Bukefalos 28 år!

Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Vad exakt är det som är svårt att förstå???

Är ditt slarv direkt orsak till en olycka så är det väl självklart att det hör till vanligheten att man står för det. Tycker att det är normalt och de allra flesta människor gör det också

Det som är svårast att förstå är att du anser att allt är slarv.

Visst 999 av 1000 olyckor skulle kunna förhindras om man vidtagit alla möjliga försiktighetsåtgärder, men å andra sidan hade inget blivit gjort över huvudtaget om man inte tar en kalkylerad risk.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

:rofl::rofl:

Nej jag har aldrig skrivit att jag skulle vara perfekt och hade du läst så har jag skrivit att jag hade ersatt om det hänt något. När det gäller djur så nej där tar jag inga risker om det är en annans djur

Nej det perfektionen som jag tolkar från din sida är att du verkar tycka allt är slarv som går att förhindra, dvs i stort sett allt.

Man kan ju bara sitta på sin häck och inte göra något så klarar man sig relativt bra.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Nej det perfektionen som jag tolkar från din sida är att du verkar tycka allt är slarv som går att förhindra, dvs i stort sett allt.

Man kan ju bara sitta på sin häck och inte göra något så klarar man sig relativt bra.

Nej men mycket av det du skrev i ett tidigare inlägg var ganska banala saker att förhindra
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag måste också inflika här, så länge man har lån på huset så kräver faktiskt banken ett försäkringsskydd. Det har ju rätt att säga upp lån på ett hus som inte har försäkring.;)
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Du missar totalt poängen, varje dag kan jag potentiellt råka göra 100-tals om inte tusentals banala misstag, och kanske en gång om dagen/i vecka eller månaden (beroende på vad man räknar in) så gör jag ett och några gånger under ens livstid så är det olyckor som får större konsekvenser än ett krossat glas eller en bula. Gör jag det med mina eller lånade prylar (där jag velat låna dem) så står jag givetvis för det. Gör jag det på jobbet står min arbetsgivare för det och gör jag det medan jag hjälper någon kompis med oavlönat arbete så räknar jag denne som min arbetsgivare. Hade inte jag ställt upp hade någon annan (ägaren själv kanske) troligen gjort något misstag, kanske med mindre, kanske med större konsekvenser.

Vill man ha ett jobb utfört billigt av kompisar så är väl minimiersättningen att de slipper riskera betala för att hjälpa till?
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

................
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Har du ingen föräkring så får du naturligtvis stå för fiolerna själv.

Om du väljer att spara på försäkringspremier så står du själv för den risken.

Ta ex helförsäkring på ett hus. På ca 50 år så betalar du in pengarna till ett nytt hus. Jag bor i ett hus där vår familj bott i tre generationer. Vi har tillsammans betalat in 2 hus i form av premier.
Har man en god ekonomi och ser långsiktigt så blir det billigare att avstå försäkring.
En hund kostar 3 till 4 tusen per år i föräkring. På 10 år kan du köpa 2 till 4 hundar för dessa pengar.
Eller lägga dem på vetrinärvård. De flesta hundar kostar nog bara 10 till 20 tusen på en tioårsperiod.
Nu har du valet.
1 Den dyra men säkra =betala föräkring
2 Den billiga med osäkra.=stå för dina egna kostnader.


Du måster räkna på ett hus i Lappland eller nåt...

Tror medlepriset i SE ligger på ca 2 mille. 40 000/år i hemförsäkring om man ska betala ett nytt hus på 50 år.....

Ang hundförsäkring så tror jag inte att enbart veterinärförsäkring går på mer än max 2000 /år, ens för en ras med dålig skade/sjukdomsstatistik.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

KL

Nu var det hunden som blev skadad, men om det omvända hänt: Hunden hade skadat hästen eller någon sak hos den som passade hunden.

Hur skulle ni då resonera, har ägaren samma moraliska ansvar att ersätta skadan som i fallet när hunden själv skadas?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Betydligt mer, vi betalade 5000 kr/hund och år för våra på den tiden de var försäkrade.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det blir genast knepigare, i grunden hade jag nog ansett hundägaren som den betalningsansvarige (om ingen försäkring täcker). Det beror dock lite på exakt vad som händer och om jag äger hästen eller inte.

Skulle hästen blivit skadad i en liknade situation krävs det att hunden är aggressiv mot hästar och direkt går till attack, alternativt att hästen är extremt rädd för hästar och flyr i panik. Tar man med sig hunden i närheten av en häst som är extremt hundrädd (och det bör man ha koll på om man har "relationen" ge vatten) så är man direkt oaktsam och är själv ansvarig för olyckan i mina ögon. Är hunden direkt aggressiv rent generellt eller mot hästar och man fått upplysningen så anser jag även att den som tar med hunden som ansvarig. Väldigt få hästar (vad jag sett) flyr när en hund kommer för nära, möjligen går de åt sidan eller ryggar bort så jag har bortsett från att hästar även i undantags fall kan vricka sig eller något när de tar några steg åt sidan eller likande).

I övrigt så anser jag nog hundägaren som ansvarig, attackerar en kopplad hund en häst så illa att den på den korta tid det tar att hala in den igen och ut från hagen så är det en olycka som skulle skett förr eller senare (om det inte redan varit incidenter) och då får ägaren ta på sig det. Det är inte normalt beteende från en hund att skada på det viset, åtminstone om den inte är en jakt hund.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Kollade snabbt på Folksam, en 4 årig collie, boende i Malmö utan rabatt och med ny försäkring med 40.000 veterinärvård går på ca 1700.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

KL

Nu var det hunden som blev skadad, men om det omvända hänt: Hunden hade skadat hästen eller någon sak hos den som passade hunden.

Hur skulle ni då resonera, har ägaren samma moraliska ansvar att ersätta skadan som i fallet när hunden själv skadas?

Om jag har min hund hos någon och den förstör något anser jag att jag är ersättningsskyldig. Vill man undvika sånt får man ha hunden på pensionat. Mina vänner ska inte behöva lida ekonomiskt för att de är schyssta och hjälper mig med min hund.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Kollade snabbt på Folksam, en 4 årig collie, boende i Malmö utan rabatt och med ny försäkring med 40.000 veterinärvård går på ca 1700.

Ja det är väl där "normala" raser ligger ungefär. Lovis har hund i dyraste segmentet, men jag trodde inte att enbart vet-delen låg så högt ändå för dem.

Vår som är billig kostar ca 1400 i vet-del tror jag.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om en hund skadar en häst, annan hund, annan person eller någons saker så spelar det ingen roll om man har ett moraliskt ansvar för skadan, för där gäller strikt ägaransvar, dvs ägaren till hunden är skyldig att ersätta de skador hunden orsakar, vare sig man vill det eller ej och oavsett om man känner en moralisk skyldighet eller ej.

Strikt ägaransvar för hund regleras enligt lag och är inget man kan komma undan:)
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om jag har min hund hos någon och den förstör något anser jag att jag är ersättningsskyldig. Vill man undvika sånt får man ha hunden på pensionat. Mina vänner ska inte behöva lida ekonomiskt för att de är schyssta och hjälper mig med min hund.

Exakt, det var så jag tänkte med! :bow:
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag har ju inte resonerat ur moraliskt perspektiv, för det är en helt annan sak för mig och en annan åsikt.

Nu har jag själv en ganska gedigen vana av hund, och i yngre år så hade jag faktiskt hand om problemhundar och visste därmed vad jag gav mig in på. Jag fick saker förstörda, men krävde aldrig ägaren på dessa pengar nej.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Enkelt applicerat så är det precis samma typ av händelse som provats ett antal gånger i rätten bara byt ut hund mot häst. Det har prövats många gånger rättsligt när någon lämnat iväg hästar till helinakodering, antingen bara för skötsel eller för utbildning, träning odyl alltså fall där det inte är den som har djuret som har det för sitt eget nöjes skull (som tex fodervärd odyl där det är den som tar emot djuret som har en önskan att ha det).
Den enda gång någon som helst betalningsskyldighet hamnar på den som tar emot djuret är om det kan bevisas att denna varit grovt oaktsam och det skall till ordentligt grova saker för att det skall vara aktuellt. Ingen skulle väl drömma om att kräva att tex unghästutbildaren du anlitat för att utbilda hästen skulle betala veterinärräkningen om hästen medans den befann sig där blev sparkad i hagen av en hagkompis. Inte heller skulle du kräva denna på veterinärkostnad om hästen kastar av den och sedan springer iväg och blir skadad. För att ens komma i gråzonen så skulle denna ha släppt ut hästen ihop med en häst som har som favoritsysselsättning att sparka sönder och samman alla andra.
Det är alltid upp till ägaren att själv hålla sitt djur försäkrat och den som tar sig an att ta hand om ett djur för ägarens skull är aldrig anvarig för djuret på det sättet, det är alltid ägaren som är ytterst ansvarig för sitt djur, det samma gäller tex om hunden skadar någon annan tex biter någon när någon annan passar den så är det ändå alltid ägaren som är betalningsansvarig så länge inte den som tar hand om den varit grovt oaktsam.

Man kan aldrig dra paralleler till tex att låna en bil, det är inget du gör för ägaren utan det är något som du gör för din egen vinnings skull.

Så sålänge det inte handlar om att TS lånat hunden för att hon vill ha en hund att ta hand om utan har gjort det för att ägaren behöver hjälpen att ta hand om hunden så har inte TS något betalningsansvar alls för skadorna om det inte kan bevisas att hon var grovt oaktsam. Detta skulle man möjligen kunna få det till om det var känt för TS att denna häst sparkade efter hundar och TS trots det LÄT hunden gå fram till denna häst. TS kan däremot aldrig lastas för att hunden av misstag kom fram till denna häst det är inte tillräckligt oaktsamt för att räknas som grovt.

För övrigt så skulle jag aldrig drömma om att kräva pengar av någon som ställt upp och tagit hand om ett djur jag behöver hjälp med om olyckan är framme och djuret skadas, så länge inte den som passade den varit just grovt oaktsam och gjort något riktigt dumt.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag har fått ersättning av fodervärd genom rätten...
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag har fått ersättning av fodervärd genom rätten...

Ja och jag skrev också klart och tydligt att det inte gäller tex vid fodervärd om du läser igen. En fodervärd har en häst för att den vill ha en häst jämförbart tex med att låna en bil = det är något man gör för sin egen vinnings skull.

Vi pratar inte om någon som lånat en hund för att den så gärna vill ha hund då är det jämförbart med att vara fodervärd för att man vill ha en häst.

Vi pratar om någon som på uppdrag av ägaren för att denna behöver det tar hand om en hund, vilket kan jämföras med att någon tar emot en konvalecent, en utbildningshäst eller dylikt som görs för ägarens skull
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp