Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Förresten @Minett - jag tycker egentligen att nyhetsartiklar i vanliga medier om medicinsk forskning oftast är rätt ointressanta. Det är så långt mellan forskningsresultat och något som påverkar gemene man att det helt enkelt inte blir intressant.

Större reportage läser jag gärna, de är ofta fördjupande. Men vanliga nyhetsartiklar är det inte. Den sämsta rapporteringen är artiklar om nån studie i USA eller Japan och så får en svensk forskare kommentera med "Ja, det är ju intressanta rön om det verkligen stämmer, men det vet vi inte förrän vi sett fler studier". Informationsvärde: mycket nära noll. IMHO. :)
 
Överkonsumtion är aldrig att rekomendera. Man kan dö som en direkt följd av för stort vattenintag, vatten som sägs vara så "nyttigt". Slutsats; till och med vatten är livsfarligt, lev på luft! (eller bara balanserat utifrån sunt förnuft)
 
Fast om mjölkdrickarna är mer benägna att hålla på med aktiviteter så skulle ju det hjälpa till att stärka benstommen, studien borde mena ? att eftersom risken blir 60 % högre så beror det på att de är mer bensköra, en anledning till benskörhet är brist på ordentlig rörelse.
Men jag trodde jag hade hört ett samband med tillsatt A-vitamin i mjölk i Sverige för benskörhet (hög i Sverige samtidigt som vi dricker mycket mjölk)
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mycket-a-vitamin-ger-benskorhet/
A-vitamin finns tillsätts i lättmjölk
"Det har svenska forskare funnit hos män med hög nivå av vitamin A i blodet. Sverige ligger i världstoppen för benskörhet och tillsätter samtidigt A-vitamin i lättmjölk och bordsmargarin."
 
Jag dricker inte så mycket mjölk, aldrig gjort, ger inte heller mitt barn så mycket mjölk till maten eftersom jag tycker det är bättre att vänja sig vid att dricka vatten. Men då får han ju ost och yoghurt och kanske mjölk till mellanmålet. (Panik från BVC såklart, och dricker han mjölk :) uh ja, 2,5 dl om dagen kan han få hemma kanske och så får han på dagis. PANIK! han MÅSTE få mjölk, äter han OST, Yoghurt, eh, ja varje dag, du frågade om mjölk i paket. -Joo då är det väl ok då.)

Det verkar väl inte jättekonstigt att dricka mängder av någonting inte är nyttigt som någon skrev ovan. Men jisses om jag drack under tre glas mjölk om dagen skulle jag inte bry mig ett ögonblick om studien. Vilket den även säger själv, det är MER än tre glas mjölk om dagen som ens antyder risk. Det framgår väl säkert av studien iofs, men hur var medeltalet på de som drack mer än tre glas -det kan vara fyra glas lika väl som många liter mjölk om dagen - många liter är ju mer än tre glas tex...

(Jo ett par kusiner semestrade med en kille som drack många liter mjölk om dagen som tonåringar, de hade svårt att klara ekonomin för honom, tydligen jätteirriterande. Vägrar att tro att många liter av någonting -ens vatten, är nyttigt.)

Men jag valde medvetet att bara ha ekologisk mellnmjölk och helmjölk hemma så är jag garanterad att inte få med A-vitaminer i. Bortsett från alla andra orsaker. Dricker man 2,5 dl om dagen lär det inte spela någon som helst roll hur mycket fett det är i den.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte studien är så väldigt tillförlitlig. Dels undrar jag hur många % som drack mjölk, respektive inte drack mjölk. Åldern på deltagare i studien är väldigt varierande, är det satt i relation till mjölkdrickandet?

Kvinnorna har studerats dubbelt så lång tid som män och väldigt många fler. Känns som resultatet såklart blir snedfördelat då. Alla som svarade första gången svarade inte heller andra gången.

Vilka andra samband fanns, förutom mjölkdrickandet? Är man säker på att just mjölken var det som åstadkom det hela?

Jag kommer fortsätta dricka mjölk med gott samvete.
 
Jag tycker inte studien är så väldigt tillförlitlig. Dels undrar jag hur många % som drack mjölk, respektive inte drack mjölk. Åldern på deltagare i studien är väldigt varierande, är det satt i relation till mjölkdrickandet?

Kvinnorna har studerats dubbelt så lång tid som män och väldigt många fler. Känns som resultatet såklart blir snedfördelat då. Alla som svarade första gången svarade inte heller andra gången.

Vilka andra samband fanns, förutom mjölkdrickandet? Är man säker på att just mjölken var det som åstadkom det hela?

Jag kommer fortsätta dricka mjölk med gott samvete.

Exakt och så frågan då, de kvinnor som drack en liter om dagen el dyl.
-drack de den av socialstyrelsen rekommenderade lättmjölken med tillsatt A-vitamin som ökar risken för benskörhet?
(Det verkar ju inte helt osannolikt iom att om man dricker väldigt mycket av ngt kanske man väljer en lättare produkt.)
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mycket-a-vitamin-ger-benskorhet/

Visst var det väl en svensk studie?

Nu såg jag att det tillsätts i mellanmjölk också.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och...-A/Berikning-av-mjolk-med-vitamin-A-retinol1/

Utom i ekologisk som sagt.

(Förresten är det inte alls bara svenskar som dricker ren mjölk ur paket, såg en hel amerikansk film som diskuterade hur nyttigt det var att dricka så mycket ren mjölk som vuxna amerikaner gör och är rekommenderade. Iofs mindre än svenskarna i allmänhet men det verkar finnas gott om riktiga stordrickare där också. Dessutom kan det säkert skilja sig mellan olika delstater -landet är stort med många kulturer (finns till och med tydligen städer där engelska inte är dominerande språket utan spanska.)
 
Jag dricker inte så mycket mjölk, aldrig gjort, ger inte heller mitt barn så mycket mjölk till maten eftersom jag tycker det är bättre att vänja sig vid att dricka vatten. Men då får han ju ost och yoghurt och kanske mjölk till mellanmålet. (Panik från BVC såklart, och dricker han mjölk :) uh ja, 2,5 dl om dagen kan han få hemma kanske och så får han på dagis. PANIK! han MÅSTE få mjölk, äter han OST, Yoghurt, eh, ja varje dag, du frågade om mjölk i paket. -Joo då är det väl ok då.)

Det verkar väl inte jättekonstigt att dricka mängder av någonting inte är nyttigt som någon skrev ovan. Men jisses om jag drack under tre glas mjölk om dagen skulle jag inte bry mig ett ögonblick om studien. Vilket den även säger själv, det är MER än tre glas mjölk om dagen som ens antyder risk. Det framgår väl säkert av studien iofs, men hur var medeltalet på de som drack mer än tre glas -det kan vara fyra glas lika väl som många liter mjölk om dagen - många liter är ju mer än tre glas tex...

(Jo ett par kusiner semestrade med en kille som drack många liter mjölk om dagen som tonåringar, de hade svårt att klara ekonomin för honom, tydligen jätteirriterande. Vägrar att tro att många liter av någonting -ens vatten, är nyttigt.)

Men jag valde medvetet att bara ha ekologisk mellnmjölk och helmjölk hemma så är jag garanterad att inte få med A-vitaminer i. Bortsett från alla andra orsaker. Dricker man 2,5 dl om dagen lär det inte spela någon som helst roll hur mycket fett det är i den.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och...-A/Berikning-av-mjolk-med-vitamin-A-retinol1/

Det är vitamin A i fullfet mjölk också. Den tillsätts i lättprodukter för att kompensera förlusten som blir när fettmängden reduceras.
 
Jo jag vet, men om du läste artikeln i DN så var det den variant av A-vitamin som tillsattes, retinol, som ökade risken enligt den studien. "Den typ av A-vitamin som finns i multivitamintabletter, vitaminberikad lättmjölk, bordsmargarin och lever, är retinol."

Dessutom rekommenderas väl att man dricker/ger barn just lättmjölk eller mellanmjölk eftersom de är berikad med vitaminer. Om det vore exakt samma mängd i fullfet skulle det vara märkligt anstränga sig att hårt trycka på (ljuga om?) den extra nyttan av de tillsatta i de magrare.

De verkade inte ha problem med de varianter som inte var tillsatta, de nämnde inte hur det var med fullfet mjölk (å andra sidan kanske inte folk hinkar i sig den i samma höga takt heller). Betakaroten var ingen risk alls -från grönsaker.
 
Jag tycker inte studien är så väldigt tillförlitlig. Dels undrar jag hur många % som drack mjölk, respektive inte drack mjölk. Åldern på deltagare i studien är väldigt varierande, är det satt i relation till mjölkdrickandet?

Jag hajar inte. Studien är publicerad i British Medical Journal. Och du tycker inte att den är tillförlitlig?
 
Jag hajar inte. Studien är publicerad i British Medical Journal. Och du tycker inte att den är tillförlitlig?

Jag läste studien och tycker att saker fattas helt enkelt. Kanske har de tagit del av det jag tycker fattas, men då förstår jag inte varför de inte presenterat det.
 
Jag förstår inte varför vuxna individer alls ska dricka mjölk. Mjölk är till för ungar. Ärligt talat tycker jag att det är lite äckligt när vuxna dricker barnmat.
Dessutom är människan det enda djur som fortsätter dricka mjölk långt efter att den lämnat ungstadiet.
 
På löpen? Jag kan inte erinra om jag brukar se sådant på löpen. I synnerhet kvällstidningarna har många larm, det håller jag med om, men jag minns inte om jag brukar se cancer på löpen. Jag tittar kanske inte riktigt på dem.

Rubriker däremot, säkert. I synnerhet på webben. Folk klickar. Men löp vete katten. Det borde i så fall handla om nåt superkänt som riskerar ge cancer, falukorv eller kanelbullar - eller kanske mjölk. Fast de vill nog vara ensamma om nyheten också för att ha det på löpet och det var de ju inte här. Alltså kvällstidningarna.
Aftonbladet.jpg
LKT0748s3674_3676_269427.jpg
lpsedel_30004686.jpg
 
Snälla - förklara bort den här studien.

Fast vem dricker mer än 3 glas mjölk per dag, varje dag?

Jag älskar mjölk, och dricker kanske 3 glas per vecka som mest. För att det är gott.

Men 3 glas per dag, varje dag, jag förstår inte hur en vuxen människa ska klämma in det. Och de som lyckas med det har kanske gjort andra livsstilsval som påverkar hälsan negativt.

Jag dricker lätt en liter mjölk till en måltid. Lätt. Och jag dricker nog minst fyra-fem liter mjölk i veckan.
Jag dricker mjölk hellre än redbull efter träningen, jag dricker hellre mjölk än läsk till chipsen, jag dricker hellre ett glas mjölk än et glas sötad apelsinjuice, och nu kanske det bara är jag, men jag TROR att min hälsovinst relaterat till vad jag dricker i dessa jämförande exempel är blygsamt gigantisk.

Jag tar den här studien med ro, likaså diskussionen där folk tycker det är jätteskoj att tala om att vi inte ska dricka mjölk, att det är komsi komsa snickerisnack bulleribla hitan dit inte är meningen att vi ska dricka mjölk och att det "är något bara barn dricker" och suckelisuck vad ointressant. Jag skiter fullständigt i vad mjölkskeptiker säger, tycker tror och kan bara konstatera att mjölk väcker engagerat intresse i mellanmjölkens land. Och jag tänker fortsätta dricka min ISKALLA snuskigt goda mjölk i samma omfattning som tidigare, och överlåter till andra att ägna sig åt att dricka betydligt hälsosammare produkter som öl och läsk. Skål tamefan!
 
Japp, Forskningsmetodik bygger på återupprepning. För att förtydliga så måste forskningsrapporter återupprepas för att vara vetenskapligt Sanna. Detta är en studie och skapar ingen vetenskaplig sanning. Liksom chipsen för några år sedan, det blev ingen konfirmation av den studien om chipsen, tror jag, eftersom diskussionen försvann. Hela mediedrevet Känns som ett påhopp på landsbygden från storstadmedia.

Hur skulle det vara ett påhopp på landsbygden? Dricker man mer mölk på landet än i stan?
 
Jag förstår inte varför vuxna individer alls ska dricka mjölk. Mjölk är till för ungar. Ärligt talat tycker jag att det är lite äckligt när vuxna dricker barnmat.
Dessutom är människan det enda djur som fortsätter dricka mjölk långt efter att den lämnat ungstadiet.

För att det smakar gott? Det finns många andra drycker som människan är det enda djur som dricker. Några favoriter är skotsk whisky, långlagrad mörk rom och Merlotviner. Alla de skulle också ge betydande hälsoproblem i kvantiteter om 3 stora glas om dagen.

Jag tycker att jämförelsen med djur blir fånig i det här fallet.

Forskningsresultaten i sig är intressanta som kunskapstillförande; men de här värderingarna om vad som är äckligt eller inte att andra människor dricker tycker jag mest är märkliga. Sina egna val kan ju däremot mycket väl baseras på hur man värderar smakerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp