Minimalism

Voeux

Trådstartare
Eftersom jag är hemskt trött i huvudet idag, och dessutom blev lite inspirerad av tråden om kapselgarderob så tänkte jag att jag kunde starta en om minimalism också. Någon som intresserat mig länge men som jag inte riktigt lever efter fullt ut, även om jag faktiskt är en riktig hejare på att rensa ut och slänga. Om jag skulle få drömma lite så skulle mitt liv se ut lite som nedan:

- En välsorterad garderob som till majoritet består av basplagg. Klassiska plagg som fungerar år efter år, och håller år efter år.
- Minimalt med prylar, och allt skulle vara sorterat såsom någon riktig "home organizing" expert hade gjort det. Plastbyttor, lådor, hängare. Luftiga ytor och system som är enkla att följa.
- Ett rensat nätliv. Ta bort appar och flöden som bara tar energi.
- Jag skulle också vilja lära mig laga enklare maträtter. God mat på få och rena ingredienser.

Någon mer än jag som är intresserad av minimalism? På vilket sätt och vilket syfte fyller det för dig?
 
Som startare av kapselgarderob-tråden är ju jag då intresserad :p.

Jag tänker att jag inte vill ha någonting här hemma som jag inte använder.

Sen är ju "använder" en definitionsfråga, men t ex foton tänker jag att dem använder jag på så sätt att jag tittar på dem och blir glad. Samma med andra saker med samma funktion.

Vissa skulle kanske säga att jag bor i ett pryttligt hem, men för mig är det liksom inte att rensa ut pryttlar som är det viktiga, utan att det som finns fyller en funktion och används.

Visst skulle jag kunna köpa 10 rosa vinglas och 5 par snörkängor i olika färger bara jag använder dem.
Samtidigt som jag inte köper en vit skjorta (klassiskt det-här-ska-du-ha-i-basgarderoben-plagg) för den kommer jag inte att använda.

Och så gillar jag att ha grejer på väggarna. Jag vill omge mig av mina saker, men inte ha en massa pryttlar som dräller omkring.
 
När jag känner att det är extra mycket i huvudet drömmer jag om ett mer minimalistiskt liv. Färre saker att hålla reda på, färre ansvarsområden, färre saker att ta hand om... Ja, det är nog dags att rensa ur lite. Blir så trött på alla saker överallt och då har vi absolut inte överbelamrat hemma.

Har faktiskt röjt en hel del i garderoben, skänkte bort ett gäng plagg till en väninnas dotter häromveckan (tänka sig att en femtonåring kunde tänka sig denna tants avlagda kläder?). Det är ganska nyttigt att flytta lite då och då, ur röjningssynpunkt sett, för man tvingas gå igenom sina grejer och inser att här hade jag lådor sen förra och förrförra flytten... Det är bara att slänga.
 
Kläder är inget jätteproblem för mig. Jag vill förnya och köpa några nya plagg varje säsong. Ofta är mina "favoritplagg" något jag använder massor i ett år eller två och därefter mindre och mindre. Jag skulle bli uttråkad av "basplagg".

Men prylar.. Jag blir knäpp när jag går in i våra förråd. Vi har enorma ytor iom gård. Egentligen har vi en loge full med grejer vi inte behöver. Men jag har försökt organisera ett rum åt gången. Jag har nästan inga prylar i sovrummet. Köket innehåller faktiskt mest prylar som används. Jag gick igenom samtliga lådor ordentligt förra året. Det som är svårast för mig är "tillbehör" som kan vara bra att ha. Tex. Har en dyr pannlampa. Medföljer 2-3 tillbehör som kan vara "bra att ha". Känns fel att slänga men hopplöst att spara.

Och alla papper! Kaos i "huspärmen".
 
Jag gillar det tänket väldigt mycket, avskyr egentligen prylar.
Nu inför flytten rensar jag ut för fullt, kommer inte komma in en enda onödig prydnadssak i vårt hem.
Kommer spara några saker jag ärvt och och fått i gåva som betyder mycket. Resten åker.
Jag är extremt organiserad, ordning och reda, var sak på sin plats är självklart. Det ska vara lätt att städa.
Genomtänkt och samtidigt trivsamt.

Saker ska användas, tumregeln för mig är att har jag inte använt något på ett år så ryker det.
Vill inte ha ett förråd proppat med lådor 😅
 
Jag lever nog rätt minimalistiskt. Gillar inte att ha för mycket grejer runt om mig då det stressar mig och vill att allt jag äger ska ha någon sorts funktion. Har nästan inga "bra att ha saker" alls.

Var sak har sin plats i mitt hem och jag vet exakt vart allt finns. Jättesmidigt på så sätt att man aldrig slarvar bort något.

Mitt tips till alla nyfikna är att börja med garderoben, främst underkläder och strumpor! Släng allt som är för litet, har för dålig passform, är obekvämt osv. Du vet de där trosorna du tar ur lådan och alltid lägger tillbaka igen..

Det är väldigt befriande att liksom bara kunna ta något i klädväg och det ändå alltid blir bra.
 
Jag lever minimalistiskt. Allt som inte har ett klart syfte eller gör mig väldigt gott rensas ut. Köper nästan aldrig nya prylar. Allt är så lugnt och enkelt i min miljö som det bara går.

För mig handlar det allra främst om att jag är så fruktansvärt trött på en värld där saker ska spela större roll än handlingar. Jag insåg för några år sedan att den enda sanna lyckan för mig kommer ur vad jag gör och hur jag lever, snarare än vad jag äger. Jag har alltid tyckt om ordning och reda, men var länge väldigt glad i att samla på mig saker för att jag inbillade mig att det på något sätt skulle förändra min identitet. Såklart gjorde det inte det, utan det förändrade bara min plånbok och mitt samvete vad gäller miljö och mänskliga rättigheter :) Stöpte om mitt liv ganska radikalt på ett par år, och lever nu väldigt annorlunda.

Den absolut största skillnaden är hur mycket tid jag har till att göra saker som får mig att må bättre, och som jag tycker är meningsfulla. Jag är inte alltid glad per se, men jag är alltid lycklig nånstans inombords för att jag vet att mitt liv är meningsfullt.

Och jag är materialist nu, i den för mig sanna bemärkelsen: De saker jag har tar jag hand om på ett kärleksfullt sätt eftersom jag på något sätt insett det sanna värdet de har. Dels som verktyg för lycka, och dels att någon annan person faktiskt gett en liten del av sitt liv i att skapa de prylar som jag använder i mitt liv. Känner att jag kan koppla samman mig med den som sytt mina kläder, eller snickrat mina möbler, eller odlat min mat, för att jag ser själva sakerna i ett annat ljus. Och det gläder mig.

En lugn miljö, ett lugnt sinne, mycket tid och plats i livet för det som är meningsfullt. Det är minimalism för mig.
 
Jag lever nog rätt minimalistiskt. Mitt hus är 20 kvadrat och det funkar bra. Alla mina kläder ryms i en låg billybokhylla med dörrar och passar ihop sinsemellan. Jag har bara en sorts trosor och en sorts strumpor. För mig är det ett sätt att minimera besluten jag måste fatta, vilket frigör mer av min uppmärksamhet till sådant jag vill tänka på och dessutom minimerar jag svinn av att kunna slänga enstaka trasiga strumpor ur olika par och alltid göra nya par utan att få udda strumpor.

Det känns meningsfullt att ta hand om mina saker. Reparera det som går, använda "skräp" för att försköna min omgivning. Till exempel får jag trädgårdsavfall från flera grannar, som gör bra jord till odlingarna i min trädgård.

Jag har ganska låg materiell levnadsstandard, med utedass, ingen dusch och varken varmvatten eller vintervatten. Det ger en ekonomisk frihet utan att jag behöver producera ett kapital för att uppnå det. Vattnet tänker jag dock ändra på inför vintern, för att minimera energiåtgången för mig som person. Koka vatten för disk, bad, tvätt tar mer tid och ork än jag har tillgängligt just nu.

Det get mig mycket livskvalitet, tillfredsställelse och sinnesro att agera som producent och förvaltare allt mer och slimma min roll som konsument.
 
Det är väl så att jag får inse att jag är minimalist, utan att medvetet ha valt det. Visst händer det att jag shoppar för nöjes skull, men det blir kanske ett par-tre gånger per år.

Oftast behöver jag ingenting, och då köper jag ingenting.

Tycker om att äga noga utvalda grejer, hela serier av t.ex en servis, alla handdukar av samma modell.

Har lite svårt med att ta emot presenter, eftersom det oftast handlar om grejer jag aldrig hade valt själv, och jag tycker att vasen eller doftljuset eller vad det nu handlar om för det första är onödigt, och för det andra inte passar in hemma hos mig.

Visst händer det att jag får infall och köper något som sedan blir liggande, men det stör mig oftast så mycket att grejen snabbt blir bortrensad och såld på loppis.
 
Jag har börjat bli mer minimalistisk, eller snarare att jag vill att det jag har i mitt liv ska ha något slags värde för mig. Men har en bit kvar att jobba mig igenom.
 
Mitt hem är väl minimalistiskt. Det har bara blivit så, jag blir utmattad av saker och intryck. Har nästan inga saker framme utan allt är undanstoppat i skåp/garderober och allt har sin plats. Det är på nivån att folk kommenterar "du har ju inga saker" (jodå, i garderoberna) och nån hantverkare frågade "har du just flyttat in?" (som att han trodde att jag inte hade fått hit alla mina saker än, hade dock bott här flera år). Det blir väl på gränsen till opersonligt och ibland tänker jag att jag ska sätta upp nån hylla och ha lite saker på eller nåt, så det ser mer bebott ut eller vad man ska säga. När jag kommer hem till nån med prylar överallt kan jag gilla känslan av att här är det nån som bor, men hemma kommer jag alltid tillbaka till rena ytor, inget framme, för jag blir lugn av det.

Mina kläder är hur tråkiga som helst men jag gillar att ha det så. Allt går i färger som funkar ihop och allt är ganska mörkt. Jag gillar bekväma och praktiska kläder. Köper hellre ett plagg av bra kvalité som håller i många år och funkar till mycket, än flera billigare plagg.

Saker jag inte använder gör jag mig av med. Som @Bison skrev brukar jag tänka ett år, har jag inte använt det under nån årstid så lär jag inte behöva det. Om det inte är nåt särskilt skäl till det då. Nu har jag rensat ut så mycket och köper så lite nytt så det är sällan jag behöver göra mig av med nåt.
 
Så kul att höra era tankar om detta! Själv dras jag lite mellan minimalism och bekvämlighet, vilket ibland går 100% hand i hand men ibland inte. Bekvämlighet kan ju exempelvis betyda mer yta att bo på, mer förvaringsutrymmen, bil osv. Men även mindre prylar, mindre stök, mer planerade inköp.

Jag vill bara inte hamna i en snurra av att konsumera mer, skaffa större boenden och behöva tjäna mer pengar för att underhålla allt. Då sitter man ju i samma sits hela livet oavsett hur väl ställt man har det, stressad och pressad vilket sannolikt leder till mer slentrian-konsumtion och oordning för att man inte orkar tänka och planera.
 
Jag är någon skum kombo av minimalist, återbrukare och shopaholic. Nästan alla mina möbler är antika, ärvda eller loppisfynd. De som inte är det beror på att jag behövde något just då och inte hade tid eller inte hittade något på loppis. Samtidigt har jag en tendens att köpa en massa grejor... som jag visserligen använder, men som jag borde tänkt efter lite före om jag verkligen behöver. Jag slänger dock aldrig något som är funktionsdugligt utan använder det till det är slut alternativt ger bort eller säljer.

Under en längre tid har jag övervägt att verkligen bli minimalist genom att skaffa mig ett tiny house och därmed ha mitt boende för resten av mitt liv säkrat. Jag tror att jag skulle klara det. Visst skulle jag få göra mig av med den del grejor, men jag har faktiskt hyfsat rensat här hemma redan (bor på 34 kvadrat, så jag har inte så stort val). Men det som sätter käppar i hjulet är mitt bibliotek. Jag behöver mina böcker. Kanske inte varenda en, men så pass många att de alltid kommer att ta upp plats. Skönlitteraturen är minimerad, men jag har mycket referens- och forskningslitteratur och jag behöver den i mitt arbete.

När jag löst frågan hur jag kan få in ett bibliotek med arbetsplats i ett tiny house och samtidigt ha möjlighet att bjuda några vänner på middag och ha gäst över natten ska jag skaffa ett!
 
Eftersom jag är hemskt trött i huvudet idag, och dessutom blev lite inspirerad av tråden om kapselgarderob så tänkte jag att jag kunde starta en om minimalism också. Någon som intresserat mig länge men som jag inte riktigt lever efter fullt ut, även om jag faktiskt är en riktig hejare på att rensa ut och slänga. Om jag skulle få drömma lite så skulle mitt liv se ut lite som nedan:

- En välsorterad garderob som till majoritet består av basplagg. Klassiska plagg som fungerar år efter år, och håller år efter år.
- Minimalt med prylar, och allt skulle vara sorterat såsom någon riktig "home organizing" expert hade gjort det. Plastbyttor, lådor, hängare. Luftiga ytor och system som är enkla att följa.
- Ett rensat nätliv. Ta bort appar och flöden som bara tar energi.
- Jag skulle också vilja lära mig laga enklare maträtter. God mat på få och rena ingredienser.

Någon mer än jag som är intresserad av minimalism? På vilket sätt och vilket syfte fyller det för dig?
Jag är intresserad av minimalism som koncept. Att tex leva med Max 100 prylar i hemmet eller liknande.

Skulle däremot aldrig leva en sådan livstil. För jo det är en livstil.

Däremot är jag pryltokig. Saker som har en historia, är vackert eller på något vis berättar något.
Men är och har länge varit trött på konsumtionssamhället.
Frågan är hur dessa två går ihop. Och skulle väl kunna påstå att det inte är jag som hittar sakerna utan sakerna som hittar mig.
 
Jag är intresserad av minimalism som koncept. Att tex leva med Max 100 prylar i hemmet eller liknande.

Skulle däremot aldrig leva en sådan livstil. För jo det är en livstil.

Däremot är jag pryltokig. Saker som har en historia, är vackert eller på något vis berättar något.
Men är och har länge varit trött på konsumtionssamhället.
Frågan är hur dessa två går ihop. Och skulle väl kunna påstå att det inte är jag som hittar sakerna utan sakerna som hittar mig.
Nu är jag inte pryltokig, men jag har definitivt mer än 100 ägodelar och är fortfarande minimalist. Och jag har vissa saker som jag egentligen inte behöver alls, men som ändå är mig kära. Har t.ex. ett gäng dukar som en släkting vävt för över 100 år sedan. Jag använder dem, men behöver dem ju egentligen inte i ordets striktaste mening. Men de skänker mig glädje, och det är ju också ett syfte.

Minimalism handlar ju inte om att tvinga sig att ha så absolut lite som möjligt om en inte vill det. Jag tänker att det mer handlar om hur en tänker kring sina ägodelar, snarare än hur många en har. Att köpa saker bara för att, eller för att en tror att det ska göra en lycklig, eller göra en till en viss slags person, det förstår jag mig inte på. Blir ju som att köpa en fantastiskt bra häst och tro att det skall göra en till en bra ryttare; men bara för att du köper en fantastiskt bra häst så betyder ju inte det heller att du aldrig kan bli en bra ryttare, heller. Det gäller att vara självmedveten, helt enkelt, och lite självkritisk.
 
Minimalism har jag inte helt förstått som koncept, handlar det om att äga väldigt lite saker eller är det en speciell stil knutet till det, får en svartvit eller naturfärgad bas i tanken när jag hör ordet både vad gäller interiör/klädstil. Levnadsstil också svårt att säga vad minimalism skulle innebära, förutom en generellt låg konsumtion? Intressant tråd att läsa då jag inser det väcker en nyfikenhet ^^ jag har tänkt lite på minimalism innan men kanske inte helt engagerat mig så mkt i det, nu skall jag kanske undersöka lite mer. Skrivs mkt bra å intressant i tråden iaf.

Just det med konsumtion tycker jag är jobbigt och tycker det kan bli så skevt i var fokuset hamnar när man fokuserar för mycket på en bild utåt. Känns på nått sätt som att man kan tappa bort sig i en konsumtionsspiral och tvingas till att uppnå nån form för uppdiktade ideal som gärna kostar mer än det smakar.

En sak som jag kom på är ett tips jag läste att när man köper ett plagg se för dig hur du ska kunna styla det på minst 3 olika sätt. Nu försöker jag tänka så om det mesta, hur använder jag denna saken nu, kan den vara nyttig nån annanstans eller kan jag använda den på ett helt nytt sätt. Det utmanar mig till att hitta saker som kan få flera användningsområden samtidigt och även tänka nytt med sådant jag redan har. Har man flera användningsområden till mkt tänker jag att det är mindre risk att bli omgiven av massa saker man inte behöver.
 

Liknande trådar

Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp