Mitt lilla projekt

Pastöriserad juice är ju inte som nypressad, den är pastöriserad och inte lika god som färsk, men då tror jag att jag vet på ett ungefär. :)
Fast jag envisas nog....;)
Jag tycker inte att den alls smakar som juice. Pastöriserad eller inte.

På samma sätt som kokade jordgubbar inte smakar som mosade färska. Äppelmos smakar inte som äppeljuice.

Testa - jag tror du kommer att älska det!
 
Fast jag envisas nog....;)
Jag tycker inte att den alls smakar som juice. Pastöriserad eller inte.

På samma sätt som kokade jordgubbar inte smakar som mosade färska. Äppelmos smakar inte som äppeljuice.

Testa - jag tror du kommer att älska det!
Jag har inte sagt att det smakar som juice, men pastöriserad är jag inte så svag för. Äppelmos gillar jag däremot.
 
Äppelsaft är låååångt från juice smakmässigt och saftandet fortsätter idag. Har nästa 8 L i saftpannan och majan jobbar fortsatt på, så många liter äppelsaft blir det, kanske rent av för många :eek: :D

Men åter till projektet "min lilla gård", det blivande lilla trädgårdslandet tar sig, för nu är ca 80 kvm upp-plogade :up:
22154481_1936993026318154_5228120019916691249_n.jpg


Fatta vad jag ska odla, skörda (och rensa ogräs till förbannelse :meh:) nästa år :idea: :D
 
Äppelsaft är låååångt från juice smakmässigt och saftandet fortsätter idag. Har nästa 8 L i saftpannan och majan jobbar fortsatt på, så många liter äppelsaft blir det, kanske rent av för många :eek: :D

Men åter till projektet "min lilla gård", det blivande lilla trädgårdslandet tar sig, för nu är ca 80 kvm upp-plogade :up:
22154481_1936993026318154_5228120019916691249_n.jpg


Fatta vad jag ska odla, skörda (och rensa ogräs till förbannelse :meh:) nästa år :idea: :D
Hur gör du äppelsaften i majan exakt?? Skördade mitt träd idag och ska plocka hos mormor med och har länge letat efter ett bra saft recept.
 
Hur gör du äppelsaften i majan exakt?? Skördade mitt träd idag och ska plocka hos mormor med och har länge letat efter ett bra saft recept.

Delar äpplena i halvor och låter vattnet i majan vara precis på gränsen till att koka, så att äpplena ångas långsamt. Fyller upp hålkärlet och sen fyller jag på, fyller på och fyller på och fyller på lite till i takt med att de sjunker ihop.
Tömmer gör jag efter 1-1½ dygn och börjar om med nya äpplen när det runnit av ordentligt över 2:a natten.

Tar en halv evighet att maja äpplen, men om man låter vattnet koka i kärlet, så blir saften väldigt blaskig och smaklös och det vill man ju inte :eek:

Sen kokar man upp saften i en stor kastrull, blandar i sockret, låter det lösa sig och häller upp på varma flaskor. Man sparar alltså saften tills man i af majat ur 6 liter råsaft, så det blir samma smak på hela partiet.

Hur mycket socker varierar från år till år, beroende på äppelsort, hur söta de är och sånt, men börjar man på 4 dl/ liter råsaft så bör det inte bli för sött och har man väldigt sura äpplen så pytsar man i mer socker efter en liten avsmakning.
 
Delar äpplena i halvor och låter vattnet i majan vara precis på gränsen till att koka, så att äpplena ångas långsamt. Fyller upp hålkärlet och sen fyller jag på, fyller på och fyller på och fyller på lite till i takt med att de sjunker ihop.
Tömmer gör jag efter 1-1½ dygn och börjar om med nya äpplen när det runnit av ordentligt över 2:a natten.

Tar en halv evighet att maja äpplen, men om man låter vattnet koka i kärlet, så blir saften väldigt blaskig och smaklös och det vill man ju inte :eek:

Sen kokar man upp saften i en stor kastrull, blandar i sockret, låter det lösa sig och häller upp på varma flaskor. Man sparar alltså saften tills man i af majat ur 6 liter råsaft, så det blir samma smak på hela partiet.

Hur mycket socker varierar från år till år, beroende på äppelsort, hur söta de är och sånt, men börjar man på 4 dl/ liter råsaft så bör det inte bli för sött och har man väldigt sura äpplen så pytsar man i mer socker efter en liten avsmakning.
Tackar :bow: Nu ska det majas saft! :D Hur gör du om nätterna, stänger av och låter kallna eller går du upp med jämna mellanrum för att fylla på ??
 
Tackar :bow: Nu ska det majas saft! :D Hur gör du om nätterna, stänger av och låter kallna eller går du upp med jämna mellanrum för att fylla på ??

Om nätterna sover jag, så jag stänger av plattan när jag går och lägger mig och sätter igång den när jag vaknar. Den saft jag gjort nu började jag med i fredags em, tömde hålkärlet i morse och i morgon kokar jag saft på det som majats nu ikväll och som rinner av över natten och sen är årets äppelsaftande slut för min del.

Tror jag klarar mig en stund på de minst 22 liter äppelsaft som det blir :D Har ju lite annan saft med där i matkällaren :angel:
 
Om nätterna sover jag, så jag stänger av plattan när jag går och lägger mig och sätter igång den när jag vaknar. Den saft jag gjort nu började jag med i fredags em, tömde hålkärlet i morse och i morgon kokar jag saft på det som majats nu ikväll och som rinner av över natten och sen är årets äppelsaftande slut för min del.

Tror jag klarar mig en stund på de minst 22 liter äppelsaft som det blir :D Har ju lite annan saft med där i matkällaren :angel:
Haha som här då. Jag har halva frysen full a rabarbernoch vinbärssaft :D Och just därför har jag lvertalat min älskade sambo att han ska bygga en jordkällare till mig :love:
 
Haha som här då. Jag har halva frysen full a rabarbernoch vinbärssaft :D Och just därför har jag lvertalat min älskade sambo att han ska bygga en jordkällare till mig :love:

Bra där, en matkällare/jordkällare är guld värda :up:

Och så ska jag tillägga att äppelsaft blir bäst om man blandar olika äppelsorter. Tycker jag i alla fall så jag blandar friskt både mjöliga söta och fasta, väldigt syrliga. Har man bara mjöliga äpplen så blir saften lätt lite "menklös" tycker jag, lite äppelsyrlighet vill jag ska slå igenom :)
 
Du skulle förmodligen kunna försörja dig på det. Du får patentera "Gnists hemgjorda"

Inte allmänt känt kanske, men jag har faktiskt drivit eget företag en gång i tiden som innefattade just sånt och lite annat trevligt pyssel, göra hundkoppel, koka bisalva, myggmedel, göra vaxljus, sticka sockar etc etc :D
Kanske tar jag upp det på mer "riktig" hobbynivå nån gång i framtiden, men just nu så är det mest för eget bruk jag pysslar med sånt ;)

Sånt är ju, hur roligt jag än tycker att det är ganska arbetskrävande att göra i större upplaga när man gör allt för hand och numera, med de skador jag har blir det också svårt att orka med i nån större skala, men man vet ju aldrig vad framtiden bär med sig.

Kunskapen och intresset finns alltså, men det ska vara realistiskt och genomförbart också och i dagsläget ser jag inte att det är det och då får det vara. Livet, vad man gör med och i det, ska som tidigare sagt ge mer energi än det tar :)
 
Jag vet alltså vad jag pysslar med ;) även om det säkert för många syns vara smått galet att dra igång så mycket som jag ändå gjort sen jag flyttade hit :angel:

Så, att göra som jag gjort, det är väl inget jag direkt rekommenderar någon utan rätt stora förkunskaper att göra, för då är risken enorm att det hela blir en övermäktig energitjuv och det vinner ju ingen på i längden.

Bättre då att börja i mindre skala, lite mer pö om pö. Det funkar för de flesta, bara personligheten, intresset och viljan finns :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 534
Senast: maalin_
·
Hästmänniskan Vi har köpt en gård med tillhörande ladugård. Nu är det brådis att få klart ett stall innan hästarna (två st) flyttar hem. Hur bygger...
2
Svar
37
· Visningar
5 212
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp