Bukefalos 28 år!

Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Det är skönt att man fått reda på vad problemet är så man har något att jobba, på det värsta var nog att famla i blindo och inte veta
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, visst är det så. Nu känns det ju som att han är ordentligt undersökt iaf. Men än så länge är han inte bättre iaf. Vi får tvätta honom morgon och kväll. Han har fått tabletter 3 dagar än så länge. Det skulle ta några dagar sa veterinären när vi skulle märka en förbättring. Undrar vad några dagar är? I morgon kanske?
 
Sv: Min diarréhäst!

Min maghäst är ju bra i magen (tror jag, inte jag som mockar:angel: ).
Han får nu mera hö än förrut, 12 kg om dagen. Plus 1 liter betfor torr mängd, 1 liter vetekli, 1 liter fibergi låg, 2 dl foderjäst, 50 g Miner Blå, ½ dl kokta linfrön + hans pulver (biotin, kiselgur, bioglucomin, tokosel), ½ mått Bakteriebalans. Lite extra havre som belöning efter ridning.
Är fräsch i lederna oxå. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Skönt för dig Lyrik. Men akta dig för att ge mer hösilage bara. *ler*
 
Sv: Min diarréhäst!

Nä, men han tigger så förbaskat...;)
Stod och sparkade på boxdörren igår när stallägaren gick förbi med den tomma hösilagekärran (skulle hämta nytt från logen) för kvällsfodringen. Han äter inte upp höet och kraftfodret om han inte får en dutt hösilage. Kräsna häst!:(
 
Sv: Min diarréhäst!

Ha, ha sorro är likadan. Han får en liten dutt han med på kvällen nu när vi fodrar hösilage. Det luktar ju så gott i hela stallet av det.
 
Sv: Min diarréhäst!

Han får en "dutt" hösilage morgon, middag och kväll. Sen vet jag inte hur stor "dutten" är.:(
Du vet bönder, de väger inte upp höet och hösilaget.:angel:
 
Sv: Min diarréhäst!

Hej!

Min hästs mage är också en följetong....
Förra året blev han rinnig i magen. Bollarna var ganska normala men det rann i mellan och efter han bajsade. Han var på två olika kliniker och vi höll på hela våren med träckprov, protexin, proequo etc.
Han låg tom inlagd en vecka. Det enda proverna visade var att han hade bandmask, väldigt höga värden på blodproven.

Han blev bra i magen i början på maj och jag var sååååååå glad.
Tills förra veckan:(

Han är rinnig i magen igen, och precis lika dålig som förra året. Han har nu ätit protexinsprutor i tre dagar men var tom ännu sämre igår.
Jag fattar det inte... Han går i parasitfri hage, allt hans foder är analyserat och jag är jättenoga. Ändå så händer det igen:cry:

På SVA tror de absolut inte att han har fått tillbaka sin bandmask utan det måste vara något annat. Men vad? Pratade med Hbg i morse och de vet inte vad de ska säga. Nästa steg är bukröntgen
och ....ja jag vet inte. Jag vill verkligen inte lägga in honom igen.
Förra gången gick han ner 100 kg på en vecka och han var riktigt dålig när vi hämtade hem honom.

Någon som har gjort bukröntgen? Hur går det till? Måste de sövas?

Det är är hur jobbigt som helst och jag har nästan panik! Tänk om han aldrig blir bra??? Han har tappat glansen i pälsen och han har ont i magen.

Massor av kramar till er som är i samma situation!!!
 
Sv: Min diarréhäst!

Börjar med att ge en kram tillbaka. Vet hur det känns.
I dag har min veterinär ringt mig och sagt att han hade höga värden med bandmask också. Så hon har ringt in avmaskning till alla 7 hästarna som går här. Han har inte blivit bättre av cortisonet fast han fått det från i lördags morse och nu är det ju lördag morgon i morgon redan. Alltså 6 dagar. Hon trodde att det kunde bero på bandmasken. Alla hästar har alltid bandmask mer eller mindre. Och ingen tar ju blodprov och skickar till England om dom inte är sjuka. Det finns ju på varje bete.

Hur kan du vara så säker på att du har smittfritt bete? Har det varit orört i flera år eller har du plöjt upp det och sått nytt bete? Annars är det garanterat parasiter på betet. Och har du haft höga värden i hästen så kan det nog vara bandmasken igen. Min veterinär sa att jag hädanefter ska ta blodprov en gång i halvåret eller en gång om året på min häst för att se om han har bandmask igen. Eftersom det gärna återkommer. Han hade 2 titus eller hur man säger. Lite var visst 0,2 och mycket började vid 0,80 titus. Då förstår man ju att han har mycket. Han är född hos mig och är 4 år i år. Så jag har ju mycket parasiter på mitt bete troligvis utan att veta om det. Vi tog ju träckprov förra våren och då hade en häst 0 och några hade lite högre. Men då ser man ju inte bandmask. Har du prövat att ge probomin? Det är bra för magar som är lite rinniga. En tsk är ung som 27 liter fil om jag kommer ihåg rätt. Blir din häst bra av bete? Det blir nämligen min. I år är det ovanligt många diarrehästar enl veterinären. Det är nog pga leran i hagarna.
Lycka till med din häst.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, jag läste det på en annan tråd. För dom kan ju en dutt vara 2 kg. :rofl: Be dom att sluta dutta hösilage till din häst så blir han säkert bättre. Eller kolla om din häst har bandmask. Ett enkelt blodprov som veterinären skickar iväg för kontroll.
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag kommer att lägga in min lille kille på klinik imorgon. Fredag-lördag var han lite bättre i magen men nu med stormen som har varit osv så var han rinnig igår o idag igen.

Jo hagarna har "vilat" i fem år så de är garanterat parasitfria, OM han inte har smittat ner hagen med ny mask. Vi har flyttat hästarna till eget stall så han är inte heller kvar i samma omgivning där fanns mask. Han har följt ett strikt avmaskningsschema mot bandmask och är avmaskad 4 ggr mot det sedan i somras. Tyvärr går det inte att utläsa av hans blodprov om han har mask eftersom de gamla värdena ligger kvar, enligt SVA o vet. (Han låg på 2,2!!!)Helst hade jag ju velat ta blodprov redan i somras för att se om alla maskar var borta. Men mask har de uteslutit.... Jag försöker ändå vara såååå noggrann, mockar hagarna, analyserar allt foder etc.
Förra året blev han bra innan vi avmaskade honom, man ville att han skulle stabilisera sig innan vi tryckte i honom en jobbig kur. Men det var först efter maskningen som bollarna återfick sin vanliga färg, mer mörkbruna!
Tänk vad fixerad man kan bli av bajs... Jag sa ändå det förra året när jag såg hans första riktiga hög med bollar, -jag ska spara dom i en glasburk! Så lycklig var jag!

Jag har funderat på sand... men frågan är om han skulle ha blivit bättre förra året o varit bra så länge. Han går med mitt sto i en stor gräshage, där det tack o lov bara har blivit upptrampat vid grinden, annars är det gräs.

Nej, det är mycket tankar som snurrar i huvudet o veterinärerna vet väl inte så mycket mer. I morgon blir det väl bukröntgen, biopsi o ev gastroskopi. Protexinet trodde de inte hjälper längre och probimin är ju ett likartat preparat. Proequo är ju också ett sådant preparat fast det innehåller ju mer "mat" för honom så det älskar han. Just nu äter han bara hö och vatten med kli o socker i för att få i sig vätska. Proequon vill de inte börja med ännu.

Hoppas din pålle blir bättre efter avmaskning! Bandmask är inte roligt!
Har du honom hemma nu? Hur är han i magen?
 
Sv: Min diarréhäst!

Ska prata med dem.
Men gubben vägrar att äta höet annars.
I fredags låg det en "dutt" inne i boxen när jag kom, inget hö alls. Tog ut "dutten", stoor "dutt", ca 4 kg hösilage:(
Lördag och söndag låg det bara hö inne, ca 4 kg. Men det var ej pappan som hade stallet då, utan dotter och far hade stallet ihop i helgen. Bönder tycker ju att att ALLA hästar tål hösilage.;)
Har ju byt vet pga flytten till nytt stall och anmälningen (du vet vad:angel: ). Ska höra med min kompis vet lite längre fram, men det får vänta tills lönen kommer...
Vad kan ett prov kosta?
Både fre, lör, sön la han normala högar när vi red, luktade normalt. Jag mockar ju inte (full skötsel) så jag kan inte hålla koll på magen den vägen.
 
Sv: Min diarréhäst!

Nu förstår jag inte riktigt. Har du avmaskat 4 ggr på ett halvår? Isf kan det ju vara det som gör att din häst är dålig i magen. Avmaskning är ju så starkt. Då hade din och min häst nästan samma värden då. Och varför 4 ggr? Det ska väl räcka med en gång? Tog du blodprov och kollade varje gång? Gick det inte bort då?
Avmaskade i går kväll mina 4 hästar mot bandmask så vi får se hur han blir om några dagar. I dag var han värre än någonsin men det kan dom ju bli i några dagar av avmaskningen. Fast min hästs mage blir helt förstörd länge av det. Men OM det skulle vara bandmasken som gjorde att han var lös i magen så blir han snart bättre. Vi får vänta och se.
Lycka till med din häst hos veterinären. Vi kan väl uppdatera här så man får se om din eller min häst blir bra snart. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag vet inte vad det kostar att ta ett prov. Men så farligt dyrt är det nog inte. Du kan väl fråga din veterinär när han kommer till dig nästa gång. Bra att du bytte vet förresten. :rofl:
 
Sv: Min diarréhäst!

Passar på att fråga dig lite saker hoppas det är okej. Det var ju av helt andra anledningar som du la in denna tråden :o.

Var/är din häst lös i magen hela tiden dvs bollarna är mer åt koblajehållet till eller är de runda och fina bara det att det kommer lös skit före/efter själva bollarna (kommer inte ihåg från förra året)?

Hur lång tid tog det innan du fick svaret från blodprovet och sa man bara till att man ville ha blodprov för att kolla bandmask? Om han hade bandmask varför blev han då bra när han gick på bete? Är det något i gräset som håller masken under kontroll? Hade du taget vanligt träckprov innan som visade ingen förekomst av bandmask? Var det ett receptbelagt preparat du fick mot bandmasken och var det för att de "vanliga" ej receptbelagda inte räcker till?

Mvh

Tora
 
Sv: Min diarréhäst!

Men märkte ni människor ingenting, eller har ni annan brunn än hästarna?
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag hoppas att det dröjer ett tag innan jag måste ta ut vet.
Helst till i augusti då han ska ha sin vaccin och tandvård.
Jag tror min gamla vet blev sur/arg när hon inte behöver åka ut till oss en gång i månad som förrut (nästan iaf, inte lång ifrån), hon har ju tjänat mkt pengar på mig och min gubbe genom alla åren jag har haft henne.:angel: Nu är ju gubben frisk och fräsch i sina gamla ben och magen håller sig hyfsat lugn.
 
Sv: Min diarréhäst!

För mig är det helt ok om du frågar. Vill ju gärna få klarhet i detta jag med. :(
Ska försöka svara dig så gott jag kan.
Hans bajs är alltid lite löst först och efter han bajsat. Liksom stänker ut lite. Han har koblajor ibland och ibland som bollar. Det är ofta när han ligger på natten och släpper ut löst som det blir på skinkorna och rinner sedan ända ner på benet.

Det tog nästan 3 veckor innan veterinären ringde mig och berättade vad provet var. Men då hade det varit jul och nyår däremellan. Det ska ta ca 2 veckor normalt sa dom. Dom börjar alltid med blodprov först och biopsi i tarmen. Tar träckprov och utanför tarmen. Dom stack hål under magen när han hade fått bedövning för att se hur vattnet såg ut. Dom tog även leverprov. Allt var bra.
Fick ta en vanlig avmaskning över julen för att se om han blev bättre. Men han blev sämre. Hans mage pallar inte med en avmaskning verkar det som.
Efter julen fick han komma tillbaka på kvällen för att fasta till morgonen därpå. Då gick dom in i magen och tittade kallas gastroskopi. Inget fel där heller. Där kan dom se om det är magkatarr eller magsår. På eftermiddagen ultraljudade dom magen och tarmarna då såg hon irrritation i tjocktarmen. Då skulle han äta cortison. Har nu ätit det i 11 dagar ändå ingen bättring. Men i fredags ringde vet och sa att han hade mycket bandmask. Så i går kväll (söndag) så avmaskade vi hästarna mot bandmask. Det är ett särskilt avmaskningsmedel som finns på recept. Vi får se om ett par dagar om det blir bättre nu.
Ja, han blir bra av betet konstigt nog. Har ju en fjording som nästan är som han också. Men hon får probimin varje dag och är bra nu vintertid av det. Men det blir inte min unghäst bra av. Så dom har inte samma fel iaf.
På vanligt träckprov som du själv lämnar in kan du inte se om hästen har bandmask. Bandmask har dom flesta hästar. Så eg borde alla ta ett blodprov och skicka in och kolla hur mycket bandmask hästen har och då avmaska därefter. Det ska nu jag göra hädanefter iaf. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Min häst är nu inlagd på klinik och kommer att bli kvar iaf till fredag.
I morgon ska de göra biopsi och ta en del prover.

Problemet som jag har förstått det med blodprov gällande bandmask
är att det tar ett tag innan värdena sjunker. Jag vet inte hur lång tid men enligt SVA och EFL (vet o forskare på bandmask tror jag)
har det varit för tidigt att ta nya prover på min häst. Han har fått följa ett fast avmaskningsschema som veterinrerna o SVA gjort upp. Maskmedlet tar inte alla stadier av maskarna utan man måste vänta tills de går in i nästa stadie. Nu har jag fått lära mig en del om mask men nej, alla stadier kan jag inte. Ägg, puppa?, larv, mask kanske??
Ingen aning men därför är han maskad 4 ggr sedan i april -maj förra året. Droncit 2 ggr, Equimax 1 gång för alla maskar och en gång med dubbel dos Banminth. Han har inte reagerat i magen efter maskningen så jag tror inte det är det.

Men men, igår gjordes bukröntgen och man hittade lite sand. Kanske är han dålig utav det nu, men det är inte alls säkert. Konstigt för jag har ju gett honom loppfrön under hösten men kanske inte tillräckligt mkt. Jag ska lagra upp med Proequo nu också så att han kan få det när han kommer hem. Just nu vill jag bara ha hem honom:cry: Vi gick ju igenom detta förra året också.När jag hämtade hem honom var han faktiskt ännu sämre än när jag lämnade in honom. Därför känner jag mig väl inte helt lugn nu.
När jag avmaskade min häst första gången kom det ut bandmask, har du sett några???
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
828
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp