Bukefalos 28 år!

Min gallblåsa är inte snäll :(

TinyWiny

Trådstartare
Min gallblåsa har bråkat med mig hela veckan och jag vet snart inte vad jag ska göra. Jag var tvungen att åka akut de fem milen (för dagen fruktansvärt långa, hoppiga och hemska) till sjukhuset i onsdagskväll och fick dropp med smärtstillande innan det värsta gav sig.
Jag fick order om att komma tillbaka om jag får feber eller ont igen men jag får ju ont så fort jag äter :crazy: det moler hela tiden och min termostat i kroppen fungerar ju inte heller som den ska pga min grundsjukdom så att jag får frossa när det sätter igång gör ju inte att det är självklart att jag har/får feber.
En normal dag (utan gallbesvär alltså) kan min temp variera mellan 35-38 grader utan att jag för den sakens skull är mer sjuk än vanligt så den är verkligen inte att lita på.

Är det någon som vet något som är säkert att äta? Jag är vegetarian så några köttprodukter behöver ni inte ta upp. Jag väntar i det längsta med att äta men sen måste jag ju :( Försökte äta en banan förut men inte ens det gick. Att jag inte ska äta ägg, gurka, äpplen, grön paprika och feta saker vet jag men är det något mer man inte ska äta?

Jag ska på dop i morgon och jag tänkte förutom mina vanliga mediciner (en del morfin bland annat) ta en 50 mg diklofenak och en papaverin men finns det några fler tips? Jag vill verkligen gå på dopet då det är mitt bonusbarnbarn som ska döpas så det får verkligen inte komma då. Smörgåstårtan vågar jag inte ens tänka på att äta...

Hjälp! Ge mig era bästa tips så lovar jag att åka tillbaka till akuten i morgonkväll om det inte har gett sig då.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Vatten och bröd? :crazy:

Ihållande eller återkommande gallstensanfall kan ibland behöva åtgärdas med operation.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

om det är så pass illa så bör du operera bort gallblåsan, har man väl fått så pass mycket besvär så kommer det inte att bli bättre. Annars är det ju undvika grönsaker frukt med skal som man brukar rekomendera,.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

om det är så pass illa så bör du operera bort gallblåsan, har man väl fått så pass mycket besvär så kommer det inte att bli bättre.
fast hon kanske inte behöver göra det före dopet i morgon... :idea:
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Ja knäckebröd gör inte riktigt så ont men vanligt bröd går inte.
Jo de sa ju redan i onsdags att jag kanske behövde opereras... Läkaren var först rädd att det redan hade blivit inflammation men blodproverna visade som tur var att det inte var det.

Fasen nu är det så illa att jag inte kan ligga på rygg längre utan bara ihopkrupen på höger sida. Jag har ordentligt ont i både ryggen och magen fast jag inte ens har ätit något :crazy: Jag börjar bli rädd att det inte kommer bli något dop för mig imorgon :cry:
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Jo fast jag var riktigt dålig för typ tio år sedan med fast då försvann det helt plötsligt av sig självt. Fast då kunde jag i och för sig äta iallafall vissa saker utan att få ont. Då levde jag på ris och linser. Det var det enda jag kunde äta utan att få ont. Jag har provat det men det går inte det heller.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Du kan ju inte gå på dop om du ligger hoprullad i fosterställning heller, din stackare. :crazy:
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Nä jag vet :( Men nu kan jag iallafall sitta rakt upp. En liten cocktail på 50 mg diklofenak, en papaverin och 1g alvedon har hjälpt lite :)
Tur i oturen att jag ändå sitter i rullstol så att jag slipper röra mig för det gör jag helst inte...
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Vad tror du om sådan där näringslösning från Apoteket? Kan det fungera? Nu har jag inte en susning om vad det innehåller med tanke på att du inte äter kött. Men du måste ju få i dig mat på något sätt.

Jag håller tummen stenhårt för att du kan gå på dopet idag.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Tack! Jag hoppas verkligen det med. Det vore så fruktansvärt tråkigt att inte få vara med :cry:
Just nu moler det bara men än verkar väl tabletterna och jag får se till att hålla koncentrationen uppe i blodet. Jag tänkte att jag försöker med enbart knäckebröd och vatten också håller jag tummarna stenhårt för att den håller sig lugn i eftermiddag. Sedan är det nog inte så mycket annat att göra än att åka in igen tror jag :( Det kan ju inte vara så bra att det håller på så länge menar jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Om jag inte äter något alls så svimmar jag nog och det är ju inte heller så bra. Men som sagt, jag försöker med knäckebröd, håller medicinen uppe i blodet och håller tummarna stenhårt.
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

När jag hade som värst gallbesvär kunde jag bara äta kokt potatis och kokt fisk eller kyckling, utan några kryddor eller något alls. Allt annat fick jag anfall av. I ditt fall skulle det bara bli potatis då, förstås. Usch, försök klara dopet och åk sen till akuten och böna och be om operation!
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Potatis försökte jag med igår men det gick inte det heller :( Kryddor har jag aldrig varit så mycket för så det äter jag inte särskilt mycket av heller och aldrig starkt kryddat.

Nu har jag ätit ett knäckebröd ihop med vichyvatten och en papaverin och en diklofenak och nu ska jag lägga mig en stund och hoppas att det onda lugnar sig så att jag kan åka.

Jag vill ju egentligen inte opereras men jag har väl inget val :crazy:
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Fast det gick inte med några kryddor alls, inte ens salt i potatisvattnet. Mitt gick över av sig själv efter några veckor med jättemycket besvär, sedan var jag besvärsfri i ett par år innan det kom tillbaka, men då hade operationsköerna minskat så jag blev opererad direkt och efter det har jag aldrig känt av något. Gudomligt gött!
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Sedan jag började få ont så har jag ju knappt ätit alls och då bara typ smakat på lite ris, lite potatis, lite spagetti för att kolla vad som går att äta. Jag har alltså inte ätit något med kryddor nu eftersom jag vet att det kan bli sämre av det. Inser att jag nog skriver lite luddigt. Får skylla på att jag har ont...

Skönt att du inte har haft några besvär sedan operationen :)
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Undvik feta måltider.
Jag fick problem med gallan november 2011, efter tre "svåra" anfall på bara några dagar bestämde man att ta ut gallblåsan. Jag mår mycket bättre nu, men äter jag för mycket fet mat känner jag smärtor ändå. Det känns som det är en så stor del i ditt liv att jag hade pratat med en läkare och planerat operation, jag vet hur det känns och det är en helvetes smärta när det sätter igång!
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Ja om det ändå hade varit så "enkelt" som att undvika fet mat. Det verkar som om det enda jag kan äta utan att få ett anfall och bara få lite ont, är knäckebröd och det kan jag ju inte leva på.

Jag överlevde iallafall dopet tack och lov och nu ska jag prova att äta lite.


Lite knapplån

Är det någon som vet det här med dosering av papaverin? På fass står det att man får ta 1-3 tabletter högst 1-3 gånger dagligen men då skulle man ju egentligen kunna ta 1 tablett var tredje timme? För om jag tar så ofta (och diklofenak var åttonde timme) så svider och moler det bara och jag står ut men det kanske inte är bra att göra så? Det gör mer och mer ont bak i ryggen, kan det vara tecken på att det blivit sämre?
 
Sv: Min gallblåsa är inte snäll :(

Det där är ett rent helvete. Mitt började i maj, och sent augusti opererade de bort skiten. Jag låg inne massor. I mitt fall hade jag 50 % chans att bli helt bra. Jag blev helt bra. De tog bort en helt frisk gallblåsa. Rekommenderar dig att åka in till akuten och bli inlagd för en operation. Inget annat hjälper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 376
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp