Melodifestivalen 2018 - Deltävling 3

voltis

Trådstartare
Förlåt för jättesen tråd :( Lovar att bättra mig!

Hur som helst är det redan dags för deltävling 3 i melodifestivalen!! :nailbiting: Vart tog tiden vägen???
Hälften av bidragen är framförda, och i min mening har vi ännu nog inte sett årets vinnare... Eller ja det hänger ju på de två sista deltävlingarna förstås hehe.

På lördag är det alltså dags igen och de tävlande är:

1. Martin Almgren – A Bitter Lullaby
Låtskrivare: Josefin Glenmark, Märta Grauers

2. Barbi Escobar – Stark
Låtskrivare: Barbi Escobar, Costa Leon, Andreas ”Stone” Johansson

3. Moncho – Cuba Libre
Låtskrivare: Jimmy Jansson, David Strääf, Markus Videsäter, Axel Schylström, Moncho Monserrat

4. Jessica Andersson – Party Voice
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Niklas Carson Mattsson, Jessica Andersson

5. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – Min dröm
Låtskrivare: Thomas G:son, Alexzandra Wickman

6. Dotter – Cry
Låtskrivare: Linnea Deb, Peter Boström, Thomas G:son, Johanna ”Dotter” Jansson

7. Mendez – Everyday
Låtskrivare: Leopoldo Mendez, Jimmy Jansson, Palle Hammarlund


Vad tror vi om detta då?
Och viktigast av allt, vad kommer det smaskas på i tv-sofforna?? :D

 
deltavling_tre_gow-988x659.jpg

De tävlande!
 
Vad tror jag om dessa sju då?

Martin Almgren
- Idolvinnaren som var lite av en underdog det året men jag minns att jag gillade hans röst. Inte hört ngt av honom sedan dess dock! Så vet inte hans dagsform ;)

Barbi Escobar - aldrig hört talas om innan detta. Läst till mig att hon sjunger soul, rnb, och varit förband för Black eyed peas. Låt på svenska som verkar vara en ballad?

Moncho - ingen jag känner till, men är tydligen rappare och med i gruppen Löst Folk.
Kul att förra årets deltagare Axel Schylström varit med och skrivit låten, gillar honom. Men annars vet jag inte vad vi har att vänta oss ;)

Jessica Andersson - är tudelad. Hon sjunger bra, absolut, men hennes senaste bidrag har inte fallit mig i smaken, tycker oftast hon saknar "det". Låten jag gillat mest var den hon vann med, då i en duett. Party Voice heter låten, blir det upptempo?

Kalle Moraeus
- alltså det brukar vara trallvänligt och harmlöst. Tror på en fortsättning på senaste bidraget "Underbart". Om det är allt för mkt okända med anonyma låtar så kan han säkert gå vidare. Men med rist för att det blir lite för...snällt?

Dotter - ännu en okänd! Mkt sådant i år känner jag, vilket jag inte har ngt emot! Skrev Mariettes låt 2017, och den var ju bra. Mer vet jag inte ;) Mest nyfiken på henne av de okända.

Mendez - välkommen tillbaka ;) Tyckte han var rätt skön de gångerna han varit med tidigare, men känner kanske att han borde komma med ngt nytt än fortsätta i samma bana? Då det ändå är ett tag sedan han var med, och även blivit äldre ;) Men ska bli kul o höra!
 
Vad tror jag om dessa sju då?

Martin Almgren
- Idolvinnaren som var lite av en underdog det året men jag minns att jag gillade hans röst. Inte hört ngt av honom sedan dess dock! Så vet inte hans dagsform ;)

Barbi Escobar - aldrig hört talas om innan detta. Läst till mig att hon sjunger soul, rnb, och varit förband för Black eyed peas. Låt på svenska som verkar vara en ballad?

Moncho - ingen jag känner till, men är tydligen rappare och med i gruppen Löst Folk.
Kul att förra årets deltagare Axel Schylström varit med och skrivit låten, gillar honom. Men annars vet jag inte vad vi har att vänta oss ;)

Jessica Andersson - är tudelad. Hon sjunger bra, absolut, men hennes senaste bidrag har inte fallit mig i smaken, tycker oftast hon saknar "det". Låten jag gillat mest var den hon vann med, då i en duett. Party Voice heter låten, blir det upptempo?

Kalle Moraeus
- alltså det brukar vara trallvänligt och harmlöst. Tror på en fortsättning på senaste bidraget "Underbart". Om det är allt för mkt okända med anonyma låtar så kan han säkert gå vidare. Men med rist för att det blir lite för...snällt?

Dotter - ännu en okänd! Mkt sådant i år känner jag, vilket jag inte har ngt emot! Skrev Mariettes låt 2017, och den var ju bra. Mer vet jag inte ;) Mest nyfiken på henne av de okända.

Mendez - välkommen tillbaka ;) Tyckte han var rätt skön de gångerna han varit med tidigare, men känner kanske att han borde komma med ngt nytt än fortsätta i samma bana? Då det ändå är ett tag sedan han var med, och även blivit äldre ;) Men ska bli kul o höra!

Just ja, tippa också;)

Final: Martin och Jessica
Andra chansen: Mendez och Jessica
Bubblare/femma: Moraeus
 
Dotter har gjort en del som jag gillar. Min morsa gillar garanterat Mendez. Jag gissar att det åter igen behövs massor av gott (kanske glass?) för att överleva kvällen :p
 
Haha, jag tror de enda jag känner igen är Jessica, Kalle och Mendez och tror väl inte att någon av dem kommer komma med någon superhit direkt, men kanske något ganska bra iaf. Kommer troligen inte kolla på lördag dock, men lyssnar/kollar kanske efteråt på play.

//r
 
Nu har jag förhandslyssnat.
Moreaus lät som förväntat. Mendez var inget vidare. Martin Almgren var fin. Jessica har en mello-låt.

Rätt ospännande men jag håller en tumme för Martin.
 
Jag har tjuvlyssnat.


1. Martin Almgren – A Bitter Lullaby
Låtskrivare: Josefin Glenmark, Märta Grauers

Jag tyckte om låten.


2. Barbi Escobar – Stark
Låtskrivare: Barbi Escobar, Costa Leon, Andreas ”Stone” Johansson

Inte min typ av låtar.


3. Moncho – Cuba Libre
Låtskrivare: Jimmy Jansson, David Strääf, Markus Videsäter, Axel Schylström, Moncho Monserrat

Ok låt


4. Jessica Andersson – Party Voice
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Niklas Carson Mattsson, Jessica Andersson

Ok låt


5. Kalle Moraeus & Orsa Spelmän – Min dröm
Låtskrivare: Thomas G:son, Alexzandra Wickman

Tyckte jag om


6. Dotter – Cry
Låtskrivare: Linnea Deb, Peter Boström, Thomas G:son, Johanna ”Dotter” Jansson

Ok låt

7. Mendez – Everyday
Låtskrivare: Leopoldo Mendez, Jimmy Jansson, Palle Hammarlund


Ok låt.

Så om jag röstar så kommer 5+7 gå vidare och 1+7 gå till andra chansen.

Men jag har haft fel förr..
Deltävling 1 4 rätt
Deltävling 2 3 rätt.

Mumsas, så lite som möjligt
Jag behöver avsockra mig igen.
 
Nu har jag lyssnat:

Mendez: Jag gillar det. Ingen vinnare. Men en bra låt.

Dotter: Inspirerad av Loreen?? Inget vidare bra tycker jag...

Kalle Moreus: Gäsp... som en sämre version av Pontare. Pontare har iaf en fantastisk röst. Tråkigt. Kommer åka ut direkt.

Jessica Andersson: Pigg och glad men nä... jag vill tycka om det men tyvärr... kan få röster för att det är en upptempolåt.

Moncho: Nä.... bara nä... bläää!! klarade inte av att lyssna klart på minuten...

Barbi Escobar: Nä fy!!

Martin Almgren: Bra röst. Låten fångar inte mitt intresse...
 
Snart dags!

Kul att läsa ni som tjuvlyssnat ;) känslan är att vi inte har ngn vinnare i detta startfält heller? :nailbiting:

Är det upplagt för en tredje gången gillt för Mariette då kanske? (tänk dock om låten ej är bättre än hennes tidigare bidrag? :o)
Eller kommer det ngn superöverraskning nästa vecka?

Spännande!

Jag laddarupp med gym, dotterns dans, AIK på tv.... Och sen snaskinköp! :banana:
 
Jag har sett bidragen och har nu en ganska tydlig önskelista inför kvällen :)

Barbi och Dotter kan för min del åka ut direkt. Dotters bidrag är möjligen årets hittills sämsta.
Till final vill jag se Martin och Mendez.
Sen är det hugget som stucket vilken ordning det blir på de tre kvarvarande bidragen.
 
Jag har sett bidragen och har nu en ganska tydlig önskelista inför kvällen :)

Barbi och Dotter kan för min del åka ut direkt. Dotters bidrag är möjligen årets hittills sämsta.
Till final vill jag se Martin och Mendez.
Sen är det hugget som stucket vilken ordning det blir på de tre kvarvarande bidragen.
Dotter får bra kritik i media. För mig är det totalt obegripligt.

Få se om jag ändrar åsikt ikväll :)
 
Ser jag rent generellt, alltså även världen utanför Melodifestivalen, så tycker jag ofta att SVÅRA saker (t.ex. filmer) får bra kritik i medier. Glada och lättsamma saker får ett svalare mottagande.
Som Hanna Fahl i DN idag:
"Så tycker Hanna: Det är ögonblicket en Melodifestivalreporter lever för: efter att ha vandrat genom en stenöken – med vissa underhållande inslag, absolut, även om hummern som dansade med en ost vid närmare eftertanke nog var en hallucination orsakad av vätskebrist – uppenbarar sig oasen. Ljuset som får Dotters hår att brinna, rösten som bänder sig in i den sista refrängen, det lilla droppljudet som bara kommer en gång. Finns det någon rimlighet (visserligen tveksamt, lex hummer) är det här årets vinnare.

Hanna tippar: Final"
 
Som Hanna Fahl i DN idag:
"Så tycker Hanna: Det är ögonblicket en Melodifestivalreporter lever för: efter att ha vandrat genom en stenöken – med vissa underhållande inslag, absolut, även om hummern som dansade med en ost vid närmare eftertanke nog var en hallucination orsakad av vätskebrist – uppenbarar sig oasen. Ljuset som får Dotters hår att brinna, rösten som bänder sig in i den sista refrängen, det lilla droppljudet som bara kommer en gång. Finns det någon rimlighet (visserligen tveksamt, lex hummer) är det här årets vinnare.

Hanna tippar: Final"

Det är så svårt att jag nästan blir melankolisk på riktigt...
 

Liknande trådar

Kultur Det finns alltid ljus i covidtunneln, i den grå februarikvällen, i väntan på solen.... Det finns alltid MELLO...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 192
Senast: Lingon
·
Kultur Redan dags för deltävling 3! :nailbiting: :bump: Har vi redan sett årets vinnare eller kan det vara någon av lördagens bidrag som...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
9 026
Senast: Lingon
·
Kultur I morgon smäller det! Det är dags för veckans höjdpunkt : deltävling 2 i melodifestivalen! :banana: :banana: :banana: De tävlande...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
7 447
Senast: Halcyon
·
Kultur Ja ni läste rätt! Det HAR gått ett år redan, det är äntligen dags för MELODIFESTIVALEN 2021! :banana: :banana: Förra året var det...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 598
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp