Bukefalos 28 år!

Micklem tränsens storlekar.

MaRomer

Trådstartare
Kommer få hem en ponny i månadsskiftet och givetvis ska han få det bästa :heart.

Så hur är Micklem tränsen i storlekarna? Han ligger på ett mellanting mellan ponny och cob. Ponny på nästan yttersta och cob på innersta på tes sidostyckena.

Så vilken storlek ska jag kika efter?
 
Sv: Micklem tränsens storlekar.

Min häst drar cob storlek och hon ligger ung i mitten av hålen på micklem tränset.
Hon skulle nog kunna ha ett i ponny också så jag tycker det är rymligt i storleken.
Dock är käkremmen löjligt och oproportionerligt kort, så har man en häst med grovt huvud kanske man behöver gå upp en storlek, men med risk att övriga tränset blir lite stort.
 
Sv: Micklem tränsens storlekar.

Då skulle jag nog ta ett cob.
Min häst är ett fullblod med ett väldigt nätt huvud.
 
Puttar lite och frågar.. Ni som vet, hur tycker ni detta sitter? Tycker remmen runt näsan blev kort, är på sista hålet. Men de andra känns ok, eller?

Fanns en lång tråd om detta förr men jag hittar den inte :(

wpid-dsc_0628.jpg



wpid-dsc_0623.jpg

Ursäkta hästens min men han är ruskigt uttråkad.
 
Mitt dartmoorsto, 125cm hög har ett micklem i ponnystorlek och det passar bra, även till hennes dotter 138cm hög efter arabhingst.
 
Puttar lite och frågar.. Ni som vet, hur tycker ni detta sitter? Tycker remmen runt näsan blev kort, är på sista hålet. Men de andra känns ok, eller?

Fanns en lång tråd om detta förr men jag hittar den inte :(

wpid-dsc_0628.jpg



wpid-dsc_0623.jpg

Ursäkta hästens min men han är ruskigt uttråkad.


Jag tycker det är för litet. Hade köpt en större strl.
 
Är lite rädd dock att det blir stort på längden istället? Har ju bara tre hål kvar upp på detta som är cob.
 
Jag har också ett sånt träns.
Lädret töjer sig lite.
Tycker att det verkar passa bra i övrigt. Köper du större, så kommer remmen bakom bettet att bli för stor
 
Passar på att fråga jag med när det ändå finns en tråd om ämnet.
Fick låna detta tränset idag och ska rida med det några ggr till, om han trivs med det, vilken stl tror ni blir bäst?
Detta är ett standard horse och han har innersta på alla hålen och snokremmen sitter något löst ändå, hade behövt ett hål till. Tror ni cob blir bäst? Han har normalt sett stl ponny på alla sina träns och hålet längst upp på sidostyckena på dom.
Nosremmen ska väl ändå sitta längre upp?
Kan fixa en bild från sidan imorgon om ni vill se från det hållet med.

img_20140514_145948_53736e02ddf2b318072fbc18.jpg
 
Är lite rädd dock att det blir stort på längden istället? Har ju bara tre hål kvar upp på detta som är cob.


För litet du kan reglera bettet med de små remmarna, där finns det två storlekar. Jag har full på ett fullblod med inte alls stort huvud och tre hål på sidorna är mkt
 
Passar på att fråga jag med när det ändå finns en tråd om ämnet.
Fick låna detta tränset idag och ska rida med det några ggr till, om han trivs med det, vilken stl tror ni blir bäst?
Detta är ett standard horse och han har innersta på alla hålen och snokremmen sitter något löst ändå, hade behövt ett hål till. Tror ni cob blir bäst? Han har normalt sett stl ponny på alla sina träns och hålet längst upp på sidostyckena på dom.
Nosremmen ska väl ändå sitta längre upp?
Kan fixa en bild från sidan imorgon om ni vill se från det hållet med.

img_20140514_145948_53736e02ddf2b318072fbc18.jpg


Ser för stort ut, ja det skall sitta högre
 
Ser för stort ut, ja det skall sitta högre

Att det är för stort vet jag. Jag tänkte mer om jag ska ha ponny eller cob på honom? Han har ju innersta hålet på alla sina ponnyträns på sidostyckena.
Men dessa verkar lite mindre i stl eftersom han ändå kan ha på sig standard utan att drunkna i det?
 
Att det är för stort vet jag. Jag tänkte mer om jag ska ha ponny eller cob på honom? Han har ju innersta hålet på alla sina ponnyträns på sidostyckena.
Men dessa verkar lite mindre i stl eftersom han ändå kan ha på sig standard utan att drunkna i det?

Vilken storlek är det nu, full? Om det är det så hade jag def gått på ponny, men köper man från ett svenskt företag så kan man ju byta om det inte skulle passa
 
Letade efter den gamla Micklem-tråden, men hittade inte den. Har för mig att det var ganska många inlägg i den.

Jag fick iaf för mig att köpa ett Micklem, och min häst är mellan cob och full i storlek. Köpte cob, men "käkremmen" gick ju inte att knäppa. Så fick byta till ett i stl full, och även där var käkremmen kort. Har just nu på yttersta hålet, men efter lite användning kommer jag kanske tycka det är ok att dra åt ett hål till. Men nu spänner jag iof remmar väldigt löst.
Så tycker att det är lite konstigt i storlek.

DSC_0586_zpsn3e1qkra.jpg

DSC_0588_zpstaujjv7x.jpg


Här ser ni käkremmen. Förstår inte varför de gjort hål nästan hela vägen upp till öglan på den remmen bara :p
DSC_0595_zpsowghhwfa.jpg


Och här ser man att det inte trycker på tänderna :)
DSC_0587_zpsjjkbgyjx.jpg
 
@Martina_m

Passformen är jätteskum! Helt opropertionerlig!
Min dam med supernätt fullblodshuvud har på typ 2-3hålet.
Förstårinte hur ett normalgrovt huvud ska få plats?
 
Kolla så attcdu verkligen fått rätt storlek på de olika delarna. Jag fick fel storlek när jag beställde från Hööks.
 
Jag tycker Micklem är en bra tanke, men det är precis som man inte tagit tanken ända fram. Tex min näbbgädda/myrslok är alldeles för smal över nosryggen för Micklem, oavsett storlek. Så remmen som sitter under bettet hamnar fel och ringen som den remmen fäster i hamnar för långt ner på sidorna. Jag tror det passar perfekt på en häst som ser ut som en socka i huvudet. Jämntjock liksom. Men många av våra halvblod är trekantiga i huvudet. (Storlek full på pannbandet, cob på sidstyckena och ponny på nosremmen- ungefär) Då funkar det inte.

Bild på raggsockehuve: https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-1/2408936/images/2012/rami_bild_186404168.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 199
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 231
Senast: Farao
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 529
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp