Bukefalos 28 år!

"Mellan stora hundraser"

tess91a

Trådstartare
Hej!

(Tror tråden ligger rätt)

Jag och pojkvännen är sugna på hund, så klart så har vi olika meningar om vilken hund vi skulle vilja ha, han vill ha någon i storlek med golden, labrador och jag vill ha en Leonberger(för stora enligt han).

Så jag undrar vad det finns raser i storlek med golden? Vi vill ha en hund som är lättlärd, trevlig. Jag vill ha en hund som man skulle kunna ha med sig på längre ridturer i skogen framöver. Så en hyffsat aktiv hund, men som ända kan vara som "hemmahund", så klart med långa promenader men som kan klara sig utan en 2 timmars promenad varje dag.

:)
 
Sv: "Mellan stora hundraser"

Varför inte just en golden? finns jaktvariant också (och något "mellanting" har jag för mig) om man inte gillar utställningsvarianten.
 
Sv: "Mellan stora hundraser"

Typ jakt x utställnings golden något dubbel användning (double propose eller något sånt :p)

Finns några retriever raser som är större än golden också men inte med riktigt samma päls och förmodligen inte riktigt samma temperament och sånt heller. Är inte så hemma på den rastypen :p
En nätt Berner Senner kanske kunde passa? (eller någon av de andra iofs mindre luddiga sennenhundarna).
 
Sv: "Mellan stora hundraser"

Finns några retriever raser som är större än golden också men inte med riktigt samma päls och förmodligen inte riktigt samma temperament och sånt heller. Är inte så hemma på den rastypen

curly coated retriever?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 463
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 962
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi funderar på att skaffa hund, obs funderar! Sambon kan bara tänka sig Golden Retriver. Jag har inget emot rasen, förutom storleken...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 699
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp