jag får ju erkänna att pinscher känns inte helt rätt, har träffat en del då jag funderade på rasen innan jag köpte min RR.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Tack för länken! Jag har inte tänkt så långt som att söka info på engelska och tyska:o...

Tycker att det verkar vara en "ärlig" text, ja. Men är det ofta de går ur hand så att säga? Nu är jag ju ingen nybörjare och vet dessutom vart jag skulle vända mig OM det strular men ändå.

*KL*
Schnauzer och pinscher var ju samma ras tidigare men nu skiljer väl mentaliteten en del? För jag får ju erkänna att pinscher känns inte helt rätt, har träffat en del då jag funderade på rasen innan jag köpte min RR.

Jag har bara hört talas om en hane som var knepig. I övrigt tycker jag att de flesta schnauzerägare verkar vara av typen "hunden måste veta sin plats" - och hundarna är därför helt ok.

Jag är rätt säker på att min snälla hund skulle bli ganska odräglig om jag inte sett till att emellanåt visa vem som bestämmer. Hon har tendenser att dominera och testar absolut gränserna. Däremot så kan man inte vara för hård för då slår rädslan till. Min hund kan bli väldigt stressad och helt blockerad vid de tillfällen när jag blivit riktigt arg. På så sätt har hon påminnt mig lite om de arabhästar jag lärt känna. Det går inte att ta tag ordentligt ocn nu är det nog (med utropstecken), utan det är bättre att bara vara envis och se till att man vinner.

Ett exempel är min hunds galna hoppande vid dörren innan vi går ut. En period fick jag nästan inte på halsband och koppel och dessutom blev jag knockad i hakan. Vid något tillfälle tappade jag besinningen på den (av mig :o) ouppfostrade byrackan och tog i med både röst och handgripligheter. Hon hamnade på rygg på golvet, bitandes i luften efter mina handleder och ålandes som en mask och jag kunde inte hålla henne. Till sist kom hon loss och sprang runt som ett torrt skinn och jag hade inte en chans att fånga in henne. Helt galen blev hon...

Lösningen blev att lägga henne plats på mattan vid dörren. Varje dag, flera gånger om dagen och aldrig ge efter. Jag gjorde tom så att jag satte på kopplet när hon låg där och ställde mig på det, så även om hon ville, så kom hon inte upp. Endast fick hon resa sig när jag var helt påklädd och väntat en stund.

Det var ett digert arbete, men jag tycker att det var värt det. Nu kan hon också hoppa, men jag kan knäppa med fingrarna och peka på mattan och hon springer dit och slänger sig ned. När jag inte tränat på ett tag så ligger hon med rumpan i luften och svansen ivrigt viftandes och vääääääldigt lite skall till för att hon skall släppa loss och bli otymplig gräshoppa igen. Givetvis har jag dessa problem eftersom jag inte blev 100 proc konsekvent med min träning.

Men - det är hanterbart, hon lyder iaf när hon måste och hon hoppar numera inte på mig eller mot min kropp. Bara i luften bredvid. :D

Läste mer på Dinsdales hemsida och hittade ett intressant tips kring inkallning. Författaren menar att man alltid, alltid (kanske månader) har ett långt nylonrep på hunden så att den alltid, alltid halas in när man ropar. Hon menar att hunden alltid skall få belöning när den kommer och jack pot när den kommer på eget inititativ, utan att man kallat in den. Man skall överösa hunden med beröm och godbitar/lek varje gång den kommer - inhalad eller ej.

Successivt klipps sedan repet av så att det blir kortare och kortare. Misslyckas man med inkallningen när det är nedkortat så åker långa linan på igen. Hon menar att det kan vara så att man har den korta stumpen på i fortsättningen och att det räcker för att hunden skall veta att det är inkallning som gäller. Om denna träning tar månader att få till gör inget i perspektivet att man kanske har hunden i 15 år och vill kunna lita på att den kommer.

Jag fick mig en funderare för min inkallning är verkligen inte perfekt. OM man kör denna metod helt konsekvent under lång tid så borde det ge resultat. Hunden är smart och vet pecis när repet är på, om om man sedan har en kortare stump eller hela linan är nog inte så lätt för hunden att lista ut. Jag funderar på om man kunde göra likadant med rep och tex en klocka/bjällra. Då kanske man på sikt kan ha bara bjällran som signal att komma ihåg att inkallningen alltid gäller?

Har någon testat något liknande?

Det var en lång lista med fostranstips (på Dinsdales hemsida), en del (i mina ögon) lite väl hårda, men en del andra som var bra. tex skriver hon att hunden alltid skall flytta på sig när överhuvudet kommer. Dessa små saker får hudnen att förstå sin plats.

Jag kan kliva över min hund eller flytta stolen så hon inte behöver flytta sig, om jag vill sitta tex. Men jag har inte samma respekt med mig som min partner. Han gör sig aldrig till för hunden, utan hon måste alltid flytta på sig och lyda honom ögonblickligen. Han klappar henne och gosar med henne också, men alltid på hans initiativ.

Nu verkar hunden gilla mig mest, men hon har helt klart en helt annan respekt för honom än för mig. Utan att för den skull ha något underdåning eller kuvat sätt. Hon respekterar honom helt enkelt och är en lydig hund med honom.

Nu blev detta en liten utvikning och har väl egentligen inte med rasen att göra. Alla hundar vi haft har lyssnat bäst på honom då han är mer konsekvent än mig. Men jag tror att schnauzern är en ras som trivs särskilt bra med raka, vänliga och konsekventa besked. De fattar snabbt och ges de för mycket utrymme så blir relationen ett evigt testande av att skaffa sig fler fördelar/frihet.

Ett annat exempel är vår andra hunds matskål. Han skulle aldrig komma på idén att nosa i hennes skål, men hon går gärna och stjäl en kula eller två från hans skål. När jag är i köket och ser det så grymtar jag till och hon lommar iväg. Är maken där så tittar hon inte ens åt skålen...
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Hm ;)

Nu har jag inte läst länken, för en hel sån text kommer jag ändå inte fatta :angel:

Men går ur hand? Står det om det.
Nu tycker jag schnauzern börjar smulas ner till små molekyler..
Visst ska man vara ärlig, men överdriva ska man heller inte göra. Schnauzern är ingen hund som går ur hand. Visst, finns säkert, precis som i andra raser också.
Jag vet barnfamiljer, pensionärer, ungdomar, fru Svensson, lydnadsmänniskor som har schnauzer och det fungerar alldelses utmärkt. Skulle de vara så besvärliga som det börjar låtas som här, ja då får vi uppfödare endast börja sälja till proffs.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Hm ;)

Nu har jag inte läst länken, för en hel sån text kommer jag ändå inte fatta :angel:

Men går ur hand? Står det om det.
Nu tycker jag schnauzern börjar smulas ner till små molekyler..
Visst ska man vara ärlig, men överdriva ska man heller inte göra. Schnauzern är ingen hund som går ur hand. Visst, finns säkert, precis som i andra raser också.
Jag vet barnfamiljer, pensionärer, ungdomar, fru Svensson, lydnadsmänniskor som har schnauzer och det fungerar alldelses utmärkt. Skulle de vara så besvärliga som det börjar låtas som här, ja då får vi uppfödare endast börja sälja till proffs.

Jag instämmer. Texten är enligt min mening lite tillspetsad, men kanske vill den uppfödaren skrämma bort de personer som bara vill ha en hund att titta på?

Min hund är absolut inte hård, men hennes livliga sätt gör att hon emellanåt rider på barnens ben.
Hon är inte väluppfostrad av sig själv. Det är bara vår dvärgschnauzer. ;)
Eftersom länken kommer från Kanada så kan man också tänka på att synen på hund skiljer sig åt.
Min erfarenhet från Usa är att man ofta behandlar hunden som ett litet barn och inte som en hund.

Det där med inkallningen tyckte jag var intressant.

Edit.
Jag tar tillbaka det där med evigt testande. Det är inte sant, för när jag tänker på hur slarvig jag är med fostran och jag ändå har en så snäll och följsam hund, ja, då utmanar hon faktiskt inte gränserna.

Så man skall nog ta Dinsdale med en nypa salt.
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Kl
Härligt att läsa om att schnauzern numera verkar betydligt bättre än de jag kom i kontakt med på 80-talet!
Gillar ju egentligen scnauzer i dess alla former, men mellanvarianten har jag absolut haft mindre bra tankar om. Måste erkänna att jag inte träffat så många sedan 80-talet och då frodades då mindre bra mentalitet. Många uppfödare på den tiden hyllade den reserverade sidan av rasen och ville inte inse att den faktiskt ofta var rädd. Och inte sällan bet ifrån sig, när den kände sig trängd...Andra ville ha dominanta och träiga hundar, som var extremt osamarbetsvilliga. För så skulle en "riktig" gårdshund vara...Bra blev det inte ofta...
Men, ibland hade man turen att träffa riktiga pärlor, som fått mig att ändå fortsätta att snegla på rasen...En träningskompis på klubben hade tidigare just schnauzer, varav den ena blev brukschampion och lydnadsdito! Den hunden var ett år första reserv till brukssm i spår!! Men tyvärr har hon inte fortsatt med rasen.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Kl
Härligt att läsa om att schnauzern numera verkar betydligt bättre än de jag kom i kontakt med på 80-talet!
Gillar ju egentligen scnauzer i dess alla former, men mellanvarianten har jag absolut haft mindre bra tankar om. Måste erkänna att jag inte träffat så många sedan 80-talet och då frodades då mindre bra mentalitet. Många uppfödare på den tiden hyllade den reserverade sidan av rasen och ville inte inse att den faktiskt ofta var rädd. Och inte sällan bet ifrån sig, när den kände sig trängd...Andra ville ha dominanta och träiga hundar, som var extremt osamarbetsvilliga. För så skulle en "riktig" gårdshund vara...Bra blev det inte ofta...
Men, ibland hade man turen att träffa riktiga pärlor, som fått mig att ändå fortsätta att snegla på rasen...En träningskompis på klubben hade tidigare just schnauzer, varav den ena blev brukschampion och lydnadsdito! Den hunden var ett år första reserv till brukssm i spår!! Men tyvärr har hon inte fortsatt med rasen.

Ja som sagt, sen 80-talet har det hänt mycket med rasen. De som började avla mer medvetet på rasen vid den tiden har gjort ett mycket bra jobb.
Går inte jämföra rasen från 80-talet och nu tycker jag.
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Går ur hand var väl mitt uttryck men det stod något om att man måste vara bestämd och att hunden skall veta sin plats för annars kommer den bli odräglig, typ. Det gäller väl iofs de flesta hundar så jag vet inte riktigt varför jag hakade upp mig på det.
Men alltså, konsekvent behandling och tydliga regler köper jag rakt av (även om jag kanske inte är superkonsekvent med Leia jämt :o).
Tack så hemskt mycket för idag! S. var mycket imponerad över att alla hundarna kom så väl överens och ja, är man van vid welshterrier så ter det sig nog som ett under :D.
Som det ser ut nu så är schnauzer en mycket stark kandidat som nästa hund :).
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Nu har jag inte träffat hur mångs schnauzerns som helst, men samtliga som jag har träffat har varit väldigt öppna och tillgängliga! Som jag ser det över MH diagrammen (och som stämmer in på de flesta jag har träffat) är att de brister i modet och är dåliga på att avreagera när de blir skrämda av något (inte att de blir vrålförskräckta, men misstänksamma). Men det är knappast unikt för just schnauzern :)
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

Åh! Vart köpte du kaninskinnet?

Nisse är inte så extrem att han sticker så fort han släpper kopplet. Jag vet att mamma brukar låta honom leka med några boxtertikar som bor i närheten och då får de springa lösa, men då är de så upptagna med sitt :D

Det är mer om han hinner känna en vittring, eller ett spår, pang så är han borta! Han kommer iof alltid tillbaka när han har sprungit klart, men det hade ju varit fint om man kunnat slippa den biten också. Jag tror inte att han är omöjlig, men det gäller som sagt att kunna belöna honom ordentligt då och motivera honom åt andra hållet, ett kaninskinn kanske inte vore en dålig ide!
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Jag hittade det på häromi :) Klicka på träningsredskap och sen dummy.
 
Senast ändrad:
Sv: (Mellan)schnauzer

På loppisar brukar det finnas gamla pälsbitar, hittade tex en påse sist med blandat innehåll för 50 kr. De kan användas för sig eller hotta upp någon redan rolig leksak :)

Kethets som också kanske ska ha en schnauzer nästa gång (oklart vilken storlek bara)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

KL

Orkade inte läsa den hela långa tråden..

Men klart man ska ha en Schnauzer! Vad ska man annars ha?
Möjligt en Svart Terrier men schnauzrarna är ju till att börja med de snyggaste hundarna i världen, framförallt om dom är svart å silver :love:

Men förutom att de är vackra att se på blir de ju "aldrig" sjuka och funkar till allt :)
 
Sv: (Mellan)schnauzer

KL

Orkade inte läsa den hela långa tråden..

Men klart man ska ha en Schnauzer! Vad ska man annars ha?
Möjligt en Svart Terrier men schnauzrarna är ju till att börja med de snyggaste hundarna i världen, framförallt om dom är svart å silver :love:

Men förutom att de är vackra att se på blir de ju "aldrig" sjuka och funkar till allt :)



Svart & silver finns ju inte på schnauzer :D Men antar du tänker på dvärgarna..
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Som sagt, härligt att höra att de blivit trevligare! Min erfarenhet av rasen är ju gammal. Ska kolla in lite mer, så kanske det blir en vad det lider...
 
Sv: (Mellan)schnauzer

Finns Riesen i svart/silver ???? :confused: Aldrig hört talas om.....

Ja finns några riesen som är det, men som redan sagts, de är inte godkända. Är en kennel från USA som håller på med det och nån hane vet jag finns i Sverige. Han visas på utställning som peppar & salt, men får ju nolla då. Men de åker ändå, just för visa upp honom.
Vet att nån använt honom i avel.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 654
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp