Bukefalos 28 år!

Min häst va jätte dum, varför??

J

johanna_melissa

Undrar om någon kan komm med tips om varför min vanligtvis snälla nordsvensk va så dum igår!!
En tjej va här och red en tur med min nordsvensk, hon hade sällskap med en annan tjej i stallet. Båda hästarna är snälla att rida och hantera. Men igår va min häst dum, bockade, sparkade och försökte få av henne. Hon har aldrig gjort så tidigare, min man som inte är ridkunnig brukar skritta ut me henne en sväng.. Jag är helt chockad, varför gjorde hon så?? Tror ni hon skulle testa el vad?? Har hon ont?? :(:(:(
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Låter som om hon testat lite! Även om din man inte är jättevan ryttare har han kanske hanterat henne en del och hon vet var hon ha honom när det gäller respekt osv.

Annars kanske det var lite vårkänslor som spelade över...;)
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Det kan vara nåt så enkelt som att hästen testade, hon testar inte din karl eftersom han är mindre erfaren, många hästar är sådana.

Det kan också vara så att din häst är känslig och den här tjejen kanske red för mycket med tyglarna, ofrivvilgt petade med spöet, ofrivilligt petade med skänklarna hela tiden, hade lagt på sadeln "fel", spänt tränset "fel" eller gjorde något annat som din häst inte är van vid och som hon inte accepterar. Väldigt vanligt på känsliga hästar framförallt.
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Pälsfällning??? (= ömhet i huden typ...)

Min är ett pälsfällningsmonster vad gäller den biten, men det är INGET som märks vid ridning eller vad vi nu gör. Bara inne i stallet, när man ska borsta.

Det verkade ju som om detta hände VID ridning. Inte att hästen bar sig åt i stallet när den borstades och gjordes i ordning (dvs när man verkligen "retar" den ömma huden).
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Min nordis är sådan, hon testar dem som kan lite mer än nybörjare, och som hon inte känner sedan tidigare. Hon testar dock genom att antingen vägra gå eller genom att sticka, hon försöker aldrig få av ryttaren.
Nybörjare tar hon hand om, även fast hon gör lite som hon vill är hon snäll och bråkar inte.

Det kan också vara om din häst är känslig, att tjejen gjorde något "fel" (enligt hästen) eller krävde annorlunda/mer saker än vad hon är van vid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Låter som om hon testar, min polle håller också på sådär han är jättesnäll jag kan sätta upp vem som helst på honom. ett litet barn, nybörjare och han tar verkligen "hand" om ryttaren. men om man sätter upp någon som han känner "kan rida" så busar han. hoppar bockar galopperar på stället m.m men aldrig för att vara dum utan att han vet att han kan göra så utan att ryttaren flyger av eller blir rädd:smirk:
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Självklart inte! Men hästar brukar inte vara utstuderat elaka som t.ex människor kan vara.

Nej jag håller med dej. Oftast ligger det något bakom. T.e.x att det blir missförstånd och hästen inte förstår vad ryttaren menar, den kanske har ont någonstans eller så är det helt enkelt bara så att den "testar" och försöker ta en ledarroll. Men det kan även vara vårkänslor. Hästar kan bli busiga precis som alla andra varelser.:D T.o.m mina jätte lata hästar har sprungit som dårar i hagen och hoppat och skuttat dom finaste vårdagarna.
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Hästar är inte dumma.

Har du inget vettigt att skriva behöver du inte anstränga dig med att svara. Jag kanske inte uttryckte så som passar dig, jag vet inte vad du kallar de när hästen bråkar så.... Jag förstår ju att nåt va fel, de va därför jag bad om råd och tips. men inte av dig. tack så mycke!!!!
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Har du inget vettigt att skriva behöver du inte anstränga dig med att svara. Jag kanske inte uttryckte så som passar dig, jag vet inte vad du kallar de när hästen bråkar så.... Jag förstår ju att nåt va fel, de va därför jag bad om råd och tips. men inte av dig. tack så mycke!!!!

Men hästar är aldrig "dumma", de planerar aldrig för att vara elaka och bråka. Antagligen så testade din häst, eller också gjorde kanske ryttaren fel.
Men en häst är aldrig "jätte dum" för att den känner för det, hästar tänker inte så. :)
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

tack så mycke!!!!

Varsågod!

(Jag tyckte nog att det var lite vettigt det jag skrev, precis som flera nu förklarat för dig så hade hästen en anledningen till att den gjorde som den gjorde. Vill man lösa problemet bör man fundera över anledningen istället för att förutsätta att hästen är dum. )
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Varsågod!

(Jag tyckte nog att det var lite vettigt det jag skrev, precis som flera nu förklarat för dig så hade hästen en anledningen till att den gjorde som den gjorde. Vill man lösa problemet bör man fundera över anledningen istället för att förutsätta att hästen är dum. )

Ja självklart hade hon en anledning till varför hon gjorde så, jag va helt chockad.. hon brukar vara så lugn och stabil...det va ju därför jag bad om tips och råd!! Förlåt om jag verkar avig,det va inte menat så. Jag tyckte bara inte om va jag fick till svar att hästar aldrig äe dumma osv el utstuderat elaka.. de tror jag inte heller att dom är.. därför min oro ang min häst. jag kände inte igen henne... Men de kanske va så att hon bara testade lite, jag kanske inte ska låta nån anna rida henne?? Men de har ju funkat förut.. Tack för alla era tips,jag ska rida henne idag och hoppas allt är som de brukar..:confused:
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Men hästar är aldrig "dumma", de planerar aldrig för att vara elaka och bråka. Antagligen så testade din häst, eller också gjorde kanske ryttaren fel.
Men en häst är aldrig "jätte dum" för att den känner för det, hästar tänker inte så. :)

Du missförstår nog mig !! Jag har inte påstått att hon va elak och att hon planerade detta. De enda jag skrivit är att hon försökte få av ryttaren,bockade , sparkade osv och eftersom jag inte känner igen det så skrev jag om råd. Men ni har säkert rätt allihop, hon kanske bara testade. Jag hoppas det iallafall så hon inte har ont någonstans, får väl se hur de går när jag ska rida själv.
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

En häst är aldrig dum!! :mad:


Hästen trivdes kanske inte med sin ryttare helt enkelt. Är det bara du som ridit den på sistone? Eller är den riden av flera?
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Undrar om någon kan komm med tips om varför min vanligtvis snälla nordsvensk va så dum igår!!
En tjej va här och red en tur med min nordsvensk, hon hade sällskap med en annan tjej i stallet. Båda hästarna är snälla att rida och hantera. Men igår va min häst dum, bockade, sparkade och försökte få av henne. Hon har aldrig gjort så tidigare, min man som inte är ridkunnig brukar skritta ut me henne en sväng.. Jag är helt chockad, varför gjorde hon så?? Tror ni hon skulle testa el vad?? Har hon ont?? :(:(:(

Kolla så att det inte är något som hamnat under sadeln/vojlocken som stör hästen.

Mvh

Tora
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

En häst är aldrig dum!! :mad:


Hästen trivdes kanske inte med sin ryttare helt enkelt. Är det bara du som ridit den på sistone? Eller är den riden av flera?

Sluta och säg att en häst aldrig är dum, jag har redan bett om ursäkt att jag valde fel ord. Va vill du jag ska använda istället?? Va kallar du de? Protesterade kanske blir bättre? Hon är van att bli riden av flera, hon är vår familje häst och brukar vara trygg och stabil. hon passar både för nybörjare och rutinerade...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp