Bukefalos 28 år!

Min flickvän är hästfanatisk

Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag blir helt förstummad.

Antingen driver du med oss eller så är det något annat som är betydligt svårare att greppa.

Jämförelsen med heroin är helt absurd.

Vad är det du vill ?

Du har levt ett ungkarlsliv där du har styrt och ställt - och nu känner du dig utlämnad. Till vad ? På vilket sätt ? Vad är det som gör att du inte har kontroll over DITT liv ? Att du inte kan kontrollera någon annans liv borde du ha förstått vid det här laget.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

En liten misstanke börjar gro i min hjärna.

Rätta mig om ni tror att jag är ute o cycklar, men jag är misstänksam av födsel o ohejdad vana.

Undras om det kan vara så att TS i själva verket är den fanatiska häst tjejen som behöver stöd i sin relation till sambon?
Det skulle förklara en hel del av glappet i informationen, dvs att TS skriver om hur hon tror att sambon uppfattar deras gemesamma liv.

Vad vet jag, bara en tanke som inte riktigt vill lämna skallen.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Det tror jag inte för en sekund.
Bara en karl kan producera tänket som uttrycks i tråden.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Ja du Ts.... Nu börjar det bli MÅNGA obesvarade frågor....
Men eftersom du med största sannolikhet sitter själv i kväll medans din "älskade" sambo är i stallet:D, så kan du väl ta dig tid att besvara lite frågor? Tråden "går varm" och ämnet är "brännhett" så det minsta du kan göra är att svara?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Visst, har hela tiden haft svårt att tro att det är en man som skrivit detta.Män är inte så komplicerade :D
Jag menar att i en parrelation där bägge har total oförmåga att respektera varandras behov och krav är inget problem för en man, det är bara att gå var sin väg :cool: En man skulle inte heller hänga ut sina känslor på detta viset, men det är klart, det finns manliga kärringar också....OBS skämt och ironi :rofl:

Rolle som hade tur att hitta en kvinna med hästintresse:grin:
IpL
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Visst, har hela tiden haft svårt att tro att det är en man som skrivit detta.Män är inte så komplicerade :D

Min sambo är i mångt och mycket mer komplicerad än jag är. Jag får nog lyfta på kilten en gång till för att se att manligheten inte är en bluff... :o ;)
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hade jag varit din flickvän hade jag också hållit mig borta tilll kl. 23.00 på kvällarna.
Du har kanske tur förresten, hon kanske inte alls är hos den otäcka dyra heroinhästen hela tiden...

Den här tråden känns som tripp, trapp, troll.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

På många här i tråden låter det som om man måste ha ett väldigt starkt "mitt och ditt-tänkande" för att det ska fungera i ett förhållande. Så behöver det inte alls vara. Människovärde, respekt och styrka räknas inte i inkomster eller förmögenheter.

Har man exempelvis en partner som tjänar en väldans massa mer än en normalinkomst är det omöjligt att leva ett bra liv tillsammans om man känner att man måste betala hälften av allt. Om man respekterar varandra i förhållandet tänker man inte ens på det viset. Det handlar ju om att man gemensamt roddar ihop tillvaron och livet fast på olika sätt och det vore ju då bra märkligt om bara den ene skulle njuta av pengarna som kommer in.

Om inte vi hade haft hästar skulle vi nog kunna bo stort och flott på i princip vilken önskad plats vi velat. Istället har vi valt att ha en gammal gård där det alltid finns något som ska lagas eller fixas. Min man gillar inte ens hästar men han älskar det liv vi har tillsammans och han har aldrig verkat så lycklig som sen vi skaffade gården. Han ler med hela ansiktet när han studsar runt i traktorn när han är ledig. Och det roligaste av allt är att han har hittat EN liten plats på gården där han kan stå och sätta tummarna i armålorna, puta ut bröstet och säga "Allt jag ser är vårt!". Med humor och glimten i ögat förståss. :D

Vi har ett gemensamt liv och gemensam ekonomi helt och hållet, sen vems namn som står på lönekuvertet är oväsentligt. Men ingen av oss har någonsin ställt några krav eller ultimatum rörande ekonomin. Vi har tagit besluten gemensamt med hänsyn till vad vi har och hur mycket saken det handlar om betyder för någon av oss. Så har vi lyckats få 20 år utan några större pengatjafs att fungera, även under dom åren vi hade mindre att röra oss med. Ömsesidig respekt...

Hade någon av oss däremot, som TS, trott att man skulle kunna styra och ställa som om man vore ungkarl hade det nog varit tack å adjöss för 19 år och 11 månader sen... :crazy:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

kl

bara tanken på att träffa nån som dej gör ju att man drar sig för att skaffa pojkvän! är glad att jag inte har nån.

varför vill du ta ifrån henne nått som gör henne lycklig? tror du på fullaste allvar att det skulle bli bra mellan er om du tvingade henne att sälja?
att jämföra med knark visar ju bara hur barnslig du är. väx upp och skaffa dej ett liv istället. förstår varför hon aldrig är hemma.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

:rofl: Han måste driva med oss. Det låter ju helt galet :grin:

Knark förstör ju en människa på alla sätt och vis, medan en häst gör en människa lycklig.

Nä jag behåller min sambo för risken finns ju att man stöter på någon sån här galning :p

Min sambo BAD mig tillochmed ta hem en fjärde häst (han visste att han skulle få en gladare sambo) och erbjöd sig att hjälpa till med ekonomin eftersom ja inte skulle ha råd. Det kallar ja bra kille =)


Gick igenom tråden men jag hittade ingenstans att killen tjänade några pengar?
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

På många här i tråden låter det som om man måste ha ett väldigt starkt "mitt och ditt-tänkande" för att det ska fungera i ett förhållande. Så behöver det inte alls vara. Människovärde, respekt och styrka räknas inte i inkomster eller förmögenheter.:

Du har helt rätt men det underlättar vid en separation...och man slipper bråk (om man nu har en sådan sambo) Inte skoj att lämna hus och hem och sälja sin älskade häst... Många av oss tycker nog att det är tryggast att "stå på egna ben" ekonomiskt och slippa vara beroende och tacksam.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk



Du har helt rätt men det underlättar vid en separation...och man slipper bråk (om man nu har en sådan sambo) Inte skoj att lämna hus och hem och sälja sin älskade häst... Många av oss tycker nog att det är tryggast att "stå på egna ben" ekonomiskt och slippa vara beroende och tacksam.

Japp!:)

10101010
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag håller med dig. Den personen som jag är tillsammans med, är den person som jag vill dela mitt liv med. :love: Nu har jag lyckan att ha en sambo som faktiskt delar mitt hästintresse, även om det är jag som har lett in honom på den vägen. Mitt hästintresse bygger också på att han har ett intresse av det, om han skulle vilja göra något annat än hästar, så skulle jag inte ha intresse av att ha hästen på egen hand, utan det är vår tid tillsammans med hästarna som jag uppskattar. Skulle vi inte ha hästintresset tillsammans, så skulle vi säkert dela ett annat intresse, som t ex båtar, resor eller liknande. Min sambo är min andra hälft. Detta är min utgångspunkt. :)

Om någon av oss skulle leva så som TS skriver att hans flickvän gör, dvs åker hemifrån tidigt på morgonen och inte är hemma förrän vid 23 på kvällen, då skulle vi inte ha mycket gemensam tid kvar. :crazy: Vad är då vitsen med att leva under samma tak? Det blir i princip bara som att vara rumskamrater, enligt min syn i alla fall.

Det handlar inte om att den som har hobbyn betalar själv för den, utan ett liv tillsammans är just att göra saker tillsammans. Om jag och min sambo jobbade tillsammans i ett företag och sågs hela dagarna, då skulle det kanske vara mer ok att ha en egen hobby vid sidan av, när arbetsdagen är över.

Kärlek kan inte köpas för pengar. Jag älskar inte min sambo mer bara för att han har råd att bekosta sin egen hobby. Om jag älskar honom och vi har varsina intressen som upptar viss tid av dagens timmar, så skulle det inte göra så mycket om mina inkomster skulle betala hans hobby till viss del, huvudsaken är bara att vi har tid för varandra också. :) Om han väljer att avsätta mer tid för sina intressen, vid sidan av mig, än till mig, så skulle jag ifrågasätta vem han helst vill tillbringa resten av sitt liv med. Jag skulle själv inte finna mig i att komma som nummer två, men jag antar att det är upp till var och en.

Hade jag varit TS, så hade jag nog pratat ordentligt med flickvännen om min syn på hur jag känner, och hade hon då fortfarande hållt av andra intressen mer än TS, och vägrat avsätta mer tid för deras gemensamma tillvaro, hade jag gjort slut... Men, detta är så klart upp till var och en, vi är alla individer och värdesätter olika saker. Man kan inte tvinga någon att ge upp sitt högsta intresse, men man kan påtala vad man tycker om det. Om man inte har samma värderingar och är olycklig tillsammans med sin partner, så är det trots allt kanske bättre att finna någon annan att dela sitt liv tillsammans med? Hårt men sant.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

*kl*
Jag hade en kille som var helt utan egna intressen och som inte gillade att jag hade häst. Han bodde gratis hos mig, betalade hälften av maten, inget för el eller telefon och den enda motprestationen var att han såg efter katterna de få gånger jag pga jobbet var på resande fot. De gånger jag var i stallet var när han var på jobbet, trots det så var han sur på min häst som jag betalade för med mina pengar! Han kunde dessutom gnälla massor över att han var tvungen att laga mat och diska lika ofta som jag gjorde, han hade nyckel som gick till tvättstugan men kunde inte boka en tid själv utan gnällde om att det behövde tvättas så han brukade ta med sig sina kläder till jobbet och tvätta där, så tvättade jag mina hemma istället. :D

Han bodde större, bättre och centralare i Sthlms city utan att det kostade honom en krona. Dumsnäll som jag var, trots att jag var rejält trött på honom, fick han bo gratis då han sparade till en jordenruntresa när vi träffades och han blev i samma veva av med sitt 2:a handskontrakt pga en renovering. Jag lät honom stanna de tre månader som var kvar innan han skulle åka, trots han konstanta mindervärdeskomplex. Gissa vem som aldrig flyttade tillbax in igen när han kom tillbaka till Sverige? :idea:

Jag är trött på osnutna egoister som aldrig blir nöjda. :grin:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk



Du har helt rätt men det underlättar vid en separation...och man slipper bråk (om man nu har en sådan sambo) Inte skoj att lämna hus och hem och sälja sin älskade häst... Många av oss tycker nog att det är tryggast att "stå på egna ben" ekonomiskt och slippa vara beroende och tacksam.

Visst är det tryggast att stå på helt egna ben, men ibland är det inte möjligt. I mitt fall så är det så att jag antagligen inte skulle kunna ha mina två hästar om jag var singel. Inte så att han betalar en massa till dem, men det finns ju annat som pengarna och tiden måste räcka till också. Så skulle jag en dag stå här ensam skulle jag med största säkerhet få göra det utan häst också!
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Visst är det tryggast att stå på helt egna ben, men ibland är det inte möjligt. I mitt fall så är det så att jag antagligen inte skulle kunna ha mina två hästar om jag var singel. Inte så att han betalar en massa till dem, men det finns ju annat som pengarna och tiden måste räcka till också. Så skulle jag en dag stå här ensam skulle jag med största säkerhet få göra det utan häst också!

Självklart är det så... jag vet...inte "plätt lätt" eller "svart eller vitt". MEN enl min erfarenhet så känner man inte en man till 100% förän man separerar... då kommer det fram sidor som man inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig?!
En kamrat till mig separerade. De hade gemensam ekonomi...barn, hus mm mm. Under en stor del av relationen gnälldes det över hennes häst (som fanns med fr start). Vid separationen tog han typ allt....huset...ja allt...DESSUTOM hade han mage att kräva att hästen skulle ingå i bodelningen?! DET är kärlek DET!!!!:eek:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

"From time to time, people tell me "lighten up, it's just a horse" or "that's a lot of money for just a horse." They don't understand the distance traveled, the time spent or the cost involved for "just a horse." Some of my proudest moments have come about with "just a horse."

Many hours have passed and my only company was "just a horse," but I did not once feel slighted. Some of my saddest moments have been brought about by "just a horse" and in those days of darkness, the gentle touch of "just a horse" gave me comfort and reason to overcome the day.

If you, too, think it's "just a horse" then you will probably understand phrases like "just a friend," "just a sunrise," "just a promise." "Just a horse" brings into my life the very essence of friendship, trust, and pure unbridled joy. "Just a horse" brings out the compassion and patience in a person. Because of "just a horse" there are unforgettable memories, moments, dreams, hopes, and pure joy.

"Just a horse" brings out what's good in me and diverts my thought away from myself and the worries of the day. I hope that someday they can understand that it's not "just a horse" but the thing that gives me humanity and keeps me from being "just a girl."

So the next time you hear the phrase "just a horse" just smile, because they "just" really don't understand."

Jag blev alldeles tårögd när jag läste den här texten, den sätter fingret på vad som gör hästeriet till en livsstil, en passion för livet och att det är så många som nöjda och lyckliga sitter fast i "smeten" utan att vilja byta bort den vardagen för allt i världen! :idea: :love: :bow: :bump: :banana:

Jag älskar min "just a horse"!

Jag känner att jag inte har något nytt att tillföra den här tråden, men håller med alla som skrivit att du borde prata med din sambo om det här, så att ni kan komma fram till en kompromiss (om det alls går) som ni båda är nöjda med, tid tillsammans och tid för henne med hästen.

För hästen kan du inte kräva att hon ska göra sig av med för din skull!
Det är idiotiskt att tro att ert förhållande skulle bli bättre då, som så många har gett så bra föklaringar på! :bow:
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Hej!

Kan bara hålla med!

Jag och sambo stöttar varann i allt. Just nu lever jag på honom eftersom jag pluggar för att kunna FÅ ett jobb där jag får vettigt betalt (jag betalar dock hästen, telefon, sl och övriga "personliga " saker själv). För några år sen levde han på mej när han pluggade. Sånt brukar jämna ut sej i längden- även om mitt intresse tär mer på plånboken än alla hans sammantaget (hans intresse är delvis det som gör att jag Kan plugga)..

Jag tror inte att problemet i TS förhållande är att tjejen är hästtokig- för det är jag med. jag tror problemet är att hon inte prioriterar TS alls, utan bara tänker på sej själv och vad hon vill. Visst är hästen viktig, men om man inte kan ta sej tid att träffa sin kille/tjej då kanske man skulle fundera på om man verkligen ska ha en!

/ Lavinia, som tvingats flytta hästen och trappa ner den ordentligt för att hinna plugga och träffa sambon mer än i sovande tillstånd.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Jag håller med dig, att det inte går att ha ett förhållande där man aldrig ses. Skrev det även tidigt i debatten, men sen har TS varit så dålig med att faktiskt svara på frågor och ta hand om sin tråd, så det har glömts bort och irritationen har vuxit i brist på förklaringar.
men som sagt, ett förhållande där man aldrig ses, dör. och jag tycker 07-23 är väldigt mycket om man har häst, även om man jobbar heltid, vilket är anledningen att jag ställt frågorna till TS hur det är möjligt, hur lång resväg till hästen/jobbet osv osv, men inga svar kommer.

ge och ta är a och o i ett förhållande.

väntar fortfarande på svar från TS om vad han tjänar pengamässigt och bidrar med i hushållet, samt som sagt ovan fråga, ang. vart hästen är uppstallad och varför det tar till 23.00 sju dagar i veckan.
 
Sv: Min flickvän är hästfanatisk

Självklart är det så... jag vet...inte "plätt lätt" eller "svart eller vitt". MEN enl min erfarenhet så känner man inte en man till 100% förän man separerar... då kommer det fram sidor som man inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig?!
En kamrat till mig separerade. De hade gemensam ekonomi...barn, hus mm mm. Under en stor del av relationen gnälldes det över hennes häst (som fanns med fr start). Vid separationen tog han typ allt....huset...ja allt...DESSUTOM hade han mage att kräva att hästen skulle ingå i bodelningen?! DET är kärlek DET!!!!:eek:

Nä, det är klart, men det vet man ju inte förrän... just efteråt! Och man kan ju inte leva för det som sker sen, för det vet man ju inte...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 567
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 998
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 296
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 679
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp