Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt.
Inte vad gäller alkoholen iaf. Men jag har fått mer perspektiv. Jag lämnade aldrig forumet helt utan har läst och hängt med.
Ett tag undrade jag om inte Buke också var lite av en drog. Som att äta, som sömn.

De innersta tankarna och känslorna blottade jag som om ingenting spelade någon roll.
Jag har undvikit att läsa i mina egna trådar. Därför att det gör ont. Men så en dag läste jag. Kände ilskan inom mig. Trodde att jag skulle skämmas och vara arg på mig själv men istället blev jag arg på andra. Hur kan någon skriva så där?!
Självhatet är ibland så stort. Så kompakt att andras åsikter om mig blir fakta.
Ju mer jag kämpade ju värre blev det.
Tillslut kändes det som att jag var två helt olika personer i samma kropp.
Ingen av dessa tålde den andre.

Första tiden härifrån började med ett stort drickande. Inga bannor. Knappt några konsekvenser.
Någon kväll var jag och partner ute på nattklubb. Han lät mig dricka. Det kändes som en seger. Inga bannor.
Han visste såklart inte att jag druckit en flaska vin redan innan vi gick ut.
Jag bjöd honom på en massa drinkar. Kände mig överlägsen. Att jag kunde bara släppa allt för en natt. Dansa med vem jag ville, dricka vad jag ville och göra vad jag ville.

Verkligheten kommer ikapp. Det gör den alltid förr eller senare.
När musiken har tystnat. När allvaret börjar. Då jag inte längre kan kontrollera suget. Sätter klockan på 05:00 för att ta alkoholmedicinen. Min livlina.
Men jag tar den inte varje dag. Jag ”glömmer”.

Jag kommer inte att kanske svara på inlägg här. Det beror på. Kommer inte heller skriva om när suget tar över.
Jag har förstått att det inte är bra för andra att läsa om sånt.
 

Varför vill han det? Alltså, är det något vården och du själv fört på tal? Vården förstår jag inte skulle rekommendera en privat utredning nödvändigtvis, men kanske påpekat att det nog är långa väntetider. Och jag bör kanske lägga till att det framstår som helt naturligt att fundera på att du möjligtvis skulle ha annan underliggande problematik, utöver beroendeproblematiken, som på sikt kanske vore bra att nysta i MEN jag kommer direkt att tänka på när din partner tyckte att du borde få mer ångestdämpande utskrivit istället för Naltrexon som både läkare och du själv i stunden trodde mer på... så med det i bakhuvudet, undrar jag varför han föreslår att han kan betala för ADHD-utredning och inte tex. behandlingshem??? Jag fattar att det kanske är dyrare etc, men känns ju också som att han inte vill ta in det problemet liksom.
Jag tänkte liknande. @karamelldrottningen
Det är säkert en bra idé att utreda om du kan ha någon underliggande problematik Men det borde väl då göras en bredare psykologbedömning av vilka olika alternativ man ska titta på då?

Jag är rätt skeptisk till att en privat utredning med en från start avgränsad frågeställning skulle göra ett tillräckligt bra arbete med differentialdiagnostiken i ett fall som ditt. I alla fall om den bara kostar 20 000. Lägg sedan till att de utöver det ska sålla bort vad som kan vara symptom relaterade till alkoholismen också.

Får lite känslan av att partner reducerar komplexiteten i dina problem och önskar att det ska finnas snabba och enkla lösningar? Typ ät tablett X eller Y. Och indirekt att alkoholismen lite skulle försvinna av det?
 
Jag tänkte liknande. @karamelldrottningen
Det är säkert en bra idé att utreda om du kan ha någon underliggande problematik Men det borde väl då göras en bredare psykologbedömning av vilka olika alternativ man ska titta på då?

Jag är rätt skeptisk till att en privat utredning med en från start avgränsad frågeställning skulle göra ett tillräckligt bra arbete med differentialdiagnostiken i ett fall som ditt. I alla fall om den bara kostar 20 000. Lägg sedan till att de utöver det ska sålla bort vad som kan vara symptom relaterade till alkoholismen också.

Får lite känslan av att partner reducerar komplexiteten i dina problem och önskar att det ska finnas snabba och enkla lösningar? Typ ät tablett X eller Y. Och indirekt att alkoholismen lite skulle försvinna av det?
Håller också med om att det nog är för smalt med en "vanlig" privat utredning.
 
Ja nu. Igår kväll pratade vi om det igen kort bara. Men av någon anledning får det bara mig att känna mig ännu mer som en idiot.
Han säger att han kan dricka ett till två glas och vara nöjd med det. Sen är det bra.
Jaha och? Det är ju jättebra för honom såklart men jag kan ju inte det uppenbarligen.
Är bara så less på hela situationen. Han får dricka om han vill men inte med mig.
Eh, ärligt talat låter det kanske som att han också har vissa problem med att avstå, om det nu var ett gemensamt förslag från början och att han redan nu backat från det. Även om han som du säger bara kan dricka två glas. Önskar hur som helst att han tog in att det gör det enormt mycket svårare för dig om han dricker när du är närvarande. :heart
 
Jag tror inte att han vill ha mig helt nykter. Och inte att jag ska dricka så som jag gjort heller. Det är att lite som att oavsett hur jag gör så gör jag fel.
Jag har flera gånger fått känslan att partnern nog inte är beredd att leva utan alkohol i sitt eget vardagsliv?

Och att det då leder till outtalade krav eller förväntningar om att du "borde kunna klara av det".
Frågan är om han inte inser vad alkoholism egentligen innebär, eller om han helt enkelt inte vill göra den uppoffringen för din hälsa.
 
Måste kanske sluta att skriva om honom här. Hans version kanske inte är samma som min. Och så mycket han har hjälpt mig under så lång tid det är otroligt att han orkar.
Jag har ljugit så många gånger om allt möjligt kopplat till drickandet så jag förstår att han inte fattar hur illa det är. Även fast han sett mig och levt med mig så har han ändå inte sett. Sett hur jag är. Hur jag blir.
Då jag kunnat ”kontrollera” mig och druckit inte för fort men kontinuerligt i smyg så har han tyckt jag verkar må så bra.
Tack vare alkoholen det.
 
Måste kanske sluta att skriva om honom här. Hans version kanske inte är samma som min. Och så mycket han har hjälpt mig under så lång tid det är otroligt att han orkar.
Jag har ljugit så många gånger om allt möjligt kopplat till drickandet så jag förstår att han inte fattar hur illa det är. Även fast han sett mig och levt med mig så har han ändå inte sett. Sett hur jag är. Hur jag blir.
Då jag kunnat ”kontrollera” mig och druckit inte för fort men kontinuerligt i smyg så har han tyckt jag verkar må så bra.
Tack vare alkoholen det.

Båda dom här sakerna kan va sanna. Dom säger inte emot varandra, han har stöttat dig med jättemycket saker och han verkar iaf förstå att du vill sluta dricka men han verkar också ge upp när det blir jobbigt för dig. Men att säga att ni ska sluta dricka bägge två och sen ha vin hemma är INTE hjälpsamt, det kan vara så att det helt enkelt är för jobbigt för honom att gå igenom detta, och det kan man inte säga att han är en dålig människa för men det han gör just nu är ändå att sabba för dig, och det känns ännu värre när du just nu iaf är inne i ett tänk där du faktiskt ser klart på det du behöver göra.
 
Måste kanske sluta att skriva om honom här. Hans version kanske inte är samma som min. Och så mycket han har hjälpt mig under så lång tid det är otroligt att han orkar.
Jag har ljugit så många gånger om allt möjligt kopplat till drickandet så jag förstår att han inte fattar hur illa det är. Även fast han sett mig och levt med mig så har han ändå inte sett. Sett hur jag är. Hur jag blir.
Då jag kunnat ”kontrollera” mig och druckit inte för fort men kontinuerligt i smyg så har han tyckt jag verkar må så bra.
Tack vare alkoholen det.
Fast mycket berör ju dig, om han har åsikter om vård etc. tycker jag att det är BRA att du luftar dem.
 
Måste kanske sluta att skriva om honom här. Hans version kanske inte är samma som min. Och så mycket han har hjälpt mig under så lång tid det är otroligt att han orkar.
Jag har ljugit så många gånger om allt möjligt kopplat till drickandet så jag förstår att han inte fattar hur illa det är. Även fast han sett mig och levt med mig så har han ändå inte sett. Sett hur jag är. Hur jag blir.
Då jag kunnat ”kontrollera” mig och druckit inte för fort men kontinuerligt i smyg så har han tyckt jag verkar må så bra.
Tack vare alkoholen det.
Lägger till, att även om han kanske inte förstått vidden i hur illa du har det, så framstår det ändå som att han rent allmänt kanske inte har koll på hur beroendeproblematik brukar te sig?
 
Jag blir lite beklämd över att sambon ifrågasätts. Man ska inte glömma att medberoende är jäkligt lurigt, speciellt när den missbrukande partnern ljuger, smusslar och får våldsamma utbrott. Jag anser inte att han bör vara en del av diskussionen överhuvudtaget eftersom vi inte vet hur denne mår psykiskt heller. Varken av medberoendet eller av sin sambos mående och dennes svängningar.
 
Jag blir lite beklämd över att sambon ifrågasätts. Man ska inte glömma att medberoende är jäkligt lurigt, speciellt när den missbrukande partnern ljuger, smusslar och får våldsamma utbrott. Jag anser inte att han bör vara en del av diskussionen överhuvudtaget eftersom vi inte vet hur denne mår psykiskt heller. Varken av medberoendet eller av sin sambos mående och dennes svängningar.
Det har du rätt i. Kanske läge att igen lyfta frågan om anhörigträffar e.dyl. för partnern.
 
Vad får han ut av att du dricker, @karamelldrottningen ?
Han vill absolut inte att jag dricker så som jag har gjort. Han vill bara att jag och han ska må bra liksom.
Tex när jag berättade om hur jag hade druckit vid sidan om så sa han förlåt att han hade öppnat en flaska. Vilket givetvis inte är hans ansvar utan jag måste ta det det ansvaret över mig själv vilket jag inte alls har gjort tillräckligt.
 
Och den där flaskan som står i köket är förvisso han som köpt men det beror ju på att jag har sagt åt honom om det. Att vi ska ha vin hemma som hos vem som helst och tusen anledning till det.

Jag har inte orkat ta tag i den idag utan den står där bara som om den vore osynlig.
 
Jag vet inte. Jag vet helt ärligt inte alls.
Men bara det att det står en vinflaska på en köksbänk som han har köpt. Känns fel. Oöppnad.

Och den där flaskan som står i köket är förvisso han som köpt men det beror ju på att jag har sagt åt honom om det. Att vi ska ha vin hemma som hos vem som helst och tusen anledning till det.

Jag har inte orkat ta tag i den idag utan den står där bara som om den vore osynlig.

Bara detta. Det är bra om du är tydlig mot tråden att det är du som bett honom köpa den, från start. Nu har ju redan flera inlägg gett honom ovett eftersom han i ditt första inlägg framstår helt oförstående inför ditt missbruk.
 
Bara detta. Det är bra om du är tydlig mot tråden att det är du som bett honom köpa den, från start. Nu har ju redan flera inlägg gett honom ovett eftersom han i ditt första inlägg framstår helt oförstående inför ditt missbruk.
Det är nog inte så lätt att veta vad som är vad tillslut. Varken för honom eller mig. Men jo det är jag som ser till att det finns dricka i närheten. Och ju mer jag ”klarar det” dvs ju mer jag gömmer och dricker i smyg så finns inte problemen på samma sätt heller.
Det finns några gånger jag tappat det fullständigt och druckit för fort även inför honom. Som när han hann dricka ett glas vin och jag resten. Dessutom drack jag hans påfyllnad då mitt tagit slut och jag inte orkade gå och hämta eller hur det nu var.
Sådana saker som man nog normalt sett inte gör
 
Och den där flaskan som står i köket är förvisso han som köpt men det beror ju på att jag har sagt åt honom om det. Att vi ska ha vin hemma som hos vem som helst och tusen anledning till det.

Jag har inte orkat ta tag i den idag utan den står där bara som om den vore osynlig.
Undras varför han gick med på att köpa - dagen efter att ni gemensamt har bestämt att ni ska vara nyktra i många månader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 598
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 847
Senast: starcraft
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp