Bukefalos 28 år!

Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

Vatten var väl ganska dåligt historiskt sett, fullt med bakterier och annat skumt. Så även om vi är garanterat gjorda för att dricka det så dör vi ju också av att dricka det (i fel sammanhang tex fullt med amöbor eller vad som, historiskt sett har väl fel sammanhang varit vanligt och vin och öl relativt hm nyttigt i jämförelse, vadsom har i alla fall dött och fick svårt att flytta in igen.).
Vad drack vi innan någon hade kommit på vin, öl, kaffe, mjölk och RedBull?

Trots den teologiska frågeställningen härovan tror jag inte på den bibliska förklaringen att människosläktet endast är 6.000 år gammal.
 
Men inte är homogeniserade, pastöriserade, enlitersförpackad kyld mjölk gjord för kalvar inte? De föredrar säkert spenvarm mjölk direkt från mamma.

Mjölkdrycker, de 67 varianterna av yoghurt, de 13 varianterna av drickyoghurt och kvarg, fil, syrade gräddprodukter, 26 varianter av smör osv som vi hittar i närmaste butik är i allra högsta grad skapade av människor, för människor. Det sker en enorm anpassning för att passa människors smaklökar och få till nya produkter som säljer.

Att råvaran kommer från ett djur eller en växt känns mer som ett veganskt resonemangsflöde.

Naturligt är ett farligt och oanvändbart begrepp, det håller jag med om.
 
Jag struntar i om ni tycker mjölk är gott, jag tänker mer på korna som hålls konstant dräktiga för att ni ska få den där goda mjölken och kalvarna som får mjölkersättning istället. Egoistiska människor kommer förstöra hela den här planeten med tiden.
 
Jag struntar i om ni tycker mjölk är gott, jag tänker mer på korna som hålls konstant dräktiga för att ni ska få den där goda mjölken och kalvarna som får mjölkersättning istället. Egoistiska människor kommer förstöra hela den här planeten med tiden.

Många kalvar får riktig mjölk.
Många barn får mjölkersättning, eller mjölk som pumpas ur bröstet och ges ut flaska. Jag fick mjölkersättning som liten och jag var mycket nöjd.
 
Jag struntar i om ni tycker mjölk är gott, jag tänker mer på korna som hålls konstant dräktiga för att ni ska få den där goda mjölken och kalvarna som får mjölkersättning istället. Egoistiska människor kommer förstöra hela den här planeten med tiden.

Tja alternativet för kossorna hade varit att inte existera eller vara konstant dräktiga i det fria. Det där med dräktigheten är det minst konstiga i vår djurhållning skulle jag tro.

Det är möjligt att människan kommer att förstöra planeten, men dräktiga kossor kommer definitivt inte vara avgörande och visst är vi egoister. Förmodligen är du det också på ditt vis, varken bättre eller sämre än andra.
 
Vad drack vi innan någon hade kommit på vin, öl, kaffe, mjölk och RedBull?

Trots den teologiska frågeställningen härovan tror jag inte på den bibliska förklaringen att människosläktet endast är 6.000 år gammal.

Tja fermenterade drycker är ju ett ganska vanligt och tidigt påfund. (verkar finnas svagt alkoholhaltig allt -från stomjölk till urholkad palmkärna och kokosmjölk och gammal kaktus.)

Antagligen är -"dricka något annat än vatten" äldre än platser som är så befolkningstäta att man blir förgiftad av vattnets e-coli bakterier. Att dricka sav av träd och varmt vatten som dragit med växter i osv gör väl nästan vartenda jägar-samlar befolkning. Tillgången till varmt vatten lär väl vara lika gammal som tillgången till kokt rot och stekt djur och just mat som är tillagad anses av vissa vara en viktig evolutionär bit av vårt nuvarande typ av existens, tarmtyp (vi har kortare än nära apsläktingar) och kanske hjärna.

Och så lite yngre såklart men herdebefolknngar har druckit allt från stomjölk till getmjölk till komjölk till kamelmjölk sedan djuren tämjdes verkar det som. Har hört om dylika på olika ställen som praktiskt taget nästan lever på tex getmjölk med blod i eller chai-te med hälften mjölk och mängder av socker. Människor verkar ta alla chanser att dricka det som inte är "naturligt" för oss. Så sannolikt med tanke på tiden det pågått så är det sannolikt naturligt för oss...
 
Senast ändrad:
@Badger Det lär även finnas arkeologisk forskning som lutar åt att produktion av alkoholhaltiga drycker är kulturdrivande: dvs att kulturer och odlingssystem mycket tidigt har utformas så att de möjliggör tillverkning av alkohol, inklusive då att man har grödor/andra produkter att tillgå som lämpar sig för ändamålet. En del går så långt att de ser detta som en drivande faktor då människor börjar odla och blir mer bofasta.

Om något är "naturligt" för oss, så är det väl att vara nyfikna och vilja lära oss saker och förbättra. Inte att nöja oss med vad vi råkar hitta.
 
Många kalvar får riktig mjölk.
Många barn får mjölkersättning, eller mjölk som pumpas ur bröstet och ges ut flaska. Jag fick mjölkersättning som liten och jag var mycket nöjd.

Fast de flesta kalvarna efter mjölkkossor får bara mjölk ett par dagar, sedan tas de ifrån sin mamma så att mjölken kan mjölkas ur till oss.

Det är inga medicinska problem eller kossans val att inte ge sin kalv di som leder till att kalven får mjölkersättning utan det är vi som tvingar till oss den. Det är en stor skillnad mellan människor och kor här.

Man behöver ju inte tycka att mjölkindustrin är oproblematisk bara för att man konsumerar mejeriprodukter. Jag är väldigt tudelad just pga. hur industrin ser ut idag (men jag konsumerar lite mejeriprodukter ändå). Jag har inga problem med att människor använder sig av de resurser andra djur kan erbjuda, men vi har då ett stort ansvar att se till att djuren har det bra och där brister vi idag.
 
Fast de flesta kalvarna efter mjölkkossor får bara mjölk ett par dagar, sedan tas de ifrån sin mamma så att mjölken kan mjölkas ur till oss.

Detta får mig att undra hur väl insatt du egentligen är. Får bara mjölk ett par dagar, SEDAN tas de från sin mamma?
Ett kalv går med kon ett dygn, inte ett par dagar.
 
Många kalvar får riktig mjölk.
Många barn får mjölkersättning, eller mjölk som pumpas ur bröstet och ges ut flaska. Jag fick mjölkersättning som liten och jag var mycket nöjd.

Mjölkkors kalvar får bara mjölk en kort tid, har du källa på nåt annat? Personligen tycker jag inte det är etiskt försvarbart att ta kalv från från ko så att vi ska få mjölk vi inte behöver. Bara människor envisas med att dricka mjölk hela livet - främst i Europa. I andra världsdelar är inte människokroppen laktostolerant utan det är något vi utvecklat här.
 
Mjölkkors kalvar får bara mjölk en kort tid, har du källa på nåt annat? Personligen tycker jag inte det är etiskt försvarbart att ta kalv från från ko så att vi ska få mjölk vi inte behöver. Bara människor envisas med att dricka mjölk hela livet - främst i Europa. I andra världsdelar är inte människokroppen laktostolerant utan det är något vi utvecklat här.
Kalvar får mjölk så länge de behöver. Vad betyder kort tid för dig?
Har flera års erfarenhet av mjölkkor, det är min källa. Där jag aldrig gett mjölkersättning utan riktig mjölk för den delen.
 
Det får du tycka hur du vill om, poängen var att sol gav fel information vilket inte gör inläggen trovärdiga. Har man inte rätt info skall man knipa igen.

Aha trevligt. Då vill jag gärna ha källa på "Många kalvar får riktig mjölk." För din trovärdighets skull.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp