Missad dräktighet

Lovisa.E

Trådstartare
Hej!

Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon va tom. Nu idag är det 333 dagar sedan hon betäcktes och jag misstänker att hon är dräktig. Hon är superstjock/stor och har sprängfyllda juver fyllda med mjölk/gulvit vätska och jag inbillar mig att bäckenbandet börjar slappa (kan vara önsketänkande) och inbillar mig jag sett sparkar i magen i vintras (dock oklart om det va sparkar eller ”magrörelser” ).
”Problemet” är den att hingsten som användes hade en 90-dygns avgift och vi tjafsade länge med hingstägaren ang att stryka denna avgift eftersom hon ej va dr och stuteriet/vet som undersökte henne kunde enbart styrka muntligt att hästen va tom.

Har någon varit med om samma sak, att hästen sägs vara ej dr men sen visade sig vara det ändå. Hur vanligt är det att en dräktighet missas, vad beror detta oftast på och hur blir det med 90-dygns avgiften får man något extra påslag eller brukar detta lösa sig ganska bra ändå?

Mvh en nervös stoägare.
 
90-dygnsavgift brukar vara lägre än avgiften för levande föl, runt 25% högre. Då betalar man för något som verkligen finns, ett levande föl, istället för en dräktighet som man inte vet hur den slutar.
 
90-dygnsavgift brukar vara lägre än avgiften för levande föl, runt 25% högre. Då betalar man för något som verkligen finns, ett levande föl, istället för en dräktighet som man inte vet hur den slutar.
Det har jag koll på men eftersom hingsten jag betäckte med enbart hade 90-dygns avgift och vet sa att mitt sto var tom på dygn 90 ströks avgiften helt. Stuteriet erbjuder inte levande föl-avgift.
Jag tycker det känns ”jobbigt”/dumt att behöva kontakta stuteriet och säga att hon fölat ändå eftersom det vart en hel del tjaffs pga att det inte fanns någon bilddokumentation på att hon ej va dr.

Frågan är egentligen till de som varit med om samma sak. Ett stuteri som enbart erbjuder 45/90-dygns avgift och ej levande föl där man sedan fått föl ändå. Betalar man den ursprungliga 90-dygns avgiften eller har man i dessa fall fått en ny annan kostnad? Och hur vanligt är det att veterinären säger att stoet är tomt men senare visat sig vara dräktig ändå.
 
Det har jag koll på men eftersom hingsten jag betäckte med enbart hade 90-dygns avgift och vet sa att mitt sto var tom på dygn 90 ströks avgiften helt. Stuteriet erbjuder inte levande föl-avgift.
Jag tycker det känns ”jobbigt”/dumt att behöva kontakta stuteriet och säga att hon fölat ändå eftersom det vart en hel del tjaffs pga att det inte fanns någon bilddokumentation på att hon ej va dr.

Frågan är egentligen till de som varit med om samma sak. Ett stuteri som enbart erbjuder 45/90-dygns avgift och ej levande föl där man sedan fått föl ändå. Betalar man den ursprungliga 90-dygns avgiften eller har man i dessa fall fått en ny annan kostnad? Och hur vanligt är det att veterinären säger att stoet är tomt men senare visat sig vara dräktig ändå.
Avgiften är inget som är hugget i sten, jag har själv förhandlat mig fram till att få betala för levande föl istället för 90 dygn, och då en högre summa.
Kommer det ett föl blir stuteriet antagligen bara glada över att få in mer betalning. De jag känner till som varit i samma situation som du har kontaktat stuteriet och berättat att den koll som sa att stoet var tomt var fel och att det nu kommit ett föl. Och fått betala lite mer än 90-dygnsavgiften.
 
Har du intyg från vet på att hon inte var dräktig vid 45 dagar? I så fall är det väl bara att ringa hingstägaren och förklara situationen. Veterinären hade helt enkelt fel. Sånt händer antar jag. Fråga hur ni ska lösa det. Inget för dig att känna dum för.
 
Det har jag koll på men eftersom hingsten jag betäckte med enbart hade 90-dygns avgift och vet sa att mitt sto var tom på dygn 90 ströks avgiften helt. Stuteriet erbjuder inte levande föl-avgift.
Jag tycker det känns ”jobbigt”/dumt att behöva kontakta stuteriet och säga att hon fölat ändå eftersom det vart en hel del tjaffs pga att det inte fanns någon bilddokumentation på att hon ej va dr.

Frågan är egentligen till de som varit med om samma sak. Ett stuteri som enbart erbjuder 45/90-dygns avgift och ej levande föl där man sedan fått föl ändå. Betalar man den ursprungliga 90-dygns avgiften eller har man i dessa fall fått en ny annan kostnad? Och hur vanligt är det att veterinären säger att stoet är tomt men senare visat sig vara dräktig ändå.
Kontakta stuteriet när du vet till 100% att hon var dräktig trots allt. Det är inte mer än rätt att betalning sker eftersom hon nu var dräktig ändå, och felet är ju inte ditt utan sånt som händer. Utan kontakt med dem kommer du inte kunna registrera avkomman som renrasig med stam (om den nu är det) eftersom hingstägaren måste släppa registreringspapperna.
 
Hej!

Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon va tom. Nu idag är det 333 dagar sedan hon betäcktes och jag misstänker att hon är dräktig. Hon är superstjock/stor och har sprängfyllda juver fyllda med mjölk/gulvit vätska och jag inbillar mig att bäckenbandet börjar slappa (kan vara önsketänkande) och inbillar mig jag sett sparkar i magen i vintras (dock oklart om det va sparkar eller ”magrörelser” ).
”Problemet” är den att hingsten som användes hade en 90-dygns avgift och vi tjafsade länge med hingstägaren ang att stryka denna avgift eftersom hon ej va dr och stuteriet/vet som undersökte henne kunde enbart styrka muntligt att hästen va tom.

Har någon varit med om samma sak, att hästen sägs vara ej dr men sen visade sig vara det ändå. Hur vanligt är det att en dräktighet missas, vad beror detta oftast på och hur blir det med 90-dygns avgiften får man något extra påslag eller brukar detta lösa sig ganska bra ändå?

Mvh en nervös stoägare.

Ditt sto låter ganska så dräktig ja. Du får väl ta och se om det kommer föl ifall du inte vill ta ut veterinär nu. Bäckenbanden kan du för övrigt inte missa om de är slappa eller ej. Stoet blir ”kantig” över korset och får geléskinkor typ.
Varför fick du inte ett skriftligt intyg på att veterinären ansåg stoet vara tom? Låter konstigt att hen bara ville styrka det muntligt, som om hen inte var 100% säker.
Det händer absolut att dräktigheter missas men inte jättevanligt när det är bara en enligt min erfarenhet. Det kan beror på att ni inte kollade stoet på ”rätt” datum där det är lättare att se fostret så den lyckats gömma sig väl eller helt enkelt bara den mänskliga faktorn. Alla kan göra fel ibland.

Har aldrig varit med om det skulle vara ett påslag eller behöva betala extra. När och om det föds ett föl kontaktar du hingstägaren och säger att stoet var dräktig trots allt och att du vill betala 90 dygnsavgiften.
Jag köpte en 3 åring en gång vars uppfödare inte hade betalt hingstavgiften och hästen hade inte ett pass. Jag ville ha gröna papper på hästen då det var ett sto med bra stam och högpresterande släktingar. Betalade hingstavgiften, samma summa som hingsten kostade det året och inga tillägg eller liknande. Det går dock att få ut papperna på annat sätt också men schysstast är att betala avgiften tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kontakta stuteriet när du vet till 100% att hon var dräktig trots allt. Det är inte mer än rätt att betalning sker eftersom hon nu var dräktig ändå, och felet är ju inte ditt utan sånt som händer. Utan kontakt med dem kommer du inte kunna registrera avkomman som renrasig med stam (om den nu är det) eftersom hingstägaren måste släppa registreringspapperna.

Det stämmer tyvärr inte. Det går att gå en annan väg och ändå få gröna papper tex i SWB.
 
Det stämmer tyvärr inte. Det går att gå en annan väg och ändå få gröna papper tex i SWB.
Jag har hört om det men aldrig kollat på hur det går till eftersom det inte är sjysst eller riktigt, man har ju gått med på hingstens villkor när man gör språnget. Speciellt svenska hingstägare har inte så stark ekonomi så vill vi att de skall finnas kvar är det viktigt att vi betalar för den vara man ändå köpt.
 
Jag har hört om det men aldrig kollat på hur det går till eftersom det inte är sjysst eller riktigt, man har ju gått med på hingstens villkor när man gör språnget. Speciellt svenska hingstägare har inte så stark ekonomi så vill vi att de skall finnas kvar är det viktigt att vi betalar för den vara man ändå köpt.

Vilket är precis vad jag skrev i mitt första inlägg att det inte är schysst. Bara informerade om att det går och att det inte stämmer att hingsthållaren kan hålla på papperna.
 
Kontakta stuteriet när du vet till 100% att hon var dräktig trots allt. Det är inte mer än rätt att betalning sker eftersom hon nu var dräktig ändå, och felet är ju inte ditt utan sånt som händer. Utan kontakt med dem kommer du inte kunna registrera avkomman som renrasig med stam (om den nu är det) eftersom hingstägaren måste släppa registreringspapperna.
Det beror på vad det är för ras :)
 
När jag besökte ett travstuteri med hingstar så frågade jag varför inte doserna var inlåsta när dom var värda så mycket.
Fick det bra svar att är inte alla avgifter betalda så kan den inte reggas i vad nu travhästar reggas och får då inte starta trav så att sno doser från en travhingst tjänar ingen på.

Så ja beror på ras vad som händer om en inte betalar.
 
Vet inte riktigt varför ni tror att tex få loss gröna papper i SWB skulle innebära att en slipper att betala. Hingstägaren har GIVETVIS fortfarande rätt att ställa betalningskrav mot stoägaren men de har inte rätt att hålla på papperna som motkrav oavsett ras. Hingstägaren måste göra som alla andra företagare, skicka påminnelse, inkassokrav och kronofogden eller i vilken ordning de nu vill göra. Bara för att hingstägarna har fått stoägare att tro att de kan hålla på papperna innebär det inte att det faktiskt är lagligt att göra så, därav SWB släpper på papperna.
 
Jag hade omgående kollat stoet och fått dräktigheten bekräftad. Mailat intyget med en förklaring till hingstägaren och bett om faktura för 90-dagarsavgiften.
Den närmaste veterinären finns 15 mil bort och nu i semestertider kan de inte åka ut till mig och stoet i fråga va med om ett trauma i transporten för ett par år sedan och behöver lugnande för att ens ta sig in i den.
Veterinär rekommenderade inte att ge henne lugnande om det nu va så att hon va dräktig eftersom det kunde skada fölet. De rekommenderade inte att lasta henne utan lugnande eftersom det kan skada både henne, ev föl och andra trafikanter.
Därav kan jag i nuläget inte kolla om hon är dräktig mer än att låta tiden svara på det.
 
Om hon är dräktig skulle hon idag vara på dygn 338 (tidigare fölat dygn 347 och 345) och misstänker mer och mer för varje dag att hon är dräktig. Jag bifogar lite bilder här i kommentarerna och så hoppas jag någon mer erfarna inom området kan ”hjälpa” oss och säga vad ni tror. Tror ni hon dräktig eller är det önsketänkande?
 

Bifogade filer

  • 6B45AC86-31E0-49CD-ABD4-4AFE432520E1.jpeg
    6B45AC86-31E0-49CD-ABD4-4AFE432520E1.jpeg
    694,7 KB · Visningar: 414

Liknande trådar

Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
4 968
Senast: athena
·
L
Avel Alla ni duktiga o luttrade avelsmänniskor,hjälp mig..blir inte klok på det här.. Jag försökte ju få mitt halvblodssto dräktigt förra...
Svar
17
· Visningar
3 011
Senast: Quinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp