Min diarréhäst!

Sv: Min diarréhäst!

Näe, jag vet ingen hippo-åf... Tror det går att få tag i Mustang någonsans härinärheten men nu ska jag testa den foderstat som buke hjälpt mig räkna ut :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Jag har för mig att jag gav 1 dl eller mer varje dag. Men skulle jag vara dig så skulle jag ta bort betforen och hösilaget. Ge torrt hö bara i några månader och testa. Inte för mycket morötter heller.
Vitlök är ju inte bra att ge har jag hört heller. Varför ger du det?

I början av hösten fick hon bara hö och då var det inget extra vatten i bajsen eller fisarna.
Men stallägaren fick börja ta in hösilage för höet inte skulle räcka till alla hästar tills betessläppet och då började jag ge henne lite hösilage och hon blev jätte kass i magen så jag tog bort det igen men då slutade hon äta höet, åt bara pyttelite och stod mest och hängde med huvudet i grannes box som då bara äter hösilaget så jag började blanda upp höet med hösilage och hon blev inte sämre och äter numera upp allt.
Tollarna höll sig fina men som jag skrivit innan så rinner det lite vätska innan bajset och när hon fiser.
Provade profeed, det funkade i början men sen såg jag ingen direkt skillnad och när det tog slut blev hon lite bättre.
Men tänkte testa potatismjöl för att se om det kunde suga upp det sista rinnandet.
Morötter får hon bara en eller två nån dag så där som godis och vitlöken ger jag bara 2 msk om dagen och det e bara vid höga mängder det kan vara skadligt.
 
Sv: Min diarréhäst!

vitlöken ger jag bara 2 msk om dagen och det e bara vid höga mängder det kan vara skadligt.

Nja, man vet inte var gränsen för att det kan vara skadligt är. Det har man inte forskat på. Utan man forskade på en hög dos, men har inte konstaterat vad oskadlig dos är, eller om den finns.

Nu vet jag inte vad du ger för vitlök, men är det rent vitlöksgranulat så är 2 msk mycket.

(Jag gav vitlök förr, ingen av hästarna tog minsta skada, så jag tror inte du behöver vara orolig, ville dock bara förtydliga)
 
Sv: Min diarréhäst!

Men om hästen blev dålig av hösilaget så skulle jag inte blanda in det med höet. För jag lovar, hästen äter till slut ändå. Den försöker bara få sin vilja fram. För hur det än är så älskar ju hästar hösilaget mer än vanligt torrt hö.

Om hästen blev bättre när du slutade med profeeden kanske du ska fortsätta ett tag till. Hur länge fick han det?

Allt lösgörande måste man sluta med för att få en bra mage. Morötter, betfor, hösilage osv.
Magen måste ju få en chans att stabilicera sig.
Vitlök är så starkt för magen så det skulle jag sluta med på en gång. Jag gav det själv till mina hästar. Men jag ser ingen skillnad på dom efter att jag slutat. Det är ju def inte någon naturlig mat till en häst.
Lycka till!
 
Sv: Min diarréhäst!

Måste bara tala om hur lättad jag är:)! Min häst som har haft mer eller mindre lös mage i nästan 1 år är nu helt bra!! Jag provade att byta grovfoder, inget kraftfoder, träckanalys och vattenanalys. Sedan gick jag till Granngården och köpte Kraffts "Mag och tarm" och gav det i ca 10 dagar och hon blev helt bra! Jag som var mkt skeptisk till att det skulle funka men det gjorde det verkligen! Nu har magen varit jättefin i drygt 2 mån, känns skönt efter typ 10 mån diarre:banana:
 
Sv: Min diarréhäst!

KL
Min gubbe mår nu bra i magen.
Åkte på en rejäl kolik 13/1, fick åka akut in till Ultuna med dropp, svält mm. Höll på att förlora honom då. :(De hittade inte varför han fick kolik, så han blev kvar där i 5 dagar. Tänderna blev kollade, är slitna men han är ju ändå 27 år. Inget som behövdes åtgärdas iaf.
Har nu problem med hosta, äter medicin (Fabrol och Ventipulmin) sedan 2 veckor tillbaka. Står på spån. All hö inne blötts rejält, all kraftfoder blötts oxå.
Antagligen är det dålig luft i stall + att höet och halmen är dammig och dålig. Så vet rek. att vi ska flytta till ett nytt stall igen...:( På fredag kommer nya Hästambulansen ut från Ultuna för att kolla honom igen och göra endoskopi, även spruta Beviplex, för han har lite problem att bli av med alla vinterpäls.:crazy:
Eftersom höet är dåligt även i protein, har min gubbe blivit väldigt smal, även de andra 3 hästarna i stallet.
Han äter nu 14-16 kg hö, 0.7 kg lusernhack, 15 dl havre, 5 d korn, 10 dl betfor torr mängd, 5 dl vetekli, 1 dl b-pellets, 1 dl bryggerijäst, 2 mått enzion, 2 mått flexijoint, ½ dl nypon, 1 mått kiselgur, 1 mått profeed (förebyggande syfte). 1 mått tokosel 1 gg/veckan.
Är lugn och fin i magen, inget lös alls sedan koliken. Är pigg och glad, motioneras 4-5 gg i veckan med skritt-turer, tömkörning och promenader. Vägde 630 kg på Ultuna, men har gått ner mer sedan dess.
Stalljakt igen...:(
 
Sv: Min diarréhäst!

Angående vitlök! Om du ger vitlök och har en häst med dålig mage så sluta med det i första hand. Det är starkt för magen. Min är ju borta på foder sedan januari månad och hans mage har varit bra hela vintern.
Men helt plötsligt började det komma några få droppar där bak på honom för någon månad sedan. Jag sa åt henne att sänka luserndosen. Dom har så dåliga värden på deras hö nämligen så han behövde både lusern och nya groov 125. I samma veva skulle dom köpa nya mineraler. När hon bytte mineralerna så blev han genast bättre enl henne. Hon tittade på burken och det var vitlök i mineralerna. Vi tror att det berodde på vitlöken. För så mycket hade hon inte hunnit trappa ner lusernet däremot bytt mineralerna.

Så ibland vet man inte vad som gör att hästen blir dålig igen. Det kan vara så lite, så man inte tror att det kan vara det som gör att hästen blir dålig. Hästen är ju så stor och man kanske bara ger 2 msk av något. Men det kan vara så.
Men denna vinter verkar många av diarrehästarna vara bra. Det är ju inte så många som klagar nu här på buke ang detta. Eller hur?!
 
Sv: Min diarréhäst!

Min lillkille har haft sin bästa säsong någonsin. :) Jag räknar nu med att säsongen är över och vågar pusta ut. Tänk vilken skillnad mot förra året.

Ja, det verkar som att det varit ett lättare år för de flesta. Skönt att det funkar så bra för din häst hos fodervärden!
 
Sv: Min diarréhäst!

Min gubbe med. F;rrutom koliken d[ i januari:(
Inget l;s alls, bara normala h;gar.
F[r en underh[llsdos av Profeeden, 1 dl bryggerij'st och 1 dl K B/vitaminpellets.
Har blivit n[got b'ttre i hullet, men skulle beh;va g[ upp lite till, i flankerna fattas det lite.:( B[de koliken, det d[liga h;et, hans p'lsf'llning *har mammutp'ls( och nu hostan har tagit mkt p[ hans hull.:(
 
Sv: Min diarréhäst!

*kl*

Jag har en häst med lös mage. Ger han nu Proofeed och tycker han blivit lite bättre men inte helt bra.

Mitt problem:
Hästen får inget kraftfoder (utan enbart väääldigt torrt hösilage) så jag har inget att blanda proofeed-pulvret i. han äter det inte som det är och jag har därför rivit lite äppel och blandat med.

Men nu undrar jag, kan äpplet påverka magen? kanske blir han inte helt bra pga äpplet? Finns det något bättre att blanda pulvret med? Tips?!
 
Sv: Min diarréhäst!

Nej, jag tror inte att det kan bli sämre av bara ett äpple. Profeeden i sig är bra om det är just det som din häst behöver. Kanske du borde byta till vanligt torrt hö ändå. Det gjorde ju jag till min häst.
 
Sv: Min diarréhäst!

Ha ha är du nu här och skriver. Man kan ju knappt läsa vad du skriver. Byt tangentbord. :)
 
Sv: Min diarréhäst!

Profeed är det som funkar bäst på min herre med. Får nu halv dos (underhåll) varje dag.
Äppelmos? Funkade till min herre att bland Butt, Finadyne mm i.
 
Sv: Min diarréhäst!

Alla mina hästar är bra i magen denna vinter. Helt otroligt! :)
Skönt att du bytte tangentbord. Man kunde ju knappt läsa vad du skrev. haha
 
Senast ändrad:
Sv: Min diarréhäst!

Även min har varit bra i magen sedan koliken.:)
Tror det är för han har sluppit komma åt hösilage som hans mage inte tål. Står ju i ett stall med enbart hö.
Koliken vet de ej varför han fick, fast de kollade honom rejält. Någon form av förstoppning var det iaf. Får ej äta pellets, ej äta hösilage, soja, vitlök. Fri tillgång på hö helst. Fri tillgång på vatten.
Nu är det hostan som jävlas för honom. Fått en kur Fabrol och Ventipulmin. Endoskopin visade inget fel alls. Ultuna (deras nya hästambulans) kunde ej förstå varför han ff hostar, andas rossligt vid ansträngning mm.:(
Är pigg och fräsch annars. Tränade galoppombyten för någon vecka sedan. Inte illa för en utdömd 27-årig kbltravare!:banana:
 
Sv: Min diarréhäst!

*KL*

Det verkar finnas så otroligt mycket kunskap sammalt i denn atråd ang. diarreè! Så är dte någon som har tid tat sammanfatta den åt mig? Stolpa upp tips och råd mot lösa avföringar (trekkprov gjord, foderstat uträknad)!

Jag har två små bebisar och kan inte läsa igenom alla sidor!

Jag skulle älska er för det ;)!!
 
Sv: Min diarréhäst!

*KL*

Det verkar finnas så otroligt mycket kunskap sammalt i denn atråd ang. diarreè! Så är dte någon som har tid tat sammanfatta den åt mig? Stolpa upp tips och råd mot lösa avföringar (trekkprov gjord, foderstat uträknad)!

Jag har två små bebisar och kan inte läsa igenom alla sidor!

Jag skulle älska er för det ;)!!

Det tror jag ingen orkar göra åt dig. :grin:
Det får du nog offra dig tid och göra själv. Med alla dessa sidor.
 
Sv: Min diarréhäst!

Hejsan!

Jag känner igen fler av namnen på den här tråden från tidigare år. Den här gången har jag inte läst igenom hela tråden.
Men för er som är nya och för er som glömt så har jag en häst som jag har haft sedan han var 1 år han är 7 nu. Jag tänker inte gå igenom hela min hästs historia när det gäller problem med diarre. Kort kan jag säga att 5 av hans 7 år har han lidit av diarre. Jag har prövat allt (utom receptbelagd med.) Inga undersökningar har visat något. Känner så väl igen de tankar och funderingar på foder, magtarm etc. symptom mm och jag lider med er.
Men misströsta inte, det finns hopp. Min häst har nu haft ett år utan diarre. Tyvärr kan jag inte säga vad som gjorde att diarren slutade. Men en anledning kan vara miljöombyte. Han fick byta stall (samma gård, samma vatten, samma mat). Från den ena dagen till den andra vara diarren borta.
Något som talar emot att det är miljön är att han har stått på tre olika ställen tidigare och haft diarre hela tiden.

Vad jag tror har hjälpt är att han har fått akupunktur mm. Jag går inte in på den biten här i forumet. Är någon intresserad så skicka ett PM till mig. Jag har aldrig trott på detta tidigare men får nog böja mig.

Det kan vara så att hans mage har blivit stabilare med åren. Vem vet!

5 år av tvätt, tvätt en uppsjö med torv och spån och täcken på tvätt varje vecka, verkar vara över.

Vågar man ropa hej när nu ett år har gått och med den "vinter" som har varit!?

Det finns hopp! Glöm inte att min häst hade diarre från 1 år till 6 års ålder. Periodvis mycket kraftig diarre med klinik som följd.

Ge inte upp ni som kämpar!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: Habina
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
822
Senast: igbest
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp