Bukefalos 28 år!

Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Kan tillägga att den som bedömer om någon varit oaktsam och vållande i slutändan blir ju försäkringsbolaget, håller inte hundägaren med om f-bolagets bedömning kan man ju pröva det vidare.

Det spelar alltså inte så hemskt stor roll vad hundägaren tycker, det hundägaren gör är ju att den kräver pengar från hundvakten, hundvakt försöker då få ersättning från f-bolag, och sedan beslutar f-bolag om hundvakten varit vållande eller ej;).
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Alltså jag förstår inte den här åsikten att alla "ska" ha sina djur försäkrade. Vilken skillnad gör det för djuret om man betalar veterinärvård ur egen ficka eller om de kommer från försäkringsbolaget? Det är ju upp till var och en hur man vill göra. Det finns massor av fall där jag tycker att premien är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för ersättning.

Jag menade att det är just pga situationer som den här, där det inte är ÄGAREN som är "tvungen" att betala för hunden som det är viktigt, för erkänn att det hade känts j-vligt surt att behöva betala 20000 för ett djur som inte är ditt bara för att ägaren valt att inte ha den försäkrad. Plus att jag menar kanske inte att du ska ha din lilla mus du köpte för 30 kr försäkrad, de lever väll ändå bara 2 år. Men när det handlar om större djur där operationer istället för avlivning är förstahandsvalet (för hur många väljer avlivning före operation på sin hund, om det är 100% säkert att den kommer klara sig med op?). Jag gissar att om du har en häst, hund eller katt som blivit skadad så har du ett sånt band till den att du tycker det är värt att göra en livsräddande operation vs att avliva den.

Vet inte om det är så du tycker, att det är bättre att avliva, för inte kan du eller dessa människor du pratar om betala en stor engångssumma om de inte klarar av att betala 200 kr varje månad (vad gör dessa människor med ett djur över huvud taget om de inte har råd med en veterinär till det?)

Visst att jag kan hålla med om att det kan vara svindyrt att försäkra en häst, och det är nästan omöjligt att försäkra den till sitt fulla pris om den är värd lite, men är inte en mindre försäkring då bättre än ingen alls?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Är en annan vållande till olyckan så är det ändå inte hundens/hästens försäkring som skall utnyttjas!
Det är den som är vållandes ansvarsförsäkring som ska gälla.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Är en annan vållande till olyckan så är det ändå inte hundens/hästens försäkring som skall utnyttjas!
Det är den som är vållandes ansvarsförsäkring som ska gälla.

Där har du fel i första hand ska hundens försäkring gälla sen en drulle/ansvar/allriskförsäkring gå in och täcka resten .

Mia
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sen kan man undra varför man hela tiden är tvungen att diskutera att Ts varit ansvarslös eller vållande till olyckan och få TS att må ännu sämre !!!

Hjälp TS istället med råd om vilka utvägar hon ska gå för att få hjälp vilket hon iof har fått med att kolla upp sin hemförsäkring och ev hästens försäkring som vållat en skada om den kan gå in och täcka för skadorna som hunden fått .

¨Så typiskt Buke och sitta och tala om hur oaktsam TS varit ....Och sitta och vara jurister och dömma utan att ha ordentligt på fötterna .

Sen till Ts skicka bilderna på armbågen även till en annan vet för att få en second upion om det verkligen är nödvändigt med en op och för och nackdelar med denna ,gå inte enbart på en vets utlåtande och kolla priser vad det kostar på olika ställen för op .
Mia
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag har inte ens läst hela tråden men om man tar med sig en kopplad hund in i en hästhage med hästar så är det ansvarslöst! Hunden har inget i hagen att göra och hunden kan inte ta sig ut pga att den är kopplad. Om någon skulle ta med sig min hund in i en hästhage och den sedan skulle bli sparkad så skulle jag hålla den ansvarige skyldig till detta! Det är bara att pynta och se glad ut!
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag menade att det är just pga situationer som den här, där det inte är ÄGAREN som är "tvungen" att betala för hunden som det är viktigt, för erkänn att det hade känts j-vligt surt att behöva betala 20000 för ett djur som inte är ditt bara för att ägaren valt att inte ha den försäkrad. Plus att jag menar kanske inte att du ska ha din lilla mus du köpte för 30 kr försäkrad, de lever väll ändå bara 2 år. Men när det handlar om större djur där operationer istället för avlivning är förstahandsvalet (för hur många väljer avlivning före operation på sin hund, om det är 100% säkert att den kommer klara sig med op?). Jag gissar att om du har en häst, hund eller katt som blivit skadad så har du ett sånt band till den att du tycker det är värt att göra en livsräddande operation vs att avliva den.

Vet inte om det är så du tycker, att det är bättre att avliva, för inte kan du eller dessa människor du pratar om betala en stor engångssumma om de inte klarar av att betala 200 kr varje månad (vad gör dessa människor med ett djur över huvud taget om de inte har råd med en veterinär till det?)

Visst att jag kan hålla med om att det kan vara svindyrt att försäkra en häst, och det är nästan omöjligt att försäkra den till sitt fulla pris om den är värd lite, men är inte en mindre försäkring då bättre än ingen alls?

Men det är ju precis det jag säger att jag tycker inte att man kan kräva någon annan på pengar bara för att man väljer att inte ha djuret försäkrat. Jag har som sagt en häst som är oförsäkrad och jag skulle inte drömma om att kräva tex hästens medryttare på betalning om det händer något när hon rider, och ännu mindre någon som ställer upp och passar hästen för att jag vill åka bort. Jag ser det som att jag väljer de personer som får ha hand om mina djur, och på det sättet har jag också det ekonomiska ansvaret.

Det är mitt val att inte ha försäkring och det handlar inte alls om att jag inte skulle "klara av" att betala premierna. Jag tycker helt enkelt att de är orimligt höga och jag sparar hellre de pengarna och betalar en ev operation själv om det skulle krävas. Mina andra två hästar som redan är försäkrade har jag låtit vara kvar så, även om jag funderar starkt på att säga upp den eller åtminstone dra ner rejält på livbeloppen och kanske ha kvar vetvård-delen.

Avliva eller inte beror främst på vad som är bäst för djuret och hur prognosen ser ut. Men avlivning lider inte djuret av, det är nog mer jag som blir ledsen.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag har inte ens läst hela tråden men om man tar med sig en kopplad hund in i en hästhage med hästar så är det ansvarslöst! Hunden har inget i hagen att göra och hunden kan inte ta sig ut pga att den är kopplad. Om någon skulle ta med sig min hund in i en hästhage och den sedan skulle bli sparkad så skulle jag hålla den ansvarige skyldig till detta! Det är bara att pynta och se glad ut!

Om du åtminstone läser första inlägget så ser du att hunden INTE togs med in i hagen.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det är intressant hur man kan lägga sig i en diskussion utan att ens läsa tråden ....:o

Mia
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Men om både ägaren och den som passar hunden är ersättningsskyldiga, vad bestämmer vem av dem som skall betala om det inte finns någon vållande? Kan den betalande parten då sedan kräva den andra på hälften?

Det är just det som är innebörden av ett solidariskt ansvar. Var och en av de solidariskt ansvariga är skyldig att, om kravet riktas mot honom/henne, erlägga ersättning för hela skulden. Den som på det sättet fått betala hela skulden får sedan söka återkräva hela eller delar av ersättningen från övriga solidariskt ansvariga om det finns skäl till det.

Det är en ansvarsform som är till för att skydda den som drabbats av skada. Enkelt uttryckt kan den skadelidande kräva ersättning av den som har pengar och sedan överlåta problemet med att få ansvaret fördelat mellan till exempel flera ansvariga åt just kretsen av ansvariga.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Så roligt att du ville svara, att diskutera juridik här kan ibland vara lite frustrerande eftersom man aldrig riktigt får veta vad som är rätt, ungefär som att lösa matematikuppgifter utan ett svarsfacit.



Jag var faktiskt så grundlig att jag tittade lite i propositionen till nuvarande tillsynslag och där säger man: "Den nu föreslagna lagen har samma grundläggande syfte som 1943 års tillsynslag men betonar ännu starkare ägarnas ansvar för den egna hunden." men preciserar inte närmare vad man menar. Jämför man lagtexterna så har "mottagit hunden till underhåll eller nyttjande" bytts ut mot "innehavare" i nya lagen. Lagtexten i 1943 års lag:

"Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den som har vållat skadan. Vad nu stadgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande."

resp. i nuvarande lag:

"En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan. "


Men jag var alltså helt fel ute när jag tolkade innehavare som något närmast jämställt med en ägare och inte någon som endast passar hunden tillfälligt?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Men jag var alltså helt fel ute när jag tolkade innehavare som något närmast jämställt med en ägare och inte någon som endast passar hunden tillfälligt?

Jag skulle tolkat det som du, ägare/fodervärd el dylik. I min värld blir man inte innehavare för att man passar en hund tillfälligt. Det här kunde lika gärna skett om man tagit hand om den för ett par timmar som ett par dagar. Vad lagen säger vet jag inte.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Kan svara mig själv, SAOB ger:

"hava (ngt), vara i besittning av (med l. utan äganderätt),; hava (ngt) i sin ägo l. i sin besittning l. i förvar l. under sin vård l. förvaltning l. ss. pant l. lån; disponera; hava hand om; äv. (jur., ävensom skämts. ålderdomligt) i p. pr. med passiv bet.: som innehaves; förr äv. i uttr. innehava ngt med sig."
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Ok, var dåligt upplyst.
https://lagen.nu/2007:1150

Men den nya lyder såhär "Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan."

Borde inte innehavaren betyda den som har hand om hunden eftersom det skiljs från att äga hunden.

Du har rätt, ändringen är antagligen mer av redaktionell karaktär och inte en ändring av betydelsen.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Där har du fel i första hand ska hundens försäkring gälla sen en drulle/ansvar/allriskförsäkring gå in och täcka resten .

Mia
folksam håller inte med dig, min drulle gick in så att den skadade hundens försäkring inte nyttjades när min hund bet en annan.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

I den här frågan är det intressant huruvida hon är skyldig till skadan genom oaktsamhet eller inte, eftersom lagen ser ut som den gör.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Men jag var alltså helt fel ute när jag tolkade innehavare som något närmast jämställt med en ägare och inte någon som endast passar hunden tillfälligt?

Jag önskar att jag visste... det där problemet tror jag att jag brottas med ett antal gånger varje år och det enda svar jag har för närvarande är att det har inte rättstillämpningen säkert fastslagit ännu.

Så som jag ser det är det rätt klart att den som tagit hand om en hund mot ersättning, till exempel ett hundpensionat eller liknande får anses vara innehavare i lagens mening. Sannolikt är det också så att den som mer varaktigt tar hand om en hund är innehavare i lagens mening. Frågan är då om den som är ute och går med en vän och dennes hund och bara håller hunden medan den gode vännen knyter skosnörena kan anses vara innehavare i lagens mening? Eller den som lovar att se om hunden en timme medan matte åker och handlar?

Svaret är att jag inte vet. Vilket förstås vållar mig som anvarsskadereglerare åtskilligt bekymmer till vardags. Hur ser jag på det när hunden rycker omkull vännen som håller i den tjugo sekunder medan ägaren knyter skorna? Om vännen skadas allvarligt?

Än så länge har jag låtit ägaransvaret gå in i de lägen där personen inte varaktigt tagit hand om en hund (dragit gränsen vid när man reser ifrån hunden några dagar) och inte heller har en överenskommelse om att regelbundet ta hand om hunden (tex. tar hand om den varje dag på lunchen).

Men om det är rätt tänkt? Tja det får HD utvisa en dag... kanske.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sen kan man undra varför man hela tiden är tvungen att diskutera att Ts varit ansvarslös eller vållande till olyckan och få TS att må ännu sämre !!!

Hjälp TS istället med råd om vilka utvägar hon ska gå för att få hjälp vilket hon iof har fått med att kolla upp sin hemförsäkring och ev hästens försäkring som vållat en skada om den kan gå in och täcka för skadorna som hunden fått .

¨Så typiskt Buke och sitta och tala om hur oaktsam TS varit ....Och sitta och vara jurister och dömma utan att ha ordentligt på fötterna .

Sen till Ts skicka bilderna på armbågen även till en annan vet för att få en second upion om det verkligen är nödvändigt med en op och för och nackdelar med denna ,gå inte enbart på en vets utlåtande och kolla priser vad det kostar på olika ställen för op .
Mia

Om fler hade tänkt som du hade den här tråden varit betydligare trevligare att läsa!

Svarar allmänt: Ägaren vill betala för allt, men jag vill ändå minst betala självrisk och 20% av kostnaderna, eftersom det var mitt fel att det hände. Klart det var dumt gjort nu när man sitter med facit i hand, men hur många hade inte kunnat tänka sig göra samma sak? Ta med en hink vatten och fylla i? Att hunden sedan sticker in i hagen och blir sparkad tycker jag är en "chans" på miljonen.. Inte riktigt men hoppas ni förstår, sannolikheten tycker inte jag är så hög.
Men som sagt med Facit i hand skulle jag gjort annorlunda.
Ägaren vet dock inte om det blir tal om op. Då de varit med om en annan op som inte gick så bra, så ägaren vill helst undvika op om det inte är dåligt för hunden.
Sen har jag hört med min ansvarsförsäkring och det bolaget har tagit upp det som ett ärende, har dock inte fått något klart besked än.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Vad gäller TS frågeställning så skulle jag vilja hänvisa till att det som blir gällande i det fallet torde vara presumtionsansvaret som inträder då man omhändertar annans egendom. Man blir då ersättningsskyldig om man inte kan visa att man inte varit vårdslös.

I och med att TS valt att ta med hunden till hästarna och där inte heller haft full uppsikt över hunden så skulle i vart fall jag bedöma att TS blir ersättningsskyldig för det inträffade.

Då uppstår en annan fråga som TS får diskutera med sitt försäkringsbolag. Ansvarsförsäkringen (som är en del av hemförsäkringen) brukar undanta lånad och hyrd egendom. En intressant fråga där är om man kan hävda att hunden är lånad...

Jag skulle snarare vilja kalla den omhändertagen. TS har ju sannolikt hunden hos sig för att göra hundens ägare en tjänst snarare än för att TS själv har någon nytta av hunden. Och argumenterar man så så borde inte termen lånad bli tillämplig.

Men det där kan man också diskutera i oändlighet utan att det finns ett säkert svar...
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Ungefär samma tolkning gjordes i utredningen som föregick 2007 års lag om tillsyn av hundar, längre kom jag inte innan jag gav upp.

Men det var intressant att få veta att även ni som arbetar med detta inte heller har något fastare att gå på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp