Bukefalos 28 år!

Miljöträning(?)

H

Havregryn

Vill ha massor av tips på miljöträning, detta ska vara anpassat till de lite yngre barnen och deras ponnyer. Vi är en grupp som ska knåpa ihop ett program till barnen nu en lördag i april, så hjälp oss lite med ideer. Själva dagen skall hållas i ridhuset. Lite miljöträning med fanor och annat läskigheter osv.

Vad har ni för tips?
 
Sv: Miljöträning(?)

Nån presenning eller lakan att gå över eller under, lite ballonger som hänger på väggen eller mellan hinderstöd. Kanske nån som smäller ballonger eller tutar lite.
Prassel med plastpåsar/höpåsar, gå förbi barnvagnar, eller rasslande cyklar. Om ni har tillgång till nån mindre traktor, kanske ni kan ställa in den så de få gå förbi och nosa.


Lycka till!


Malin
 
Sv: Miljöträning(?)

Det är superbra tips som du har fått, men inget som små barn ska hålla på med enligt mig. Det kan bli så fel för hästen om det inte görs på rätt sätt.
 
Sv: Miljöträning(?)

Nu kan inte jag något om barn, men jag tycker att du ska tänka efter noga hurpass barn klarar av att ta ansvar för att träna en rädd häst. Undervisningen får nog rikta in sej på att antingen träna barnen på hur man tänker häst, men med en redan trygg häst, eller att träna de osäkra hästarna och då ska vuxna göra det.

Så: de saker hästarna utsätts för ska vara såpass normala att hästarna inte blir rädda, men att det ändå är lite klurigt för barnen. Då kan det vara kul med trail-liknande hinderbana, att du bygger en bana med lite stationer. Slalom mellan pinnar, en bom de ska rida under i skritt och trav, backa mellan bommar, en liten labyrint de ska skritta genom, en liten bro, pressenning (om hästarna inte är rädda), sträcka sej ut och plocka upp en sak som sedan bärs en viss sträcka och sedan läggs på annan plats (ringar, bollar e.d.). Kanske kan barnen även få träna lite på att styra sina hästar från marken, att visa att de kan sitta upp, ner på andra sidan och krypa under magen tillbaka till utgångsläget utan att tappa hästen, att backa den från marken, leda den medan de passerar hinderstöd mellan sej, låta hästen stå still i en cirkel medan ryttaren backar ett par meter mm. Kanske kan du sätta poäng så att man får poäng för varje avklarat hinder utav miss, så det blir en liten annorlunda tävling, men som ändå visar att de är trygga med sina hästar.

Om du absolut måste ha temat "rädda hästar" så tycker jag att du ska ta en häst du känner och vet hur den fungerar, och demonstrera för barnen medan du berättar och de sitter på säkert avstånd (t ex läktaren). Då kan du berätta och visa hur man arbetar med en hästs rädslor och vänjer den. Du kan också berätta vilka föremål och situationer hästar brukar vara osäkra, så de tänker på det i framtiden. Det är stort nog för ett barn!!! De kommer att häpna och fundera!

Lycka till och hoppas att dagen blir rolig och ger mersmak!!!
 
Sv: Miljöträning(?)

Jag hoppas inte du blir less på mej för att jag är skeptisk, men jag tänker på att skräckscenariot är att flera hästar plötsligt får nog och kastar sej bakåt, över flera barn.

Jag har svårt att se nyttan med upplägget du presenterade, så som jag uppfattar det, men däremot ser jag en massa risker. Hellre att du tycker att jag är knäpp mot dej än att du får tjugo ilskna föräldrar över dej med dryga krav på ekonomiskt gottgörande och som aldrig glömmer vem du är så länge de lever!

Kolla jättenoga vilket stöd idén har hos föräldrarna!

:idea: Och plingeling, kanske finns det ett sätt att anordna det ändå, nämligen att föräldrarna är med sina barn inne på banan! Varje häst ska ledas av både ett barn och en vuxen, annars får de inte komma in!:)
 
Sv: Miljöträning(?)

som sagt min fråga var riktad till yngre barn. Jag har inte sagt att något svar jag fått varit varken okey eller inte okey.

Vet att man kan tolka saker fel, men med läskigheter kan de tolkas olika, i våran tanke, tänk så här "läskigheter" för barn är inte desamma för oss vuxna.

Lite luddig i min förklaring, men ror du fattar.

(sen med ledare osv, är allt sådant redan tänkt på)
 
Sv: Miljöträning(?)

för alla, tack annars vi har fått lite att spåna på de var de tanken var.
 
Sv: Miljöträning(?)

hej
jag har haft mina barn på miljöträning för tyvärr nu avlidne Linus Andler . helt fantastiskt hur han kunde få varje ryttare att känna att dom klarade va det mesta.
vi gjorde bland annat,,
hade flaggar på pinnar som dom viftade med över huvudet på hästen och runt hästen.
red över en pressening som ligger på marken , sen under en pressening som några stycken håller uppe i luften.
rida förbi någon som håller ett parasoll eller paraply som dom snurrar runt.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 503
Senast: Habina
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 451
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp