Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Jag ser sällan vuxna människor dricka mjölk ur glas, däremot använder ju många mjölk i kaffet och själv äter jag en del fil och yoghurt, särskilt på sommaren.

I en annan tråd diskuteras livligt hur man ska blanda Oboy och det är i alla fall alltid mjölk med. Själv dricker jag mjölk emellanåt as-is men aldrig med chokladsockerpulver i.
 
I en annan tråd diskuteras livligt hur man ska blanda Oboy och det är i alla fall alltid mjölk med. Själv dricker jag mjölk emellanåt as-is men aldrig med chokladsockerpulver i.

Nu låter jag som att jag har drabbats av den rådande sockerskräcken, men det har jag inte. Dock tycker jag att Oboy är för sött. Tidigare i livet har jag ibland druckit varm choklad (blandad med kakao och socker till lagom sötma), men det har inte blivit av på många år. Min mormor brukade servera det till födelsedagarna, oavsett jubilarens ålder. Med en god kakaosort, blir det riktigt gott.

(Jag uppfattar ärligt talat inte Oboy som en vuxendryck, det heller. Men vill vuxna dricka det, lovar jag att inte hindra dem.)
 
Jag har ofta mjölk hemma, till kaffet, om jag lagar pannkakor/ugnspannkaka, till gröten osv. Men det är väldigt sällan jag dricker mjölk i ett glas. Skulle vara en gång per år till nybakt kanelbulle då.
Men tack vare Svensk Mjölks attack på Oatly har jag köpt ett paket havremjölk istället :) Till kaffet har jag inte hunnit testa det än, och inte i matlagning, men till gröten. Lite smakskillnad är det men hädanefter blir det nog varannat paket havremjölk och vartannat komjölk. Bara för att jag kan och vill.
 
Nu låter jag som att jag har drabbats av den rådande sockerskräcken, men det har jag inte. Dock tycker jag att Oboy är för sött. Tidigare i livet har jag ibland druckit varm choklad (blandad med kakao och socker till lagom sötma), men det har inte blivit av på många år. Min mormor brukade servera det till födelsedagarna, oavsett jubilarens ålder. Med en god kakaosort, blir det riktigt gott.

(Jag uppfattar ärligt talat inte Oboy som en vuxendryck, det heller. Men vill vuxna dricka det, lovar jag att inte hindra dem.)

Jag pekade mest på de omfattande vittnesmålen om mjölkdrickande på forum Senior (antaget vuxna) som pågår parallellt med denna tråd..
 
Hela idén om att vi är skapta för det ena eller andra innefattar ju en hel del som hittills inte har fördjupats i tråden. En person skriver att mjölk är till för ungar, ingen annan skriver nåt om vad vi är skapta för att dricka utom du @jeffrey, vad jag såg vid en snabbkoll.
 
Konsumentupplysning:
64% socker, gentemot orginalets 79,5%.
32% kakao, gentemot orginalets 19%.

Definitiv smakskillnad.

oboy_58034487.jpg
 
Och kaffe.

Jag ser sällan vuxna människor dricka mjölk ur glas, däremot använder ju många mjölk i kaffet och själv äter jag en del fil och yoghurt, särskilt på sommaren.

Det är nog en vanesak, jag tycker i princip om mjölk, men är uppvuxen med att det är lite lyxigt att sitta och dricka mjölk i glas, om man är törstig så dricker man vatten, mjölk har man till gröt och flingor och så.

Maken däremot är mjölkfantast, och dricker nog en liter om dagen i snitt. Så vill man se vuxna dricka mjölk så är det bara att komma hem till mig - däremot är det nog få vuxna som dricker mjölk annat än hemma.
 
Jag tycker studien kom väldigt lägligt med tanke på allt som händer kring oatly och LRF mjölk.
Jag kommer fortsätta dricka mjölk, både ur glas och i kaffet. Samt äta ost/yoghurt mm mm mm. Det finns så mycket mer som innehåller mjölk än just MJÖLK.
Knappt ens att köpe mjölk är mjölk, inte när man provat riktig mjölk direkt från tanken.

I ärlighetens namn har jag inte ens läst studien, bara sett att den delas hit och dit på fejjan.

Det är såååååå mycket som spelar in i en människas välmående. Inte bara huruvida människan dricker mjölk eller ej...

men- jag är inte opartisk. Står på böndernas sida och har därför svårt att ta till mig av alla skriverier som säger emot vad jag tror på.
 
Det är egentligen ingenting nytt för mig. Sådana här samband såg forskare redan när jag läste näringsfysiologi för ett gäng år sedan. Hög mjölkkonsumtion kan kopplas till andra hälsoproblem också t.ex. äggstockscancer och prostatacancer.

Vi behöver inte mjölk, vi kan få starka ben ändå (det finns forskning på det, på barn tom. ;) ) och jag intar den pragmatiska ställningen att det mesta kan vara skadligt vid överkonsumtion. Som vuxen dricker jag mjölk till pannkakor eller i enstaka fall när jag gör varmchoklad.

Vad dricker vi istället? Vatten, öl, vin, havredryck eller sojadryck. Det beror liksom på tillfälle.
 
Hela idén om att vi är skapta för det ena eller andra innefattar ju en hel del som hittills inte har fördjupats i tråden. En person skriver att mjölk är till för ungar, ingen annan skriver nåt om vad vi är skapta för att dricka utom du @jeffrey, vad jag såg vid en snabbkoll.
Ändå svarade du 'kaffe' på frågan.
 
Jag tycker nog man kan välja själv och inte bry sig så mycket om vad andra dricker och inte.

Det finns ju ändå inget enskilt facit för varje person. Vilket som är bäst menar jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp