Bukefalos 28 år!

Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Nu är gubben bra i magen igen. Var nog något tillfälligt han hade i torsdags. Stod i gången (avborstning) och var SJÄLV inne i stallet, förutom mig då. Han blir lätt stressad av saker och är mkt sällskapsjuk, kan ej vara ensam inne (i boxen, i gången går det bra).
Jag tar bort om det ligger en för stor "dutt" i boxen när jag kommer, så att det bara ligger en näve kvar. Är ju där varje dag pga såret i kronranden.:(
Fortsätter nog med att ge bakteriebalans och linfrön ett tag till, iaf bakteriebalansen.
 
Sv: Min diarréhäst!

Nej, jag har inte sett till någon mask efter avmaskningen. Men i dag och i går var han bättre. Vi avmaskade ju i söndags kväll så.....
Ingen sand hittades i min häst. Inget fel någonstans mer än irritation i tjocktarmen. Intressant det där med vad som hittas och inte på hästar med diarré. Det var många diarréhästar denna vinter enl min veterinär.
Vilket djursjukhus lämnade du in din häst på? Vad har du för ras, ålder?
Jag lämnade in på Strömsholms djursjukhus och han är 4 år i år och är född hos mig ett halvblod.
Vi ska lämna in ett nytt blodprov om 6 månader tyckte vet.
 
Sv: Min diarréhäst!

Gör så du. Att byta för mycket stup i kvarten är ju inte bra för magen det heller.
 
Sv: Min diarréhäst!

Konstigt att de menar att det är för tidigt för min häst att ta nya blodprover. Men visst skulle det nästan vara omöjligt att det skulle vara bandmask igen.
Min lille kille blir också fyra till våren och är ett halvblod e Don Primero. Jag har haft honom sen han var litet föl och det är jättesvårt att vara borta från honom nu. Jag räknar med att ta hem honom imorgon. Det har varit lite dåligt med info om hur han mår på kliniken så därför känner jag mig ganska orolig. Jag känner mig inte lugn förrens jag ser att han mår bättre.
Nu ska jag ge mig på jakt efter en större mängd loppfrön:)
Hoppas nu att din häst blir bra, det verkar ju så! Vad ger du för foder i övrigt till din?
 
Sv: Min diarréhäst!

Bandmask finns ju överallt på bete och i hagarna. Fick en lapp från veterinären att dom finns t o m som kvalster i höet ibland. Så har man helt parasitfritt hemma efter tex att ha plöjt upp och sått nytt. Så kan man ju få det i af. Känns lite motigt nu faktist.

Du glömde svara till vilket djursjukhus du har din.
Har din fått vara där i 2 nätter alltså? Min var bara där i en natt.

Jag har analyserat hö. Gav förut hösilage men tyckte att han blev sämre av det. Men det är två år sedan nu.
Sedan får han lusern strå eftersom värdet på höet inte var så högt. Morötter och Krafft Rehab. Förut fick han några dl havre också men eftersom magen är som den är så får han bara detta nu. I höstas när vi stallade in så var han ju bra i magen länge. Då fick han t o m betfor 1 dl som jag blötte upp massor.

Hur länge har din haft diarré då? Är det bara på vintrarna för dig med? Blir din bra på betet?
 
Sv: Min diarréhäst!

Hur går det med din häst? Har du hört något från djursjukhuset i dag?
 
Sv: Min diarréhäst!

Hej!

Ledsen att jag inte svarat, min häst kom hem i fredags men blev sämre lördag och riktigt dålig söndag. Han var ganska bra på djursjukhuset och när vi hämtade honom var han pigg. På lördagen märkte jag att han blivit lite rinnig igen men han har ju varit lite fram o tillbaka. Söndag em var han riktigt dålig. 38,4 i temp, vatttnig diarre och ville inte äta riktigt. Under kvällen o natten sjönk tempen till 37,7 men han var ganska trött. Nu på morgonen hade han 37,7 och var aningens piggare, låg dock ner när jag kom. Phu jag har haft panik och har väl fortfarande. Har ringt in akut både till Hbg o distriktarna. Det konstiga är att sanden som han hade i magen nästan var helt borta så det kan inte bero på den. Vet tyckte i natt att vi skulle avvakta lite och likadant i morse. Han får nu Proequo o hö. Vatten med lite kli i för att få i honom vatten. Min vet var inte lika hysterisk som jag men såklart måste vi åka ner om han blir sämre igen.Om det bara kunde sluta snöa!
Hans senaste träckprov visar på att han har en bakterie i tarmen som är skadlig. Var har han fått i sig den? Jag är jättenoga med all hans mat eftersom han var dålig förra året. Höet är testat och OK. Mina marsvin äter det också så de borde väl verkligen bli dåliga om det är något fel på höet? Jag misstänker hans kraftfoder. Jag tyckte att det var mer melass i det i förra säcken och det var strax innan han blev dålig igen. Förutom det här färdigfodret har han fått kli, mineraler, Biosynov och sitt hö. Färdigfodret har han ätit sedan han var 6 månader men visst han har ju haft flera omgångar med diarre. Men man misstänker ju inte att foder som man köper av fodertillverkare är dåligt. Jag vill bara att han blir bra nu!!!!!
Ja så nu är det iväg o få tag på mer proequo, annat hö(det är ju sådär lätt iår:( ) och sen skicka iväg allt foder för analys.
Jag kollade till honom nyss o nu var han aningens piggare o hans två bajsar var lite mer som bollar, eller att man kunde ana sig till några. Han hade druckit lite också.

Jo han är alltid bra på bete. Bandmask eller mask överhuvudtaget var det inte, proverna var negativa. Är din häst bra nu?
Håll tummarna för oss! Just nu känns det värre än någonsin!
 
Sv: Min diarréhäst!

Oj, din stackare! Kan det vara jorden i hagen som är mycket bakterier i? Ja, i morse var han helt torr för första gången sedan vi börjde med cortison och bandmaskavmaskningen. Jag är så glad. Hoppas verkligen det håller i sig.
Men tog dom blodprovet i helgen ang bandmask? jag menar det tar ju över 2 veckor att få svar annars.
Din och min pålle har helt andra fel iaf. Men det är ändå kul att resonera hur man ska gå tillväga för att få bort det. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Glömde skriva....håller givetvis mina tummar för att även din häst ska bli bra så fort som möjligt.
Men jag tycker det är konstigt att din häst har feber också. Fick du ingen medicin alls?
 
Sv: Min diarréhäst!

La en lös hög (fes blött) när vi var ute och skrittade igår. Inget blött i bak eller i svansen.
Är han dålig i magen igen? :( Ska säga till att han INTE får äta hösilage, max en näve.
 
Sv: Min diarréhäst!

Nej man har gjort träckprovsundersökningar. Blodprov ang mask har man inte kollat eftersom man menar att de gamla värdena ligger kvar, eller inte har sjunkit helt. Man tyckte inte heller att det var aktuellt eftersom träckproverna var negativa och han följt sitt stränga avmaskningsprogram. Medicin när han låg inne eller nu?
Han blev ju bara sondad med psylliumfrö på kliniken och nu tror man/hoppas att probiotika ska hjälpa. Var ute nyss och då hade tempen stigit igen till 38,1. Visst det är inte så farligt men det visar att han ligger högre än vanligt. De räknade inte 38,4 som feber men för mig är det det. Iaf ihop med att han är allmänpåverkad. Känner jag inte att det lugnar sig snart så åker jag. Det är bara det att det typ är snö o is här, och det blir bara mer.
Skönt att din är bättre, hoppas det håller i sig!
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, det är ju början till feber iaf. Om hästen normalt har 37,7 på morgonen.
Jag fick ju först avmaska med vanligt avmaskningsmedel sedan mot bandmask ca 1 månad senare. Ändå har vi ju varit noga med avmaskningen. Tog ju själv träckprov förra våren osv.
Ja, du får fortsätta berätta hur det går med din pålle. :rofl:
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, då är min pålle inlagd på kliniken igen:cry:
Vi körde ner igår kväll akut. Det var inte lätt att ta sig ner, hela skåne var som en isbana och jag trodde aldrig vi skulle komma fram.
Nu står han på dropp men är ganska pigg, äter o dricker som vanligt.
Magen körde igång rejält på honom igår kväll och bajsen var nästan bara som vatten, 38,2 i temp. Trots det tyckte de ändå inte att han var så farligt uttorkad. Nu är det väl bara att vänta. Nya prover o röntgen, analyser av foder etc. Jag förstår det bara inte. Man känner sig helt färdig själv och helt maktlös. Vi måste ju bara hitta orsaken!
 
Sv: Min diarréhäst!

Oj då, det var illa. Hoppas verkligen dom hittar orsaken och kan fixa det med medicin åt din pålle.

Fick också åka akut till vårt djursjukhus med en inackorderings häst. Hade blivit sparkad på knäet. Och han är så stor så vi var tvungna att åka och hyra en transport en booggi.
Så nu ligger han kvar där. Minst till nästa vecka. Fick in en brodd i börsan. :(
Min pålle är iaf torr än. Tror det blir 4:e dagen nu. Känns väldigt skönt.:rofl:

Berätta hur det går med din krake.
 
Sv: Min diarréhäst!

Läget oförändrat med min pålle:(
Han fick colicure igår och sondas med psyllium för att få bort den sista mängden sand. Han verkar ganska pigg ändå men jag tror att
han tappar väldigt i vikt. Man märker det snabbt och förra veckan gick han ner en hel del. Han klarar sig utan dropp nu iaf.
Kan man ha för bra hö?
Kan bara en häst bli dålig om det är något med vattnet?
Vet någon nånting om bark/vitlav på träd kan vara farligt?

Tankarna snurrar......
 
Sv: Min diarréhäst!

Finns det ingen annan som har en diarréhäst?
I år ska det ju finnas massor av sandhästar mm
Behöver all hjälp vi kan få!
 
Sv: Min diarréhäst!

Förstår att det snurrar och du bara funderar och funderar var felet kan ligga. :cry: Jag var likadan förut innan jag visste felet.
Men fortfarande så undrar jag ju varför han fick så där och om det kan komma tillbaka osv.

Visst kan en häst bli dålig av vattnet. Har du tagit prov på det?
Men isf borde din häst bli bra efter ett dygn när den tex är på djursjukhuset när den får annat vatten att dricka.
Colicure är ju bra om det är bakterier i tarmen som fattas. Min häst blev bra i ca en vecka efter en tredagarskur förra vintern.
Men han hade ju inte det felet. Alltså inte fel på bakteriefloran.

Ang för bra hö som du skriver. Antar att du menar för höga värden i höet? Jag trodde ju att det var så med mina två hästar så jag köpte hö förra året som var lite lägre värden i än vad vi brukar ha. Men det blev ju inte bättre av det heller. Men det kan ju fungera till din häst eftersom det är olika fel. :)
Man får helt enkelt pröva sig fram.
Bark ska väl vara bra att äta till hästar har jag för mig. Fråga vet dom borde väl veta.
Hoppas det blir bättre snart.
 
Sv: Min diarréhäst!

Det känns ju som att det är något han fått i sig som gjort honom hastigt sämre. Så dålig som han blev snabbt i helgen har han aldrig varit innan. Det som gör att det känns hopplöst är att vet inte vet vad det är. Träckprov visar på en bakterie som inte ska vara i tarmen i vanliga fall och han har lite sand kvar i magen men annars hittar man inget. I morse fick jag reda på att han faktiskt legat på över 38 i temp på kliniken. Till mig har de sagt att han haft normaltemp. Visst det är inte särskilt högt men det är avvikande för honom. Jag tror själv på en tarminfektion och tror att han behöver antibiotikabehandling. Det vågar man dock inte sätta in. Han fick antibiotika vid 1,5 års åldern mot hastigt uppkommen feber med diarré men på kliniken vill man inte.
Så vattnet: Nej jag har inte testat det men borde kanske. Pengarna börjar rinna ut. Har skickat allt foder på analys. Frågan är om bara en häst kan bli dålig om vattnet är dåligt? Jag har ju en häst till+ 2 inackorderingar men de mår fint.Vattnet används till människor också.

Höet då? Inget fel på den hygieniska kvalitén. Många andra hästar som äter det men ingen annan är sjuk. Är det för kraftigt?

Bark? Min häst älskar att gnaga på träd och han gör det året om. På några stammar växer det vitlav/mossa. Vet. visste inget om det.

Fruset gräs? Igår började jag fundera på gräset i hagen. De går på en hövall sedan augusti och kanske tål han inte det. Jag har läst nånstans att sockerhalten ökar i gräset på vintern. Jag skulle ju också ge honom socker i vattnet när han började bli dålig, för att han skulle dricka mer. Det kanske gjorde att det blev värre.

Jag funderar ju på vad som är gemensamt med förra året. Han äter samma sorts hö, samma musli, och gnager på samma sorts träd. Annars har vi ju flyttat till annan gård.

Vet. verkar inte veta så mkt faktiskt. För mig känns det som att tiden börjar rinna ut. Pållen är hängig på kliniken och han blir inte bättre. Nu har han snart varit där i 2 veckor, med uppehåll för två dagar. Tänk om han aldrig blir bra???:cry: Jag tror att jag håller på att bli knäpp. Läser allt jag kan hitta eftersom vet. inte har nån idé.
Tänk om det är blodmask som vandrat,andra stadiet, eller tänk om han har leverproblem, diabetes, etc . Det enda vet. sa till mig igår var att han är en väldigt känslig häst. Jo tack, det vet jag. Men nu vågar jag nästan inte ens ta hem honom om han skulle bli bra. Jag vet ju inte vad som är farligt.
Tack för ditt stöd!!!!:) Men din är bra nu då? Skulle du förebygga hans problem på nåt sätt? Om det skulle kunna komma tillbaka?
Blev han dålig efter colicure igen sen efter en vecka?
 
Sv: Min diarréhäst!

Det är konstigt att inte veterinärerna lär sig mer och mer om våra diarréhästar. Men lava tror jag inte är farligt heller. Det är ju mer en naturlig föda för hästar vintertid om dom gått fria tex.
Men fruset gräs är absolut inte bra. Din häst kan tex få fång av det. Diarre pga det är fruset också.

Varför inte be dom avmaska en gång till mot bandmask då? Det kan ju vara så.
Min häst var bra i morse också. Men jag såg att han bajsade lite mer löst i morse så han kanske är lös i kväll igen. Vi får se. Men det är jobbigt varje morgon när man tar ut hästen. Lyfter på svansen och ber till gud att det ska vara bra. Ibland är det bra ibland är han blöt ända ner till foten.
Ärligt talat undrar jag om han kommer att bli bra efter tabletternas slut. I morgon ska jag börja med 30 tabetter i 10 dagar. Först fick han ju 50 tabletter i 10 dagar sedan 40 och nu alltså 30. Men det känns som det hänger på en pinne hela tiden. Rätt som det är han sjuk igen.
Nej, vi skulle nog inte göra något annat efteråt. För vet sa att blir han inte bra efter kuren så finns det inget att göra. Känns jättekul. :(
Håller tummarna åt dig än. Hoppas,hoppas dom hittar felet.
Står han bara på kliniken utan medicin och prover nu?
Konstigt med febern faktist.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp