Bukefalos 28 år!

Min gallblåsa är inte snäll :(

Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

:arghh:
För de som vill veta så var det inte gallblåsan som bråkade med mig. Det var ett magsår på tolvfingertarmen.
Idag var det dags för gastroskopin och efteråt fick jag veta att jag har ett rejält magsår på tolvfingertarmen orsakat av magsårsbakterien. Jag ska äta två sorters antibiotika ihop med nexium hp en vecka och sedan vanliga omeprazol ytterligare ett tag och sedan ska det vara läkt.
Även om jag självklart inte vill ha magsår så känns det så skönt att veta vad felet är nu. Jag har levt på rostat bröd och råris länge nu och det blir ganska torrt och väldigt enformigt. Att spy och ligga i svåra magsmärtor har blivit vardag.
Jag är så glad att jag träffade en kirurg som tog mig på allvar och avskrev misstanken om spasmer i gallgångarna och istället började utreda. Tvärtemot läkaren på akutens råd har jag nu fått stränga order att åka in om det blir värre eftersom magsåret då kan ha brustit. Förhoppningsvis är det här helvetet snart över nu.

Din stackare!! Hoppas verkligen att du får hjälp nu! Jag tänkte just skriva ett inlägg om att något man INTE tål när man har gallkänning är medicin av morfinpreparat. Alltså skulle din cocktail innehållande bl.a oxynorm kunna framkalla kramp i gallgångarna....

Bra att veta i framtiden...

Jag operarade bort min gallblåsa för snart 20 år sedan. De sista 6 mån innan operationen levde jag på a-fil och apelsiner. Allt annan mat fick jag gallanfall av. Efter operationen kan jag äta ALL mat även ägg, äpplen osv. Det enda jag inte tål är smörstekta kantareller - och så medicin av morfintyp - då får jag kram i gallgångarna så jag tror jag ska avlida.. :arghh:

/Lizzie
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

vad skönt att få svar på vad det var och att det faktiskt är behandlingsbart! :bow: :banana:
(åsså får jag väl stila lite med mina nuvunna kunskaper - magsårsbakterien heter Helicobakter Pylori... :p)

Ja det var skönt och som du skriver att det går att göra något åt. Den ena läkaren jag var hos var ju helt övertygad om att det var en ny nervsmärta och ärligt talat vet jag inte vad jag hade gjort då för så som jag har levt de senaste månaderna har verkligen inte varit något liv :( Jag kände för några veckor sedan att jag verkligen inte orkar längre. Jag har ju sådan näringsbrist att jag blir både sur, ledsen och fullkomligt slut av ingenting.
Jag är fortfarande helt slut efter undersökningen som skedde under narkos så jag orkade inte kolla upp stavningen på helicobakter pylori så det var enklare att skriva magsårsbakterien för de vet de flesta vad det är :p
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Fast jag har ju fått oxynorm utskrivet just för att det inte ger kramp i gallgångarna :confused: Det är mer citodon och liknande preparat som kan ge kramper vad jag har kunnat läsa mig till. Enligt alla läkare jag har varit hos den här omgången har alla sagt att ingen av de medicinerna jag äter kan ge kramper.

I vilket fall så ser jag fram emot att kunna äta normalt snart igen. Jag hoppas till och med att jag ska kunna äta iallafall en liten bit smörgåstårta på lördag när min svärdotter firar att hon nu är färdig sjuksköterska :)

Skönt att du också kan äta normalt igen iallafall :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Fast jag har ju fått oxynorm utskrivet just för att det inte ger kramp i gallgångarna :confused: Det är mer citodon och liknande preparat som kan ge kramper vad jag har kunnat läsa mig till. Enligt alla läkare jag har varit hos den här omgången har alla sagt att ingen av de medicinerna jag äter kan ge kramper.

Jag tål inte Citodon, Tiparol, Ketogan osv. Minsta lilla morfinliknande preparat så protesterar mina galgångar direkt. Men självklart är det högst individuellt vad man reagerar på!

Skönt att du fått hjälp nu i alla fall!

/Lizzie
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Vad bra att du fick hjälp och du vet vad det är! Det är så skönt när man får svar på sånna saker och kan se ett slut på lidandet! Krya på dig så väldigt mycket och stor kram! :love::love:
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jag tål inte Citodon, Tiparol, Ketogan osv. Minsta lilla morfinliknande preparat så protesterar mina galgångar direkt. Men självklart är det högst individuellt vad man reagerar på!

Skönt att du fått hjälp nu i alla fall!

/Lizzie

Jag tål inte tiparol heller. Jag får blodtrycksfall och spyr och svimmar om vartannat. Min smärtläkare kallar den medicinen för rävgift och skriver inte ut det om det inte är så att någon har fått mycket bra effekt av den sedan tidigare. Av citodon blir jag lullig och får ont i huvudet av. Ketogan blir jag också lullig av men jag vet att det ges vid just gallgångsbesvär så det borde ju inte heller ge kramper i vanliga fall.
Oxycontin är ju bra på det viset att det ger inget rus så som väldigt många morfin eller morfinliknande läkemedel ger. Det är väl därför den fungerar så bra för min del för jag står inte ut med att gå och känna mig lullig och eftersom jag inte klarar mig utan oxycontin p.g.a mina andra sjukdomar så skulle jag aldrig kunna vara utan den.

Ja tänk att det var så enkelt. Synd bara att de snöade in på gallblåsan och dess gångar under så lång tid.
Nu ska jag iallafall bli frisk ifrån en sak men övriga kroppen får väldigt gärna följa efter ;)
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Vad glad jag blev för din skull. Så bra att du äntligen fick hjälp.

Håller nu en tumme för att du blir så frisk som möjligt :D:D:D

Skickar flera peppkramar och illerpussar från gänget :):)
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Bra med all info. Min son har också tagit bort gallblåsan, så ifall han får liknande problem kan man be dom kolla annat än gallgångarna.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Bra med all info. Min son har också tagit bort gallblåsan, så ifall han får liknande problem kan man be dom kolla annat än gallgångarna.

Ja det var därför jag uppdaterade för jag tycker att det kan vara bra för andra att veta att det faktiskt kan vara annat än just gallvägar som bråkar även om det är liknande symptom så att man inte bara nöjer sig som jag gjorde med att det inte går att göra något åt. Det är ju ganska illa egentligen att jag skulle behöva gå så länge. Jag har ju haft ont, haft kramper och spytt sedan i januari.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Vad glad jag blev för din skull. Så bra att du äntligen fick hjälp.

Håller nu en tumme för att du blir så frisk som möjligt :D:D:D

Skickar flera peppkramar och illerpussar från gänget :):)

Tack! Håll tummen hårt!
Idag känner jag mig som om jag krockade igår. Jag vet inte vad de har gjort med mig men jag har fruktansvärt ont i nacken och i hela kroppen. När jag måste resa på mig ifrån sängen och lyfta/lägga ned huvudet till och från kudden gör det fruktansvärt ont. Jag pratade med de på avdelningen men det stod inget avvikande i journalen så hon visste ju inget. (Hon var inte med inne på operation.) Att jag skulle ha ont i halsen hade jag räknat med men inte detta. Hon menade att det kunde bero på att det är jobbigt för kroppen att vara sövd men jag var sövd mycket djupare och längre tid i november och då hade jag inte ont dagen efter mer än i operationsärret.

Jaja, nu vet jag varför jag har varit (är) så sjuk och det här ska väl förhoppningsvis gå över det med.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Ja det var därför jag uppdaterade för jag tycker att det kan vara bra för andra att veta att det faktiskt kan vara annat än just gallvägar som bråkar även om det är liknande symptom så att man inte bara nöjer sig som jag gjorde med att det inte går att göra något åt. Det är ju ganska illa egentligen att jag skulle behöva gå så länge. Jag har ju haft ont, haft kramper och spytt sedan i januari.

Det går att göra mycket åt gallvägskramper!
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Inte enligt den kirurgen som jag träffade. Det var enbart smärtlindring och att försöka komma fram till vilken mat som triggade igång spasmerna. Vad finns det att göra då? Min svärdotter har problem med spasmer i gallgångarna (hon har ingen gallblåsa kvar) och hon har legat inne flera gånger för att hon har haft så ont men hon har fått samma svar som jag att det finns inget att göra åt det.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Inte enligt den kirurgen som jag träffade. Det var enbart smärtlindring och att försöka komma fram till vilken mat som triggade igång spasmerna. Vad finns det att göra då? Min svärdotter har problem med spasmer i gallgångarna (hon har ingen gallblåsa kvar) och hon har legat inne flera gånger för att hon har haft så ont men hon har fått samma svar som jag att det finns inget att göra åt det.

Jag har opererat bort gallblåsan, men får någon gång per år ordentliga kramper med ambulansbesök oftast, och har fått samma svar att man inte kan göra något mer än att tittat om det finns stenar i gångarna. om inte, så kan man inte göra annat än smärtlindra
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Inte enligt den kirurgen som jag träffade. Det var enbart smärtlindring och att försöka komma fram till vilken mat som triggade igång spasmerna. Vad finns det att göra då? Min svärdotter har problem med spasmer i gallgångarna (hon har ingen gallblåsa kvar) och hon har legat inne flera gånger för att hon har haft så ont men hon har fått samma svar som jag att det finns inget att göra åt det.

Man kan ta Papaverin eller Egazil som kan bryta ett begynnande anfall genom att få glatt muskulatur att slappna av. Man kan ta stolpiller Voltaren som förutom smärtstillande också är kramplösande, eller stolpiller Spasmofen som löser kramp. Man kan ta Ursofalk dagligen, vilket minskar bildningen av småstenar i gallan och därigenom hindrar att de stoppar upp flödet vid gallvägskramper.

Till exempel.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jag har opererat bort gallblåsan, men får någon gång per år ordentliga kramper med ambulansbesök oftast, och har fått samma svar att man inte kan göra något mer än att tittat om det finns stenar i gångarna. om inte, så kan man inte göra annat än smärtlindra

Så var det för mig också. Har bara haft ett enda begynnande gallkrampsanfall sen jag började ta Ursofalk 2010, och den gången provocerade jag gallgångarna ordentligt men kunde bryta det med Egazil.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jo jag menade alltså att man kan smärtlindra eller lätta kramperna med kramplösande. missade att skriva det.
Men själva kramperna kan man inte göra något åt förstod jag det som av läkarna? Mina beror inte på småstenar, då jag är röntgad flera gånger vid anfall. Dom krampar ändå så då skulle nog inte ursofalk hjälpa är jag rädd
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Man kan ta Papaverin eller Egazil som kan bryta ett begynnande anfall genom att få glatt muskulatur att slappna av. Man kan ta stolpiller Voltaren som förutom smärtstillande också är kramplösande, eller stolpiller Spasmofen som löser kramp. Man kan ta Ursofalk dagligen, vilket minskar bildningen av småstenar i gallan och därigenom hindrar att de stoppar upp flödet vid gallvägskramper.

Till exempel.

Ja det är ju det jag menar med att man kan smärtlindra men inte göra så mycket mer om det inte finns några stenar. Min svärdotter har inte några stenar utan bara kramperna. Det är ju det beskedet både jag och hon har fått.
Om vi nu leker med tanken att det hade varit gallgångsspasmer som gjorde att jag har varit så dålig under så lång tid så hade det liksom inte varit nog med att smärtlindra (och ta kramplösande, det inkluderar jag i smärtlindringen eftersom det ger smärtlindring när anfallet avtar) när anfallen kommer eftersom jag har haft flera anfall/dygn. Så kan man ju liksom inte leva. Skulle jag då ha fortsatt leva på rostat bröd och råris resten av mitt liv?
Jag är iallafall tacksam över att det inte var gallgångsspasmer utan något man kan göra något åt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 723
Senast: Saigon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 380
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp