Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Det var ju frågan. Vad skulle människor vara gjorda för? Vem har gjort oss? Och om nu någon har gjort oss, hur troligt är det att vederbörande hade en exakt plan för våra dryckesvanor.

Frågorna hopar sig.

Nä de va ju dumt att den som gjort oss hoppade över det viktiga.. det blir kaos när ingen vet om man skall dricka mjölk eller ej.
 
Det var ju frågan. Vad skulle människor vara gjorda för? Vem har gjort oss? Och om nu någon har gjort oss, hur troligt är det att vederbörande hade en exakt plan för våra dryckesvanor.

Frågorna hopar sig.
Eftersom vi inte är något annat än ett djur, är vi gjorda för att dricka vatten.
Allt annat är mer eller mindre obra för oss, som organism.
 
På individnivå är det inte alls sant. Näringsdrycker är bra shit för en stor del av världens befolkning.
Jag är scheptisk, om du menar att denna "stora del" faktiskt också dricker näringsdryck.
Jag tror det vore bättre om de istället för dricka näringsdryck åt riktig mat, thus "mer eller mindre obra".
 
Senast ändrad:
Jag är scheptisk, om du menar att denna "stora del" faktiskt också dricker näringsdryck.
Jag tror det vore bättre om de istället för dricka näringsdryck åt riktig mat, thus "mer eller mindre obra".

Tja, kan man inte äta fast föda så tro mig, näringsdryck är det enda som håller en vid liv (been there, done that). Kul är det inte men måste man så. Men visst, ska man göra allt på naturlig väg kan jag sluta ta medicin, låta min tarm bli inflammerad och dö i rätt gräsliga plågor. Det är en sak jag väljer att inte göra.

Jag har också för mig att man använder någon näringsdryck/pasta när man börjar få i svältoffer föda igen i tredje världen.
 
Jag är scheptisk, om du menar att denna "stora del" faktiskt också dricker näringsdryck.
Jag tror det vore bättre om de istället för dricka näringsdryck åt riktig mat, thus "mer eller mindre obra".

Alla har inte tillgång till riktig(?) mat.

Och en del kan inte äta fast föda.

Bara vatten att dricka skulle sluta olyckligt.
 
Tja, kan man inte äta fast föda så tro mig, näringsdryck är det enda som håller en vid liv (been there, done that). Kul är det inte men måste man så. Men visst, ska man göra allt på naturlig väg kan jag sluta ta medicin, låta min tarm bli inflammerad och dö i rätt gräsliga plågor. Det är en sak jag väljer att inte göra.
Ok, människor med medicinska problem av din typ klassar jag inte riktigt in i "en stor del av världens befolkning". Där tänkte jag mig mer de multipla miljoner som lider av undernäring.

Har de inte tillgång till mat, har de sannolikt inte heller tillgång till näringsdryck.
 
Ok, människor med medicinska problem av din typ klassar jag inte riktigt in i "en stor del av världens befolkning". Där tänkte jag mig mer de multipla miljoner som lider av undernäring.

Ska man introducera föda igen till de som varit svältande länge (vilket många i tredje världen är) så är näringsdrycker/pasta det bästa sättet. Efter en vecka utan mat (bokstavligen) var de väldigt försiktiga med vad de lät mig äta. Har man levt under svältförhållanden längre än så misstänker jag att man måste vara ännu försiktigare.
 
Ok, människor med medicinska problem av din typ klassar jag inte riktigt in i "en stor del av världens befolkning". Där tänkte jag mig mer de multipla miljoner som lider av undernäring.

Har de inte tillgång till mat, har de sannolikt inte heller tillgång till näringsdryck.

Ingen påstår att folk som
svälter har tillgång till näringsdryck, däremot att det skulle vara bra, bättre än vatten tom...
 
Ja ja.
Min poäng är att vi inte är byggda för annat än vatten.
Så jag reviderar till

Eftersom vi inte är något annat än ett djur, är vi gjorda för att dricka vatten.
Allt annat är mer eller mindre obra för oss, om vi annars är en frisk organism.
 
I andra trådar har jag insett att jag inte är kvinna, nu får jag veta att jag nog inte är riktigt vuxen heller eftersom jag inte bara dricker vatten. Här förtärs minsann såväl mjölk som juice, vin, kaffe te och öl. Man blir upplyst på det här forumet!

Du får helt enkelt tala om för din sambo hur det ligger till! ;) :D

Jag misstänker också att sambon är van vid Buke-referenser, det är min särbo :sneaky:
 
Ja ja.
Min poäng är att vi inte är byggda för annat än vatten.
Så jag reviderar till

Eftersom vi inte är något annat än ett djur, är vi gjorda för att dricka vatten.
Allt annat är mer eller mindre obra för oss, om vi annars är en frisk organism.
Åh andra sidan så är flexibiliteten av näringskällor vad jag vet grunden till människans framgångar som art. Just att vi kan livnära oss och vara friska med mycket olika kosthållning. Veganer så väl som extrema köttätare klarar sig finfint.

Oavsett dryckesval, med undantag av starksprit består till stor del av vatten. Vad vi är gjorda för, ja inte är det komjölk och det oavsett ålder, men det är något som vi druckit i långa tider utan några direkt synliga men.
 
Ja ja.
Min poäng är att vi inte är byggda för annat än vatten.
Så jag reviderar till

Eftersom vi inte är något annat än ett djur, är vi gjorda för att dricka vatten.
Allt annat är mer eller mindre obra för oss, om vi annars är en frisk organism.

Även vatten är ju toxiskt i stora mängder.

Vilket är ditt syfte med att driva den här tesen om vad vi är gjorda för?
 
Åh andra sidan så är flexibiliteten av näringskällor vad jag vet grunden till människans framgångar som art. Just att vi kan livnära oss och vara friska med mycket olika kosthållning. Veganer så väl som extrema köttätare klarar sig finfint.

Oavsett dryckesval, med undantag av starksprit består till stor del av vatten. Vad vi är gjorda för, ja inte är det komjölk och det oavsett ålder, men det är något som vi druckit i långa tider utan några direkt synliga men.

Ja, sådant ingår väl i förklaringarna på att vi lever över hela jorden, i snart sagt alla (terrestra) miljöer.

Dessutom har vi ju en överdimensionerad lever. Vi kan lugnt dricka en hel del alkohol, för levern har utrymme för det. (Sen finns det väl rätt många asiater som tål alkohol väldigt dåligt, men det beror på något annat än just levern, har jag för mig.)
 
För att det smakar gott? Det finns många andra drycker som människan är det enda djur som dricker. Några favoriter är skotsk whisky, långlagrad mörk rom och Merlotviner. Alla de skulle också ge betydande hälsoproblem i kvantiteter om 3 stora glas om dagen.

Jag tycker att jämförelsen med djur blir fånig i det här fallet.

Forskningsresultaten i sig är intressanta som kunskapstillförande; men de här värderingarna om vad som är äckligt eller inte att andra människor dricker tycker jag mest är märkliga. Sina egna val kan ju däremot mycket väl baseras på hur man värderar smakerna.

Så praktiskt att @sjoberga redan har skrivit det jag försökte formulera i mitt huvud. Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp