Min diarréhäst!

gejsa

Trådstartare
Förra vintern så skrev vi ju långa trådar som hette något i stil med (lös i magenhästar). Dom blev så långa att vi var tvungna att göra två trådar av det. :( Det var många hästar som mådde dåligt då. Och många knep fick man som man prövade.
Men denna vinter har vi gjort alla prover som går att göra på Strömsholms Djursjukhus. Vi hämtade hem honom i dag. Han fick ligga kvar där i natt för att han skulle vara fastande till på morgonen. Det kunde inte jag fixa här hemma i stallet.

Nåja, dom tog massor av prover. Bl a blodprov för att kolla lever, bandmask osv osv Dom tog biopsi inne i tarmen. Inga fel överhuvudtaget. Inte konstigt att det inte blev bra med probimin, colicur, loppfrön, A-fil osv osv förra vintern.
På eftermiddagen gjorde dom ultraljud på honom. Där såg dom lite irritation på tjocktarmen. Så veterinären har nu skrivit ut prednisolon. På receptet står det tarminflammation. Någon som har en häst som haft samma diagnos? Min häst ska få 50 tabletter varje dag i tio dagar 10 mg. Han väger exakt 505 kg. Sedan 40 tabletter i 10 dagar. Sedan minskas det ner mer och mer. Sammanlagt blir det 1400 tabletter. Jag är livrädd för att han ska få fång.
Någon som fått fång när dom gett cortioson????:cry:
 
Sv: Min diarréhäst!

Hej gejsa!

Så du åkte till strömsholm. Förstår dig då han varit dålig länge och du pratat om det lika länge. :)
Vad skönt att de hittade något som är behandlingsbart och att du inte fick åka hem med alla frågetecken obesvarade!

Har inte några tips och råd att ge förutom mina tummar! Håller alla tummar jag har för att tabletterna hjälper och att det inte blir några biverkningar öht! Förstår din oro men det kommer att gå vägen! *styrkekramar*

//Alice
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag har ju för mig att man har hört att det är ökad fångrisk när de får cortison :confused: men det är det väl ändå om magen krånglar så?

Jag läste inte er mag-tråd förut, så jag vet inte vad du kollat på din häst, men två tankar slår mig.. eller tre kanske...
1. Stress?
2. Olämpligt hö, tex höensilage?
3. Käkar hästen mycket fruset gräs från under snön?

Jag har väl också i perioder haft problem med diarrehäst, men det har visat sig bli bättre när vi bytte från höensilage till torrhö och ännu bättre när han inte står i hagar som har en massa långt fruset gräs under snön. Min kille verkar nämligen föredra att gräva fram sin mat (född på island) och då blir det ju en hel massa fruset gräs som jag inte tror är så bra för magen...

Eller har din häst diarre hela tiden?

Jag tänker mig att det väl är bra att behandla en inflammation, men man måste nog också ta reda på vad som orsakat den... annars lär den komma tillbaka...

Som sagt, lite spontana tankar utan att veta vad du testat på din häst. Hoppas det ordnar sig för er!
 
Sv: Min diarréhäst!

Svarar istället för gejsa då jag känner till hennes situation rätt väl (har stått i samma stall mm). Gejsa får rätta mig eller lägga till om jag glömt/missförstått någonting!

Stressfaktorn är i princip inte ett alternativ då stallet är litet, lugnt och har mkt fasta rutiner varje dag samt rejäl utegång! Om nu inte hästen reagerar på installning öht, men känns inte troligt.

Olämpligt hö, nja inte troligt! Gejsa har mkt bra leverantörer av grovfoder och är noga med vad hon stoppar i sina hästar. Hon har under två installningsäsonger enbart gett bra hö till denna häst utan några resultat!

Fruset gräs är inte heller troligt då, som jag förstått det, kommer problemen innan frosten.

Jag tror att gejsa har en bra förklaring till varför detta uppkommit!

//Alice
 
Sv: Min diarréhäst!

Ah, tack för svar :bow:

Men stress som jag tänker mig kan också vara att hästen tex inte trivs med sina vänner. Alltså inte stress som visar sig i att hästen stressar omkring, utan en mer smygande stress orsakad av tex vantrivsel. Och nu menar jag inte att hästen inte sköts om bra, jag bara vet att ibland missar man sånt som inte syns så tydligt..

Och när jag skrev olämpligt hö menade jag inte dåligt hö, utan ett som inte passar hästen. Tex blir min häst dålig av all sorts höensilage, oavsett hur fint och bra det är.

Tänkte bara förtydliga mig lite :idea:
 
Sv: Min diarréhäst!

Börjar med att låna tråden och tacka dig Alice för att du håller tummarna och svaren.

Nu svarar jag dig skuggi! Ang stress så trodde jag att det var så. För han har haft en jäkligt tjurig mamma. Han t o m gick in i boxen bredvid när han var 3 månader gammal baraHan var rädd för sin egna mor pga att han aldrig fick smaka av maten. Hon hotade honom om han kom. Det var hennes första föl. Hade jag vetat det jag vet i dag hade hon aldrig fått föla. :( Eftersom hon var som hon var. Och nu har hon fått ett föl till och hör och häpna går som fölmärr. :mad:
Nåja, hon går tillsammans med min i år 5 åriga islänning också valack, och min i år 22 åriga halvblodsvalack. Dom tre är står tillsammans och äter hö från badkaret utan bråk. Dom leker tillsammans och står alltid tillsammans. Så stressad av dom är han inte. Sedan så gjorde dom ju gastroskopi på morgonen och han hade inte magkatarr eller magsår som man då får om man är stressad. Allt var bra. Utom att han hade irritation på tjocktarmen. Detta kan komma av mask tex. Sedan har jag inget gräs att tala om vintertid. För hagarna är så nertrampade. :crazy:

Men min fråga var till alla som hade gett sin häst prednisolon om dom blev sjuka. För nu har jag ju hittat felet tack och lov! :)
Är bara rädd för fång nu. Ska strax åka ner och köpa hem medicinen och börja ge det i morgon bitti.
 
Sv: Min diarréhäst!

Glömde att svara dig ang hösilaget. Han fick ju det när han var 1 år och halva 2 årsvinterperioden. Sedan övergick jag till bara torrt hö ifall det var hösilaget han inte tålde. Har ju bla en fjording som blir lös i magen av det.
I år såg jag till att det t o m var lite lägre värden i höet ifall det var proteinet som var boven. Han höll sig bra länge men vi kom på att det var för att betesperioden var längre förra året -06. Han blir nämligen helt bra när han går och betar. Och då kan han äta vad som helst samtidigt han får beta. Mycket mysko. Men veterinären sa att det var vanligt att hästar blir bra av betet men dåliga på vintern. Sedan sa hon också att det var ovanligt många diarréhästar denna vinter. Inga fler som har så?
 
Senast ändrad:
Sv: Min diarréhäst!

Min häst var ju också lös hela förra vintern, men hos oss vad det vattnet som spökade, fanns ekolibakterier i vattnet.
Nu är det åtgärdat och han är i princip bra i magen nu.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, det var ju enkelt åtgärdat. Skönt för er. Billigt blev det väl också då kan jag tänka. *ler*
 
Sv: Min diarréhäst!

Billigt hade det ju blivit om jag gjort vattenprovet från början. :crazy: Suck.

Nu gick man ju igenom tusen kurer och foderstater som kostade multum. Men det var skönt att det var ett så "simpelt" problem.

Råder faktiskt alla som har långvariga problem att kolla vattnet om det inte är gjort på ett tag.:idea:
 
Sv: Min diarréhäst!

Står din häst ensam eller var han den enda som reagerade på det dåliga i vattnet? *nyfiken*
 
Sv: Min diarréhäst!

Aha... förstår att det varit knepigt... Sa veterinären vad h*n trodde att orsaken var till inflammationen i tjocktarmen?
När du stallar in och börjar ge hö, har de fri tillgång då?
Jag var på någon föreläsning om grovfoder där det pratades om att hästarna kunde få alla möjliga konstigheter med mag-tarm-kanalen om de fick äta för få timmar per dygn... Men ni har kanske redan tänkt på det också?
 
Sv: Min diarréhäst!

Nej det var fler hästar som reagerade på vattnet, men inte alla.
Brunnen behövdes åtgärdas då ytvattnet rann in vid regn.
Så när det var torrt ute och när det var fruset så märkte vi en markant skillnad på hästen.
Lämnade också in ett prov då det hade regnat mycket.
Det dåliga vattnet fanns alltså inte jämt.
A är ju också en sån häst som gärna letar rötter i leran så det gör ju att han också får i sig från skit från marken och har säkert en känsligare mage än andra.
 
Sv: Min diarréhäst!

Nej, dom har inte fri tillgång till hö vintertid. Jag matar kl 7 frukost, lunch ute kl 12, eftmiddagshö ute kl 16. Sedan insläpp mellan 19.30 och 21 beroende på väder. Och då får han ju rejält mycket hö så att han inte orkar äta upp allt varje natt.

Men nu får han stå själv i en hage för att han helst ska ha fri tillgång. Så får vi se hur han mår. Jag tycker redan jag ser lite bättring. Men det återstår att se.

Nej, veterinären vet väl inte riktigt dom säger ju oftast bara att det kan vara mask som gör så det blir så där.

Sedan vet dom inte mer.
 
Sv: Min diarréhäst!

Var det alltså alltid vid regn som din häst blev dålig då?
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja det kan man säga, han var bra hela vintern då det var fruset, bra hela sommaren och när vi stallade in så började ju att regna och regnade en lång period.
Trodde det var hösilaget, igen, men det hade han ju ätit en period innan regnandet satte igång, och hösilaget var torrt och fint i år.
Mycket proteiner i, kunde det vara det??

Ja nu började ju spekulationerna igen.
Höll nästan på att göra en magsårsundersökning på honom, men Vet. ville göra ett vattenprov, då vi såg ett samband mellan regn och dålig mage.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, jag trodde ju att det var för att det var mycket proteiner i höet. Men nu har vi ju hittat felet så det var ju inte det. Det tog bara längre tid för honom innan han blev lös i magen. Tack vare en långa betesperioden i somras. För då blir han bra i magen när han betar.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp