Bukefalos 28 år!

Min häst va jätte dum, varför??

Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Min erfarenhet säger mig att hästar ofta är "snälla" med nybörjare därför att en nybörjare är ganska kravlösa. Därimot när någon ryttare kommer upp som kan rida så kommer protesterna. Och det bland annat för att de kräver arbete av hästen genom sitt sätt att rida.

Testfasoner eller protester uppkommer när det finns skäl (från hästens synvinkel) att checka av ordningen av ledarskap. Själ till att testa ledarskap alternativt ta ledarskapet är i regel när ryttaren kräver saker av hästen som hästen anser vara jobbigt, onödigt eller skrämmande.

Hästar är varken dumma eller snälla, de är just hästar. Och hästar kräver ledarskap för att vara trevliga. Hästmänniskor är givetvis olika bra på att presentera ledarskap och naturligtvis behandlar hästarna oss människor olika beroende på ...
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

När man skriver en fråga här på Buke så är det väldigt viktigt att man är mycket noggran med vad man skriver. Det finns nämligen användare här som älskar att hoppa på folk som inte skrivit på exakt rätt sätt.

Men jag förstår vad du menar med din fråga om att hästen var jättedum och det gör säkert de flesta andra också. Bry dig inte mer om de onödiga kommentarerna att hästar inte är dumma.

Jag tycker faktiskt att bara det att du lägger ut en fråga om varför din häst uppförde sig som den gjorde visar med tydlighet att du förstått att den inte bara gör så för att vara dum.

Hade du trott att din häst gjorde så för att vara dum och elak så hade du aldrig frågat om orsaken här.

Mvh

Tora
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Jag menade inte i mitt inlägg att hacka på någon om att hästar inte är dumma. Bara förklara hur jag anser att hästar fungerar ...

Sorry om jag bidrog med mer tjat än nödvändigt ...
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Min häst var också "dum" igår. Visserligen har jag honom bara en kort tid, men allt hade gått så himla bra, han var jättesnäll och lärde sig fort. Sen igår skulle min sambo, som har ridit honom flera gånger däremellan och pysslar mycket med honom också, rida honom. Knappt att han satt på hästens rygg började rodeon som inte slutade förens sambon stupade med huvudet före i den största lerpölen som fanns på gårdsplanen.
Därefter kom han fram till mig och tittade frågande på mig som om han själv inte fattade vad som hade hänt.
Jag kan barar förklara det här med att det blev för mycket för honom. Det hade ju varit jag som red honom för det mesta och jag klev fram till en annan häst den här gången. Sen kom min sambo inte upp på hästen så elegant och kanske det gjorde ont i ryggen på honom. Ikväll ska det komma någon och titta på sadeln och hans rygg, sen ska jag pröva en annan sadel också. Hoppas jag kan upptäcka vad som är problemet, för jag vill ju inte att han ska gå och ha ont.
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Äh, hästar ÄR korkade !
Såg nå hästar som hade fri tillgång till stallet, alltså hästhagen var förbunden med stallet och dörren var öppen.
Vad händer ?
Jo pållarna går in i stallet för att skita, sen går de ut i 3grader och ösregn och står och se bittra ut.

Inga brainiacs direkt !

Självklart att de hellre vill vara ute. Hästar är inte som vi människor biologiska mesproppar utan de är grässtäppens barn och rustade att klara temperaturer och uselt väder ner till 20-30 minusgrader utan större bekymmer bara de har något att tugga på.

( Dvs bara för att du fryser och hellre vill vara inne så vill inte hästarna det!)

Är man utomhus har man dessutom koll på vad fienden ( vargar etc) har för sig och man har plats att fly!

Hästarna har bara varit tamdjur i några tusen år och vilda i miljoner år. Deras instinkter finns till fullo kvar och säger åt dem att de fria vidderna är den säkraste platsen där de kan springa ifrån allt som är farligt för dem.

/KT
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

Min nordis är sånn när nya rider...även ibland när jag rider men :angel:
Alla nya testar han genom att kicka inte gå frammåt osvosv... mycke frustrerande speciellt i tider när man letar ridhjälp!
 
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

D e bara oförstånd att kalla dom dumma ... Visst dom e inte tänkande människor utan handlar om instinkter o djurbeteenden som många inte alls förstår ,därför blir d fel oxå i komminikationer. Många behandlar hästar precis som en människa varför??? Vi har inte alls samma beteende mönster o behov. Inte konstigt d blir problem:(.
D samma gäller hundar lika där förmänskligar vi dom ,blir problem då oxå. Vi måste se att dom e djur o har ett väldigt enkelt sätt o leva om vi jämför med oss "smarta " människor. O d e väl bara inom människovärlden d e så mycke falskhet o intriger .
Och visst en häst vill inte göra mer än den behöver ,sätter man dom i jobb (rider riktigt) o ställer krav visst blir d protester. D e där man avgör vem som e ledaren. Olika lätta beroende på psyke. En kravlös ryttare brukar inte hamna i så mycke "bråk" me hästen eftersom man inte "pressar "den o göra saker .. Många gånger tror ryttaren att d e h*n som bestämmer men i själva fallet går inte h*n så långt ,för man vet att man inte vinner fajten... Man går halva vägen var omedveten om att d e hästen som bestämmer ;)
D kanske e helt tokigt d jag skrivit men vi e ju människor som har ett mer komplicerat tankesystem än djur :) :) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst va jätte dum, varför??

En del människor har något som djur känner in.

Det var t ex en händelse på mitt jobb: En ung kille som aldrig umgåtts med djur tidigare praktiserade här. Bara med sin närvaro fick han de mildaste o gladaste hundarna att resa ragg och morra!

En som jag känner var med om en allvarlig ridolycka där hennes häst kastade av henne på trafikerad väg. Det var nära hon omkom, låg i respirator etc. Många år senare var hon sugen på att rida en tur. Hon fick låna min tryggaste coolaste gamla häst. Gissa vad som händer! Han kastar av henne :eek:
Som tur var skadade hon sig inte.
Men frågan är om hästen kanske kände av hennes innerst rädsla att bli avkastad? Som en sorts osäkerhet som utstrålade fara för hästen.

Min unghäst är väldigt hetsig och spänd när jag rider ut honom ensam (utan sin hästkompis). Kastar sig sidvärtes framåt etc. Det känns som han i vilken sekund som helst kan han "explodera" för att sen skena hem. Inget har hänt, men jag ser senariot framför mig...
Men när min dotter rider ut honom ensam är han helt cool o säker. Hon är bara 15 år har "det", vad det nu är.:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 950
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp