Bukefalos 28 år!

Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om hunden bet sönder säg ett par dyra skor hos den som passar den vet jag inte om jag som ägare till hunden skulle ha så stor lust att ersätta, det beror så klart på hur det gått till men på något sätt blir känns det som att var och en får ta ansvar för sina egna ägodelar. Är det en utomstående tredje part som drabbats så kanske, det blir lite mitt emellan.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det beror väl på omständigheterna. Antingen gör hunden det för att den är stressad av den ovana situationen eller för att den har en vana att göra det, oavsett vilket så har man inte varnat och bett passaren att ställa undan alla skor så ser jag det som hundägarens ansvar, åtminstone om den vill kunna få hjälp med passning igen. Skorna hade ju inte blivit uppätna utan att hunden varit där.

Låter man dyraste finskorna stå framme om man passar en valp så får man nog nästan skylla sig själv dock, dessa har ofta en förmåga att tugga på i stort sett allt.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om en hund skadar en häst, annan hund, annan person eller någons saker så spelar det ingen roll om man har ett moraliskt ansvar för skadan, för där gäller strikt ägaransvar, dvs ägaren till hunden är skyldig att ersätta de skador hunden orsakar, vare sig man vill det eller ej och oavsett om man känner en moralisk skyldighet eller ej.

Strikt ägaransvar för hund regleras enligt lag och är inget man kan komma undan:)

Fast vid oaktsamhet hos den som passat hunden är det juridiskt inte så stor skillnad, den som har varit oaktsam och vållande är skadeståndsansvarig i båda fallen. I praktiken när det gäller att kunna visa på oaktsamhet kan det så klart spela stor roll, men om vi bortser från den biten så är hundägarens skadeståndsansvar strikt men ägaren har i sin tur rätt att kräva ersättning från den som vållat skadan genom sin oaktsamhet. Är det den vållande som också är den som drabbats av skada gissar jag på att det blir någon form av jämkningsförfarande för det blir lite konstigt annars.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Som följdfrågeställning: Det är skillnad på att betala ersättning och begära ersättning. Om jag passade en bekants hund och den tuggade på mina skor skulle jag aldrig (tror jag åtminstone) själv begära eller förvänta mig ersättning. Och jag skulle inte heller för den sakens skull vägra att passa hunden i fortsättningen, dock skulle jag gömma undan alla tuggvänliga och ömtåliga saker.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jag skulle förmodligen inte kräva ersättning men lite beroende på omstädigheter erbjuda ersättning. Jo i ett fall hade jag krävt ersättning och det är om det visar sig att hunden (inte valp de tuggar ofta på allt ändå) brukar tugga i sig saker och jag inte blivit upplyst om det.

Och nej jag åtar mig inte att passa en hund som massakerat mitt hem en gång, inte för ersättningens skull utan av ren självbevarelsedrift.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

KL.
Till TS: jag har sett att du resonerar som jag och tycker att du är ansvarig för det inträffade och min avsikt med detta inlägg är att lägga ett argument gentemot dem som tycker att ägaren har ansvaret:

Just den här olyckshändelsen hade det varit enkelt att undvika genom att inte ta med sig hunden i samband med vattningen. Därför tänker jag att TS bär ansvaret för olyckshändelsen.

Jag har stor respekt för dig TS som står för att du tyvärr gjorde en missbedömning! All heder!:bow:
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Nästan alla olyckor är enkla att undvika och det är särskilt lätt att säga hur man skulle gjort i efterhand. Enklast hade varit att inte ta på sig hundpassandet alls.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Men det finns ju faktiskt en medelväg. Att tänka efter före. I det här fallet är det ju ingen högoddsare, det inträffade. Det är ju faktiskt nästintill givet vad som ska inträffa. Och som jag skrev tidigare: jag hade förväntat mig mer eftertanke när någon tar sig an andras djur.

En olycka anser jag vara att ett normalhållbart koppel går av, att ett halsband plötsligt smäller, att hunden lyckas öppna en dörr trots att den aldrig tidigare smitit ut. Detta tycker jag är helt och hållet vårdslöshet faktiskt, men vid en juridisk prövning är det möjligt att det kommit till något annat resultat.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Om en hund skadar en häst, annan hund, annan person eller någons saker så spelar det ingen roll om man har ett moraliskt ansvar för skadan, för där gäller strikt ägaransvar, dvs ägaren till hunden är skyldig att ersätta de skador hunden orsakar, vare sig man vill det eller ej och oavsett om man känner en moralisk skyldighet eller ej.

Strikt ägaransvar för hund regleras enligt lag och är inget man kan komma undan:)

Det innebär inte att det alltid är ÄGAREN som får stå för det strikta ägaransvaret.
Det strikta ägaransvaret kan även gälla för den som passar hunden.

Jag vet minst ett fall där en mycket tillfällig hundvakt fick stå för det. I fallet jag känner till bet hunden ett barn.

I det här fallet tycker jag att den som passar huden har uppträtt oansvarit. Att ta med en lånad hund till en hästhage i flexi är ju som att be om en olycka:crazy:.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Jo visst finns det olika grader. Jag har ingen aning om vad som gäller i detta fallet juridiskt, men för mig känns det fel att kräva den som ändå försökt hjälpa till på ersättning även om man kunde önskat mer uppmärksamhet. Som hundägare i detta fallet hade jag antagligen grämt mig och varit ledsen och besviken, men jag hade inte visat detta gentemot hundpassaren och inte krävt denne på pengar.

Det är intressant hur olika förväntningar man har. Jag kan inte säga att jag kollar upp ansvarsbiten särskilt noga innan jag passar någon annans djur (nu pratar jag om passning som en ren tjänst till ägaren, inte för mitt eget nöjes skull och inte som företagare). Jag gör naturligtvis mitt bästa och tar hand om djuren som om de vore mina egna men jag kan inte garantera att jag inte tappar uppmärksamheten en sekund eller gör ett dåligt val. Sedan är det ju skillnad på situationer som du påpekar och i en del fall hade jag nog känt mig mer ansvarig än i andra, och då kanske ändå erbjudit mig att betala för att jag skämts. Men jag hade nog fortfarande inte tyckt att ägaren har rätt att kräva betalning.

I TS fall verkar det som att både ägaren och TS erbjuder sig snarare än att någon kräver, vilket jag tycker är sunt.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

https://lagen.nu/dom/nja/1996s104

Här finns ett exempel på vad jag menar

"Det är emellertid tveksamt om det strikta skadeståndsansvaret kan hävdas i alla situationer (jfr Agell, Samtycke och risktagande, Studier i skadeståndsrätt, s 282ff). Tveksamheten hänför sig inte minst till den i målet aktuella situationen, där den skadade själv, därför att hon tagit emot hunden till underhåll eller nyttjande, är ansvarssubjekt. I denna situation har ägaren lämnat över rådigheten över hunden till vårdaren som själv har kontroll över djuret, medan ägaren saknar möjlighet att utöva tillsyn och skötsel. Därmed försvagas avsevärt huvudsyftet bakom det strikta skadeståndsansvaret, nämligen att tvinga fram nödvändig omsorg och aktsamhet från hundägarens sida till skydd för tredjeman. Särskilt gäller detta när i fall som det föreliggande hunden har tagits emot av någon som yrkesmässigt driver hundpensionat eller liknande rörelse; tillräckliga skäl att särbehandla just denna grupp av vårdare kan dock inte anses finnas."
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Hoppas att du TS har möjlighet att när det är klart uppdatera hur försäkringsbolaget ställt sig till detta, det vore intressant att få veta.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Lydelsen av den lagparagraf i lagen om tillsyn av hundar som behandlar ansvaret har ändrats något sedan dess så att ägaransvaret har skärpts.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Ok, var dåligt upplyst.
https://lagen.nu/2007:1150

Men den nya lyder såhär "Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan."

Borde inte innehavaren betyda den som har hand om hunden eftersom det skiljs från att äga hunden.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Min tolkning är att innehav är något som är närmare ägande, alltså inte något som lånats för tillfälligt bruk eller passning, jämför med tvlicensen som är kopplad till innehav där någon som tillfälligt lånar en tv inte är skyldig att lösa licens (tror jag). Kanske en fodervärd skulle räknas som innehavare?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Eftersom både ägare och innehavarae anges så tolkar jag då innehavare som en person som passar hunden eller liknande.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Ja, jag är inte alls säker på detta, så det kan vara så att ni har rätt.


Men om både ägaren och den som passar hunden är ersättningsskyldiga, vad bestämmer vem av dem som skall betala om det inte finns någon vållande? Kan den betalande parten då sedan kräva den andra på hälften?
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det står "Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan." I det första fallet jag länkade till, med den gamla lagstiftningen så kunde inte pensionatägaren kräva ägaren på skadestånd eftersom det var pensionatägaren som hade haft hand om hunden.

Kan hundägaren visa att hundvakten varit vårdslös så borde ju hundvakten kunna ses som vållande.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

För mig personligen så handlar det om det som elenorelovisa skriver, sannolikhet. Skulle min hunds koppel gå av hos hundvakten och hunden blir överkörd så vore det en sak, går hundvakten bredvid en trafikerad väg med flexi (eller lös) och hunden far ut och blir överkörd så är det en annan.

Sen så har jag faktiskt tagit en större del av en ekonomisk utgift (och mentala skulden) av en händelse som inträffade av en rejäl missbedömning och en serie av olyckligt ageranden från en hundvakt. Jag var inte alls glad, men det kunde ha gått värre , mitt försäkringsbolag täckte en del och hundvakten ville ju gottgöra mig (och den som blev drabbad) det gör en stor skillnad i ens inställning. Om man nu tittar bortanför vad lagen säger.
 
Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Du har rätt i att ägaren kan begära ersättning om den som passat hunden visat oaktsamhet och på så vis fått hunden skadat, för det var väl så du menade? Det var ju precis det jag skrev till TS, ta kontakt med ditt försäkringsbolag och berätta hur det ligger till, det är en ansvarsskadefråga!

Om ingen är vållande till en skada kan inte en anna person kräva ersättning såklart. Om en hund av olyckshändelse springer iväg, blir sparkad av en häst osv så är det ingen som är vållande. För att vara vållande måste du ju aktivt ha gjort nåt. En olycka är ju trots allt bara en olycka.

Och precis som många skriver, om man kan visa att hundvakten varit oaktsam så är hundvakten vållande och hundägaren skulle då om den vill kunna kräva ersättning! Från hundvaktens ansvarsförsäkring!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp