Bukefalos 28 år!

Min gallblåsa är inte snäll :(

Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Man får ont av allt till slut, ingen mat funkade för mig. Nu kan jag tom äta äpplen och gurka om jag skalar dem, inga problem. I stället för att smärtlindra dig hemma (vilket jag förstår att du måste göra iofs) så åk till sjukhuset.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Usch ja det är verkligen hemskt :crazy:

Just nu är det faktiskt lite bättre. Jag kunde äta lite utan att få ett anfall och då tog jag sista papaverinen kl 14,30 och åt strax efter sju. Visst gör det ont men molandet går ändå att hantera.
Får väl se hur det blir nu när papaverinen slutar att verka.

Jag tänkte ringa 1177 i morgon och fråga vart jag ska vända mig. Jag vill ju helst slippa sitta på akuten hur många timmar som helst men jag kan ju inte vänta i tre månader heller innan jag får någon hjälp heller.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jag såg inte detta inlägget förlåt :o

Nej du har helt rätt i att jag borde åka in men det är så mycket runt omkring som ska klaffa och ordnas att jag blir helt matt. Bara en sådan sak som att jag pga min grundsjukdom inte kan ligga på en vanlig madrass gör att sjukhusvistelse blir ett rent helvete utan någon sömn alls för någon hänsyn till det tas ju inte.
Jag ligger ju liksom hellre hemma i min egen specialsäng som jag kan ligga i än på sjukhus där jag inte kan ligga i sängen för att den är för hård och min grundsmärta blir ännu värre och till slut så tar inte morfinet på den alls.
Jag får dessutom inte den hjälpen jag behöver ha på sjukhuset för då får jag ingen ledsagarservice utan jag blir helt hänvisad till att ligga i en säng jag inte kan ligga i. Jag åker transportrullstol, alltså en sådan jag inte kan ta mig fram med själv utan är beroende av att någon kör mig men inte heller det togs det någon hänsyn till sist jag låg inne. Jag får bara märkliga blickar av personalen när jag försöker förklara. Jag är ju bara 40, jag ska ju klara mig själv :grin: Jag kan väl inte vara så sjuk...
Det är svårt att ha en sjukdom som påverkar en så mycket när man blir sjuk i ytterligare en sjukdom för det tas ingen hänsyn till grundsjukdomen utan de på sjukhuset ser bara den sjukdomen man ligger inne för eller söker hjälp för just då. Trots att jag förklarar och förklarar så är det ändå som om jag inte hade sagt något alls några sekunder senare.

Nu moler det iallafall bara så kanske har det lugnat sig för den här gången ändå. Jag hoppas verkligen det.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Efter tre vändor på akuten och ett ultraljud på gallblåsan och dess omgivningar har de kommit fram till att jag har kramp i gallgångarna. Jag fortsätter att få dessa otrevliga anfall omväxlande med molande men struntar i att åka in mer eftersom de ändå inte finns något att göra åt det. Jag har förutom min vanliga smärtlindrande medicinering fått papaverin och diklofenak som jag äter i full dos dvs 9 papaverin och 150 mg diklofenak varje dag.
Frågan är ju då, är det okej att äta papaverin hur länge som helst? Någon som vet? Finns risken att man blir beroende? Jag hittar inget svar i fass men det kan självklart vara jag som läser dåligt.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jag är ju fortfarande i början av min utbildning, så ta inte mitt ord för någon sanning! Men jag begriper åtminstone litegrann av vad som står om verkningsmekanismen - vilket jag inte hade gjort innan utbildningen påbörjades :P

Det jag undrar är om du äter Papaverinen hela tiden eller om du tar den "vid behov"? Och följdfrågan är - har du ont hela tiden eller kommer det mer sällan, typ varje dag eller varje vecka?
Som jag tolkar det så ger den avslappning av glatt muskulatur, vilket då alltså skulle minska på krampen i dina gallgångar när de väl krampar. Jag har svårt att tro att det är något man blir beroende av.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Just nu äter jag papaverin hela tiden efter rekommendation av den siste läkaren jag träffade på akuten som också ställde diagnosen.
Jag har molande värk hela tiden och det blir värre vid vissa rörelser, känns som knivhugg då och sedan några anfall varje dag.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Tänker de att det ska gå över utav sig självt eller ska du få tid för operation? Jag fick vänta 7 månader på op.tid, och då hade jag anfall 4-7 dagar/veckan, så jag vill flika in att det kan vara värt det att stå på sig. Jag kunde äta smördegsknyten fyllda med ost och skinka sista månaderna, kanske något värt att prova.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Nej det blir ingen operation alls. De menar att eftersom det inte är något fel på gallblåsan så finns det ingen anledning att operera bort den heller. Krampen sitter i gallgångarna och inte i gallblåsan. Det finns alltså inget att göra alls utan det är bara att medicinera och stå ut.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Nej det blir ingen operation alls. De menar att eftersom det inte är något fel på gallblåsan så finns det ingen anledning att operera bort den heller. Krampen sitter i gallgångarna och inte i gallblåsan. Det finns alltså inget att göra alls utan det är bara att medicinera och stå ut.

Jag antar att det är KSS som har gett dig det svaret.

Ring och kolla med GBG och se vad dom tycker. Man ska inte behöva gå och ha ont i Sverige idag..:devil:
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Fast ont har jag ju ändå och det är ju inget att göra åt. Läkaren jag träffade sista gången på akuten var mycket duktig och även om han trodde mest på kramp i gallgångarna så finns det en risk att det är min grundsjukdom som har gett sig på de inre organen. Om det skulle vara så så finns det inte något att göra då heller mer än att försöka lindra så gott det går. Jag fick se själv på ultraljudet att det inte finns några stenar utan att allt såg bra ut.
Jag tror inte ens att Göteborg tar emot för en sådan simpel sak som gallbesvär även om jag givetvis väldigt gärna hade blivit av med smärtan.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Hade samma problem men de opererade faktiskt bort en helt frisk gallblåsa till slut. Och det hjälpte, jag blev helt frisk. Jag kunde inte leva med det eländet så det fanns helt enkelt inget annat att göra. Tog dock 4 mån av velande från läkarna eftersom jag inte var ett solklart fall, vilket jag verkligen förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Oj! Vilken enorm tur att du blev frisk :) Det måste ha varit helt underbart efter operationen att slippa all smärta.
Jag får väl helt enkelt se tiden an lite. Jag ska diskutera med min smärtläkare också och höra vad han tror. Om det kan vara sjukdomen som gått på de inre organen så hjälper ju definitivt ingen operation men är det gallvägarna så kan det ju alltså hjälpa då.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jo, så är det ju. Jag hade 50% chans att bli bra, och mot det ska man ju alltid ställa alla risker med op. Men jag är oerhört tacksam för att jag blev bra, tänker på det varje dag.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Nej det blir ingen operation alls. De menar att eftersom det inte är något fel på gallblåsan så finns det ingen anledning att operera bort den heller. Krampen sitter i gallgångarna och inte i gallblåsan. Det finns alltså inget att göra alls utan det är bara att medicinera och stå ut.

Det finns andra mediciner att ta. Ett exempel är Ursofalk som är syntetisk björngalla. Det gör din egen galla mer lättflytande och mindre benägen att bilda små stenar som orsakar stopp i gallvägarna när de krampar.
Jag är opererad, gallblåsa full med sten, men blev inte av med smärtorna förrän jag började ta Ursofalk.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Men hjälper det även om det inte finns några stenar? Enligt ultraljudet var ju gallan helt ren. Inga stenar och ingen förtjockad gallblåsevägg.
De pratade om att göra magnetkameraundersökning för att kolla ytterligare men det kan jag ju inte göra pga att jag har min ryggmärgsstimulator. Att gå ned genom matstrupen till gallblåsan för att kolla gallgångarna menade läkaren innebar för stora risker för att de skulle göra det nu när gallan var ren på ultraljudet.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Ja jag förstår att du är tacksam för att du blev bra för detta är verkligen inte roligt :(
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jag frågade faktiskt om den medicinen eftersom jag läst ditt inlägg, men de sa att det inte skulle hjälpa mig eftersom jag inte hade några stenar utan bara en krampande blåsa.
TS: Ja, jag är så oerhört tacksam! och fick ett jättebra bemötande av sjukvården som jag tycker fungerade fantastiskt i mitt fall, jag blev behandlad med respekt och med hänsyn till mina problem och de lyssnade verkligen på mig.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Idag är det den 1 maj och jag har fortfarande lika ont :cry: eller, egentligen har det blivit ännu värre. Anfallen kommer oftare och gör ännu ondare än vad de gjorde i början. Jag kan inte äta något annat än rostat bröd för allt annat kommer upp efter några minuter.
Det här känns precis hopplöst :(
I dagsläget går jag på så mycket mediciner att jag inte borde känna något alls men ändå har jag så ont.
De har kollat upp om det finns några andra mediciner att ta men antingen så krockar det med min andra medicinering eller så är det liknande som jag redan tar. Jag tar i dagsläget oxynorm var fjärde timme och 3 papaverin och en 50 mg diklofenak var åttonde timme. Detta utöver min ordinarie medicinering.
Jag ska till kirurgen den 14 maj men det är väldigt långt dit...
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

För de som vill veta så var det inte gallblåsan som bråkade med mig. Det var ett magsår på tolvfingertarmen.
Idag var det dags för gastroskopin och efteråt fick jag veta att jag har ett rejält magsår på tolvfingertarmen orsakat av magsårsbakterien. Jag ska äta två sorters antibiotika ihop med nexium hp en vecka och sedan vanliga omeprazol ytterligare ett tag och sedan ska det vara läkt.
Även om jag självklart inte vill ha magsår så känns det så skönt att veta vad felet är nu. Jag har levt på rostat bröd och råris länge nu och det blir ganska torrt och väldigt enformigt. Att spy och ligga i svåra magsmärtor har blivit vardag.
Jag är så glad att jag träffade en kirurg som tog mig på allvar och avskrev misstanken om spasmer i gallgångarna och istället började utreda. Tvärtemot läkaren på akutens råd har jag nu fått stränga order att åka in om det blir värre eftersom magsåret då kan ha brustit. Förhoppningsvis är det här helvetet snart över nu.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

vad skönt att få svar på vad det var och att det faktiskt är behandlingsbart! :bow: :banana:
(åsså får jag väl stila lite med mina nuvunna kunskaper - magsårsbakterien heter Helicobakter Pylori... :p)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 376
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp