Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Ja, herregud vad du måste ha det jobbigt. :(

Jag har peppar, peppar ännu sluppit ta bort någon av mina hästar. Men jag vet att den dagen kommer den med. Min äldsta är ju nu 23 år. Han är än så länge frisk och kry iaf.

I dag var jag förresten och tittade på stallet i Bålsta som mitt halvblod ska flytta till. Han ska ut på foder 1 år. Men om han skulle få tillbaka sin diarre så hämtar jag hem honom. Så håll tummarna nu att det fungerar allting. Han åker till den sista januari i år. Bara det är jobbigt för han är ju född hos mig. Men jag kan iaf få träffa honom när jag vill. Det är ca 10 mil hemifrån bara. :rofl:
 
Sv: Min diarréhäst!

Men det var din häst som blev sämre av betfor? Och du ger Krafft nu?

Hur som helst så tål inte min lillkille melass överhuvudtaget. Han reagerar även om han skulle få någon/några dl krafft eller annan pellets som innehåller melass. Idag köper jag melass och betfiberfria mineraler och lusern. Det enda med "socker" är hans Glucovett och det är så pass lite varje dag. Han tål inte heller B-vitaminpreparat med socker/melass i.

Jag har ju gett kol och kan fortfarande göra det när min blir sämre. Nu verkar det som att du hittat det men jag köper Prokolpasta. Det finns en annan pasta som är bättre som jag gav förra året men jag har inte hittat den mer. Ett tips bara är att ge det lite försiktigt i början:) Jag tror det står att man ska ge en tub morgon och kväll men som mest har jag gett en tub/dag och det när han varit ganska dålig. Är det bara lite rinn så räcker en halv tub. Min var redan delvis utredd på klinik när jag började med det, det gäller ju att vara säker så att de inte får kolik/förstoppning av det.

Det är ju verkligen jättesvårt att veta vad som funkar för individuella hästar. Gejsas häst blev bra av en sak, Alex av en annan och min likaså. Det gäller väl bara att fundera, klura, höra med andra som har mer erfarenhet och ta prover och göra en fullständig utredning. Gejsa och jag fick väl klarhet först efter flera år, om jag inte har fel. Jag vet mer om min hästs besvär idag men han har fortfarande bacillus kvar i mage/tarm och är inte helt symptomfri idag. Han kan fortfarande ha sämre dagar men det är under kontroll med kol och foder.

Hoppas din häst blir bra!:)
 
Sv: Min diarréhäst!

Kramar till dig Alex!!!:cry:

Jag har tänkt på er idag... V med alla sina tjejer, lycklig och glad.
 
Sv: Min diarréhäst!

Krafft är jag osäker på om han inte tål.. Det är ju såpass lite melass i den lilla mängden. Men jag har planerat att vänta på analysen till nya höet och se om det nya höet gör ngn skillnad för honom. Om inte tänker jag prova kol nu.
 
Sv: Min diarréhäst!

Krafft är jag osäker på om han inte tål.. Det är ju såpass lite melass i den lilla mängden. Men jag har planerat att vänta på analysen till nya höet och se om det nya höet gör ngn skillnad för honom. Om inte tänker jag prova kol nu.

Nu vet jag inte hur mkt du ger per dag men totalt innehåller Krafft ganska mkt melass. betfibrer och andra restprodukter från betfiberframställning. Jag har inte siffran i huvudet... Hoppas det funkar med nytt hö då. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Min häst börjar bli lös i magen igen men som tur är är det dax för återbesök nästa vecksa så får diskutera med vet då..
 
Sv: Min diarréhäst!

Hej
Jag var med i tråden förra året och hade då jätteproblem med min diarréhäst och fick tvätta henne varje dag. Under året har min häst varit lös och hård om vartannat, men jag har inte behövt tvätta henne mer än någon enstaka gång. Sedan förra året har vi flyttat och fått ny leverantör av ensilage. Ibland när det är "lite" för blött blir blir hon lös igen, men oftast får vi mkt torrt ensilage.
I sitt foder får hon också linfrökaka - detta verkar ha gjort susen i hop med ensilage. Äntligen....
 
Sv: Min diarréhäst!

Tänkte bara tala om för er ifall ni är intresserade.
Min lilla bebis åkte i går söndag den 20 januari till en fodervärd. Hon ska vara det 1 år om allt fungerar. Men blir han dålig så hämtar jag givetvis hem honom omdelelbart. Ev köp sedan om vi båda vill det.
Hade gärna visat er ett foto på hur fin han var när vi kom dit men vet inte hur man gör längre.
 
Sv: Min diarréhäst!

En liten uppdatering av min pålles mage.
Fick analysresultaten som inte var vadjag hoppats på :( Men med lite knep och knåp har han nu en foderstat som täcker alla hans behov. Har introducerat sojamjöl, solrosfrön, mineraler och vitaminer i hans foderstat. Är strax uppe i hela givan sojamjöl och halva med solrosfrön. Först blev pålle jättelös av det nya fodret men nu blir han bara bättre och bättre :love: Bättre än innan! Och jag håller ändå på att öka nu. Så jag hoppas att det håller i sig, och hela pålle är piggare nu. Är så sjukt glad att jag analyserade höet!
 
Sv: Min diarréhäst!

Om hästen blir dålig igen så ge bara vanligt hö i en hel vinter. Det gjorde jag. Och min är ju borta på foder nu. Det kan man ju inte tro när det bara är 1 år sedan som han var så dålig.
Vad var värdena på ditt hö då?
 
Sv: Min diarréhäst!

Han fick bara detta hö i över en månad och jag tränade honom halvhårt medans.. Han höll på att försvinna (detta va innan jag visste hur lite protein det va i höeet) så om han ska få bara hö så måste han vila samtidigt och jag vill inte ställa av honom en hel vinter.

Höet (/kg foder):
7,8 MJ
34 smrp
4 g Ca
1,2 g P
1,1 g Mg
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja, det var ju lite dåligt iofs. Men det hade nog räckt om du gav lusern strå i en hink över natten. Så kan hästen äta hur mycket den vill. Ist för soya och allt annat. Det är ju just att blanda allt möjligt som våra diarréhästar inte tål.
 
Sv: Min diarréhäst!

Fats min diarrehäst tål inte lusernen som finns att köpa här, för den innehåller melass, även lusern i stråform har melass = diarre.

Soja = klad mage = klad hest! :D Sen är solrosfröna bra för dom har så väldans mycket fosfor i sig, och är snällt mot magen. Jag är uppe i full giva sojamjöl nu - 5 dl (300g) om dagen och det fungerar bra för oss iaf. Jag får se hur det blir när jag ökar på solrosfröna nu, om han blir dålig av dom så får jag nog öka sojan mer och ta bort solrosfröna... Men det vill jag helst inte, blir så mycket soja då.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ja bara det funkar så. Jag fick tips om just solrosfrön till min häst men det var mest för att han skulle kunna få något "krubbskrammel" när de andra fick kraftfoder. Nu behövde jag aldrig prova det eftersom jag istället ger någon dl lusernpellets som är melassfri.

Jag tror också det kan vara farligt att blanda så...men funkar det så är det väl inga problem. Min äter enbart hö, förutom lusernpelletsen och melass o betfiberfria mineraler, men jag har också avelsvärden på det. Min ligger istället över sitt behov både på protein o energi, men vi har fått köra så just eftersom det är så svårt att hitta så pass bra hygieniskt hö.

Ditt hö ligger ju annars ganska högt på MJ. Du kunde ju prova de melassfria lusernpelletsen om du vill minska fodersorter och enbart ge grovfoder. Det låter som lite mkt soja...Mina veterinärer vill inte att jag ger det till min diarréhäst just för att det är koncentrerat. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Vad kul att allt går så bra för skäckkillen Gejsa! :bump:
Det går ganska bra för oss också; det verkar iaf vara under kontroll!
Tänk vad jobbigt vi hade det förra året...och vad skönt om vi slipper det helt i år! :)
 
Sv: Min diarréhäst!

*kl*

Tror det var i denna tråden jag läste om potatismjöl mot lös i magen.
Min tanta har inte diarre, tollarna e fina, kanske nån enstaka Kobladda ibland men annars e det runda fina tollar.
Men det följer med ganska mycket vatten och när hon fiser kommer det lite rinande, så jag tänkte testa med potatismjöl men hur mycket?
Hon äter blandat med hö och hösilage fri tillgång.
Även ca ½ kg blötlagt betfor och 1 kg salsa basmix.
Vitaminer och meneraler (enzion) och lite vitlök.
 
Senast ändrad:
Sv: Min diarréhäst!

Vad kul att allt går så bra för skäckkillen Gejsa! :bump:
Det går ganska bra för oss också; det verkar iaf vara under kontroll!
Tänk vad jobbigt vi hade det förra året...och vad skönt om vi slipper det helt i år! :)

Ja, jag är jätteglad! :rofl:
Han blev inte ens lös vid flytten eller när blandningen av vårt och deras hö tog slut. Fast det tråkiga är att dom har väldigt dåliga värden i deras hö. Men min skäck var rätt så stor om magen så det dröjer innan han blir tunn iaf. Han äter både groov 125 några dl och betfor, mineraler och morötter. Och klarar det. Vi får öka på grooven sedan. När han börjar ridas mer. Nu rids han ung 3-4 ggr i veckan.
Ja, det är ju bara 1 år sedan som han las in. Det var väl i slutet av februari har jag för mig. Och då visste vi inte ens om han skulle bli bra. Men jag vet ju att han blir lös i magen vid avmaskningen. Så hon har lovat att ta ett enskilt prov på honom varje gång. Aldrig ett samlingsprov för då ser man ju oftast alltid mask. Det blir nog bra detta. :) Men blir han dålig så bryter vi kontraktet och jag tar hem honom har vi sagt. Hon förhandlar med mig innan minsta höjning eller byte av foder.

Det verkar ju nästan gå bra för dom flesta denna vinter. Kan det vara något som gör dom friska eller sjuka??? hmmm Jag har tagit hem lite hösilage nu också tack vare att han är borta. Så nu får min fjording det med. Hon verkar tåla det faktist. Måste ha varit för mycket bandmask på henne eller också var det profeeden som hjälpte henne i våras förra året.
Skönt att höra att det är bra med din häst med. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min diarréhäst!

Jag har för mig att jag gav 1 dl eller mer varje dag. Men skulle jag vara dig så skulle jag ta bort betforen och hösilaget. Ge torrt hö bara i några månader och testa. Inte för mycket morötter heller.
Vitlök är ju inte bra att ge har jag hört heller. Varför ger du det?
 
Sv: Min diarréhäst!

Återigen, det finns inte att köpa melassfri lusern här. Annars hade jag gärna provat det istället för massa koncentrat. Men men soja är ju det bra att jag vet att det BARA är soja i och inte massa annat. Maxgivan är ju 100g/100kg häst och dag. Dvs jag ligger låångt under maxgivan. Så jag är inte orolig över det :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Jaha, du kan alltså inte få tag på Hippofoders sortiment? De är återförsäljare för Dangroents Lusernpellets utan melass.

Nej jag vet inte, 5 dl soja om dagen tycker jag låter ganska mkt för en häst med känslig mage. Men funkar det så är det väl bra. :)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp