Bukefalos 28 år!

Men vad gööör du? Del LXXVII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Duscha gör jag senare men jag har iaf. tagit ett ryck i köket, packat köttfärs och halvt förberett dagens mat.
Små steg för mänskligheten men stora steg i jakten på tid för att kunna se skidorna. :o
 
Ingredienser
PORTIONER: 40 st
  • 100 g smör eller margarin
  • 1/2 g saffran
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 2 ägg
  • 5 dl vetemjöl (5 dl motsvarar 300 g)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 1/2 dl pistagenötskärnor eller andra nötter
Gör så här- texten är avsedd för 40 st.

Sätt ugnen på 175˚C.
Smält matfettet i en kastrull. Stöt saffranet med lite av sockret. Blanda saffranet med matfettet. Häll det i en bunke och låt svalna. Rör ner äggen och sockret.
Blanda mjöl och bakpulver. Hacka nötterna grovt. Rör ner nötterna och mjölblandningen och arbeta ihop till en deg.
Dela degen i 4 delar. Rulla varje del till en längd ca 40 cm lång. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Låt dem svalna lite

Sänk temperaturen till 100 grader.
Skär varje längd i ca 10 sneda skivor och lägg tillbaka dem på plåten med snittytan uppåt.
Torka biscottin mitt i ugnen cirka 1 timme eller tills de känns torra. Låt ugnsluckan stå på glänt. Vänd ev. på dem efter halva tiden.
Nu blev även jag sugen på att baka :o Undra om det går enkelt att dela 1g saffran på hälften?
 
Suttit och glott på isländska Hemnet :love: Väldigt intressant, där kan man köpa stall utan boningshus :) Så man kan bo i lägenhet och ändå äga ett stall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 143
Senast: Marita73
·
Svar
1 246
· Visningar
67 983
Kropp & Själ Startar upp en ny Hudvårdstråd. :)
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 920
Senast: Modest
·
Tjatter Tänkte att eftersom mitt pyssel inte alltid passar så bra i sytråden så tänkte jag att jag startar en tråd för allt möjligt pyssel ☺️...
2
Svar
23
· Visningar
524
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp