Mitt liv är ett skämt

Jag har sökt hit men kom inte in, nästa kursstart är nästa höst. På uska då.
Har pratat med studievägledaren vilket egentligen inte gav någonting. Men har mailat till högre instanser nu ang kursen, är ju inte meningen att kommunen ska bestämma vad jag ska utbilda mig till.

Nej jag tycker inte det, pappan är verkligen hopplös att prata med dock. Stoppar huvudet i sanden och vägrar svara eller får det till att allt är mitt fel osv.

Men kan du inte läsa matte b på komvux?
 
Jag har försökt och komma in på NTI och få läsa på distans. Men kommunen här måste tydligen betala utbildningen och det vägrar de göra eftersom komvux här har den utbildningen. Men har sökt hit också och kommer inte in.

Men vilken dum jävla kommun! Ursäkta språkvalet. Då tycker jag att du går till din handläggare på kommunen för ekonomiskt bistånd och säger att det finns två alternativ. Att du fortsätter på soc.bidrag, eller att kommunen köper in kurserna. Har aldrig varit med om att bli nekad. Du bokar också tid med studievägledaren och säger samma sak. Någon måste kunna hjälpa dig! Får du inte gå utbildningen via arbetsförmedlingen? De brukar ju också ha den utbildningen eftersom det är ett yrke där det behövs folk.
 
Men vilken dum jävla kommun! Ursäkta språkvalet. Då tycker jag att du går till din handläggare på kommunen för ekonomiskt bistånd och säger att det finns två alternativ. Att du fortsätter på soc.bidrag, eller att kommunen köper in kurserna. Har aldrig varit med om att bli nekad. Du bokar också tid med studievägledaren och säger samma sak. Någon måste kunna hjälpa dig! Får du inte gå utbildningen via arbetsförmedlingen? De brukar ju också ha den utbildningen eftersom det är ett yrke där det behövs folk.
Jag vet.
Men en sporthall för ett par miljarder (eller vad den nu kostade, mycket var det alla fall) kan de lägga pengar på. En hall som knappt använts sedan ändå.
Har mailat till varenda människa jag kunde hitta på kommunen idag, som hade något med utbildning och skola att göra. Inklusive båda studievägledarna på komvux. Men att gå till handläggaren med det var faktiskt en riktigt bra ide, det ska jag göra.
Ska höra med arbetsförmedlingen igen också, har försökt där förut med kurser som de själva har. Men fick nej. En kompis fick nej till utbildning via Af för de ansåg att han var för gammal, det var ingen ide för han skulle ändå inte få jobb ansåg de. Han är 29.
 
@Mirre Jag lider verkligen med dig och har läst och följt och ibland kommenterat. Kan ärligt säga att jag vet hur det känns när allt bara går emot en och att så fort man reparerat sig från något så blir man attackerad av nästa sak. Har man det då tungt för att de krånglar ekonomiskt eller i olika relationer kring sig så är det lätt att musten går ur en direkt. Ibland förstår man verkligen inte hur problemen bara kan hagla över en. Stor styrkekram till dig!

Förstår att julen känns för mycket med alla förväntningar och krav det finns, speciellt om barn är med i bilden. För tillfället är min ekonomi inte i samma situation just nu och därför undrar jag om jag skulle kunna få skicka en liten födelsedagspresent till mini och varsin liten julklapp? Hoppas du inte tycker jag tränger mig på och jag förstår om det kanske känns "konstigt". Annars får du gärna skriva ett PM med deras ålder och vad de tycker om så kan jag skicka nästa vecka. Annars får du gärna höra av dig om du behöver ett bollplank att prata med, mellan himmel och jord
 
Matten fixar jag inte och läsa på distans, det blir alldeles för svårt och göra själv. Uska kräver gymnasiebehörighet vilket jag har.

Ja eftersom sonen bor varannan vecka lär jag ju lösa det med hans boende om jag flyttar ifrån kommunen.
Det blir ju svårt att ha boendet som nu om vi bor på olika orter.

@Inglorion det är matte b jag inte har

@Elisha ja jag bor i hus.
Som jag har försökt och sälja men det är svårsålt här, dessutom kedjehus som det behöver göras en del på.

Anmäl dig till högskoleprovet och försök komma in den vägen. Har du klarat matten i gymnasiet klarar du matten på högskoleprovet.
 
Jag vet.
Men en sporthall för ett par miljarder (eller vad den nu kostade, mycket var det alla fall) kan de lägga pengar på. En hall som knappt använts sedan ändå.
Har mailat till varenda människa jag kunde hitta på kommunen idag, som hade något med utbildning och skola att göra. Inklusive båda studievägledarna på komvux. Men att gå till handläggaren med det var faktiskt en riktigt bra ide, det ska jag göra.
Ska höra med arbetsförmedlingen igen också, har försökt där förut med kurser som de själva har. Men fick nej. En kompis fick nej till utbildning via Af för de ansåg att han var för gammal, det var ingen ide för han skulle ändå inte få jobb ansåg de. Han är 29.

Om det verkligen är som du säger, så är det ju skandal! Ärligt talat.. Utbildningen som AF har är ju främst för dem som varit långtidsarbetslösa och de med funktionsnedsättning, för tillfället. Att din kompis inte skulle bli beviljad studier på AF pga ålder låter högst osannolikt, då måste det ha legat ngt annat bakom. Som det låter måste du flytta och byta kommun.
 
Anmäl dig till högskoleprovet och försök komma in den vägen. Har du klarat matten i gymnasiet klarar du matten på högskoleprovet.

Högskoleprovet har knappast någon inverkan på en gymnasieutbildning, har jag väldigt svårt att tro iaf. Här tror jag lite att det är först till kvarn, men också med viss erfarenhet i bagaget.

TS: Kan du praktisera någonstans och få in en fot? Vad säger AF?
 
@Mirre Jag lider verkligen med dig och har läst och följt och ibland kommenterat. Kan ärligt säga att jag vet hur det känns när allt bara går emot en och att så fort man reparerat sig från något så blir man attackerad av nästa sak. Har man det då tungt för att de krånglar ekonomiskt eller i olika relationer kring sig så är det lätt att musten går ur en direkt. Ibland förstår man verkligen inte hur problemen bara kan hagla över en. Stor styrkekram till dig!

Förstår att julen känns för mycket med alla förväntningar och krav det finns, speciellt om barn är med i bilden. För tillfället är min ekonomi inte i samma situation just nu och därför undrar jag om jag skulle kunna få skicka en liten födelsedagspresent till mini och varsin liten julklapp? Hoppas du inte tycker jag tränger mig på och jag förstår om det kanske känns "konstigt". Annars får du gärna skriva ett PM med deras ålder och vad de tycker om så kan jag skicka nästa vecka. Annars får du gärna höra av dig om du behöver ett bollplank att prata med, mellan himmel och jord
Ja ibland känns det verkligen som att det regnar problem och motgångar över en. Som att man inte "får" glädjas över något för det är alltid nåt som händer som ska dra skugga över det.

Men gud så snäll du är, blir alldeles rörd ju :love::o
Skickar pm lite senare
 
Jag skickar också gärna en liten present till mini eller present till sonen!

Jag är ganska bra på CV, vill du ha hjälp med det? Hjälper dig gärna.

Kan ringa till den där jäkla kommunen också för den delen.

Sen rekommenderar jag faktiskt att du söker lite hjälp via div hjälpsidor som finns på fb, där man kan hjälpa familjer som behöver hjälp, du är anonym.

Massor med människor har en gammal tvättmaskin som står i uthus, det måste vi kunna ordna! Efterlysning på fb med hjälp av bukare i din region?
 
Anmäl dig till högskoleprovet och försök komma in den vägen. Har du klarat matten i gymnasiet klarar du matten på högskoleprovet.
Högskoleprovet är väl mer för högskola eller universitet.
men kan ju vara värt att göra ändå.

@Strindlund Den här kommunen är rutten på många sätt. Det vore lätt värt en flytt om man bara kunde lösa allt praktiskt.
Han har varit arbetslös i 9 år, så långtidsarbetslös är han absolut. Af säger nej till praktik, gud vet varför men kvalificerar inte i nåt program man lär vara med i antar jag.
 
Högskoleprovet är väl mer för högskola eller universitet.
men kan ju vara värt att göra ändå.

@Strindlund Den här kommunen är rutten på många sätt. Det vore lätt värt en flytt om man bara kunde lösa allt praktiskt.
Han har varit arbetslös i 9 år, så långtidsarbetslös är han absolut. Af säger nej till praktik, gud vet varför men kvalificerar inte i nåt program man lär vara med i antar jag.

Hur länge har du varit inskriven på AF?
 
@Mirre - AF har tills nyligen haft stopp på alla utbildningar som de bekostar, men de har precis hävt det. Jag fick en truckkurs som jag gick förra veckan. Det tog ett halvårs tjat om det men det gick! Så kolla upp arbetsmarknadsutbildningar i ditt område. Skriv upp all info om de utbildningar du vill gå och ta med till din handläggare.
 
Ja ibland känns det verkligen som att det regnar problem och motgångar över en. Som att man inte "får" glädjas över något för det är alltid nåt som händer som ska dra skugga över det.

Men gud så snäll du är, blir alldeles rörd ju :love::o
Skickar pm lite senare

Har svarat på ditt PM nu iaf, även om det tog lite tid. Tydligen var jag snabb som en snigel med allt igår :confused::p Tack för att jag får hjälpa till på en kant! :bump:
 
@Mirre Måste bara säga att det är riktigt imponerande att du under rådande omständigheter tog ditt körkort detta år! (tror jag att jag läst i någon tråd? :O)
Tack :)
Jo det var i år, några gånger var jag nära att ge upp och skita i allt. Men tänkte att, fasen jag måste ha det där jäkla kortet. Jag är nästan lite imponerad av mig själv :D
@Shetlands
 
Senast ändrad:
Jag är övertygad om att du klarar det här!! Det känns som att det lossnade en hel del i.o.m trådstarten och alla goda råd/allt stöd härifrån?
Det är självklart otroligt tufft för er, och jag hoppas innerligt att det vänder omgående, så här kan det ju inte fortsätta :(
Önskar att det fanns något jag kunde göra, men jag sitter nog för mycket i smeten själv för att kunna vara till någon hjälp, tyvärr! :(
Många kramar till er!
 
Jag är övertygad om att du klarar det här!! Det känns som att det lossnade en hel del i.o.m trådstarten och alla goda råd/allt stöd härifrån?
Det är självklart otroligt tufft för er, och jag hoppas innerligt att det vänder omgående, så här kan det ju inte fortsätta :(
Önskar att det fanns något jag kunde göra, men jag sitter nog för mycket i smeten själv för att kunna vara till någon hjälp, tyvärr! :(
Många kramar till er!
Tack snälla du.
Jo fick lite mer motivation att ta tag i saker. Så fick iväg en drös mail alla fall ang utbildning. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 520
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 156
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 774
Senast: Manji
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp